Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vaihdevuodet mennä huomaamatta ohi?

Vierailija
02.02.2026 |

Mulla kuukautiset loppuivat jo nelisen vuotta sitten. Hetken oli tyhjenemisongelmia joita hoidettiin estrogeenilla ja keltarauhashormonilla. Nyt olen ollut ilman hormoneja noin 9kk. Ei mitään kuumia aaltoja tms. Pitääkö ihmisen syödä kuitenkin hormoneja? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvi jos ei ole mitään oireita. Mullakin meni oireetta. Ei edes kuumia aaltoja.

Vierailija
2/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä. Mä vedän sitä toista ääripäätä ja syön hormoneja pysyäkseni edes työkykyisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten mitään pöljempää keksinyt kysyä kuin "pitääkö ihmisen syödä hormoneja?"  Yli puolet suomalaisista elää koko elämänsä syömättä yhtään mitään hormonia ainakaan tietoisesti, eli lähes kaikki miehet ja osa naisistakin.

Sinun oma havaintosi sen todistaa, että kyllä, vaihdevuodet voivat mennä huomaamatta ohi. Miksi et usko omaa empiiristä kokemustasi? Minä kyllä uskoin omaani.

Vierailija
4/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten mitään pöljempää keksinyt kysyä kuin "pitääkö ihmisen syödä hormoneja?"  Yli puolet suomalaisista elää koko elämänsä syömättä yhtään mitään hormonia ainakaan tietoisesti, eli lähes kaikki miehet ja osa naisistakin.

Sinun oma havaintosi sen todistaa, että kyllä, vaihdevuodet voivat mennä huomaamatta ohi. Miksi et usko omaa empiiristä kokemustasi? Minä kyllä uskoin omaani.

Oli tyhmä kysymys, hiukan retorinen ehkä. Hormoneita kun naisille mielestäni kauheasti suositellaan ihan joka iässä. Siksi kysyin. ap

Vierailija
5/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Vaihdevuodet ja vaihdevuosioireilu on yksi ehkä yksilöllisimmin oireilevista ajanjaksoista. Siinä missä yhdellä menkat vain loppuvat yhtenä päivänä ja that's it, toisella alkaa kiertohäiriöt jo ennen neljänkympin ikää, kolmannella on kamalia nivelkipuja ja aivosumua ja neljäs vuotaa joka kuukausi kuin seula, 2,5 viikon välein.

Vierailija
6/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙄 Jestas miten älyvapaa aloitus.

Vierailija
7/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainoa vaihdevuosien merkki oli kuukautisten hiipuminen ja päättyminen juuri ennen kuusikymppisiäni. 

Vierailija
8/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Täällä toinen. Itselläni vaihdevuodet menivät ohi kans lähes huomaamatta, pientä yöhikoilua - ehkä noin vuosi eikä kovinkaan montaa kertaa - lukuunottamatta. Joskus mietin, johtuuko siitä, että mulla on ollut naiseksi suuri testosteronintuotanto. Sullakin voi olla. Ulkoisesti voit olla naisellinen, ehkä ääni matalampi ja lihaksia tulee helpommin. Itse olen ottanut verenkuvan eri syystä kuin tästä, tiedän siksi että mulle on se jo nuorena sanottu. Ei ole alapäässä mitään kuivumista vieläkään, olen 56-vuotias nyt. Nukun hyvin 9 t yössä. Olen vain ollut iloinen siitä, kun kuukautiset loppuivat. Olen aika vauhdikas t yyppi - ne olivat jarruna esim. uimisharrastuksen suhteen aina.

Vierailija
9/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes tunnistanut vaihdevuosioireita, vaikka ne olivat niin rajuja, että menetin työkykyni. Sain niin pahat nivelkivut, että en pystynyt edes kävelemään ilman kyynärsauvoja, ja sekin sattui käsien niveliin todella pahasti.

Lääkärikin ajatteli kipujen johtuvan nivelrikosta ja päädyin tekonivelleikkauksiin. 

Vasta kun kuumat aallot alkoivat kuukautisten päätyttyä, hain hormonikorvaushoidon. Ja kuin taikaiskusta kaikki nivelkivut loppuivat kuin seinään. Ei sattunut enää mihinkään.

