Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen väsynyt, vaikka lapsi jo 2v8kk. Lieneekö normaalia?

Vierailija
11.06.2023 |

Lapsi on 2v8kk. Olen tehnyt osa-aikatyötä ja lapsi käynyt kerhossa 3x/viikko. Muun ajan olen hoitanut lasta pääsääntöisesti yksin. Lapsi on ihana ja iloinen, mutta myös uhmaa on ja herää hyvin aikaisin. Lapsi on niin aktiivinen, että tarvitsee ohjattua tekemistä ja ulkoilua vähintään 2, yleensä 3 kertaa päivässä. Tarvitsee myös tietysti jatkuvaa vahtimista, on nopea liikkeissään.

Kun lukee äitien kirjoituksia, suurin osa kirjoittaa vauvavuoden väsymisestä. Minä koen olevani nyt todella väsynyt. Siis aivan älyttömän uupunut, ilman syytä. Lapsi ei heräile öisin, mutta herää aikaisin. Itsekin menen nukkumaan mahdollisimman aikaisin. Vauvavuosi oli mielestäni helpompaa kuin jatkuva intensiivinen läsnäolo.

Onko joku muu kokenut väsyttäväksi tämän ikäisestä lapsesta huolehtimisen? Lapsi aloittaa päiväkodin kesän jälkeen, en tiedä miten se tulee vaikuttamaan. Oma työ on ajoittain raskasta, joten saa nähdä miten jaksan silloin.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä noin 16 vuotta jäljellä.

Kylläpä olet rohkaiseva! Taisit aika kauankin miettiä mitä vastaisit väsyneelle, etkä tämän parempaa keksinyt. Oletko kuullut sanonnasta, että jos ei ole hyvää sanottavaa, ole hiljaa?

Vierailija
42/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on 1 v 8 kk ja on kyllä väsyttävää aikaa. Heräilee öisin, jatkuvasti vahdittava ja leikitettävä, kauheeta vauhtia kulkee paikasta toiseen. Tuon ikäinen ei oikein osaa leikkiä vielä itsekseen sillä tavalla järkevästi, vaan hänen touhottamisensa on sellaista, että jatkuvasti repimässä ja nyhtämässä verhoja tai jotakin ja paiskomassa tavaroita. Hänellä on aivan hirveästi energiaa ja itsellä ei ole, jatkuva väsymys ja anemia jo raskausajasta lähtien. Syksyllä lapsi aloittaa päiväkodissa, toivottavasti saa siellä kunnolla purettua energiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jimalauta mä olen pettyny tämön palstan lösö äiteihin. Uskomatonta vötys porukkaa. Ei oltu tuollasia reppana valittajia isoäidit aikaan. Siinä kuulkaa hoidettiin lapset, lehmät, renkien ruuat, puut, lämmitykset, vedet kannettiin ja nyrkkipyykit pestiin.

Nykyään valitetaan kun ei saa katsoa rauhassa sinkkuelämää ja syödä sipsejä eikä vanhemmat saa olla rauhassa lomalla vaan viedään lapset pöiväkotiin silloin... tätä on nykyvanhemmuus. Kyllä iltalehti kertoo totuuden teistä luuseri vanhemmat.

Mistä tiedät ettei silloin valitettu? Ja lapset taisi olla aika lailla keskenään, isommat vahti pienempiä. Ei kukaan olettanut että äiti tai isä leikkisi lasten kanssa, järjestäisi virikkeitä tm. Toki elämä oli fyysisesti raskaampaa silloin.

Vierailija
44/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosi raskasta aikaa. Uhmaikä, omat työt (vaativat asiantuntijatehtävät 😅), yöheräilyt ja jatkuva flunssakierre siihen päälle. Tsemppiä kaikille vanhemmille!!

Vierailija
45/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu ap?

Vierailija
46/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on 14 ja 16 ja olen ihan kuoleman väsynyt näihin murkkuiän meinikeihin. Eikä pitkät työpäivät helpota asiaa.

Vierailija
47/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Varmaan olisi hyvä sulkea pois elimelliset syyt väsymykseen.

Vierailija
48/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa normaalilta

Vierailija
49/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko vahtimista jotenkin helpottaa? Esim. ulkoiluilla valjaat käyttöön?

Iso suositus tälle. Meillä on kertakaikkiaan niin villi kohta 3-vuotias poika, että reppu ja siihen hihna kiinni on ainoa ratkaisu jos kuljetaan vilkasliikenteisen tiestön läheisyydessä. 

Vierailija
50/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino tuo vaivoja.

Vierailija
51/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kanssa oleminen on väsyttävää. Pikkulapsiaika on rankkaa. Helpottaa sitten kun lapsi menee kouluun ja hänellä on omat kaverit, joiden kanssa kuluttaa energiansa. Silloin vanhemmillakin on paljon enemmän omaa aikaa.

Täsmälleen näin. 

Vierailija
52/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan tarkastaa ne ferritiinit. Ja sitä rautaa saa ihan purkista jos vaan maha kestää (tuolle joka kommentoi että terveydenhoito ei tee asialle mitään).

Vierailija
53/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se on. Sen takia jätin lapsiluvun yhteen. 

Vierailija
54/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut lapsi päivähoidossa vuoden ikäisestä asti. En tosiaankaan jaksaisi, jos en saisi levätä töissä. Minä myös hoidan lapsen käytännössä yksin ja hoidan aivan kaikki yöheräämiset, joita on joka yö. Lapsi parivuotias. Mies auttelee sen verran, että käyn kerran viikossa harrastamassa ja saan välillä ulkoiluttaa koiria hetken yksin.

Miksi isä ei auta enemmän oman lapsensa hoidossa? En ymmärrä :/

Vierailija
55/55 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista se on. Sen takia jätin lapsiluvun yhteen. 

Sama. Nyt tämä alkaa olla jo mukavaa, kun lapsi on pian 5-vuotias. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan