Minkä ikäisenä olet viimeksi katsonut Muumeja yksin?
Eli et lastesi kanssa? Itse olen katsonut yli kolmekymppisenä ja olen lapseton.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo normaalia kattoo ton ikäsenä. Paitsi jos on Asperger. Niillähän on ikätasoon nähden poikkeavaa käytöstä.
Mikä aspergereissa on vikana, yleensä aika fiksua sakkia, tieto on faktaa ja niiden kanssa ei tartte pelata ihmissuhdepaskaa.
Harva Asperger on korkeasti koulutettu. Useimmat eivät ole edes työelämässä. Sen takia on syntynyt illuusio että olisivat fiksua sakkia kun ne harvat jotka työelämässä ovat mukana ovat usein korkeasti koulutettuja eli ovat myös näin paljon näkyvillä. Mutta totuus on ihan toinen. Eivät ole mitään penaalin terävimpiä kyniä.
Ihan totta etteivät useimmat ole työelämässä. Harvassa ovat ne yksilöt, jotka ovat yliopistosta valmistuneet. Useimmat työelämässä mukana olevat ovat käyneet ammattikoulun.
Vierailija kirjoitti:
63 vuotiaana. BBC4 naytti muumit rivieralla filmin. Mies ei ymmartanyt muumeista mitaan eika ollut niista ikina kuullutkaan.
Mistä maasta miehesi alun perin on jos ei muumeja tiennyt? Amerikassahan ne eivät ole tunnettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo normaalia kattoo ton ikäsenä. Paitsi jos on Asperger. Niillähän on ikätasoon nähden poikkeavaa käytöstä.
Mikä aspergereissa on vikana, yleensä aika fiksua sakkia, tieto on faktaa ja niiden kanssa ei tartte pelata ihmissuhdepaskaa.
Mikä niissä ei ole vikana? Harvemmin fiksua sakkia. Yleensä täysiä tumpeloita käytännön asioissa. Ei todellakaan mitään älykkäitä eivätkä ymmärrä huumoria ja antavat ihmisten käyttää itseään hyväkseen. Ikätasoon nähden poikkeavaa käyttäytymistä.
No mä tunnen kaksi toinen on oman alansa asiantuntija jolta muut kysyy neuvoja. Toinen on vielä nuori, mutta menestyy opinnoissaan todella hyvin. Sä vaan et taida edes tietää kenellä kaikilla on asperger.
No heitä on kuitenkin vähemmän. Valtaosa ei ole menestyneitä.
Silti en ymmärrä miksi pitää käyttää asperger-nimitystä haukkumasanana, kuten en myöskään mt ongelmaisia. Sama kun alkaisi haukkua syöpä- tai sydänsairaaksi muita.
Syöpä- ja sydänsairaudet ovat ihan eri asia.
Millä tavalla? Kerro mulle niin että mäkin ymmärrän ja sit kun et osaa, voit lopettaa toisten nimittelyn.
Ne ovat oikeasti sairauksia, joista voi parantua. Asperger ei ole sairaus, josta pitäisi parantua mutta joka kuitenkin vaikuttaa ihmiseen niin, että hän tekee asioita joita neurotyypilliset eivät tee.
Entäs reuma tai I tyypin diabetes? Tajuat itsekkin olevasi heikoilla jäillä. Mikä oikeuttaa käyttämään aspergeria tai vaikkapa bipoa haukkumasanana?
Kuka tässä on käyttäny haukkumasanana? Miksi heitä sitten pitäisi sanoa? Reuma ja diabeteskin ovat eri asioita. Eivät niitä sairastavat neurotyypilliset kuitenkaan tee asioita, joita Asperger-ihmiset tekevät.
Voi rähmä. Mistä tää keskustelu edes alkoi. Lue sieltä. (diabetespotilaatkin vapisevat kun niillä on verensokerit alhaalla, ei normaalit ihmiset vapise) Mutta toivottavasti sä (ja muutkin jotka lukevat) olet tajunnut ettei asperger ole mikään haukkumasana jota saa viljellä niinkuin itse tykkää.
No kun se on totta että Aspergeriin kuuluu se, että tekee noin. En sanonut sitä siksi, että olisin heitä halunnut haukkua. Sanoin vain totuuden.