Ne heIvetilliset nivelkivut olivatkin olleet esivaihdevuosioireita. Kärsin niistä turhaan lähes 10 vuotta ja söin vahvoja särkylääkkeitä että pystyisin edes olemaan.

Vierailija
10/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi

Vierailija
11/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin?

Vierailija
12/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelle vaihdevuodet ei aiheuta mitään. Nyt niin muodikkaista esivaihdevuosista ei puhuttu 20 vuotta sitten sanaakaan eikä ollut esimurrosikääkään jatkuvasti selittelyissä. Mitä enemmän haluat kokea kokemista, sitä varmemmin saat hyvin kummallisia oireita ja koet tarvitsevasi lääkkeitä. Todellisuudessa vaihdevuosien isoja ongelmia on muutamalla prosentilla naisista, ei läheskään kaikilla.

Vierailija
13/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monelle vaihdevuodet ei aiheuta mitään. Nyt niin muodikkaista esivaihdevuosista ei puhuttu 20 vuotta sitten sanaakaan eikä ollut esimurrosikääkään jatkuvasti selittelyissä. Mitä enemmän haluat kokea kokemista, sitä varmemmin saat hyvin kummallisia oireita ja koet tarvitsevasi lääkkeitä. Todellisuudessa vaihdevuosien isoja ongelmia on muutamalla prosentilla naisista, ei läheskään kaikilla.

80% naisista saa vaihdevuosioireita. Joka viides, no, voihan se olla aika moni.

Vierailija
14/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan ole näkynyt mitään ihme oireita, paitsi välillä tulee kuuma esim yöllä ja heitän yöpaidan ja villasukat pois. 

En oo ikinä mitään hormoneja syönut enkä käyttänyt tamponeja tai asennuttanut härveliä kohtuuni. Enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. 

Eikä mun menkatkaan olleet kivuliaat tai liian pitkäkestoiset yms ongelmalliset. Toivon että mitään naiseudesta aiheutuvia vaivoja ja sairauksia ei tulisi jatkossakaan, kun muita kipuja ja vaivoja riittää ihan tarpeeksi. 

Vierailija
15/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tästäkin olisi keskustella ilman uhriutumisesta. Itsekin olin valmistunut paljon pahempaan. :D

Vierailija
16/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tyhmä kysymys, hiukan retorinen ehkä. Hormoneita kun naisille mielestäni kauheasti suositellaan ihan joka iässä. Siksi kysyin. ap

Mielestäsi? Mistä sinä niitä suositteluja olet saanut? Minulla ainoat hormonisuositukset tulivat kuukautishäiriöön (ei e-pilleriä) ja rintasyövän jälkeen hormonien estoon. Ilman vaihdevuosiin liittymätöntä vuotoa ja rintasyöpää olisi pärjännyt koko ikäni ilman hormoneja.

Vierailija
17/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ainakaan ole näkynyt mitään ihme oireita, paitsi välillä tulee kuuma esim yöllä ja heitän yöpaidan ja villasukat pois. 

En oo ikinä mitään hormoneja syönut enkä käyttänyt tamponeja tai asennuttanut härveliä kohtuuni. Enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. 

Eikä mun menkatkaan olleet kivuliaat tai liian pitkäkestoiset yms ongelmalliset. Toivon että mitään naiseudesta aiheutuvia vaivoja ja sairauksia ei tulisi jatkossakaan, kun muita kipuja ja vaivoja riittää ihan tarpeeksi. 

Ne yöhikoilutkin on niitä "ihme oireita".

Vierailija
18/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi? Mistä sinä niitä suositteluja olet saanut? Minulla ainoat hormonisuositukset tulivat kuukautishäiriöön (ei e-pilleriä) ja rintasyövän jälkeen hormonien estoon. Ilman vaihdevuosiin liittymätöntä vuotoa ja rintasyöpää olisi pär

Akneen, ehkäisyyn, vaihdevuosiin. Moneen asiaan tarjotaan hormoneja. 

Vierailija
19/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua kokea mitään, mutta oireita ilmenee. Sellaisia mitä en olisi osannut lainkaan odottaa. 

Tiede kehittyy ja asioista puhutaan aiempa  enemmän.

Vierailija
20/24 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliini on hormoni, mutta en silti kehuskele diabeetikoille, että ikinä ei ole tarvinnut ottaa hormoneja. Joku tarvitsee vaihdevuosiin hormonikorvaushoitoa, toiset eivät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä