Olen väsynyt, vaikka lapsi jo 2v8kk. Lieneekö normaalia?
Lapsi on 2v8kk. Olen tehnyt osa-aikatyötä ja lapsi käynyt kerhossa 3x/viikko. Muun ajan olen hoitanut lasta pääsääntöisesti yksin. Lapsi on ihana ja iloinen, mutta myös uhmaa on ja herää hyvin aikaisin. Lapsi on niin aktiivinen, että tarvitsee ohjattua tekemistä ja ulkoilua vähintään 2, yleensä 3 kertaa päivässä. Tarvitsee myös tietysti jatkuvaa vahtimista, on nopea liikkeissään.
Kun lukee äitien kirjoituksia, suurin osa kirjoittaa vauvavuoden väsymisestä. Minä koen olevani nyt todella väsynyt. Siis aivan älyttömän uupunut, ilman syytä. Lapsi ei heräile öisin, mutta herää aikaisin. Itsekin menen nukkumaan mahdollisimman aikaisin. Vauvavuosi oli mielestäni helpompaa kuin jatkuva intensiivinen läsnäolo.
Onko joku muu kokenut väsyttäväksi tämän ikäisestä lapsesta huolehtimisen? Lapsi aloittaa päiväkodin kesän jälkeen, en tiedä miten se tulee vaikuttamaan. Oma työ on ajoittain raskasta, joten saa nähdä miten jaksan silloin.
Kommentit (55)
Mun väsymys alkoi helpottaa, kun lapsi oli about 12. En siis keksi tai liiottele tai läpällä sano.
On muotia olla väsynyt. Vanhemmuudesta ja kasvatuksestakin on tehty jotain kilpailusuorituksia. Silti lapset perseilee ja uhmaa minkä kerkeää, ja se vasta väsyttääkin.
Mun lapset on 8v ja 11v. Olen kroonisesti väsynyt. Osittain se on tietysti sellaista vuosikausien aikana kertynyttä väsymystä, josta ei koskaan ehdi palautua. Lisäksi minulla on alhainen ferritiini, mutta eihän sille mitään tehdä kun hemoglobiini on hyvä.
11v alkaa olemaan sellainen, että on oikeasti jo hyvinkin omatoiminen ja on järkeä päässä. Viihtyy paljon jo yksinään.. välillä haluaa tehdä yhdessä juttuja jotka on kivoja, ei väsyttäviä (mennä leffaan, katsoa sohvalla yhdessä jotain, pelata korttia). Toki häntä pitää vähän välillä patistella asioihin, kuuluu esiteiniyteen.
Mut sit tuon 8 veen kanssa se on vielä ihan kokopäivä hommaa. Herää aamukuudelta. Hirveesti pitäis olla ohjelmaa. Voi saada vielä typeriä ideoita. Kavereiden kanssa leikkii jo enemmän yksin, mutta usein vielä tarvitsevat siihenkin vähän tukea ja ohjausta ja valvontaa. Ei viihdy yksin vaan pyörii paljon jaloissa. Pitää ruokkia, ei vielä ota itse järkevästi aamu ym paloja ilman ohjausta.
Toki lapset on erilaisia ja kypsyy eri tahdissa. Mutta kyllä se 10v on sellanen ikä jolloin vasta alkaa helpottaa Ja sit kohta kolkutteleekin teini-ikä ovella omine haasteineen :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on rankkaa aikaa. Ensin synnytys, sitten vauva-ajat, nyt uhmaikä.... helpottaa toki joskus mutta vuosien päästä. Kannattaa pyytää apuja läheisiltä ja elää kaiken keskellä myös omannäköistä elämää. Tai etsiä sitä. Sitten jaksaa taas paremmin pikkulapsielämää. Tsemppiä!
