Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

venäläinen päiväkoti- kertokaa minulle

07.12.2006 |

Olen miettinyt, että miksi ihmeessa ummikkovenäläisille lapsille ( joilla siis sekä äiti että isä ovat täysin venäjänkielisiä) pitää tarjota tarharyhmä venäjänkielisten hoitotätien huomassa? Kun eletään Suomessa? Onko jossain päin Suomea täysin venäjänkilelistä ammattikoulutusta, peruskoulu kai on ainakin Kannelmäessä. Entä työmarkknat, tarvitaanko Suomessa jollain alalla työntekijöitä, jotka puhuvat erittäin vähän suomea mutta sujuvaa verovaroin opetettua venäjää? Minusta tuntuu oudolta. Jos kyseessää olisi kaksikielinen perhe, niin olisi varmaan perusteltua järjestää päivähoito toisella kielellä, mutta jos kotoa ei voida tarjota maan valtakieltä, niin eivätkö ummikkovenäläiset lapset jää auttamatta työelämän ulkopuolelle? Vai onko tarkoitus koulutta heidän Suomessa ja työllistää Venäjällä? Valaiskaa minua.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos ollaan täällä pysyvästi ja iankaikkisesti niin sen valtakielen ehtii kuitenkin oppia.

Muuten voisit sanoa saman englannin kielisistä kouluista ja tarhoista.

Suomessa on kuitenkin ulkomaalaisia jotka eivät ole täällä pysyvästi. Heitä on jopa niin paljon että pystyvät ylläpitämään Helsingin yksityisen kansainvälisen koulun. (Rekisterointi maksu 2000e, lukukausimaksu 10,000e, kirjat päälle)

Aivan yhtähyvin voit ihmettellä suomi kouluja saksassa.

Kaiken huippu on Pietarissa oleve suomi koulu ummikko suomalaisille.

Vierailija
2/7 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäjänkielisestä päiväkodista on Suomessa ehdottomasti paljon enemmän hyötyä kuin esim. ranskankielisestä. sellaisten päiväkotien käyttäjiä ovat pääsääntöisesti Suomi-Venäjä perheiden lapset, eikä ns." umikot" . Jos se herättää jossakin Suomi-Zimbabwe perheenäidissä kateutta, niin se on toki varsin surullista.

ethän varmasti tunne ketään Suomalais-Venäläisestä koulusta valmistunutta, jos väität, että nämä ihmiset osaavat jotenkin huonosti Suomea. Tämä ei pidä paikkaansa. Nuoret koulutetut venäjänkieliset ovat Suomen työelämässä todella kysyttyjä, eikä meillä olekaan mahdollisuutta hoitaa lasta kotona kouluikäiseen saakka, jotta se oppisi venäjää puhumaan.

ps. olen sitä mieltä, että jos jokin kansalainen ei ole tyytyväinen nykyisestä verovarojen käytöstä, sen täytyy kaiken aika pyrkiä yhteiskunnassa vaikutusvaltaisempaan asemaan, eikä kirjoitella vihaisia kommenteja sinne sun tänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis huonosti suomea taitaville riittää Suomesta töitä, tämän juuri halusinkin kuulla. Itse asiassa naapureinani on juuri kokovenäläisiä perheitä, joiden lapset käyvät venäläistä koulua ja seurustelevat venäläisten kavereiden kanssa. Kateudesta ei kenties ole kyse, jos mietin miten he sijoittuvat yhteiskuntaan jossa käytyjen sotien ja toimivan ulkopolitiikan takia pääkielenä ei ole venäjä.

" olen sitä mieltä, että jos jokin kansalainen ei ole tyytyväinen nykyisestä verovarojen käytöstä, sen täytyy kaiken aika pyrkiä yhteiskunnassa vaikutusvaltaisempaan asemaan, eikä kirjoitella vihaisia kommenteja sinne sun tänne. " Olisin vielä kysynyt, että minne " sinne sun tänne" nimimerkki olettaa minun kirjoitelleen? Kysin ihan vilpittömästi asiaa, koska itse en ole keksinyt mitä hyötyä siitä on. Harmi etten saanut yhtään asiallista vastausta. Mar1annelle vielä, että mitenköhän joku Pietarin suomi-koulu tähän liittyy?

ps:En edusta Suomi- Simbabwe- perhettä...

Vierailija
4/7 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidän venäjänsä on sujuvaa, mutta ei nyt käsittääkseni ihan natiivitasolla. En ihan tarkkaa tietoa omaa kun en ole kysynyt mutta käsittääkseni opetus ei suinkaan kokonaan ole venäjäksi. Tai ainakin sen käsityksen olen saanut juuri siitä, että näiden tuttujen kielitaito ei ole ihan 100%. Kyllähän suomalaisessa koulussa kuitenkin täytyy olla suomen kielen opetusta (todistakaa jos olen väärässä sekin on ihan mahdollista) ja esim ylioppilastutkintoa ei liene Suomessa mahdollista suorittaa venäjäksi... että kyllä voisin kuvitella näiden koulujen valmentavan myös ihan suomenkieliseen elämään.

Suomessa on ranskalainen päiväkoti (lienee useita), arabialainen päiväkoti, englantilaisia päiväkoteja.. en tiedä mitä kaikkea.

Suurimmassa osassa varmasti on suomalaisia tai suomi-x-parien lapsia.

Mutta varmasti myös ko kieliryhmään kuuluvien parien lapsia.

Itse mielelläni näkisin vielä rikkaamman kielikylpypäiväkotien kirjon Suomessa. Natiivilapset ryhmässä rikastuttavat myös suomalaisten ja moku-lasten kielitaitoa siinä samassa.

Vierailija
5/7 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ymmärtääkseni venäjänkieliset päiväkodit eivät ole täysin venäjänkielisiä. Ystäväni lapset ovat yhdessä niistä, ja hän kertoi että hoitajina on sekä venäläisiä että suomalaisia, ja siellä käytetään kumpaakin kieltä. Samaisessa paikassa on myös yksi ainoastaan suomea puhuva suomalainen töissä, sekä täti, joka käyttää lasten kanssa vain venäjää, ja sitten muut hoitajat käyttävät kumpaakin kieltä.

Minun mielestäni erikieliset päiväkodit ovat hieno juttu, rikastuttava. On se sitten mikä kieli tahansa, venäjä, englanti, ruotsi...

Uskoisin että niille löytyy tarvetta, ja että ne ajaa asiansa.

En kyllä tunne ketään ihan " täysvenäläistä" pariskuntaa, vain suomi-venäjä pareja, joten en tiedä pitäisikö tuosta asiasta olla huolissaan- että oppiiko venäläiset sen suomenkielen. Ehkäpä ei. Nämä koulut ja tarhat ovat kuitenkin pääkaupunkiseudulla, ja hurjan suuri määrä venäläisiä asuu suomessa myös muualla maassa. Tunnetko muuten oikeasti naapurisi lapset niin että olet jutellut heidän kanssaan, ja kuullut miten kieli kehittyy? Ts. onko sinulla enemmän oletuksia, ja arveluita ja siksi huolestuit, vai ihan todellisesta elämästä kunnon esimerkkejä, jotka tunnet hyvin?

Minä en tunne suomessa asuvia ns." täysvenäläisiä" nuoriakaan, mutta olen erään kanssa kerran jutellut junassa, ja ihan priimaa suomea kyllä puhui. Venäjällä asuvia nuoria tunnen, ja jos yhtään heillä on mitään yhteistä keskenään, niin tuntemani nuoret ovat erittäin välkkyjä ja nopeita oppimaan. Voisin jopa väittää, että heillä on suurempi oppimisen into kuin suomalaisilla nuorilla. Tää ei ollut kyllä kuin ihan mutu tuntumaa, ettei kukaan vedä hernettä nenään ;)

Vierailija
6/7 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni on, että vaikka vanhemmat olisivat " ummikkovenäläisiä" niin lapset kyllä oppivat suomea, jos ja kun kerran täällä asuvat, vaikka kävisivät mitä koulua tai päiväkotia. Pikemminkin on olemassa riski, että lapset eivät opi vanhempien kieltä kunnolla kokonaan suomenkielisessä maassa asuessaan. Siksi varmasti vanhemmat haluavat heitä venäjänkieliseen päiväkotiin. Lisäksi täytyy muistaa, että venäjänkieliset ovat isoin maahanmuuttajaryhmä: olisipa kummaa, ellei heille olisi kouluja ja päiväkoteja.

Ymmärrän, Gekko, että yritit olla hyvinkin asiallinen, mutta kyllä vain pieni venäläisvastaisuus paistoi noista toimivaa ulkopolitiikkaa ja sun muuta alleviivaavista kommenteista. Ihan ilman herneitä tai muita palkokasveja nenässä tämän totean.

Olen itse venäläisen miehen suomalainen vaimo, ja harkitsemme vakavasti lapsen siirtämistä suomenkielisestä päiväkodista venäjänkieliseen juurikin siksi, että lapsi oppisi molemmat kielet. Nyt on jo selvää, että taapero on oppimassa vain suomea, vaikka isä hänelle kotona venäjää puhuukin.

Vierailija
7/7 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojan venäjänkielisessä tarhassa on pojan lisäksi kaksi, joilla toinen vanhempi on venäläinen. Muut ovat ns. kokovenäläisiä. Luulenpa, ettei Suomessa " täysvenäläisiä" päiväkoteja olekaan. Sen tiedän, että Kalinkassa, josta on viime aikoina paljon Helsingin Sanomissa kirjoiteltu (lopettamisuhan alla kun on), on myös suomenkielistä toimintaa ja tätejä. Meidän tarhassa on myös yksi suomenkielinen täti, joka ei osaa ollenkaan venäjää. Toiminta-ajatukseen kuuluu molempien kielten opettaminen. Myös Kannelmäessä sijaitsevassa Suomalais-Venäläisessä koulussa opetetaan molemmilla kielillä, niin että lukio-opetus tapahtuu jo suurimmaksi osaksi suomeksi. Täältä löytyy lisää tietoa: http://www.svk.edu.hel.fi/

Gekkokolmonen, olet saanut väärän käsityksen venäjänkielisten tarhojen toiminnasta Suomessa. Luulen myös, että tuntemasi venäjänkieliset lapset pärjäävät aivan mainiosti suomen kielellä. Oletko myös sitä ajatellut, että suomalaisten lasten ennakkoluulot voivat aiheuttaa sen, että venäläiset lapset leikkivät mielellään keskenään. Kyllä, myös suomessa ryssitellään venäläisiä lapsia, näin mulle tilitti metrossa viime viikolla yksi vanha mies (venäläiset juuret omaava). Kertoi, että oli mennyt juttelemaan venäjäksi lapsille, kun kuuli niiden puhuvan venäjää, ja yksi lapsista oli ruvennut itkemään, kun setä oli niin ystävällinen. Kun viimeksi oli joku ryssäksi haukkunut

:-@

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän