Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset on nykyään tosi outoja ja epäkohteliaita. Johtuuko älypuhelimista?

Vierailija
10.06.2023 |

Nykyään ei enää mikään sovittu pidä. Ihmiset unohtelee asioita tai olettaa, että ei pidetä kiinni sovitusta jos ei koko ajan muistutella viestein. Mitään avuliaisuutta tai toisten huomioimista ei ole. Peruskäytöstavat hukassa. Minkä tahansa asian hoitaminen tai kuittaaminen kestää järkyttävän kauan, siinä missä vielä kymmenen vuotta sitten hommat tehtiin saman tien ja mentiin eteenpäin.

Onko kellään muulla kokemusta tämmöisestä?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nykyään vähän sellaista löysää hyytelöä. Ei kunniaa eikä häpeää.

Sosiaalisia siteitä ei enää ole, mutta se johtuu lähinnä poliittisista päätöksistä.

Nykyään kun sosiologia on pantu viralta niin kaikesta syytetään yksilöä.

Yhteisövoimat pysyvät, vaikka sosiaaliset siteet katkeavat.

Vierailija
22/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palvelu on huonontunut kaikkialla, jopa yksityisellä eikä vain julkisella puolella. Elämme minä minä minä! Aikaa. Ihanne nykyään että pitää rikastua, muuten olet luuseri.

Palvelut on digitalisoitunut. Laitetaan lisämaksua jos et hoida hommaa itse kotikoneella. Ainiin onko vieläkään kansalaisoikeus saada valtion rahoittama tietokone? no, eipä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat nykyään vähän sellaista löysää hyytelöä. Ei kunniaa eikä häpeää.

Sosiaalisia siteitä ei enää ole, mutta se johtuu lähinnä poliittisista päätöksistä.

Nykyään kun sosiologia on pantu viralta niin kaikesta syytetään yksilöä.

Yhteisövoimat pysyvät, vaikka sosiaaliset siteet katkeavat.

Kunnia ja häpeä on ikäviä asioita eli niitä ei haluta käsitellä joten ne heitetään romu koppaan. Esim. surutyötäkään ei haluta tehdä kaikki mikä ei ole kivaa niin poistetaan tästä kulttuurista.

Vierailija
24/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikasvatuksesta.

Vierailija
25/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut nuoret eivät moikkaa tervehdittäessä. Moukkamaista.

Eipä kyllä moikkaa meidän naapuriston keski-ikäiset ja eläkeläisetkään. Katsotaan muualle tai otetaan puhelin esiin.

Tän päivän nuorilla on tullut erikoinen tapa. He kättelevät ja katsovat silmiin kun tervehtivät.

milleniaalina muistan että näin toimi viimeksi sotasukupolvi.

Vierailija
26/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisöllisyys. Se on kadonnut. Kaikki edut minä-mulle-kaikki-heti vaaditaan. Mitään ei olla valmiita tekemään itse, etenkään vapaaehtoisesti.

Vrt. Ennen tehtiin talkoilla paljon asioita. Enää niitä ei järjestetä edes taloyhtiöissä, kun saman voi ostaa rahalla eikä tarvitse tehdä mitään. Samalla naapurit eivät enää tunne toisiaan ja turvattomuuden tunne kasvaa. Ennen myös koko kylä kasvatti. Jos nyt puutut pihalla lasten riehumiseen, sieltä tulee kiukkuinen vanhempi, joka ei suinkaan pahoittele lastensa käytöstä vaan haastaa kunnianloukkauksesta.

Vierailija
27/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteisöllisyys. Se on kadonnut. Kaikki edut minä-mulle-kaikki-heti vaaditaan. Mitään ei olla valmiita tekemään itse, etenkään vapaaehtoisesti.

Vrt. Ennen tehtiin talkoilla paljon asioita. Enää niitä ei järjestetä edes taloyhtiöissä, kun saman voi ostaa rahalla eikä tarvitse tehdä mitään. Samalla naapurit eivät enää tunne toisiaan ja turvattomuuden tunne kasvaa. Ennen myös koko kylä kasvatti. Jos nyt puutut pihalla lasten riehumiseen, sieltä tulee kiukkuinen vanhempi, joka ei suinkaan pahoittele lastensa käytöstä vaan haastaa kunnianloukkauksesta.

Ehkä se johtuu siitä että koetaan ettei työstä makseta tarpeeksi niin se on jo vapaaehtoista hyväntekeväisyyttä. Firmalle jolle tehdään töitä kuitenkin menee vuosi vuodelta paremmin mutta työntekijöiden palkat ei nouse kun taas elinkustannukset nousee.

Siinä ei enää jaksa tehdä lisää hyväntekeväisyyttä talkoo hommina kun sitä on jo 8 tuntia päivästä tehnyt.

Vierailija
28/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset saattaa laittaa viestin et oletteko kotona parin viikon päästä, voitais tulla kylään. Sit alkaa hiljaisuus. Kun lähettää viestin ja kysyy, et oletteko tulossa (osais itse vähän varautua) ni ilmoitetaan ettei tullakaan. Kaikilta en ees lähde kysymään enää mitään. Ilmoittakoon itse ajoissa ovat oikeasti tulossa.

