Tottuukohan tähän kerrostaloelämään. Laitoin apk:n päälle yöllä
En muistanut kuin vasta aamulla että yöaikaan ei kai saisi käyttää noita laitteita. En muistanut ollenkaan.
Kommentit (74)
Astianpesukone pyörii järjestäen puolenyön jälkeen. Olen hereillä kunnes pysähtyy. Yökyöpeli kun olen.
Pyykinpesukonetta ei meidän taloyhtiössä saa käyttää klo 22 jälkeen. En laittaisi päälle konetta enää noin myöhään mutta jos se vielä käy niin annan käydä loppuun. Kuivuria käytän koska tahansa.
En tiedä mikä on apk, mutta itseäni v ituttaa suunnattomasti yöaikaan möykkäävät naapurit. Ja tätä tapahtuu ihan arkisin. Yksi käy laittamassa alakerran kuivaushuoneen päälle yötä vasten, niin että koko rappukäytävä ja ilmanvaihtokanavat kumisevat. Toinen ajelee autolla keskellä yötä, niin että ajaa suoraan sisäänkäynnin eteen. Sitten ajaa hetkeksi pois ja taas takaisin. Ja uudestaan ja uudestaan. Kolmas laulaa karaokea tai kuuntelee masentavaa Suomi-iskelmää kajarit täysillä. Neljäs ja viides soittavat jotain vinkuvaa aavikkomusiikkia. Kuudes kälättää ulkona puhelimessa öisin. Seitsemäs raivoaa tyttöystävälleen. Kahdeksas pitää äänekkäitä teinibileitä. Yhdeksäs ravaa ulkona-sisällä-ulkona-sisällä kolistellen rappukäytävän ulko-ovea. Aloittaa touhunsa yleensä viideltä yöllä. Olen katsonut kellosta ja ainut hiljainen hetki meidän talossa on klo 4-5 välillä yöllä.
[/quote]Sait alapeukun ainakin minulta siksi että minua ärsyttää että joku voi "unohtaa" tuollaisen itsestäänselvän asian, että yöllä ei aiheuteta melua kerrostalossa. Ja miksi yleensä laitat koneita päälle yöllä? Miksi et ole nukkumassa? [/quote]
Tuo on aika asiaton kysymys. Mitä sinulle kuuluu muiden ihmisten unirytmit ja aikataulut?
Itse teen luovaa työtä, ja parhaiten se onnistuu minulle yöllä. En pese silloin pyykkiä tai mitään. Kiellän sinulta elämäni hallinnoimisen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksiantamaton virhe.
Nyt naapuri lorottaa pöntön keskelle seuraavat kolme vuotta ja paiskoo ovia eikä tervehdi rapussa.Nuo vessaäänet on se jota eniten inhoa kavereilla vieraillessa. Kun istumme syömään menee naapurissa joku miesääliö kuselle lorotellen ja piereskellen, en vaan pysty syömään kun yököttää. Miten ihmiset voi elää ainoan elämänsä tuommoisissa läävissä.
Enemmän tässä ihmetyttää miten noin kamalalla ihmisellä on olevinaan kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä paukkuu vesiputket, kun astianpesukone on päällä naapurissa ja kone ottaa vettä. Kyllä ärsyttäisi herätä tuollaiseen yöllä.
Niin, eihän tuo kone kovaääninen ole mutta yhtään en tiedä miten kohisee putket. Aloitukseni on saanut pelkkiä alaääniä, niistä päätellen olen siis jotenkin väärässä ajatellessani että apk:n käyttäminen yöaikaan on vältettävä asia?
Sait alapeukun ainakin minulta siksi että minua ärsyttää että joku voi "unohtaa" tuollaisen itsestäänselvän asian, että yöllä ei aiheuteta melua kerrostalossa. Ja miksi yleensä laitat koneita päälle yöllä? Miksi et ole nukkumassa?
Kysyt tottuuko kerrostaloelämään; oletko joutunut äskettäin vastentahtoisesti muuttamaan kerrostaloon jostain korvessa sijaitsevasta omakotitalosta jossa sait pitää alamölöä vuorokaudet läpeensä? Mitä jos muuttaisit takaisin?
Ookkonää pöliijä?
Etkö ole sattunut huomaamaan sitä eroa, että pyykkikoneessa on linkous mutta tiskauskoneessa ei?
