Riita miehen kanssa juhannuksesta, mikä on paras ratkaisu?
Eli miehen vanhemmilla on pieni ja alkeellinen mökki viiden tunnin ajomatkan päässä meiltä. Miehen vanhemmat on mökillään juhannuksena ja mies haluaa meidänkin menevän sinne. Meillä on pieni lapsi, majoitus olisi teltassa, ruoat appivanhempien varassa (pieni jääkaappi, pieni keittonurkkaus ja se anopin valtakuntaa), viiden tunnin liian ajo raskas pienelle. Sanoin että en voi lähteä sinne juhannukseksi. Mies aikoo mennä nyt yksin. Ja jättää minut ja lapsen kaksistaan kerrostaloon kaupunkiin. Kaikki tuttavat on mökeillään tai ulkomailla, meillä ei ole tässä tietenkään edes mitään pihaa, vain ankea pieni taloyhtiön leikkipaikka, ja miehellä siis tietenkin auto kun hän sen siihen kulkemiseen tarvitsee. Vedin tästä vähän hernettä nenään, koska ei tämä ihan reilulta tunnu. Sanokaa mikä on oikea ratkaisu tähän riitaan, ärsytykseltä on vaikea ajatella nyt itse viisaasti.
Kommentit (489)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni lapsi on, ettei jaksa viiden tunnin automatkaa? Tietenkään sinun ja lapsen ei ole pakko lähteä, mutta jotenkin nuo ongelmasi ovat tekemällä tehtyjä. Jos oikeasti haluaisi, niin joku ratkaisu löytyy kyllä.
Me olemme tuollaisen matkan matkanneet 2 kk ikäisen lapsen kanssa, hän ei ainakaan ollut liian pieni. Mutta ymmärrän, jos itse olet väsynyt eikä telttailu appivanhempien seurassa innosta.
2kk vanha nukkuu paljon, mutta eikö turvakaukaloissa ole suositus kuljetusajat aika lyhyitä?
Olen itse kärsinyt ja lapseni on kärsinyt matkapahoinvoinnista, niin kyllä miettisin kaksi kertaa tuota viiden tunnin kidutusta. Siinä ei uni tule, kun on vihreä naama ja vatsa kouristelee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hieman samanlainen tilanne edessä, mutta ei toki noin paha kuin ap:lla.
On siis vuosittain käyty miehen perheen luona pari kertaa vuodessa toisella puolella Suomea, ja aina majoituttu hänen lapsuudenkodissaan, hänen entisessä huoneessaan. Joka nyt lasten kasvaessa alkaa olla majoituspaikkana ahdas. Miehen vanhemmilla on sinänsä mukava käydä, mutta en tykkäisi nukkua niin ahtaasti.
Telttaan minua ei saisi nukkumaan millään, oli lapsia tai ei.
Kesäaikana lapset telttaan anoppilassa.
Annappa mammanpojan mennä vaan ja eroa samantien kun äiti on ilmeisesti omaa lastakin tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei siis pärjää oman lapsensa kanssa paria päivää ilman autoa, vaikka asuu kaupungissa? Kuulostaa nyt kyllä aika laiskalta ihmiseltä. Todellako parin kilometrin sisällä ei ole mitään tekemistä teille?
Toivottavasti apn mies lähtee mökille. Vähän saa ap opetella elämää.Kaupunkeja on monenlaisia. Mitä mä nyt tässä tunnen niin jossain Loimaalla tai Somerolla ei oikeesti ole tekemistä, tai jossain kainuulaiskauppalassa.
Ei varmaan tapahtumia yms. olekaan joka kaupungissa. Uimarantoja, luontopolkuja, leikkipuistoja, jäätelökioskeja, kesälampaita, laavuja, metsiä, kukkaniittyjä nyt kuitenkin löytyy jokaikisestä kylästä. Ei ehkä noita kaikkia, mutta joku niistä. Tai ehkä useampia. Jos on halua, tekemistä löytyy.
Tässä apn ongelma ei vaan taida olla tekemisen puute, vaan se että mies ei ole tossu.
Kesälampaita? Mitä ihmettä? En edes tiedä missä nykyisessä asuinkaupungissani on sellaisia. Ja jos on kulkeeko sinne mitkään bussit, maatilat on yleensä jossain jumalan selän takana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei siis pärjää oman lapsensa kanssa paria päivää ilman autoa, vaikka asuu kaupungissa? Kuulostaa nyt kyllä aika laiskalta ihmiseltä. Todellako parin kilometrin sisällä ei ole mitään tekemistä teille?
Toivottavasti apn mies lähtee mökille. Vähän saa ap opetella elämää.Kaupunkeja on monenlaisia. Mitä mä nyt tässä tunnen niin jossain Loimaalla tai Somerolla ei oikeesti ole tekemistä, tai jossain kainuulaiskauppalassa.
Onko Loimaan ja Somerin tapaiset paikkakunnat kaupunkeja? Ja eikö niistä kulje busseja esim. Turkuun tai muualle, jossa voisi jotain tekemistä ollakin.
Turussa tekemistä juhannuksena?? Ei ole. Juhannuksena kaupungit hiljenee, kun kaikki on jossain maalla. Yritin nuorempana lähteä jokilaivoille (ovat siis Turussa) juhannuksena, mutta kiinni ne oli kaikki.
Jännä. Helsinkikin kyllä hiljenee juhannuksena, mutta on siellä silti tapahtumiakin. Kannattaa vaan ehkä googlailla etukäteen. Ja KAIKKI eivät todellakaan mene maalle juhannuksena.
Linnanmäki ainakin on ihan tukossa juhannuksena. Ei tosiaan ole hiljaista. Moni varmasti menee Korkeasaareenkin.
Mä kyllä lähtisin miehen mukaan. Muuttaisin toimintatapaa niin, että ajaisin itse ja mies istuisi takapenkillä vauvan kanssa. Puhuisin anopille suoraan ja antaisin miehen hoitaa ruoka-asiat.
Ei varmaan ensi vuonna enää halua mennä sinne, kun näkee realiteetit
Lapsi miehen mukaan mökille ja itse jäät nauttimaan kaupunkijuhannuksesta.
Tästä ei tule kuin alapeukkuja, mutta silloin kun oltiin nuoria telttailtiin paljon ja tykättiin (ei kai muutoin olisikaan telttailtu).
Kun lapsia syntyi, telttailtiin lasten kanssa. Lapset odottivat aina innoissaan näitä telttamatkoja ja pakko sanoa, ettei missään nuku niin hyvin kuin teltassa. Myös vauvamme selviytyivät loistavasti näillä lomilla erilaisissa leiriolosuhteissa.
En tiedä, oliko ehdotettu ja missä päin asutte ja missä mökki, mutta miten olisi, jos mies ensin matkalla heittää sinut ja lapsen jonnekin kivaan kylpylään tms. sopivan ajomatkan päähän teiltä kotoa? Esim. jos asutte Hämeenlinnassa, ajo Nokian kylpylän kautta Kokkolaan mökille, tai vastaavat kohteet sijainnillanne sopien. Tai heittää vailla Turun satamaan, mistä lähdette päivä Tukholmassa -risteilylle. Noissa kätevä touhuilla parivuotiaan kanssa, tulisi jotain arjesta poikkeavaa, ei tarvitse kykkiä kotona, mutta mies saa rauhassa kykkiä teltassa ja nauttia vanhempiensa ja hyttysten seurasta. Ja ehkä miestä seuraavana vuonna kiinnostaisi rento juhannus perheensä kanssa.
Kumma isä kun ei itse ymmärrä miten raskas reissu olis tän 2-vuotiaan kanssa. Ei vissiin paljoa ole hänen kanssaan aikaa viettänyt?
Mietin vaan kun meillä molemmat vanhemmat tuntee lapsensa ja tietää mikä ei vain toimi.
Ehkä se reissu pitää tehdä niin hän oppii kantapään kautta?
En tiedä oikeasti. Ei tuohon ole mitään yhtä ainoaa ratkaisua.
Kaupunkijuhannus on ihan mukava. Ei tartte edes tehdä mitään erityistä. Illalla ehkä omaa aikaa jos lapsi menee ajoissa nukkumaan. Jos hyvä sää niin päivällä jonnekin retkelle ?
Ei juhannuksena tarvitse tehdä mitään normaalista arjesta poikkeavaa. Mies menee mökille jos haluaa, jää sinä lapsen kanssa kotiin. Menette vaikka rannalle ja jäätelölle päivällä jos on hyvä sää ja lapsen mentyä nukkumaan katsot netflixiä. Rentoa ja mukavaa.
Ap nyt vaan pihtaamaan pillua, niin eiköhän ukko tokene siitä.
Ihan ensimmäiseksi sinun, ap, tulisi nyt pohtia, miksi aloitit kirjoituksesi sanalla 'eli'. Mihin sitä siinä tarvittiin? Lukijalle syntyi sellainen vaikutelma heti, että jaaha, joku nuija taas, vaikka oikeasti olet niin välkky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen mies ja miehen lapsuudenperhe. Onko näin, että miehen vanhemmat ovat ylpeitä pojastaan, joka jättää tuoreen oman perheensä yksin ja menee nysväämään vanhempiensa luokse ja juhlimaan keskikesän juhlaa?
Minua hävettäisi. Sanoisin pojalle, että nyt on aika laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.
Tuoreen? Lapsi on kaksi. Miksi miehen pitäisi juhannus viettää kaupungissa jos ei halua?
Ei se kovin vanha perhe ole, kun lapsikin on vasta kaksi. Eikä mies pärjää lapsen kanssa, uutta ja ihmeellistä opittavaa vielä paljon. Eli tuore perhe.
Siis miehen halullako vain on väliä?
Itse olen ajatellut, että parisuhde ja perhe on paljon kompromissejä. Tuommoiset tärkeät jutut mietitään ja suunnitellaan yhdessä.
Apn halullako vain on väliä? Apkaan halua kaupungissa olla, mutta ei halua myöskään mökille. Ja yhdessähän tuossa nyt on päätetty että mies lähtee ja emäntä jää. Sekään kelpaa.
Mies menee lapsen kanssa, ja sinä saat viettää keskenäsi rentouttavan juhannuksen.
Mun mielestä parisuhteessa on tärkeää oli sitten lapsia tai ei että voidaan myös viettää juhalpyhiä tai lomia, viikonloppuja jne. erikseen ja silloin jos ei yhdessä haluta mennä jonnekin niin on tärkeää antaa toiselle siihen mahdollisuus. Toki niin että molemmilla on tasapuolisesti mahdollisuus tehdä itselle mieleisiä juttuja. On tylsää jättää kivoja juttuja sen takia tekemättä että puoliso ei halua ja ei toista kannata yrittää pakottaakaan. Mieluummin kääntää sen positiiviseksi että mies menee mökille ja onpa hienoa että hän nauttii olostaan siellä ja on itselleen tärkeän asian äärellä ja ap sulla ja lapsella on sitten aikaa rauhassa johonkin muuhun.
Mikä ongelma ? Pentu nukkuu suurimman osan matkasta.