Jos oikeasti maailma haluais torjua ilmastonmuutosta niin lentäminen kiellettäisiin pahiten saastuttavana matkustusmuotona.
Mutta ei ketään kiinnosta oikeasti. Lentäminenkin ihan turhaa luksusta. Nykyään on netti minkä kautta voi olla yhteyksissä maailman ääriin ja seuraa saa tinderistä. Youtubesta näkee videoita eri maailmankolkista. Eihän se varmaan yhtä elämyksellistä oo kuin mennä paikanpäälle mutta jos oltaisiin oikeasti huolissaan ilmastosta niin se olisi pieni murhe se.
Kommentit (96)
Ei tietenkään koske rikkaita yksityiskoneineen.
Niin kauan kun emme ole samassa veneessä kaikki, en välitä asiasta.
Tavisten lomalennot eivät maapalloa tuhoa.
Kun lennot vedettiin korona-kriisin aikaan lähes nollaan, ei hiilidioksidikuorma juurikaan pienentynyt.
Miettikää sitä.
Ihminen kuka käyttää lentokonetta liikkumiseen aiheuttaa päästöjä kaikista eniten henkiläauton päästöt on varsin pieni verrattuna lentokoneen päästöihin.
Itse alan sitten vasta taistelemaan ilmastonmuutosta vastaan kun saamme lentomatkustelun kuriin, sitä pitäisi alkaa vainoamaan/verottamaan kuin henkilöautoilua, pitäisikö tulla laki että ihminen saa matkustaa lentokoneella kerran 10 vuoteen?
Ei ole mahdollista lopettaa lentämistä. Lentokoneissa kuljetetaan myös ruokia, tavaroita ja postia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikana lentäminen loppui yli vuodeksi käytännössä kokonaan eikä se näkynyt ilmastossa millään tavalla. Miten sen selität?
Kyllähän se vaikutti. Linnutkin kuulivat taas oman laulunsa ja ilmakehä puhdistui. Mutta eihän se ilmastonmuutosta torjunut koska se on ihmisten keksintöä.
Höpöhöpö. Eivät ne linnut 11 000 metrin korkeudessa laula.
Vuonna 2020 kun melkein koko maailma oli suljettuna koronasulkujen vuoksi, hiilidioksidipäästöt tosiaan putosivat vain 6 %. Seuraavana vuonna ne jo palasivat takaisin koronaa edeltäneelle tasolle, ja sitä seuraavana vuonna saavuttivat taas uuden ennätystason.
Lentomatkustusta ei siis ollut käytännössä lainkaan, eikä myöskään laivamatkailua. Ihmiset olivat etätöissä, joten työmatkojen autoliikenne oli murto-osa entisestä. Kaupat ja ravintolat suljettuina, joten vapaa-ajan liikennekin oli vähäistä. Tästä kaikesta huolimatta päästöt siis vähenivät vain 6 %.
Tämä kertoo kaiken oleellisen siitä kuinka mahdotonta olisi vähentää päästöjä niiden päästövähennystavoitteiden mukaisesti, joita vaadittaisiin pitämään maapallon lämpeneminen alle 1,5 tai alle 2 asteessa. Päästöt pitäisi puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Ei tule tapahtumaan.
Teillä lentovastustajilla asuu vissiin kaikki sukulaiset ja kaverit samassa maassa. Tai sitten tykkäätte hengailla vaan lähellä asuvien kanssa.
Lentäminen on pieni paha mun miestä monen muun asian rinnalla.
Mä luulen, että enemmän olisi vaikutusta, jos kakki halpistuotanto (vaatteet, turhakkeet, laitteet jne.) kiellettäis. Siin tuotteet, joilla ei ole mitään järkevää käyttöä tai merkitystä ja tuotteet, jotka ei kestä.
Maailmassa tuotetaan niin paljon roskaa, ettei ole tosikaan. Pitäis olla vaan maailmanlaajuinen yhteisymmärrys, mitä tuskin saadaan aikaan.
Kaiken tuon roskan tuotanto jo vaatii valtavasti resursseja ja sitä vielä roudataan ympäri maailmaa moneen kertaan - ja päätyvät usein käyttämättöminä jonnekin kehitysmaahan.
Muoti ja vaatteet hyvä esimerkki! Tiheämpään ja tiheämpään pitäis päivittää vaatteita, jos menee joka vouhotukseen mukaan ja aina niitä, jotka ostaa näitä yhden tai muutaman käyttökerran vaatteita.
Ukko osti aikanaan halvan leivänpaahtimen. Se toimi muutaman kerran ja sit ei enää pysynyt leivät alhaalla eli ei sitä voinut käyttää. Ostin sit kunnollisen, joka on jo 7-8 vuotta vanha. Edelleen toimii moitteettomasti. Paahtokertoina laskettuna se halpis oli hemmetin kallis ja nykyinen taas todella halpa.
Halpiskaapelit eBaysta iPhonelle ei toimineet kuin vähän aikaa ja osa ei lainkaan, Amazonin basicit taas on kestäneet todella hyvin. Kaapelit tilas ebaystä ukko. Oli kuulemma nIin halpoja. Mä ostin uudet Amazonista arvostelujen perusteella. Oli kalliimmat, mutta halvemmaksi ne käytössä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti maailma haluaisi torjua ilmastonmuutosta vastaan niin suomessa kiellettäisiin saunominen,lihansyönti,polttomoottori autoilu, lentäminen ja lisääntyminen!
Kiina,usa,venäjä,intia,brasilia saa jatkaa entiseen malliin...
Lihansyönti, kun sitä lihaa juoksee metsissä? No, tämähän on sitä ilmastopolitiikkaa parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista lopettaa lentämistä. Lentokoneissa kuljetetaan myös ruokia, tavaroita ja postia.
Sama voidaan tehdä laivoilla. Turismilennot ainakin kiellettävä kokonaan. Netistä pääsee joka puolelle maailmaa. Turha sinne on itse mennä paikalle ja pällistellä samaa näkymää minkä näkee ruudultakin
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikana lentäminen loppui yli vuodeksi käytännössä kokonaan eikä se näkynyt ilmastossa millään tavalla. Miten sen selität?
Ei todellakaan loppunut. Ainoastaan matkustajaliikenne väheni, mutta se on vain pieni osa lentoliikenteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama voidaan tehdä laivoilla. Turismilennot ainakin kiellettävä kokonaan. Netistä pääsee joka puolelle maailmaa. Turha sinne on itse mennä paikalle ja pällistellä samaa näkymää minkä näkee ruudultakin
Miten menet laivalla keskelle mannerta? Harvalla on myöskään joutoaikaa niin tolkuttomasti, että voi viettää laivassa esimerkiksi pari viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä instanssin maailmassa edes kuvittelet voivan kieltää turismilennot?
Ei ole olemassa mitään sellaista tahoa.
Jumankauta tätä touhua täällä. Vai että lentäminen kiellettäisiin? Pysy sinä siellä Kallion vuokraläävässäsi, äläkä puutu normaalien ihmisten normaaliin elämään. Pössyttele rauhassa "luonnonmukaista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YK vois tehdä yhteisen päätöksen maailmanlaajuisesti turistilentojen kieltämiseksi jos oikeesti pelättäisiin maapallon ajautuvan kaaokseen ilmastonmuutoksen takia. Mutta pelleilyähän koko muutos on niin mitään ei haluta tehdä
Vierailija kirjoitti:
Niin, lentäminenhän tuottaa jopa kolme prosenttia kaikista co2 päästöistä.
Se on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WEF
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään sellaista tahoa.YK vois tehdä yhteisen päätöksen maailmanlaajuisesti turistilentojen kieltämiseksi jos oikeesti pelättäisiin maapallon ajautuvan kaaokseen ilmastonmuutoksen takia. Mutta pelleilyähän koko muutos on niin mitään ei haluta tehdä
Ei YK ole mikään Master of the World, jolla olisi valtuudet kieltää ihmisten liikkuminen lentämällä.
Suomesta ei pääse maitse tai meritse kovinkaan kauas, mutta lentämällä pääsee vaikka toiselle puolelle maapalloa.
Sama koskee tänne tulemista, eli ulkomailta tuleva turismi loppuisi.
Niissä koneissa kulkee yleensä mukana myös rahtia. Miten tänne jatkossa saataisiin esim. helposti pilaantuvat tuotteet ulkomailta?
Ranskassa on toimiva junaliikenne, heillä kun ei ole maan routimisesta huolta. Väkeä asuu myös tiehämmin, joten junaliikenne on kannattavampaa.