Kuuntelin ystävieni palkkakeskustelua tässä Sairaanhoitaja 3200€, sosiaalityöntekijä 4600€, lähihoitaja 3000€.missä se palkkakuoppa? Oma palkka tonnin vähemmän eikä puhettakaan kuopasta.
Aina valitetaan että paskat palkat ja palkkakuoppa ja naisia poljetaan ja nönnönnööö, jos noi palkat on kuopassa niin tervetuloa kaupan alalle.
Kommentit (596)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkakeskusteluissa pitäis aina mainita onko brutto vai netto. Useimmissa riitaa näyttää syntyvän ihan siitä, että ei ole kerrottu ja toinen puhuu netosta ja toinen brutosta. Ei sillä että juuri tässä olisi riidelty, mutta usein menee jankkaamiseksi ilman että kukaan tietää puhuvatko henkilöt edes samasta asiasta.
Oletin että keskustelun palkat ovat ilmoitettu bruttona.
Yleensä ne ovat, mutta nimenomaan sairaanhoitajille on tyypillistä puhua nettopalkoista. Ja vielä tyypillisempää on puhua nettopalkoista ilman lisiä. Aivan niin kuin ne lisät eivät olisi mitään palkkaa.
Lähihoitaja ei tuollaista summaa saa, ellei raada kaikki pyhät ja yöt mitä vaan ikinä saa. Mulla lähärinä arkipäivätyössä oli 2300e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkakeskusteluissa pitäis aina mainita onko brutto vai netto. Useimmissa riitaa näyttää syntyvän ihan siitä, että ei ole kerrottu ja toinen puhuu netosta ja toinen brutosta. Ei sillä että juuri tässä olisi riidelty, mutta usein menee jankkaamiseksi ilman että kukaan tietää puhuvatko henkilöt edes samasta asiasta.
Oletin että keskustelun palkat ovat ilmoitettu bruttona.
Sehän se on se ongelma kun oletetaan eikä tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei palkkakuoppa tarkoita, että sulla on huono palkka.
se meinaa sitä,e ttä sun palkka on alhaisempi kuin sun verrokkiryhmällä
No sairaanhoitajien verrokkiryhmähän on sairaanhoitajat. Eikö heillä kaikilla ole palkka samaa luokkaa? En ole kuullut, että joku sairaanhoitaja tienaisi 3000€ ja joku toinen 6000€.
Sairaanhoitajilla on palkat liikaakin samaa tasoa. Eihän siinä ole järkeä, että erikoisosaamisesta ei makseta lisää palkkaa. Helpoista perushommista voisi maksaa vähän vähemmän, jotta erityisosaajille olisi varaa maksaa reilummin.
Miksi SH:t sitten sanoo olevansa palkkakuopassa, vaikka palkka on melkein täysin Suomen mediaani n. 3300 euroa kuussa? Mediaani tarkoittaa että palkka on parempi kuin noin puolella, ja huonompi kuin noin toisella puolikkaalla suomalaisista palkansaajista. Juuri sillä tasolla millä siis palkan voi olettaakin olevan.
Palkat tulee aina ilmoittaa bruttona. Ei voi tietää ihmisen vähennyksistä, meneekö AY-maksuja, työpaikkaruokailuja jne. Verotuskin vaihtelee kunnittain. Eli aina bruttopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä, enkä todellakaan mikään juuri vastavalmistunut. Bruttopalkka 2400 e/kk. Keskitasoa tällä alalla. Kyllä ärsyttää kuunnella hoitsujen itkua lehdissä "kun ei meidän palkka riitä normaaliin elämään ;__; saan vain 4000 € kuussa lisineen, olen niiiiin köyhä!"
Mitä teit jouluaattona tai tulevana juhannusaattona, montako päivää olit vapaana pääsiäisenä?
Käytkö joka tiistai-ilta jumpassa, lähdetkö kavereiden kanssa kaljalle töiden jälkeen perjantaina sopimatta 7vk etukäteen, pääsetkö joka vuosi lapsesi kevätjuhlaan? Olen tehnyt hoitajan töitä 20v, yhdetkään juhlapyhät ei ole ollut kokonaan vapaita, jos ei ole sattunut saamaan niiden ympärille lomaa, 2x 20v aikana näin on tapahtunut.
Noista kaikista, joihin minä vastaan, olin töissä, en pääse, tulee se korvaus, joilla palkka nousee yli tuon 2400€, joka on myös minun peruspalkkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei palkkakuoppa tarkoita, että sulla on huono palkka.
se meinaa sitä,e ttä sun palkka on alhaisempi kuin sun verrokkiryhmällä
No sairaanhoitajien verrokkiryhmähän on sairaanhoitajat. Eikö heillä kaikilla ole palkka samaa luokkaa? En ole kuullut, että joku sairaanhoitaja tienaisi 3000€ ja joku toinen 6000€.
Sairaanhoitajilla on palkat liikaakin samaa tasoa. Eihän siinä ole järkeä, että erikoisosaamisesta ei makseta lisää palkkaa. Helpoista perushommista voisi maksaa vähän vähemmän, jotta erityisosaajille olisi varaa maksaa reilummin.
Miksi SH:t sitten sanoo olevansa palkkakuopassa, vaikka palkka on melkein täysin Suomen mediaani n. 3300 euroa kuussa? Mediaani tarkoittaa että palkka on parempi kuin noin puolella, ja huonompi kuin noin toisella puolikkaalla suomalaisista palkansaajista. Juuri sillä tasolla millä siis palkan voi olettaakin olevan.
Peruspalkka on silti n 2500€. Vain peruspalkkoja voi vertailla keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Hävettää puhua omasta palkasta. Ihan vain sen takia, kun se ei ole niin pieni kuin luullaan. T. lähihoitaja.
Toiset miettivät kuinka pärjätä jollain 1700 eurolla kuukausi ja itsellä ei alle kahden tonnin mene vaikka yrittäisi.
Osa meistä lähihoitajista on todella juuri niin tyhmiä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä, enkä todellakaan mikään juuri vastavalmistunut. Bruttopalkka 2400 e/kk. Keskitasoa tällä alalla. Kyllä ärsyttää kuunnella hoitsujen itkua lehdissä "kun ei meidän palkka riitä normaaliin elämään ;__; saan vain 4000 € kuussa lisineen, olen niiiiin köyhä!"
Mitä teit jouluaattona tai tulevana juhannusaattona, montako päivää olit vapaana pääsiäisenä?
Käytkö joka tiistai-ilta jumpassa, lähdetkö kavereiden kanssa kaljalle töiden jälkeen perjantaina sopimatta 7vk etukäteen, pääsetkö joka vuosi lapsesi kevätjuhlaan? Olen tehnyt hoitajan töitä 20v, yhdetkään juhlapyhät ei ole ollut kokonaan vapaita, jos ei ole sattunut saamaan niiden ympärille lomaa, 2x 20v aikana näin on tapahtunut.
Noista kaikista, joihin minä vastaan, olin töissä, en pääse, tulee se korvaus, joilla palkka nousee yli tuon 2400€, joka on myös minun peruspalkkani.
Ammatinvalinta kysymys!
Minä, lukion lehtori, apulaisrehtori ja e-lukiossa opettava (tunnit pidän kotona työhuoneessani) palkka n. 6800 €/kk ja lomat, noh, tiedät kyllä. Tykkään! Miehellä suunilleen sama.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan sitten kouluttautumaan sairaanhoitajaksi tai sosiaalityöntekijäksi jos houkuttelee päästä tienaamaan noin suuria seteleitä, ei kukaan estä sua.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Sosionomiksi 23520 ja pääsi vain 1773
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista kaikista, joihin minä vastaan, olin töissä, en pääse, tulee se korvaus, joilla palkka nousee yli tuon 2400€, joka on myös minun peruspalkkani.Ammatinvalinta kysymys!
Sempä takia yhä harvempi haluaa sairaanhoitajaksi.
Tää on ihan naurettavaa. Valtiolla asiantuntijatehtävissä 2800e brutto. Jatkuva suoritepaine ja työlistoilla satoja asioita koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan työaikalisien poistosta. Minusta hoitoalalta, poliiseilta, pelastusalalta yms. välttämättömistä töistä niitä ei tule poistaa jo siksikin, että se vaikuttaisi vähentävästi tehtyihin työtunteihin. Esim. joku ravintola-ala on vähän toinen asia. Ei ole välttämätöntä, että paikat on aina auki. Jos työnantaja haluaa sitä, niin maksaa sitten enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan sitten kouluttautumaan sairaanhoitajaksi tai sosiaalityöntekijäksi jos houkuttelee päästä tienaamaan noin suuria seteleitä, ei kukaan estä sua.
Sosionomiksi opiskelemaan pääsi siis 1707
Ap, en usko että "puhuit ystäviesi" kanssa, on todella harva hoitaja tai sossu joka tuollaista liksaa saa. En usko että kaikki tuplavuoroa painavat, kaikki vapaansa myyvät ovat sinun kavereitasi.
Sellaiset työmyyrät ei ehdi kavereitaan nähdäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei jää nykyisin sote-alalle vaikka koulutusalalle olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko sulle jotenkin yllätyksenä että sairaita pitää hoitaa myös pyhinä? Hoitotyö muutaman muun homman ohella on oletusarvoisesti vuorotyötä joten peruspalkasta höpöttäminen on täysin vertailukelvotonta tarkoitushakuista valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi (kuten sairaanhoitaja) on AMK-tutkinto ja sosiaalityöntekijä on joko yhteiskuntatieteiden tai valtiotieteiden maisteri (riippuen, missä yliopistossa opiskellut).
Niin...siivooja 1600 e...