Ensimmäistä kertaa pidemmän aikaa mökillä kun uudella miesystävällä on perhemökki. On tämä mökkeily aina tällaista? Haluan kotiin
Ei mitään tekemistä, TV ei toimi, netti pätkii. Miesystävän sukulaisia tulee käymään, miehet avaavat kello 11 ensimmäisen oluen ja sitten vain odotellaan, että koska on sopiva aika grillata. Ei innosta kyllä yhtään tämä mökkeily.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öisin nautin tähtitaivaasta , jopa huusireissu on hieno tähtien ja kuun valossa. (lainaus)
Huussissa on omissa ajatuksissaan ja pikkuötököitä seinissä voi ihmetellä. Tuokin on mukavaa ja siistiä puuhaa mökillä. Vesivessaa en sinne kaipaa.
Huussi on aika hankala silloin kun on kuukautiset. Kuukuppi pitäisi saada pestyä ja alapesu sekä käsienpesu tietysti. Käsienpesuun onkin usein joku hanallinen tonkka huussin ulkopuolella. Alapesua ja kuukupin pesua voi suorittaa siihen tarkoitetuilla kosteuspyyhkeillä, mutta niitä menee sitten iso pinkka ja jotenkin tuntuu ettei tule puhdasta. No, muutenkin mökillä peseytyminen on hyvin hankalaa, jos ei ole juoksevaa lämmintä vettä.
Voihan kuukuppi. Mitä jos käyttäisit mökkioloissa jotain muita vaihtoehtoja, jotka siellä toimisivat helpommin?
Se on totta, että jotkin asiat ovat eri tavoin mökillä, mutta voiko ihmiset olla niin joustamattomia ja tai avuttomia, etteivät kykene mukautumaan erilaisiin oloihin?
Itse rakastan olla mökillä. Eri vuodenaikoina. Teen vähän jotain hommia kuten haravointia, ja hyvät ruuat, ja huilaan.
Minä pärjäsin mökillä ja huussioloissa hyvin tamponeilla kuukautiset. En silti oleta että kaikki muutkin . Hyvin voi kuvitella että runsaus yms teettävät hankaluuksia huolehtia hygieniasta.
Vierailija kirjoitti:
Mies kalastaa ja keksin uusia kalaruokia. Kiva on myös maustaa ruokia ja salaatteja runsailla tuoreilla yrteillä. Raparperipiirakkaa tai mansikkakakkua teen usein jälkiruuaksi.
Minä en laita ruokaa edes joka kuukausi, mutta jotenkin mökki on sellainen paikka, että siellä saattaa tulla omituisia päähänpistoja. Pari kertaa olen tehnyt rakkolevästä lisuketta kalalle, kun googletin netistä että sitä syödään hienoissa ravintoloissa jos kokki vaan saa jostain ostettua. Oli ohjeet keräämiseen ja resepti ja eikun kokeilemaan!
Myös elämäni ensimmäisen nokkosmuhennoksen tein mökillä, kevätnokkosista innostuneena. Muistelin, että äiti keitti usein mökillä nokkoskeittoa ja teki mieli kokeilla siitä muhennosta. Siihenkin löytyi netistä helpost resepti ja jotenkin noista luonnon antimista on kiva kokkailla, vaikka muuten ruuanlaittoa vierastan.
En ole niinkään puutarhaihminen, mutta perämetsästä löytyy helposti kaikenlaista kivaa puuhaa. Aina löytyy joku talven aikana kaatunut puu, joka pitää oksia ja pätkiä, että saan sen tuotua klapikoneen äärelle. Tai voi katsella puita vähän sillä silmällä, että mitkä on liian lähellä toisiaan ja mikä joutaisi sieltä pois. Klapeja on mukava tehdä miehen kanssa kaksistaan, sehän on ihan laatuaikaa <3
Loppukesästä on ihan parhautta, kun saa takapihalta mustikoita <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen harkinnut vuokramökkiä/huvilaa kahdeksi viikoksi mukavuuksilla ihan vertailun vuoksi. Ne pitää vissiin ajoissa talvella varata? Uskaltaako nainen yksin olla siellä?
No uskaltaa, mutta hirveän kauas korpeen jossa ei olis naapureita,en ehkä yksin ainakaan uskaltais :). Jos vastarannalla ja naapureissa näkyis mökkejä,niin sitten.
En kyllä minäkään, hui niitä ääniä yöllä! Kuulee vaikka mitä vaikkei olisikaan kuin hirvi. Kauheasti ei varmaan kannata mainostaa olevansa yksin vaikka naapureita olisikin. Muuten saattaa tulla humaltunut uros visiitille ja vaimo pitää huutaa apuun. Vaikka voihan vaimo olla jo nukkumassa eikä kuule. On tämä vaarallista olla nainen ja elää yksin.
nii,sitten mielikuvitus alkaa laukkaamaan. Mikä siellä kolahti? Mutta jos naapureita olis ympärillä,niin peiton alle vaan ja toivoo ,että nukahtaa pian :) Ja ovet lukossa. Päivällähän sitten onkin kiva viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öisin nautin tähtitaivaasta , jopa huusireissu on hieno tähtien ja kuun valossa. (lainaus)
Huussissa on omissa ajatuksissaan ja pikkuötököitä seinissä voi ihmetellä. Tuokin on mukavaa ja siistiä puuhaa mökillä. Vesivessaa en sinne kaipaa.
Huussi on aika hankala silloin kun on kuukautiset. Kuukuppi pitäisi saada pestyä ja alapesu sekä käsienpesu tietysti. Käsienpesuun onkin usein joku hanallinen tonkka huussin ulkopuolella. Alapesua ja kuukupin pesua voi suorittaa siihen tarkoitetuilla kosteuspyyhkeillä, mutta niitä menee sitten iso pinkka ja jotenkin tuntuu ettei tule puhdasta. No, muutenkin mökillä peseytyminen on hyvin hankalaa, jos ei ole juoksevaa lämmintä vettä.
Voihan kuukuppi. Mitä jos käyttäisit mökkioloissa jotain muita vaihtoehtoja, jotka siellä toimisivat helpommin?
Se on totta, että jotkin asiat ovat eri tavoin mökillä, mutta voiko ihmiset olla niin joustamattomia ja tai avuttomia, etteivät kykene mukautumaan erilaisiin oloihin?
Itse rakastan olla mökillä. Eri vuodenaikoina. Teen vähän jotain hommia kuten haravointia, ja hyvät ruuat, ja huilaan.
Tuosta väheksymisestä päätellen et ole kärsinyt runsaista kuukautisista. Esimerkiksi itse vuodan kuin seula kaksi ensimmäistä päivää. Veri ja ripulip*ska vain roiskuu. Pidä siinä sitten hygieniasta huolta jossain puuvessassa! Ei kiitos!
Miksi nämä mukavat keskustelut menevät naisten osalta aina keskusteluksi kuukautisista? Ei ole mukava miehenä näitä lueskella. Voitaisiinko pysyä asiassa.
Järven rannalta olis kiva se mökki tai huvila vaihteeksi mukavuuksilla vuokrata. Olen merenrannalla elänyt ja mökkeilyt koko pitkän ikäni, joten makea järvivesi on aina ihana elämys ja hiuksetkin tykkää. Hoitoainetta ei tarvita järvivedellä peseytyessä. Merenrantamökillä taasen sadeveden keruu saunaan hiustenpesuun ajaa saman asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen harkinnut vuokramökkiä/huvilaa kahdeksi viikoksi mukavuuksilla ihan vertailun vuoksi. Ne pitää vissiin ajoissa talvella varata? Uskaltaako nainen yksin olla siellä?
No uskaltaa, mutta hirveän kauas korpeen jossa ei olis naapureita,en ehkä yksin ainakaan uskaltais :). Jos vastarannalla ja naapureissa näkyis mökkejä,niin sitten.
En kyllä minäkään, hui niitä ääniä yöllä! Kuulee vaikka mitä vaikkei olisikaan kuin hirvi. Kauheasti ei varmaan kannata mainostaa olevansa yksin vaikka naapureita olisikin. Muuten saattaa tulla humaltunut uros visiitille ja vaimo pitää huutaa apuun. Vaikka voihan vaimo olla jo nukkumassa eikä kuule. On tämä vaarallista olla nainen ja elää yksin.
nii,sitten mielikuvitus alkaa laukkaamaan. Mikä siellä kolahti? Mutta jos naapureita olis ympärillä,niin peiton alle vaan ja toivoo ,että nukahtaa pian :) Ja ovet lukossa. Päivällähän sitten onkin kiva viettää aikaa.
Kyllä. Olen metsässä saanut melkein halvauksen, kun marjoja kerätessä ison kuusen takaa lähti pari hirveä. Oli hirveä ;) meteli ja töminä.
Vierailija kirjoitti:
Saunassa ei saa olla suihkua. On oma tunnelmansa sekoitella pesusoikkoon sopivan lämpöistä vettä pesua varten. Viimeisenä uinti, niin jää sopivan lämmin ja viileä olo. Ai että mä kaipaan mökille!
Samaa mieltä! Muuripata se olla pitää, mutta en paheksu vesihanasta tulevaa kylmää vettä, josta on helppo laittaa letkulla muuripataan ja pesuämpäriin.
Päärakennuksessa meillä kyllä on suihku, mutta siellähän se ei pilaa saunan tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta väheksymisestä päätellen et ole kärsinyt runsaista kuukautisista. Esimerkiksi itse vuodan kuin seula kaksi ensimmäistä päivää. Veri ja ripulip*ska vain roiskuu. Pidä siinä sitten hygieniasta huolta jossain puuvessassa! Ei kiitos!
Miksi nämä mukavat keskustelut menevät naisten osalta aina keskusteluksi kuukautisista? Ei ole mukava miehenä näitä lueskella. Voitaisiinko pysyä asiassa.
Hypi yli. Se aihe vaan nyt on osa naisten elämää ja vaikuttaa.
Mene pihalle tekemään jumppaa niin miehet saa silmänruokaa kaljaa hörppiessään.
Onko kukaan teistä melonut kanootilla mökillä? Pitääkö sitä huoltaa paljon esim. talvea varten. Vois olla kiva hankinta, hinta tuskin on kovin iso, vai?
Christiiina kirjoitti:
Ei voisi minuakaan vähempää kiinnostaa. Ehkä korkeintaan voisi jokus olla pari yötä jossain luksusmökillä, jossa on tasokkaat puitteet.
Muistan, kun nuorempana ekan poikaystävän kanssa mentiin heidän mökille, niin siellä ei ollut mitään. Oltiin 22 vuotiaita silloin. 4 päivää pelkkää kitumista. Ihan kun olis menny 1800-luvulle. Se reissu oli sellainen ettei mökkeily maistunut enää sen jälkeen ja koko ajatuskin alko veetuttaa.
Vuosia vuosia myöhemmin, kun tapasin nykyisen mieheni, niin suhteen alussa hän sanoi, että mennäänkö mökille. Lähdin hänen mieliksi, mutta en kertonut ettei kiinnosta yhtään. Päästin sittten perille, niin se oli sellainen 120 neliön honkarakenteen hirsimökki. Siellä on kaikki mukavuudet sisävessasta lähtien. Ihan kun omakotitalo. Rantasaunakin on honkarakenteen tekemä ja oma laituri ja järvi, vene. En halunnut lähteä pois sieltä silloin ja siitä lähtien olen viettänyt kaikki lomat mökillä.
Mies sanoi silloin ettei hän missä paskassa aio mökkeillä eikä aio mennä sellasiin keskiajan mökkeihin muutenkaan kyläilemään. Mökkeilyssä hänellä on samat fiilikset kuin minulla. Hän kertoi, että oli nuorempana kärsinyt mökillä, missä ei ollut yhtään mitään ja päättänyt siellä ettei hän mökkeile ikinä niin
Mut saisi mökkeilemään jos mökki olisi merenrannalla, siellä olisi kunnon (moottori) vene ja mökissä olisi kaikki mukavuudet paljua myöten. Pihasaunakin voisi olla. Mutta kiitos ei jollekin kostealle mökkipahaselle jossa jonkun pieni järvit tai lampa ja hyttysiä inisemässä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan teistä melonut kanootilla mökillä? Pitääkö sitä huoltaa paljon esim. talvea varten. Vois olla kiva hankinta, hinta tuskin on kovin iso, vai?
ei kai tuossa paljon ole huoltoa kun säilyttää varastossa kun ei käytä
Optimistijolla oli joskus kova sana mökillä. Ei ne ihmeellisiä ollut, mutta ajoi asian.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ei voisi minuakaan vähempää kiinnostaa. Ehkä korkeintaan voisi jokus olla pari yötä jossain luksusmökillä, jossa on tasokkaat puitteet.
Muistan, kun nuorempana ekan poikaystävän kanssa mentiin heidän mökille, niin siellä ei ollut mitään. Oltiin 22 vuotiaita silloin. 4 päivää pelkkää kitumista. Ihan kun olis menny 1800-luvulle. Se reissu oli sellainen ettei mökkeily maistunut enää sen jälkeen ja koko ajatuskin alko veetuttaa.
Vuosia vuosia myöhemmin, kun tapasin nykyisen mieheni, niin suhteen alussa hän sanoi, että mennäänkö mökille. Lähdin hänen mieliksi, mutta en kertonut ettei kiinnosta yhtään. Päästin sittten perille, niin se oli sellainen 120 neliön honkarakenteen hirsimökki. Siellä on kaikki mukavuudet sisävessasta lähtien. Ihan kun omakotitalo. Rantasaunakin on honkarakenteen tekemä ja oma laituri ja järvi, vene. En halunnut lähteä pois sieltä silloin ja siitä lähtien olen viettänyt kaikki lomat mökillä.
Mies sanoi silloin ettei hän missä paskassa aio mökkeillä eikä aio mennä sellasiin keskiajan mökkeihin muutenkaan kyläilemään. Mökkeilyssä hänellä on samat fiilikset kuin minulla. Hän kertoi, että oli nuorempana kärsinyt mökillä, missä ei ollut yhtään mitään ja päättänyt siellä ettei hän mökkeile ikinä niin
Ihana eikä koskaan ole liian kuuma tai kylmä. Oikeat hirret ovat kauniit ja kestävät. Jossain oli maalattu hirsimökki lattiasta kattoon valkoiseksi ja väärät maalit tietty. Pilalla se sitten oli,
Mökillä käsin tiskaaminen on aivan h*vetin paskaa hommaa. Samoin multaisten perunoiden peseminen jääkylmässä vedessä. Kivoja asioita sen sijaan on uiminen, saunominen, kasvimaan laittaminen, kalastaminen, marjastaminen ja sienestäminen, lukeminen, grillaaminen, vieraiden kutsuminen ja pihapelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kai tuossa paljon ole huoltoa kun säilyttää varastossa kun ei käytä
Kait se lakkaa tarvii vuosittain? Vain onko niitä huoltovapaitakin?
Vierailija kirjoitti:
Mut saisi mökkeilemään jos mökki olisi merenrannalla, siellä olisi kunnon (moottori) vene ja mökissä olisi kaikki mukavuudet paljua myöten. Pihasaunakin voisi olla. Mutta kiitos ei jollekin kostealle mökkipahaselle jossa jonkun pieni järvit tai lampa ja hyttysiä inisemässä.
Totta, iso meren- tai järvenselkä pitää hyttyset loitolla, kun siellä käy aina tuuli. Laiturilla on turvassa kokonaan. Paarmat on sitten eri juttu. Ne ampuu suoraan kiinni. Teininä mulla oli paarmoja varten hiuslakkapullo. Julma loppu julmille eläinten ja ihmisten rääkkääjille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en erikoisemmin välitä mökkeilystä, viikko per kesä riittää. En tykkää luonnonvesissä uimisessa enkä laiturilla löhöilystä tai ylipäätään missään löhöilystä. En pidä grilliruuasta. Ruokaa voi tehdä kotonakin. Kirjaa voi lukea parvekkeella kotona. En pidä riippumatoista, kerran kokeilin ja se oli hirveä. Sauna meillä on kotonakin ja kerran viikossa riittää hyvin, kesällä jos on kuuma muutenkin, en tykkää yhtään käydä saunassa. Meillä on meren rannalle kävelymatka, ei tarvitse mökkiä sitä varten ja rauhallisiakin paikkoja löytyy.
Luonnonvesissä uiminen on parasta talven uimahallien jälkeen. Helteellä heti aamulla eka uinti vaikka pitkäänkin. Päivän mittaan uimista ja vaikka kellumista ilmapatjalla vedessä. Nukahtamisvaroitus! Illalla saunominen alkaa uimisineen vaikka yöhön asti. Missään muualla ei nuku niin hyvin kuin luonnonrauhassa . Vartalo kiinteytyy jo viikossa tuolla uimistahdilla.
Aikoinaan nuorena vanhempien mökillä nukuin wanhassa aitassa. Missään ei ole parempi nukkua. Tykkäsin kalastaa ja soudella, mennä metsään katselemaan lintuja ym. siilin touhuja ja oravia. Mökki oli saaristossa meren rannalla joten uin monta kertaa päivässä ja välillä nukahdin lepotuoliin. Leppoisaa ja rauhallista oli. Ruokajutut hoidettiin joko grillillä tai savustuspöntöltä kalaa. Jotain töitäkin tehtiin, mutta ei stressattu. Ihania aikoja. Nyt asun itse maalla eikä täältäkään puutu muuta kuin meri, mutta iäkkäämpänä on kivaa näinkin.
Sulla oli luxusta nukkua omassa aitassa! Merta kyllä kaipaa, kun siihen on tottunut. Se on harvoin peilityyni ja muuttuu koko ajan. Meille ostettiin lapsuudessa hyvin muodikas pallogrilli, jossa sitten paloi kaikki, jos ei tarkkaan vahdittu. Voisi olla palogrilli nimeltään ;)
Muistan pallogrillin. Ei ollut hyvä. Isä suuttui sille ja äiti istutti kukkia sinne grilliin. Isä muurasi itse komean grillin sinne mökille ja se toimi sitten hyvin ja siihen mahtui enemmän grillattavaa kun tuli vieraita.
Tota vois kokeilla :)