Uusi biöjätelaki, mitä ihmettä???
1.9. alkaen pitää olla biojäteastia. Asun omakotitalossa ja koira syö ruoan tähteet eli biojätettä tulee todella vähän.
Nyt minun pitäisi alkaa maksamaan biojäteastia tyhjennyksestä tai hommata kompostori.
Eli me maksamme EU:ssa tehdyistä päätöksistä vähentää biojätettä vuoteen 2035 mennessä!
Ei voi olla enää totta kuinka paljon kustannuksia tämä 2035 meille tavallisille veronmaksajille aiheuttaa.
Minä en ole ollut päättämässä nousta asioista joten miksi pitää maksaa mitään.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuottaa biojätettä hyvin vähän, bokashi-astia voisi ajaa asian. Jotkut on kokeilleet nähtävästi jo, joten torista voi ostaa johonkin 50 e hintaan käytettynä.
Määräysten mukaan se vaan ei yksinään riitä, koska sen katsotaan olevan vain jätteen esikäsittelyä. Eli silloin on hankittava bokashi JA kompostori.
"Bokashi on hyväksytty tapa käsitellä biojäte, mutta fermentointi on esikäsittelyä ja fermentoitu biojätemassa on jälkikompostoitava haittaeläimiltä suojatussa kompostorissa tai säiliössä. Maatumatonta biojätettä sellaisenaan tai keskeneräistä kompostia ei saa haudata tai levittää maahan eikä avokompostoida."
Esimerkiksi HSY täällä pääkaupunkiseudulla:
"Elintarvikejätteen kompostointiin saa käyttää myös sisätiloihin sijoitettavaa, kompostointiin suunniteltua erillistä suljettua laitetta tai muuta asianmukaista menetelmää, jossa elintarvikejäte kierrätetään."
Minusta tuo nimenomaan tarkoittaa bokashi tyyppisiä laitteita.
Täällä nimenomaan lukee, että bokashi yksinään ei riitä.
https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/jatehuoltomaaraykset/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuottaa biojätettä hyvin vähän, bokashi-astia voisi ajaa asian. Jotkut on kokeilleet nähtävästi jo, joten torista voi ostaa johonkin 50 e hintaan käytettynä.
Määräysten mukaan se vaan ei yksinään riitä, koska sen katsotaan olevan vain jätteen esikäsittelyä. Eli silloin on hankittava bokashi JA kompostori.
"Bokashi on hyväksytty tapa käsitellä biojäte, mutta fermentointi on esikäsittelyä ja fermentoitu biojätemassa on jälkikompostoitava haittaeläimiltä suojatussa kompostorissa tai säiliössä. Maatumatonta biojätettä sellaisenaan tai keskeneräistä kompostia ei saa haudata tai levittää maahan eikä avokompostoida."
Näytä lakiteksti jossa näin sanotaan!
Kompostorivalmistajat tulkitsee sitä itse tuolla tavalla, mutta ei laki määrittele miten yksityinen henkilö saa kompostoida biojätteensä.
Laki ei ole ainoa, jolla biojätehuoltoa säädellään. Luepa oman kuntasi määräykset.
Yksikään kunta ei pakota ostamaan kaupallista tuotetta. Kompostorin tekeminen itse on täysin hyväksytty tapa.
Kyllä, mutta ihan yksinkertaista ei ole tehdä itse määräykset täyttävää kompostoria. Huomioi mm. riittävä lämpöeristys, jyrsijäsuojaus sun muut vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei hommaa syyskuussa tuota astiaa, mikä on sanktio?
Palkataanko taas niitä tarkastajia, jotka kiertävät kiinteistöillä tarkastamassa, löytyykö astia?
Aivan kuten palkattiin siihen haja-asutus-alueiden jätevesi tai mikäli-asiaan olikaan.
Joskus vaan vetää tässä maassa sanattomaksi.
Jos ei hommaa kompostoria ja ilmoita siitä kaupungille niin jäteyhtiö tuo biojäteastian pihaan ja laskuttaa siitä.
(vantaa)
Eiks tää koske vain yli 10 000 asukkaan taajamia? Eli eipä itsellä ole huolen häivää, tässä kylässä asuu kaikenkaikkiaan alle 2000 asukasta.
P.s. Kahvinpurut voi muuten heittää kasveille, jotka tykkää happamasta maaperästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on koira mutta ei se kyllä syö kahvinpuruja, banaaninkuoria, perunankuoria jne. Noita kaikkia kuitenkin tulee lähes päivittäin.