Vierailija
29/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut nuoret eivät moikkaa tervehdittäessä. Moukkamaista.

Eipä kyllä moikkaa meidän naapuriston keski-ikäiset ja eläkeläisetkään. Katsotaan muualle tai otetaan puhelin esiin.

Meidän kylällä moikataan ihan kadullakin vaikka ei tunne toisiamme 😂

Vierailija
30/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä tää näkyy niin et esimiehillä nousee kusi päähän ja kyykytetään alaisia surutta. Puhutaa viel pahaa alaisista selän takana.

Sit nykyajassa tän fraasin Apua saa kun pyytää, vois haudata. Kaikill nii kiire et ei ehi ja aina vastaus on, et kysykkö kuule jotai toista tai joku toinen tietää, just tota asiaa en kuule tiedä yhtää. Seuraava vastaa tän ihan saman et kuule kysy jotai toista.. Ei viitsitä yhtään vaivautua auttaan muita vaan kilpaillaan ja kyräillään.

Vierailija
31/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimia on ollut reilusti yli 10v, eli en usko sen olevan syy.

Syy on tämänhetken kulttuurissa, jossa on me, myself and I ja millään muulla ei ole väliä. Itsekkyys on lisääntynyt ja sitä pidetään positiivisena ajatuksena. Vaikka tosiasiassa se johtaa siihen, ettei mikään toimi. Yhteiskunta on yhteispeliä, missä kaikkien on joustettava.

Olen itsekin huomannut, että unohtelen paljon asioita. Se johtuu hyvin pitkälle siitä, että töissä on raskasta. Töissä taas on raskasta, koska kaikki vaatii koko ajan. Ennen ihmiset osasivat odottaa rauhassa esim. vastausta sähköpostiin, mutta nykyisin pitää vastata HETI ja jos et vastaa aletaan pommittaa uusilla sähköposteilla ja puheluilla, koska jokaisen mielestä juuri se hänen asiansa on tärkein ja kiireellisin. Ja vastaan kuitenkin kaikille samana tai seuraavana päivänä, eli ei se odotusaika mikään järjettömän pitkä ole.

Itsekkyyden lisääntymisen huomaa töiden lisäksi kaikkialla muuallakin yhteiskunnassa. Omat oikeudet ovat aina ne tärkeimmät, menivät ne jonkun toisen oikeuksien yli tai eivät.

Vierailija
32/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Itse olen pistänyt merkille, että ihmisillä ei myöskään ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja muita ihmisiä kohtaan. Jos menen kauppaan, niin siellä on usein tilanne missä on joku juorupalaveri keskellä käytäviä ja kun koitan mennä niiden ohi, niin kukaan ei tee elettäkään väistääkseen. Ei ennen tuollaista kyllä ollut ainakaan siinä mittasuhteessa, mitä nykyään. Jotenkin pahalta muutenkin kaikki vaikuttaa, mut tuntuu ettei kukaan sitä juuri huomaa.

Vierailija
33/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että pelkkiä puhelimia voi siitä syyttää. Yhteiskunta tuntuu muuttuneen kauttaaltaan kovemmaksi, toisia huomioidaan vähemmän ja huonommin kuin ennen. Voi olla, että muistan väärin tai olenko itse pehmennyt, kuka tietää, mutta onhan muutos suuri lapsuuteni ajoista, kun ihmiset kävivät nimipäiväkahveilla, syntymäpäiviä muistettiin kortein, kukin ja lahjoin, näihin päiviin kun kaikki tuo tuntuu jääneen pois. Ei muisteta syntymäpäivinä, ei jouluna, ei oikein milloinkaan ELLET järjestä juhlia itsesi kunniaksi ja kestitse vieraita. Toisin sanoen rahalla ja ostamalla saa muistamista, ei muuten. Aitoa välittämistä on siis selvästi vähemmän. Kai sitten kaikki käytöstavat ovat rapautuneet tavalla jota yllä on kuvattu, niin ettei sitoumuksista katsota olevan tarpeellista pitää kiinni, vaann mennään vain omien mielitekojen mukaan. Pahoittelu olisi tietysti paikallaan, jos on toisen pettänyt, mutta ilmeisesti sekään ei enää tule mielee. Surullista.

Samaa mieötä olen asian ytimestä, mutta minulle on yllätys, että joku on kokenut nimipäiväkestir, juhlat ja tällaiset aitona välittämisenä. Minulle ne ovat aina olleet vastakohta, tavallaan sen alleviivaamista ettei olla välittömiä omia itsejä, vaan virallisesti Juhlissa jossa pitää olla kohtelias ja puhua sopivista asioista eikä aidoista.

Vierailija
34/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä nouseekin esille mielenkiintoinen pointti, nykyään ns yhteisö voi kyllä välillä puuttua lasten riehumiseen , eli reagoida kielloin ja vihaisin ilmein, mutta se toinen åuoli, eli lämmön osoittaminen lapsille,kun koko kylä olisi tuttuja ihmisiä, se on kaukaista aikaa. Niinpä näyttää, että lapsiin suhtaudutaan nykyään hyvin vihamielisesti.

Vierailija
35/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Puheluihin ei vastata eikä soiteta takaisin, jos joku on yrittänyt tavoitella. Kaikesta on tullut vaikeaa yhteiskunnassa, kun yleinen autistisuus on levinnyt. Vain täysin automatisoidut asiat hoituvat. Jos tehtävä on ihmisvälitteinen, ei hoidu, ainakaan helposti.

Onko tää nyt ihan rehti vertaus kun nykyään 95% kaikista soittelijoista on puhelinmyyjiä tai muita huijareita? Tota varten on sähköposti. 

Vierailija
36/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän monilla on pohjaton tarve saada kiitoksia ja huomiota, joten käytän helpointa kikkaa saada apua ja palvelua kiittämällä ja kehumalla ihan mitättömistäkin asioista. Jokainen löysäperse saa ryhtiä ja energiaa siitä, joten kokeile joskus. En ole jäänyt mistään ilman ja saanut sillä keinoin vähän enemmänkin apua tai palvelua.  

Tervehtiessä voi itsekin tehdä aloitteet. Tietyn ikäiset murjottajat tajuaa niin kuin pahinta teiniangstiaan elävät kullanmurut. Suomalainen tapakulttuuri ei muutenkaan vahvista meissä muiden huomioimista ja ystävällisyys vieraita kohtaan koetaan omien kasvojen menetyksinä. Koemme ystävällisyyden riskinä ja jonka vuoksi on varmempi käyttäytyä samalla tavalla kuin muut tylysti. Olemme valtavan riippuvaisia siitä, mitä muut meistä ajattelevat.

Vierailija
37/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tutkimukset osoittavat, että ihmisten älykkyysosamäärä on kääntynyt selvään laskuun. Noin vuodesta 1995 alkaen selkeä ÄO:n laskeminen. Ihmiset olivat aikaisemmin älykkäämpiä. Ihmisten ÄO on selkeästi laskenut. Sen näkee kaikkialla, keskustelutyylissä, käytöksessä. Ihan mediassa ja kaikkialla. Nykyään alkaa olla harvinaista kohdata älykäs ihminen. Ihmiskunta tyhmenee, sen huomaa selkeästi. Tästä on tehty paljon tutkimuksia. Nykyään ei enää näe samalla lailla käyttäytyviä ihmisiä kuin esim. vielä 80- luvulla näki. Puhumattakaan sitä aikaisemmista vuosikymmenistä.

Tämä. +++

Koittakaa hyvät ihmiset vihdoinkin ymmärtää, että älypuhelin imee käyttäjänsä älyn. Se on väline, jonka tarkoitus on helpottaa elämää, ei olla elämä.

Ihmiset ovat älyllisesti taantumassa. Lukutaito yleensä ja luetun ymmärtäminen erityisesti, alkavat olla katoavia taitoja, jotka ovat olleet ihmisen kehityksen peruskiviä. Syy on ajatusmaailman lyhytjänteisyys, joka ilmenee siitä, että nykyään ei enää jakseta lukea muutamaa sanaa pidempiä tekstejä.

Vierailija
38/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Tuossa yksi päivä odotustilassa olin niin puhelimeni lumoissa, etten huomannut kun yksi tyyppi olisi tarvinut oven avaamisen kanssa vähän apua. Olihan se aika töykeää.

Vierailija
39/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän monilla on pohjaton tarve saada kiitoksia ja huomiota, joten käytän helpointa kikkaa saada apua ja palvelua kiittämällä ja kehumalla ihan mitättömistäkin asioista. Jokainen löysäperse saa ryhtiä ja energiaa siitä, joten kokeile joskus. En ole jäänyt mistään ilman ja saanut sillä keinoin vähän enemmänkin apua tai palvelua.  

Tervehtiessä voi itsekin tehdä aloitteet. Tietyn ikäiset murjottajat tajuaa niin kuin pahinta teiniangstiaan elävät kullanmurut. Suomalainen tapakulttuuri ei muutenkaan vahvista meissä muiden huomioimista ja ystävällisyys vieraita kohtaan koetaan omien kasvojen menetyksinä. Koemme ystävällisyyden riskinä ja jonka vuoksi on varmempi käyttäytyä samalla tavalla kuin muut tylysti. Olemme valtavan riippuvaisia siitä, mitä muut meistä ajattelevat.

Ennen itsestäänselvät perusasiat, ystävällisyys ja kohteliaisuus, ovat kadonneet minä - kulttuurin egoistiseen maailmaan. Tilalle on tullut töykeys, joka antaa ihmisestä vähä-älyisen kuvan ja se kuva on oikea.

Ennen puhuttiin umpimielisistä suomalaisista. Nyt tuo puhe on konkretisoitunut uudeksi normaaliksi, koska entinen harvinaisuus on muuttumassa, tai jo muuttunut, enemmistöksi.

Vierailija
40/70 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikasvatuksesta.

Amen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä