Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajien palkasta kateelliset eivät hakeudu alalle?

Miksi ei?
10.06.2023 |

Kiinnostaisi kuulla mikä on ajatus useiden kateellisten ketjujen takana? Joissa usein napataan joku kolmivuoroa alan mittapuulla hyvällä palkalla tekevän tulo ja kerrotaan kuinka laiska ja paljon ansaitseva moinen ihminen varmasti on. Valitetaan kun itse saa vähemmän. Usein vielä jossakin altisteettomassa päivätyössä, jopa ilman tutkintoa.

Hoitoalalla on valtava työvoimapula ja väkeä lähtee, sieltä kyllä löytyy töitä tekevälle kun opinnoista ja harjoitteluista suoriutuu (siihen on varmasti joitakin syitä). Miksi ette vaihtaisi alaa itse sen noin 2500e peruspalkan perässä. Ylimääräisiä ja pitkiä vuoroja, öitä ja viikonloppuja saa tehdä jos enemmän mielii ja jaksaa. Näin saataisiin pian suljetut leikkurit auki, ikäihmisten hoiva toimimaan jne.

Kommentit (145)

Vierailija
21/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien palkasta kateelliset voisivat miettiä myös mikä vastuu sairaanhoitajien työssä on. Haluaisitteko itse kantaa yhtä suuren vastuun toisen ihmisen hyvinvoinnista, jopa hengestä?

Lääkärillä se isompi vastuu on. Hoitaja ei tee hoitopäätöksiä, vaan on vastuussa omasta työstään, kuten me kaikki työssäkäyvät.

Vierailija
22/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä miettinyt asiaa. Omallakin alalla (varhaiskasvatus) on työvoimapula, paska palkka ja moni asia huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalle ei niin vain hakeuduta.

En päässyt sairaanhoitajaopintoihin, mutta pääsin yliopistoon ja valmistuin dippainssiksi. Palkkani on isompi ja työajat inhimillisemmät kuin hoitajilla keskimäärin.

Vierailija
24/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen hoitajien palkasta. Minulla on reilusti parempi palkka. Silti vituttaa se jatkuva vinkuna paskasta palkasta vaikka todellisuudessa palkka on parempi kuin suurimmalla osalla töissäkäyvistä, ja reilusti parempi kuin monella muulla 3-vuorotyötä tekevällä.

Ihan mielenkiinnosta, jos nyt jätetään huomiotta että palkasta on viime vuosikymmenten aikana valitettu ihan jatkuvasti, niin tuon viimeisen lauseen vuoksi kiinnostaa, että pitäisikö sun mielestä kaikille vuorotyötä tekeville maksaa saman verran vai kenties sairaanhoitajille vuorotyöstä vähemmän? Mulle ei ole koskaan auennut tämä, miksi perustellaan että "suurimmalla osalla työssäkäyvistä" sitä, tätä ja tuota, kun ne ihmiset ei kuitenkaan ole sillä alalla minkä palkoista puhutaan.

Vierailija
25/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen kuule usein ihmetellyt. Jos se on kerran niin helppoa rahaa ja alalla pärjää täysi apinakin niin luulisi että näin ajatteleva olisi jo ajat sitten kouluttautunut itse niihin tehtäviin. Mua ainakin kiinnostaisi jos tiedossa olisi suhteettoman suuria liksoja ja helppoa työtä.

Vierailija
26/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä kaikkia ei kiinnosta pelkkä raha kuten ahnetta sairaanhoitajaa. Kyseiset työtehtävät itsessään eivät kiinnosta. Mutta kyllähän kokonaiskuvan kannalta, mutta ei sellaisenaan, palkkataso on hyvin korkea. Tarvitaan kuitenkin vain minimaalinen koulutus ja työllisyys on 100 %. Sairaanhoitaja voi lompsia minne tahansa ja sanoa, että tulin tänne töihin nyt. Ja istua napottaa siellä hamaan maailmanloppuun asti.

Eli et halua alalle töihin, et tiedä mitään työn kokonaiskuvasta todellisuudessa, ajattelet että AMK 3,5v on jotenkin minimaalinen koulutus ja että hyvän työllistymismahdollisuuden vuoksi palkkaus on jotenkin epärealistinen?

Vierailija
27/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen hoitajien palkasta. Minulla on reilusti parempi palkka. Silti vituttaa se jatkuva vinkuna paskasta palkasta vaikka todellisuudessa palkka on parempi kuin suurimmalla osalla töissäkäyvistä, ja reilusti parempi kuin monella muulla 3-vuorotyötä tekevällä.