Eihän tiskauskone pidä ääntä. Minä olen aina laittanut tiskauskoneen sihisemään öisin, joskaan en asu juuri kerrostalossa vaan eräänlaisessa pientalossa, rappauspintainen mutta puurunkoinen talo ja rapussa on minä mukaanlukien kuusi asuntoa (muuta ääntä kuin sihinää ja pulputusta koneesta ei kuulu, ei yhtään sähkömoottorin hyminää, se on niin hyvin eristetty: Siemens, joku vuoden 2007 malli jossa on vielä kunnon pyöritettävä ohjelmavalitsin ja muutama painonappula, ei lasinäyttöä - aivan ultrahiljainen). Eikä ikimaailmassa ole tullut mieleenkään aprikoida mitään. Ja samoin tekevät varmaan kaikki muutkin rappunaapurini yhtä aamuvirkkua lukuunottamatta, eikä kukaan edes kuule toistensa koneiden ääniä eikä mitään muutakaan, hiljaista on kaikki tyynni vaikka melkein joka asunnossa valvotaan ja nukutaan miten sattuu.
Tuossa teidän äänten kuuntelussa ja normien vartioinneissa - jotka eivät edes koske astianpesukonetta - on kysymys eräänlaisesta huonosta harrastuksesta ja varmaan jonkinlaisesta mielekkään elämänsisällön puutteesta. Mitäs jos hankkisitte muuta tekemistä: onko teille milloinkaan tullut mieleen, että mitäs jos vaikka menisitte töihin?
Vierailija kirjoitti:
Täällä paukkuu vesiputket, kun astianpesukone on päällä naapurissa ja kone ottaa vettä. Kyllä ärsyttäisi herätä tuollaiseen yöllä.
Sama. Kuuluu kova pamahdus ja lisäksi putket vinkuvat. Myös ilmanvaihto vinkuu. Olen kai aika hyvällä kuuloaistilla varustettu ja herkästi häiriintyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän tuo kone kovaääninen ole mutta yhtään en tiedä miten kohisee putket. Aloitukseni on saanut pelkkiä alaääniä, niistä päätellen olen siis jotenkin väärässä ajatellessani että apk:n käyttäminen yöaikaan on vältettävä asia?
Sait alapeukun ainakin minulta siksi että minua ärsyttää että joku voi "unohtaa" tuollaisen itsestäänselvän asian, että yöllä ei aiheuteta melua kerrostalossa. Ja miksi yleensä laitat koneita päälle yöllä? Miksi et ole nukkumassa?
Kysyt tottuuko kerrostaloelämään; oletko joutunut äskettäin vastentahtoisesti muuttamaan kerrostaloon jostain korvessa sijaitsevasta omakotitalosta jossa sait pitää alamölöä vuorokaudet läpeensä? Mitä jos muuttaisit takaisin?
Miksi pitää ylipäätään alapeukutella ihan neutraalia aloitusta? Ap kysyi kysymyksen ja tajusi mokansa. Ei hän ole tehnyt sinulle henkilökohtaisesti mitään pahaa.
Jätkäshenkilö 51 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ookkonää pöliijä?
Etkö ole sattunut huomaamaan sitä eroa, että pyykkikoneessa on linkous mutta tiskauskoneessa ei?
Eihän tiskauskone pidä ääntä. Minä olen aina laittanut tiskauskoneen sihisemään öisin, joskaan en asu juuri kerrostalossa vaan eräänlaisessa pientalossa, rappauspintainen mutta puurunkoinen talo ja rapussa on minä mukaanlukien kuusi asuntoa (muuta ääntä kuin sihinää ja pulputusta koneesta ei kuulu, ei yhtään sähkömoottorin hyminää, se on niin hyvin eristetty: Siemens, joku vuoden 2007 malli jossa on vielä kunnon pyöritettävä ohjelmavalitsin ja muutama painonappula, ei lasinäyttöä - aivan ultrahiljainen). Eikä ikimaailmassa ole tullut mieleenkään aprikoida mitään. Ja samoin tekevät varmaan kaikki muutkin rappunaapurini yhtä aamuvirkkua lukuunottamatta, eikä kukaan edes kuule toistensa koneiden ääniä eikä mitään muutakaan, hiljaista on kaikki tyynni vaikka melkein joka asunnossa valvotaan ja nukutaan miten sattuu.
Tuossa teidän äänten kuuntelussa ja normien vartioinneissa - jotka eivät edes koske astianpesukonetta - on kysymys eräänlaisesta huonosta harrastuksesta ja varmaan jonkinlaisesta mielekkään elämänsisällön puutteesta. Mitäs jos hankkisitte muuta tekemistä: onko teille milloinkaan tullut mieleen, että mitäs jos vaikka menisitte töihin?
Putket pitävät ääntä. Et tiennyt, että vesiputket kulkevat talon rakenteissa?
Vierailija kirjoitti:
Jätkäshenkilö 51 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ookkonää pöliijä?
Putket pitävät ääntä. Et tiennyt, että vesiputket kulkevat talon rakenteissa?
No ei sellainen pieni ja vieno veden lirinä ketään "normoa" voi eikä saa kiukuttaa: jos niin käy, on sillä häiriintyvällä ja kiukkuuntuvalla törpöllä yläpäässä vikaa ja hän tarvitsisi mömmöjä tai potilaspaikan jostain hoitolaitoksesta.