" kannattaa pyytää apua läheisiltä""" HOIDA KUULE IHAN ITE MATOSI. kenenkään muun vastuu ei ole sinua auttaa kun kerta itte sen pennun olet halunnu tehdä!!! Se EI MENE NOIN!! Kanna itte vastuus, ei ikin ulkoisteta kun en vaan itte jaksa!!! Voi elämä näitä lösömammoja. Kun en itte jansa ai a on joku joka jeesaa!!! Säälin teidän äitejä jotka ei sano teille hemmotelluille kermaperseille EI
Vierailija kirjoitti:
Miksi vitussa teette niitä kortsut olis halvempii
Tämä on kylmö totuus mutta totuus! Vasektomia ja steri vielö pitkässä huoksussa halvempi.
Nyky skidit tulee voimaan tässä maassa entistä huonommin koska jo nyt pahoinvointi on räjähtänyt ja siti niitä tänne tämän palstan mammat lykkää.
Kannustaen kaikki stemiviestein vaik kiroavat kun omat pennut ei olekaan valmiiksi kilttejä. Kun aijai, niitähän täytyy osata kasvattaa, opetttaa köytöstapoja ja kouluttaa mut eihän nyky vanhemmat jaksa.
Lapset viedään pöiväkotiin muiden vastuulle ja sit syytetään yhteiskunta kun heidän lapsistaan tuli häiriöllä varustettuja rikollisia.
Pyydetään vaan apua sosiaalitoimesta, isovanhemmilta, päiväkodintäiltä ja sen jäkjeen poliisilta. Kyl ne hoitaa kun ette te itte kyenny....
tsekkaa ekaksi omat elintavat, paino,liikunta..
Ei helev.. noita vastauksia. Toisaalta syytellään miksi on sitä muksu vääntänyt ja toisaalta ihmetellään miksi syntyvyys on laskenut..
Taitaa jokaisessa iässä olla omat haasteet. Pienet useimmiten nukkuvat päiväunet ja yöunillekin ehkä menevät ajoissa?
Itse koen koululaisten pitkän kesäloma-ajan ajoittain raskaana aikana. Teinin tai teini-ikää lähestyvän vuorokausirytmi taas voi olla haastava, kun valvovat toisinaan liian myöhään. Melko herkkäunisena ja vuorotyötä tekevänä ottaa välillä hermoon yhteiselo pienehkössä asunnossa, kun eri-ikäisiä ja eri rytmisiä asujia.
Pikkukoululaisten kohdalla taas omat haasteet heidän pitkissä kesälomissa. Viimeinen kesä menossa nuorimmalla, kun varhaiskasvatusta mahdollista käyttää tässä vaiheessa, kun vanhemmilla ei vielä loma ole alkanut.
Tsemppiä kaikenikäisten lasten vanhemmille!
Voi jimalauta mä olen pettyny tämön palstan lösö äiteihin. Uskomatonta vötys porukkaa. Ei oltu tuollasia reppana valittajia isoäidit aikaan. Siinä kuulkaa hoidettiin lapset, lehmät, renkien ruuat, puut, lämmitykset, vedet kannettiin ja nyrkkipyykit pestiin.
Nykyään valitetaan kun ei saa katsoa rauhassa sinkkuelämää ja syödä sipsejä eikä vanhemmat saa olla rauhassa lomalla vaan viedään lapset pöiväkotiin silloin... tätä on nykyvanhemmuus. Kyllä iltalehti kertoo totuuden teistä luuseri vanhemmat.
Oikeastaan lapsi on nyt pahimmassa iässä: väittää kaikessa vastaan, ei tee kuten pyydetään, vaan sählää omiaan, on itsepäinen, tietää kaiken ja nopeuttakin löytyy.
Tuo helpottaa muutaman kuukauden kuluttua. Kannusta leikkimään omiakin leikkejä niin, ettei jonkun tarvitse aina olla mukana. Anna pieniä myönnytyksiä ja kannustimia hyvin sujuneesta iltahetkestä tai kun on ollut erityisen hyvä ja kuunnellut ohjeita. Järjestä treffejä muiden saman ikäisten kanssa, että on leikkikavereita. Käykää kävelyillä, uimassa jne. Nimittäin ulkoilutettu ja ruokittu lapsi myös nukkuu paremmin.