Just tämä. Palkka on hyvä, ja paljon parempi kuin verrokkiammateilla poliiseilla ja palomiehillä. Mutta ei se käy kun samassa lafkassa on töissä lääkäri, jonka palkka onkin sitten jotain tyyliä 1 % suomalaisista palkansaajista pääsee samaan.

Vierailija
28/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä kaikkia ei kiinnosta pelkkä raha kuten ahnetta sairaanhoitajaa. Kyseiset työtehtävät itsessään eivät kiinnosta. Mutta kyllähän kokonaiskuvan kannalta, mutta ei sellaisenaan, palkkataso on hyvin korkea. Tarvitaan kuitenkin vain minimaalinen koulutus ja työllisyys on 100 %. Sairaanhoitaja voi lompsia minne tahansa ja sanoa, että tulin tänne töihin nyt. Ja istua napottaa siellä hamaan maailmanloppuun asti.

Tämä. En itse sovellu hoitoalalle, mutta jos soveltuisin, olisin varmaan opiskellut sairaanhoitajaksi. Koulusta pääsee samantien töihin ja palkka on nuorelle ihmiselle ihan hyvä. Tietysti palkkakehitys ei ole yhtä hyvää kuin monilla muilla aloilla, mutta myöhemmin voi vaihtaa alaa. Ja opintojen ohessa voi varmasti tehdä hoitotyötä, ettei tarvitse elää tukien varassa. 

Aika moni hoitaja todella ajattelee ja toimiikin näin. Sehän ei auta yhtään osaajapulaa, että alalle koulutetaan ihmisiä, jotka vaihtavat alaa viiden tai kymmenen vuoden sisään valmistumisesta. Yleensä alalta poistumista motivoi työolot-, vuorotyö ja palkkakehityksen puute.

Vierailija
29/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen kuule usein ihmetellyt. Jos se on kerran niin helppoa rahaa ja alalla pärjää täysi apinakin niin luulisi että näin ajatteleva olisi jo ajat sitten kouluttautunut itse niihin tehtäviin. Mua ainakin kiinnostaisi jos tiedossa olisi suhteettoman suuria liksoja ja helppoa työtä.

Koska itse ilmaisit asian noin; suuri osa ihmisistä ei halua töitä joissa pärjää apinakin.

Vierailija
30/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta syystä.

1. En ole luonteeltani sopiva hoitoalalle. Halaun tehdä töitä numeroiden, en ihmisten parissa.

2. Kuulemani perusteella alan työkulttuuri on täysin syvältä. Se kuulostaa 50-luvun raksan kulttuurilta, kun taas omissa töissä on selkeästi asiantuntijakulttuuri.

Palkka kyllä nousisi muutamalla satasella. Mutta kohta 1. ei ole korvattavissa rahalla, ei minun työssäni eikä hoitajien. Kohdalle 2. pitäisi tehdä jotain sen sijaan että vaaditaan lisää palkkaa sillä perusteella että työkulttuuri on huono ja sellaisena pysyy (eikä sitä oikeastaan haluta muuttaa, koska sinne katoaisi palkankorotusperuste).

Vierailija
31/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on orjan hommaa. Siellä on ne vähäpäiset hommissa.

Vierailija
32/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tämä. Palkka on hyvä, ja paljon parempi kuin verrokkiammateilla poliiseilla ja palomiehillä. Mutta ei se käy kun samassa lafkassa on töissä lääkäri, jonka palkka onkin sitten jotain tyyliä 1 % suomalaisista palkansaajista pääsee samaan.

Unohdit:

Insinöörit. Just se ammatti joka on lähinnä hoitajan ammattia (not).

Rikkaampien maiden (Norja, Sveitsi) hoitajat.

Vierailija
33/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alalle ei niin vain hakeuduta.

En päässyt sairaanhoitajaopintoihin, mutta pääsin yliopistoon ja valmistuin dippainssiksi. Palkkani on isompi ja työajat inhimillisemmät kuin hoitajilla keskimäärin.

Et sitten ymmärtänyt aloituksen pointtia ollenkaan.

Vierailija
34/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien palkasta kateelliset voisivat miettiä myös mikä vastuu sairaanhoitajien työssä on. Haluaisitteko itse kantaa yhtä suuren vastuun toisen ihmisen hyvinvoinnista, jopa hengestä?

Kyllähän se vastuu on hoitavalla lääkärillä. Hoitajat tekevät sitten sen käytännön hoitotyön.

Ei se käytännössä ihan noin mene. Jos mokaat, niin olet täysin vastuussa siitä mitä olet tehnyt. Jos lääkäri mokaa, olet silti aika usein vastuussa (lääkärin kanssa) jos et ole huomannut virhettä ja virhe pääsee tapahtumaan. Jos et tee virhettä, mutta potilas silti yllättäen kuolla kupsahtaa ja omaiset alkavat etsiä syyllistä, olet ihan yhtä paljon vastuussa hoidosta kuin lääkärikin, koska vaikka lääkäri vastaa hoidon kokonaiskuvasta ja lääkityksestä, hoitaja on paljon enemmän potilaan kanssa tekemisissä ja toteuttaa hoitotoimet.

Vierailija
35/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska itse ilmaisit asian noin; suuri osa ihmisistä ei halua töitä joissa pärjää apinakin.

Niin kuvittele, töitä olisi jopa sinulle!

Vierailija
36/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ala ei kiinnosta heitä, tai eivät pidä itseään sopivaksi alalle?

Vierailija
37/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se vastuu on hoitavalla lääkärillä. Hoitajat tekevät sitten sen käytännön hoitotyön.

Ei se käytännössä ihan noin mene. Jos mokaat, niin olet täysin vastuussa siitä mitä olet tehnyt. Jos lääkäri mokaa, olet silti aika usein vastuussa (lääkärin kanssa) jos et ole huomannut virhettä ja virhe pääsee tapahtumaan. Jos et tee virhettä, mutta potilas silti yllättäen kuolla kupsahtaa ja omaiset alkavat etsiä syyllistä, olet ihan yhtä paljon vastuussa hoidosta kuin lääkärikin, koska vaikka lääkäri vastaa hoidon kokonaiskuvasta ja lääkityksestä, hoitaja on paljon enemmän potilaan kanssa tekemisissä ja toteuttaa hoitotoimet.

Lääkäri ei useinkaan tunnu olevan vastuussa yhtään mistään. Jatkuvasti otsikoihin asti päätyy näitä juttuja joissa ihminen on jopa kuollut lääkärin laiminlyönnin seurauksena ja seurauksia ei suinkaan välttämättä tule. Sen sijaan hoitaja voi saada kenkää jos ei ole havainnut esimerkiksi virheellisesti määrättyä annostusta. Tuokin tapaus oli otsikoissa viime vuonna.

Vierailija
38/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen palkasta, vaikka se huomattavasti suurempi on kuin itsellä fyysisesti paljon raskaammista töistä. ..tuttaa vain se kitinä muka huonoista palkoista. Eivät tajua kuinka etuoikeutettuja ovatkaan.

Vierailija
39/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei useinkaan tunnu olevan vastuussa yhtään mistään. Jatkuvasti otsikoihin asti päätyy näitä juttuja joissa ihminen on jopa kuollut lääkärin laiminlyönnin seurauksena ja seurauksia ei suinkaan välttämättä tule. Sen sijaan hoitaja voi saada kenkää jos ei ole havainnut esimerkiksi virheellisesti määrättyä annostusta. Tuokin tapaus oli otsikoissa viime vuonna.

Joo, näinhän se ikävä kyllä tahtoo mennä. Lääkärin vastuuta kovasti korostetaan, koska lääkäri on päätösvastuussa potilaan hoidon edistämisessä tai rajaamisessa, mutta hoitaja joutuu kantamaan seuraukset joko yksin tai lääkärin kanssa jos lääkäri tekee virheen ja hoitaja ei ole sitä huomannut tai pystynyt estämään.

Vierailija
40/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo ett siksi kun ei sovellu alalle.. Voisiko sitten lopettaa ivailun meidän palkoista, että ne ketkä harkitsee alaa, innostuisivat. Hoitajapula on niin iso että ihmiset jonottaa leikkauksiin yli puoli vuotta jne.

Hoitoalalla kuten muillakin aloilla on monipuolisesti eri tehtäviä tarjolla . Ahkerille tarjolla hyvät lisät ja työtä riittää. Peruspalkka pitää kuitenkin saada kohdilleen, että nuoret pystyvät perustamaan perheen ja elämään sillä palkalla. Näin vanhempana kun voi tehdä ylitöitä ja viikonloppuja toki palkka jopa 5000€ mutta kyllä se vapaa-ajasta toki on pois. Onneksi on 38 lomapäivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi