Mieheni on niin nuuka ettei siskoni perhe suostu enää matkustamaan kanssamme
Tämä todella ikävää. Ollaan ennen käyty Välimerellä yhdessä, mutta mun mies ei suostu maksamaan ravintolaruokailuista. Itse pitää kokata ja eväät mukaan lapsille rannalle. Joskus ollaan syöty puistossa niin, että siskon perhe on ruokaillut vastapäätä katua ravintolassa ja me puiston eväsleipiä. Meillä on aina ollut myös halvin hotelli ja siskon porukalla se mukavampi hotelli.
Nyt keväällä sisko sanoi ihan kohteliaasti, että yhteislomailu ei ehkä toimi. Mieheni nuukailu on aiheuttanut ikäviä tilanteita niin paljon.
Mitä tekisitte?
Kommentit (350)
Ap:n mies on näitä jotka eivät voi juoda kuoharia ravintolassa koska samalla hinnalla saa Alkosta koko pullon. Arvaas ostaako pihi koskaan sitä pulloa? No ei tietenkään kun hanavettäkin voi juoda.
Pihin ihmisen kanssa elämä on yhtä kituuttamista.
Juokse ap. JSSAP
Korona , arjessa voi nuukailla mutta jos reissuun lähtee, kannattaa vähän satsata. Kitsaat ihmiset ovat rasittavia, usein koko luonne on kitsas.
Olen kokenut vastaavan. Minä maksoin matkat kolmelle ja puoliso oli luvannut maksaa ruokailut lomakohteessa. Hän eli aamupalalla iltaan asti ja ihmetteli, kun itse ja lapsi tarvitsimme lounasta ja välipalaa. Oli henkisesti rasittava reissu. Hän nuukaili ja nuukailee edelleen. Reissu jäi viimeiseksi yhteiseksi. Emme ole enää yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mies on näitä jotka eivät voi juoda kuoharia ravintolassa koska samalla hinnalla saa Alkosta koko pullon. Arvaas ostaako pihi koskaan sitä pulloa? No ei tietenkään kun hanavettäkin voi juoda.
Pihin ihmisen kanssa elämä on yhtä kituuttamista.
Juokse ap. JSSAP
Eikö se kuohari ole vähän isompiin juhliin. Kotona voi tehdä muovipulloviinasta sitten tomut liidelin jaffaan. Kevytversion, ettei muijalla ala perä leviämään. Kaksi palaa jäätä ja kun nopeasti juo, niin samoilla jäillä menee kaksi grokia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein ironisinta näissä nuukailevissa ihmisissä on se että ovat tietyissä asioissa jumalattoman nuukia mutta tietyissä omissa menoissa luotto ja menobudjetti on rajaton.
Plus että rahaa säästetään naurettavuuksiin asti menevin keinoin joka käänteessä, paitsi jos joku maksaa. Silloin tilataan pöytä koreaksi tai syödään muiden mökkivieraiden makkarat, viinoista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut vastaavan. Minä maksoin matkat kolmelle ja puoliso oli luvannut maksaa ruokailut lomakohteessa. Hän eli aamupalalla iltaan asti ja ihmetteli, kun itse ja lapsi tarvitsimme lounasta ja välipalaa. Oli henkisesti rasittava reissu. Hän nuukaili ja nuukailee edelleen. Reissu jäi viimeiseksi yhteiseksi. Emme ole enää yhdessä.
Kyllä aikuisen pitää pärjätäkin iltaan asti aamiaisella. Lapsi voi ottaa sipsiä tai jotain päivällä. Ja kai te nyt kaljalla käytte pitkin päivää, kun se on halpaa ulkomailla. Ainakin jos kohdetta on yhtään mietitty talouden kannalta.
Puhu miehellesi "järkeä".
Miksi hän nuukailee, ota asia puheeksi. Mitä varten hän säästää. Ehkä hänellä on joku suunnitelma taustalla että pitää säästää. Ehkäpä hän tekee sen tietämättään, tai ajattelemattaan.
Asia voisi korjaantua ihan sillä että asian ottaa puheeksi.
Eräs keino voisi olla lomabudjetti!
Eli suunnittelette loman ja rahaa on käytettävissä vaikka 1000 euroa! Käytätte sen suunnilleen.
Jotkut kun tottuu säästämään niin yhtäkkiä huomaa että ikää on jotain 90 v ja säästää edelleen "vanhuuden" varalle. Öööö.. missä vaiheessa se vanhuus mahtaa sitten koittaa ja voi alkaa käyttämään niitä säästöjä.