Jos putket sensijaan "paukkuvat" ja "pamahtelevat" kuten tuossa yllä jotkut kuvailivat, ovat ne (putket) siinä tapauksessa ihan elinkaarensa lopussa ja suorastaan vaarallisessa kunnossa, niin että sellaisissa asunnoissa ja taloissa on odotettavissa hetkenä minä hyvänsä paljon suurempiakin murheita kuin joutava veden lirinä: nimittäin aivan kolossaalinen vesivahinko.
Kannattaisi ilmoittaa asiasta isännöitsijälle heti ensimmäisenä arkiaamuna välittömästi kun isännöintitoimiston ovi aukeaa ja aukioloaika alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että kerrostalossa ei saisi käyttää astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta yöaikaan, melu voi häiritä. Tietysti olen silloin kotona kun ne käy.
oikeuden mukaan saa käyttää öideenkin aikaan pesukonetta tai astianpesukonetta. Sitä ei voi kieltää. Hyvien tapojen mukaan tosin naapurit otetaan huomioon ja vältetään niiden käyttämistä öiseen aikaan, mutta jos on pakko käyttää öiseen aikaan, niin sitten niin tehdään
Pyykinpesukonetta ei saa käyttää yöllä kerrostalossa. Tuskin astianpesukonettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotitalossa edelleen, ostin kerrostalokämpän itselleni kaupunkikesämökiksi. Oleskelen täällä aina välillä viikon pari. Käyn myöhään nukkumaan normaalisti. En pidä mitään erityistä älämölöä, ihan normaaleja asioita teen kotonani, niin kuin laitan apk:n käyntiin. Tämä oli eka kerta kun tähän aikaan laitoin, järjestelin keittiötä enkä ollenkaan muistanut. Normaalisti en laita täällä klo 18.30-09 koneita päälle enkä myöskään imuroi. Suihkussa käyntiä vältän myös noina aikoina.
No 18:30 nyt on älytöntä hätävarjelun liioittelua. 22 on tavallinen hiljaisuuden alkuaika kerrostaloissa, 23 on vielä ok. Ja jos on vuorotyöläinen niin suihkussa voi käydä vaikka keskellä yötä kun tulee kotiin.
Ei tarvitse olla edes vuorotyöläinen käydäkseen yöllä esimerkiksi nusuttelun jälkeen suihkussa. Saa käydä.
Kerrostalossa voi öisinkin tehdä tavanomaiseen elämään kuuluvia asioita.
Kiinteistöliiton päälakimies Jenni Hupli sanoo Ylelle, että taloyhtiön järjestysmääräysten tarkoitus on taata kaikille talossa asuville ja eläville hyvä ja turvallinen asumisrauha. Yksi eniten ongelmia aiheuttavista säännöistä on kuitenkin häiritsevä elämä, jonka määrittely ei ole aivan yksiselitteistä.
Lähes kaikkien taloyhtiöiden järjestysmääräyksissä lukee, että huoneistoissa ei saa viettää häiritsevää elämää ja melua pitää välttää yörauhan aikaan eli kello 22–7 välisenä aikana.
Päälakimies Jenni Huplin mukaan häiritsevän elämän määrittely ei ole aivan yksiselitteistä, koska kaikki tapaukset ovat erilaisia.
Hänen mukaansa taloyhtiöiden asukkailla tuntuu olevan monenlaisia käsityksiä erityisesti WC:ssä tai suihkussa käymisestä yöaikaan.
– WC:ssä tai suihkussa voi käydä ihan huoletta mihin vuorokauden aikana tahansa. Se on tavanomaista elämää.
Moni pitää yöllistä pyykinpesukoneen käyttöä naapureita häiritsevänä. Myös pesukonetta saa Huplin mukaan kuitenkin käyttää lähtökohtaisesti yölläkin. Sekin on tavanomaista elämää. Lisäksi nykyaikaiset pesukoneet ovat varsin hiljaisia, eikä niistä pitäisi suurta ääntä lähteä.
Lasten leikkimiseen piha-alueella taloyhtiö ei voi puuttua, jos lapsi leikkii vahinkoa tai vaaraa aiheuttamatta.
– Kieltäminen on mahdollista, mutta puuttua siihen ei voi.
https://www.verkkouutiset.fi/a/yle-onko-pyykinpesu-yolla-hairitsevaa-el…
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone pyörii järjestäen puolenyön jälkeen. Olen hereillä kunnes pysähtyy. Yökyöpeli kun olen.
Pyykinpesukonetta ei meidän taloyhtiössä saa käyttää klo 22 jälkeen. En laittaisi päälle konetta enää noin myöhään mutta jos se vielä käy niin annan käydä loppuun. Kuivuria käytän koska tahansa.
Tuommoisella kiellolla ei ole mitään virkaa, kotonaan saa pestäpyykkiä mihin aikaan haluaa, laki sanoo niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksiantamaton virhe.
Nyt naapuri lorottaa pöntön keskelle seuraavat kolme vuotta ja paiskoo ovia eikä tervehdi rapussa.Nuo vessaäänet on se jota eniten inhoa kavereilla vieraillessa. Kun istumme syömään menee naapurissa joku miesääliö kuselle lorotellen ja piereskellen, en vaan pysty syömään kun yököttää. Miten ihmiset voi elää ainoan elämänsä tuommoisissa läävissä.
Ja niin kerrostaloläävän asukkaalla meni tunteisiin.
Sinäkö tykkäät syödä kun paska läjähtelee pyttyyn seinän takana äänekkäästi? No huvinsa kullakin.
Miksi kerrostalossa asuvilla menee heti hermo jos mainitsee asiat, jotka ottaa tässä läävässä asumisessa päähän? Minä asun viikot helsingin keskustassa kerrostalossa työni takia muutaman kuukauden, saattana tätä paskaa! Sain juuri sovittua, että teen maanantait etänä, en vaan jaksa tätä läävän meteliä ja hajuja. Tiistaista perjantai aamuun menee hampaita kiristellen, onneksi loma alkaa juhannukselta. Jos vielä teen keikkaa, vaadin asunnoksi jonkun muun kuin kerrostalon.
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone? Saa tietysti käyttää milloin haluaa.
jos kuuluu nAapuriin niin valitus, klo 22 hiljaisuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksiantamaton virhe.
Ja niin kerrostaloläävän asukkaalla meni tunteisiin.
Sinäkö tykkäät syödä kun paska läjähtelee pyttyyn seinän takana äänekkäästi? No huvinsa kullakin.
No voi kamala.
Voitko syödä jos joku sanoo jossain lauseessa huomaamattaan, ties missä asiayhteydessä esim. sanan "hiiri"? Tai "haisunäätä"? Entä saako sanoa "koira", kun se mielletään usein lemmikkieläimeksi, mutta aivan kaamea bakteerinpesä sekin on ja ulosteenhaistelija? Tai entäs jos kaverisi kerrostaloyhtiössä jollain jopa ON koira, niin et varmaan voi sittenkään syödä kaverisi tarjoiluja kun "yököttää" niin kauheasti?
Entä, jos olet ravintolassa, niin loppuuko syömisesi siihen kun näet jonkun muun asiakkaan menevän vessaan?
Entäs jos joku jossain aivastaa? Jos jollain on tekohampaat? Kuulolaite (Vaikkua - VOI KAMALAA kun yököttää!), jos näet jossain roskapöntön (hyii), täytyykö olla viikko nälkälakossa?
Ja ei minulla "mennyt tunteisiin" enkä asu kerrostalossa (lue tuo ensimmäinen viestini tuossa vähän ylempänä), enkä myöskään ole sama kirjoittaja kuin tuo jolle tuossa viisastelet, täytyy sekin varmaan mainita erikseen kun en usko että sitä muuten ymmärtäisit esim. nimimerkistä tai kirjoitustyylistä.
Minua vain ihmetyttää, mikä on mennyt vikaan ja missä vaiheessa elämää, kun osasta ihmisiä tulee tuollaisia: ei ole tervettä, ettei ihminen voi syödä jos joku käy naapuriasunnossa hyyskässä. Ihmislajissa on tapahtunut jokin merkittävä heikentyminen, kun osasta populaatiota on tullut tuollaisia kaikelle allergisia ja pelokkaita yökkäilijöitä. Darwinin laki korjaa pois tuollaisen aineksen - toki - nälkäkuoleman ja kaikenlaisen terveyttä ja lisääntymiskykyä nakertavan pelkäämisen kautta, mutta eikö teitä itseänne lainkaan huolestuta tuo oma henkinen sairautennne?
Ja kun esitit edelliselle kysymyksen, niin vastataan siihen täältä sivustakin nyt sitten tämän verran: tykkään syödä hyvää ruokaa eikä haittaa skeidan präiskähdykset muissa asunnoissa, eikä edes saman asunnon veeseessä, koska ei se skeida sieltä veeseepöntöstä minun lautaselleni tule eikä se veeseessä kävijä sieltä huussista tule takaisin siihen pöytään PERSVÄRKILLÄÄN syömään: jos se kaiffari ei pese käsiään skeidalta lähtiessään, se haittaa ja häiritsee minua kyllä.
Käsittääkseni hiljaisuusaikana saa käydä suihkussa, vessassa ja pestä kädet mutta muunlainen metakka on kielletty. Ajatelkaa naapureitanne, prkl!
Onni on oma talo.