Meillä, tai siis minulla noista perunankuoret syön minä, banaaneja en syö, ja ne yhden kupillisen kahvinporot päivässä, jos edes joka päivä, voi vaikka osterivinokas syödä.
Okei. Et varmaan syö hirveän monipuolisesti hedelmiä tai vihanneksia. Meillä menee säännöllisesti biojätteeseen esim sipulinkuoria, paprikan trontteja ja siemenkotia, bataatin kuoria, kiivin kuoria, porkkanan trontteja ja kuoria, kesällä herneiden palot ja vesimelonin kuoret jne.
Mikä on trontti?
Ja missä päin näin puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole rahakysymys vaan periaatekysymys. Suomi on sellainen lammas joka nuolee EU:n pe***ttä jonkun kruunun toivossa.
Monet EU-maat ovat kieltäytyneet lähtemästä tuohon 2035-tavoitteeseen, koska se ei ole realistinen.
Jos me suomalaiset nyt suostumme kaikkeen tähän virheeseen hömpötykseen, niitä tulee kaiken aikas lisää.
Ei ole rahakysymys millään tavalla. Kun mikä tahansa pönttö kelpaa kompostoriksi.
Ainoastaan jos on joku aivovamma, että pitää saada heittää banaaninkuoret sekajätteeseen on ongelma.
No ei kelpaa mikä tahansa pönttö.
Pihasta tulevalle kasviperäiselle biojätteelle tarkoitetulle kompostorille ei suuria vaatimuksia ole, mutta keittiöstä tulevalle biojätteelle tarkoitetulle kompostorille on ihan kunnon vaatimukset, joita ei ihan kotikonstein ole helppoa täyttää. Käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto on ostaa kaupallinen talouskompostori.
Ei nyt pidä liioitelle! Ei kompostorin tekeminen itse ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea tulee pakollisena nyt ensimmäistä kertaa biojätteiden kierrätys? Kiinnostaa tietää
Koko Suomessa. Tällä hetkellä keräysvelvoite koskee vain taajamien rivi- ja kerrostaloja, joissa on vähintään 5 huoneistoa. Ensi vuonna myös omakotitaloja.
Vierailija kirjoitti:
Eiks tää koske vain yli 10 000 asukkaan taajamia? Eli eipä itsellä ole huolen häivää, tässä kylässä asuu kaikenkaikkiaan alle 2000 asukasta.
P.s. Kahvinpurut voi muuten heittää kasveille, jotka tykkää happamasta maaperästä.
Kahvinporot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea tulee pakollisena nyt ensimmäistä kertaa biojätteiden kierrätys? Kiinnostaa tietää
Koko Suomessa. Tällä hetkellä keräysvelvoite koskee vain taajamien rivi- ja kerrostaloja, joissa on vähintään 5 huoneistoa. Ensi vuonna myös omakotitaloja.
Mutta vain yli 10 000 asukkaan kunnissa.
Itse aikoinaan jätehuollon parissa työskenneellenä olen kuulut kaikki mahdolliset tarinat kun jätettä vaan ei synny, ei tarvita mitään jätehuoltoa jne. Ja silti jätemäärän nousevat vuosi vuodelta, somessa itketään kun jäteastiat pursuavat tai niitä puuttuu. Kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että on kyllä varaa ostaa vaikka mitä (ja sen saa raahattua vaikka ulkosaariston luodolle) mutta kun se muuttuu jätteeksi, niin yhteiskunnan pitäisi hoitaa se verovaroilla. Näille teki mieli aina sanoa, että jos jätteet hoidettaisiin yhteisistä rahoista eikä niin, että itse maksat siitä mitä jätettä tuotat, niin jätettä tulisi entistä enemmän. Maailma hukkuisi vielä enemmän paskaan. Nyt kun tiedät, että joudut maksamaan myös sen jätteen osuuden, niin fiksu ihminen ajattelee myös sitä että tarvitsenko tämän tavaran, ostanko vain huvikseen liikaa ruokaa jne.
Ja mistä nämä lait tulevat. Siitä kun pölhöt ihmiset eivät ymmärrä hyvällä mitään, niin lailla ja maksamalla pakotetaan. Moni asia olisi puolet helpompaa ja halvempaa kun kaikki hoitaisivat oman osuutensa mutta aina on näitä vatipäitä, jotka lusmuilevat.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni haja-asutusalueella ja alle 10000 asukkaan taajamissa ei ole tarvinnut kerätä biojätettä. Voin olla toki vanhentuneen infon varassa. Meillä on vain sekajäteastia, eikä kukaan ole muuta vaatinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole rahakysymys vaan periaatekysymys. Suomi on sellainen lammas joka nuolee EU:n pe***ttä jonkun kruunun toivossa.