Mutta mutta, itte ottasin asian vaan puheeksi jos oma puoliso nuukailisi "liikaa". Hyvä kuitenkin ylipäänsä olla säästäväinen ja pitää jemmarahaa tilillä. Mutta jos koko elämä on pelkkää säästämistä ilman järkevää syytä, niin ehkäpä sitä rahaa voisi hieman käyttää mielekkäisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuossa tilanteessa muu auta kuin lomailla oman perheen kesken. Kun kaikki eivät arvosta ja nauti samoista asioista, niin yhteinen lomailu täysin eri asioita arvostavien kanssa on aika rankkaa. Jos rahat ovat yhteisiä, niin jonkinlainen kompromissi "tuhlailusta" on helpompi varmaankin toisiinsa tottuneen pariskunnan keskenään löytää.
itse taas ajattelen, että varsinkin kun on lapsia,niin lapsillekin voi tarjota joskus elämyksiä. Eri juttu jos mennään vaimon kanssa kahdestaan, niin voidaan sopia syömiset kahdestaan, kaksi aikuista. Tavallaan vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus, budjettinsa mukaan tietysti, järjestää lapsillekin jotain kivaa. Kun kuitenkin ollaan menossa matkalle. Voihan lapsista tuntua kurjalta, kun muut lapset syö ravintolassa ja he puistonpenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisen pitää pärjätäkin iltaan asti aamiaisella. Lapsi voi ottaa sipsiä tai jotain päivällä. Ja kai te nyt kaljalla käytte pitkin päivää, kun se on halpaa ulkomailla. Ainakin jos kohdetta on yhtään mietitty talouden kannalta.
Et kai ole tosissasi?
Meillä oli mutsi sellainen ankeuttaja, että kerran viikon reissussa käytiin ravintolassa pizzalla tai vastaavalla ja muut päivät haettiin kaupasta sämpylää ja halpaa juustoa. Tomaatteja ja suolaa ostettiin myös. Huvittelut olivat helteessä marssimista kymmenen kilometriä aamulla ja toinen mokoma iltapäivällä. Matkalla bongattiin kukkia, perhosia ja sisiliskoja. Oli se teinistä ihan täyttä skeidaa. Meressä sentään käytiin uimassa. Hotelleissa ei ollut ikinä allasta. Ei puhettakaan mistään iltaelämästä. Partsilta ihmeteltiin, kun autot tööttäävät koko ajan ja ihmiset syövät yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän nuukailee, ota asia puheeksi. Mitä varten hän säästää. Ehkä hänellä on joku suunnitelma taustalla että pitää säästää. Ehkäpä hän tekee sen tietämättään, tai ajattelemattaan.
Eli suunnittelette loman ja rahaa on käytettävissä vaikka 1000 euroa! Käytätte sen suunnilleen.
Jotkut kun tottuu säästämään niin yhtäkkiä huomaa että ikää on jotain 90 v ja säästää edelleen "vanhuuden" varalle. Öööö.. missä vaiheessa se vanhuus mahtaa sitten koittaa ja voi alkaa käyttämään niitä säästöjä.
Mutta mutta, itte ottasin asian vaan puheeksi jos oma puoliso nuukailisi "liikaa". Hyvä kuitenkin ylipäänsä olla säästäväinen ja pitää jemmarahaa tilillä. Mutta jos koko elämä on pelkkää säästämistä ilman järkevää syytä, niin ehkäpä sitä rahaa voisi hieman käyttää mielekkäisiin asioihin.
Budjetti on tehty alitettavaksi. Voi sitten ensi kerralla vähän irrotella. Ja sitten ja sitten ja sitten. Nuukuri on nuukuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budjetti on tehty alitettavaksi. Voi sitten ensi kerralla vähän irrotella. Ja sitten ja sitten ja sitten. Nuukuri on nuukuri.
Tiedän tapauksen joka oli tehnyt päiväbudjetin. Kirjasi joka ainoan kulun vihkoon ja laski päivittäin ettei vaan päiväbudjetti mene yli.
Sitten kehuskeli aina aamulla kuinka monta euroa oli säästänyt eilen.
Arvaatko siirtyikö edellisen päivän budjetin alitus seuraaville päiville?
No ei tietenkään koska joka päivälle oli sama budjetti.
Loman lopussa oli iloinen ja ylpeä että oli onnistunut säästämään x euroa koko lomalla.
Ei käynyt yhdelläkään retkellä. Käveli kaikkialle ja tietysti ruuat ja juomat kaupasta. Istui illat hotellin parvekkeella ja laski säästöjään.
Kitupiikki ei koskaan, siis KOSKAAN, parane.
Itse en lähtis koko reissuun, jos paikanpäällä ei oo vara tehdä mitään. Ihan sama olla kotona. Sillä jos mennään, niin sitten nautitaan ja otetaan ilo irti koko lomasta. Eli lomabudjetti on ihan hyvä laskea ennen lähtöä.