Kyllä se siitä. Kohta helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama juttu mulla, lapsi täyttää ihan kohta 2 vuotta. Vauvavuosi oli niin helppo tähän taaperoikään verrattuna! Olen tosi iloinen että lapsi osaa puhua ja on touhukas ihana itsensä. Mutta voi että se uuvuttaa. Kun on lähes koko ajan itse vastuussa lapselle puhumisesta, vastaamisesta, leikkejä ja tekemistä pitää koko ajan olla ohjailemassa ettei energia suuntaudu sotkemiseen ja muuhun typerään, koko ajan saa olla varautunut pahimpaan. Lapsi on niin nopea ja aktiivinen ja myöskin puhuu ja odottaa vuorovaikutusta taukoamatta. Itse olen aika hiljainen ja yksinviihtyvä, joten siksi varmaan olenkin niin väsynyt.
Saisitko lastenhoitajan pari kertaa viikossa? Olin itse samassa tilanteessa ja ei ollut apuja. Olisin vaan ollut parempi äiti ja puoliso jos olisi ollut omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei helev.. noita vastauksia. Toisaalta syytellään miksi on sitä muksu vääntänyt ja toisaalta ihmetellään miksi syntyvyys on laskenut..
No mitä odotit? Että kaikki antaa positiivisen tuen tälle valittajalle?? Jos tulee valittamaan tällaiselle palstalle että on raskasta, ei silloin ole täysissä päissä ollut alun alkaenkaan tekemään lasta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vahtimista jotenkin helpottaa? Esim. ulkoiluilla valjaat käyttöön?
Mulla ei ole valjaista kokemusta, mutta kerro miten ne helpottaisi uhmaikäisen taaperon kanssa? Voin kuvitella kuinka lapsi poukkoilee niin pitkälle kuin valjaat antaa myöten ja kitisee koko ajan kun ei pääse sinne minne yrittää, heittäytyy maahan parkumaan suuttuessaan jne.
Siten, että lapsen poukkoilua on paljon helpompi hallita, kun ei tarvitse juosta perässä ja toisaalta lapsi saa liikkua vapaammin kuin silloin jos pidetään kädestä kiinni. Eli vähemmän stressiä sekä vanhemmille että lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vielä noin 16 vuotta jäljellä.
Ei vaan toisen tai omaan kuolemaan asti
Suosittelen ajattelutavan muutosta. Lapsi ei ole mikään ylimääräinen hoidettava, vaan tärkeä osa elämää. Lasta ei erikseen hoideta, vaan hänen kanssaan kirjaimellisesti ja yksinkertaisesti eletään, esim. kun laitetaan ruokaa, tuon ikäinen on siinä hommassa mukana., yhdessä tehdään muutkin kotihommat. Ylipäätään tehdään mitä jaksetaan. Omaa aikaa ei siis ole eikä tule, sen puutteesta vain ahdistuu jos moista odottaa.
Meillä ollut lapsi päivähoidossa vuoden ikäisestä asti. En tosiaankaan jaksaisi, jos en saisi levätä töissä. Minä myös hoidan lapsen käytännössä yksin ja hoidan aivan kaikki yöheräämiset, joita on joka yö. Lapsi parivuotias. Mies auttelee sen verran, että käyn kerran viikossa harrastamassa ja saan välillä ulkoiluttaa koiria hetken yksin.
Vierailija kirjoitti:
Voi jimalauta mä olen pettyny tämön palstan lösö äiteihin. Uskomatonta vötys porukkaa. Ei oltu tuollasia reppana valittajia isoäidit aikaan. Siinä kuulkaa hoidettiin lapset, lehmät, renkien ruuat, puut, lämmitykset, vedet kannettiin ja nyrkkipyykit pestiin.
Nykyään valitetaan kun ei saa katsoa rauhassa sinkkuelämää ja syödä sipsejä eikä vanhemmat saa olla rauhassa lomalla vaan viedään lapset pöiväkotiin silloin... tätä on nykyvanhemmuus. Kyllä iltalehti kertoo totuuden teistä luuseri vanhemmat.
Taidat olla vanha äijä ja sietämätön rasite äidillesi edelleen.. hänhän ainoa nainen elämässäsi vieläkin.
Miksi vitussa teette niitä kortsut olis halvempii