Monet EU-maat ovat kieltäytyneet lähtemästä tuohon 2035-tavoitteeseen, koska se ei ole realistinen.
Jos me suomalaiset nyt suostumme kaikkeen tähän virheeseen hömpötykseen, niitä tulee kaiken aikas lisää.
Ei ole rahakysymys millään tavalla. Kun mikä tahansa pönttö kelpaa kompostoriksi.
Ainoastaan jos on joku aivovamma, että pitää saada heittää banaaninkuoret sekajätteeseen on ongelma.
No ei kelpaa mikä tahansa pönttö.
Pihasta tulevalle kasviperäiselle biojätteelle tarkoitetulle kompostorille ei suuria vaatimuksia ole, mutta keittiöstä tulevalle biojätteelle tarkoitetulle kompostorille on ihan kunnon vaatimukset, joita ei ihan kotikonstein ole helppoa täyttää. Käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto on ostaa kaupallinen talouskompostori.Ei nyt pidä liioitelle! Ei kompostorin tekeminen itse ole vaikeaa.
On se, jos hyvän haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä lakiteksti jossa näin sanotaan!
Kompostorivalmistajat tulkitsee sitä itse tuolla tavalla, mutta ei laki määrittele miten yksityinen henkilö saa kompostoida biojätteensä.
Laki ei ole ainoa, jolla biojätehuoltoa säädellään. Luepa oman kuntasi määräykset.
Yksikään kunta ei pakota ostamaan kaupallista tuotetta. Kompostorin tekeminen itse on täysin hyväksytty tapa.
Kyllä, mutta ihan yksinkertaista ei ole tehdä itse määräykset täyttävää kompostoria. Huomioi mm. riittävä lämpöeristys, jyrsijäsuojaus sun muut vaatimukset.
Lämpöeristys ei ole ehdoton vaatimus kompostorille. Vaikka kaupalliset kompostorit yleensä sellaisia ovatkin. Pitää olla riittävän hyvin ilmastoitu, että tavara kompostoituu mätänemisen sijaan ja sitten se pitää olla umpinainen ettei sinne pääse rotat ja hiiret mellastamaan. Sen lisäksi ei juuri ole mitään vaatimuksia. Ainakaan en ole nähnyt yhdenkään kunnan vaativan enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Meillä ollut jo ikuisuuden pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vain yli 10 000 asukkaan kunnissa.
Ei kunnissa vaan taajamissa. Taajama ei noudata kuntarajoja! Koko kunnassa ei välttämättä ole 10 000 asukasta, mutta jos on ison kaupungin kupeessa, niin todennäköisesti osa kuntaa on tuota taajamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Meillä ollut jo ikuisuuden pakollista.
Missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on koira mutta ei se kyllä syö kahvinpuruja, banaaninkuoria, perunankuoria jne. Noita kaikkia kuitenkin tulee lähes päivittäin.
Meillä, tai siis minulla noista perunankuoret syön minä, banaaneja en syö, ja ne yhden kupillisen kahvinporot päivässä, jos edes joka päivä, voi vaikka osterivinokas syödä.
Okei. Et varmaan syö hirveän monipuolisesti hedelmiä tai vihanneksia. Meillä menee säännöllisesti biojätteeseen esim sipulinkuoria, paprikan trontteja ja siemenkotia, bataatin kuoria, kiivin kuoria, porkkanan trontteja ja kuoria, kesällä herneiden palot ja vesimelonin kuoret jne.
Mikä on trontti?
Ja missä päin näin puhutaan?
Trontti on se vihreä osa jota ei syödä. Ehkä voisi käyttää myös nimitystä naatti, kanta tai kara. Turusta olen.
Vierailija kirjoitti:
Mun ainoa biojäte on munankuoret. Ja tämä on totuus. Ei ole muuta biojätettä, ja noitakin se 10 kuorta kuukaudessa.
Sekajätelaatikkokin tyhjennetään vajaana kun en keksi mitä sinne työntäisi.
Mulla on sama ongelma!
Munankuorista saa muuten murskaamalla hyvää kalkkilannoitetta. Älä heitä pois!
Ei voi kuin ihmetellä tätä muutosvastaisuutta.
Sama kuin koirien uudella rekisteripakolla. Kauhea änkyröinti, vaikka asia on pelkästään hyvä.