Mulla ja miehell auttoi piheyteen omaisuuden menetys, kovalla työllä tehty, ei oma vika että menetettiin. Nyt ei väliä enää, niin paljon käytetään kun rahaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Jekku kirjoitti:
Olen kerran ollut ihmisen kanssa lomalla joka ei suostunut syömään ravintoloissa koska eväät tuli halvemmaksi. Se lomareissu oli aivan kamala.
Isäni oli samanlainen. Miljoonaomaisuus, mutta omat eväät joka paikassa. Jopa huoltoasemilla osti vaan kahvin ja söi omat leivät.
Siksi hänellä kai olikin miljoonaomaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Itse en lähtis koko reissuun, jos paikanpäällä ei oo vara tehdä mitään. Ihan sama olla kotona. Sillä jos mennään, niin sitten nautitaan ja otetaan ilo irti koko lomasta. Eli lomabudjetti on ihan hyvä laskea ennen lähtöä.
Turhaa ja tarpeetonta ei tarvitse tehdä vaikka olisi miljoona mukana. Etelässä on niin paljon ilmaistakin näkemistä ja kokemista. Ravintoloissa on usein menut kadulla ja niitä voi pällistellä syömättä mitään. Voi katsella millaisia drinkkejä baarien asiakkaat ovat tilanneet. Ei niitäkään tarvitse itse juoda, vaan ottaa se Efeksen puoliksi siipan kanssa ja jatkaa matkaa. Matkamuistoja voi katsella ja monesti myymälöissä tarjotaan viinamaistiaisia. Isolleen voi laittaa happyhourilla tms. tarjouksesta. Kyllähän siellä saa menemään vaikka 50€ päivässä, jos ei yhtään laske.
Vierailija kirjoitti:
Jekku kirjoitti:
Olen kerran ollut ihmisen kanssa lomalla joka ei suostunut syömään ravintoloissa koska eväät tuli halvemmaksi. Se lomareissu oli aivan kamala.
Isäni oli samanlainen. Miljoonaomaisuus, mutta omat eväät joka paikassa. Jopa huoltoasemilla osti vaan kahvin ja söi omat leivät.
Jotenkin ihana tyyppi sun isä. 😃
En minäkään haluaisi lomailla siskosi tavalla.
Meillä käytiin kaupassa ruoka ostoksilla ja mentiin omaan autoon syömään varjoisaan rauhalliseen paikkaan. Oli meillä myös autojääkaappi.
Sen sijaan levähdyspaikoille ei kannata Saksassa pysähtyä, kun moottoripyörä jengi kurvaa ihan tyhjästä kohta paikalle. Sielläkin on syötävä autossa, avain valmiina käynnistykseen. Oma potta on hyvä olla autossa.
Itse en uskalla ulkomailla, enkä kyllä Suomessakaan, mennä tarjoilu ravintolaan. Johonkin huoltamolle tai Ikeaan uskallan mennä. Jos koko ruokailun ajan jännittää laskua, niin johan siinä ruokahalu katoaa.
Sitten ne ulkopaikat. Heti, kun saat pizzan tai muun ruuan eteesi, on kärpäsparvi lautasella. Pitää varautua huitomaan ötökät pois lapsen lautaselta, peittää oma lautanen jollain ja voi hyvä tavaton, että on vaikeaa.
Tunnen yhden tosi pihin pariskunnan ystävieni kautta. Pariskunnan mies on sairaalloisen pihi, ja vaimo on lähtenyt siihen mukaan vaikka tienaa enemmän kuin mies. Kysymys ei ole pienituloisista vaan menestyvästä dink-pariskunnasta.
Jouduin yksiä illanviettoja varten käymään heidän kanssaan kaupassa. Pariskunnan mies alkoi kassajonossa ihan avoimesti riidellä vaimonsa kanssa mitä kukakin maksaa ja mitä kukakin on maksanut viimeksi. Siinä myötähäpesivät kaikki kassahenkilöä myöten. Olin ihan suu auki, kun yhdet väänsivät tavaroita kassakapulan puolelta toiselle.
Kysymykseen ei tosiaankaan tullut, että tämä 20 vuotta keskenään naimisissa ollut pariskunta olisi ostanut yhdessä eväänsä. Tuollaista heillä on kuulemma joka päivä.
No eihän tuossa tilanteessa muu auta kuin lomailla oman perheen kesken. Kun kaikki eivät arvosta ja nauti samoista asioista, niin yhteinen lomailu täysin eri asioita arvostavien kanssa on aika rankkaa. Jos rahat ovat yhteisiä, niin jonkinlainen kompromissi "tuhlailusta" on helpompi varmaankin toisiinsa tottuneen pariskunnan keskenään löytää.