Ai että vain aspergerit katsoo muumeja? Ei kuitenkaan ole haukkumista muumienkatsojille? No mulla ei ole aspergeria ja katson silti. Eli ei ollut totuus.
Ei vaan että jos Asperger katsoo aikuisena, silloin se on ymmärrettävää, koska heillä esiintyy ikätasoon nähden poikkeavaa käytöstä. Mutta jos ei ole Aspergeria ja katsoo, silloin on lapsenmielinen. Muumit on suunnattu lapsille. Eri asia tietysti jos katsoo lasten seurana.
Muumi-sarjakuvat eivät ole lapsille. Niissä ryypätään ja käytetään huumeita.
Olen 63. Viime talvena, kun olin pari viikkoa flunssassa, pidin oikein Muumifestivaalin: katsoin ne klassikot kaikilla niillä kielillä, joita osaan. Todella hyvin käännettyjä ja ääninäyteltyjä kaikki.
Mustaviinimarjamehu siinä loppui jo kesken, mutta jatkoin sitten oluella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
63 vuotiaana. BBC4 naytti muumit rivieralla filmin. Mies ei ymmartanyt muumeista mitaan eika ollut niista ikina kuullutkaan.
Mistä maasta miehesi alun perin on jos ei muumeja tiennyt? Amerikassahan ne eivät ole tunnettuja.
Itse olen tavannut unkarilaisen, joka ei ollut kuullut niistä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva Asperger on korkeasti koulutettu. Useimmat eivät ole edes työelämässä. Sen takia on syntynyt illuusio että olisivat fiksua sakkia kun ne harvat jotka työelämässä ovat mukana ovat usein korkeasti koulutettuja eli ovat myös näin paljon näkyvillä. Mutta totuus on ihan toinen. Eivät ole mitään penaalin terävimpiä kyniä.
Ihan totta etteivät useimmat ole työelämässä. Harvassa ovat ne yksilöt, jotka ovat yliopistosta valmistuneet. Useimmat työelämässä mukana olevat ovat käyneet ammattikoulun.
Todistakaa lausuntonne. Sekoitatte aspergerit nyt kaikkiin autisteihin.
Aspergerin oireyhtymän (ICD-10 F84.5) diagnoosi saadaan usein vanhempana kuin lapsuusiän autismi-diagnoosi (ICD-10 F84.0). Aspergerin oireyhtymässä henkilön yleinen älykkyystaso on useimmiten normaali tai normaalia korkeampi, vaikka suoritusprofiili saattaakin olla hyvin epätasainen.
https://autismiliitto.fi/autismi/erilaista-autismia/asperger-osa-autism…
Minä tiedän 35 v. miehen, joka kattoo tosissaan Prätkähiiriä ja puolustelee tekemisiään sillä, että joku on kommentoinut tubessa, että tosi fanit kattoo vieläkin. Ei oo terveen aikuisen hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän 35 v. miehen, joka kattoo tosissaan Prätkähiiriä ja puolustelee tekemisiään sillä, että joku on kommentoinut tubessa, että tosi fanit kattoo vieläkin. Ei oo terveen aikuisen hommaa.
Prätkähiirten jutut nyt aukenee paljon paremmin aikuisille.
Itse lopetin 12-vuotiaana. Ei ole tervettä jos murrosikäinen katsoo saati aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Asperger tai kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Ne tosi fanit eivät katso niitä tosissaan. Eli he katsovat niitä, mutta voisivat myös olla katsomattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tosi fanit eivät katso niitä tosissaan. Eli he katsovat niitä, mutta voisivat myös olla katsomattakin.
Mistä sä sen tiedät?
Ei näitä kukaan normaali aikuinen katso tosissaan. Tarkoitan siis, että normaali aikuinen voi olla katsomatta. Jos aikuinen ei voi olla katsomatta, niin kyllä siihen aina liittyy jotakin epänormaaliutta.
Aamulla herätessä mies pisti telkkarin auki ja kysyi, tuleeko nyt lauantaina Muumeja. Sieltähän ne löytyi ja me katsottiin ne sängyssä pötkötellen. Me ollaan kuusikymppinen pariskunta.
Olen 51 ja olen katsonut jonkun muumi-jakson, kun on sattunut kohdalle. Kirjoja toisinaan luen. Muumipappa ja meri sekä Muumilaakson marraskuu vetävät puoleensa masennusjaksoina.