Onko sellaista "duunariammattia" jossa tienaa hyvin?
Siis sellaista jossa tehdään käytännön fyysistä työtä. Eikä tarvitse opiskella, vaan työpaikalla opetetaan. Ammatti, joka työllistää hyvin.
Kommentit (156)
Insinööriavaruuslentäjälääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Ylitöiden hamstraajat, älkää polttako itseänne loppuun.
Onko terveyden riskeeraaminen ja heikentäminen rahan takia kaiken sen arvoista?
No sairauspäiväraha on ansioitten mukaan ja voi olla sama kuin tuntipalkkalaisena normitunneilla. Tein muurarina työuran ja paljon urakalla, nyt TK-eläkkeellä joka on 2500/kk, täällä tuota jo jotkut pitävät kohtuu palkkana, en ole samaa mieltä kun viimeisinä vuosina pyöri nettoansiot 4 tonnin paikkeilla kuukaudessa.
Minulla oli kauan sitten kollega, jonka poikaa ei koulu eikä opiskelu kiinnostanut. Kollegani, hänen isänsä, järjesti hänelle oppisopimuspaikan hyvästä ravintolasta. Poika innostui kokin ammatista, eikä teorian lukeminenkaan ollut enää vastenmielistä, kun se liittyi suoraan siihen työhön, jota hän oli oppimassa.
Itse olen alallaan Suomen suurimmassa tehtaassa linjatyössä. Alla on lukio ja yksi turha amiksen ala.
10. vuosi siellä alkoi maaliskuussa. Ihan kesätyöläisenä aloitin, kunnes tarjottiin elinkautista. Ei mitään käryä alasta ja sen työtehtävistä kun aloitin. Kaikki opetettiin paikan päällä. Tähän mennessä olen kouluttanut 8 kausityötekijää/työkaveria itse.
Palkka n. 3400/kk ennen veroja, eli siinä Suomen mediaanin paikkeilla.
Olen varastolla töissä 8-16 ma-pe. Ei koulutusta, lukio itellä käyty. 3490e/kk brutto + lounasetu. Ei ylitöitä tai viikonloppuja. Niitä jos saisi tehdä niin olisi ihan ok tulot. Nyt jää vähänalle 50ke/v
Ainakin Auri tuntuu pärjäävän siivoojana varsin hyvin. Kannattaa ottaa mallia hänestä, eikä valittaa täällä. Avainsana on perustaa oma yritys.
Mikä on hyvin? Paperimies tienaa 5000€/kk. Asfalttimies tienaa myös kovia summia ylitöillä.
Vierailija kirjoitti:
Veturinkuljettaja. alle vuoden koulutus ja tulot ilman ylitöitä 5-6000e/kk. vapaita kuitenkin se 9-12 päivää kolmeen viikkoon. Ylitöillä tietysti mahdollisuus huomattavasti parempiin palkkoihin. Itsellä joinakin vuosina ollut yli 100k/vuodessa mutta sitten saa kyllä painaa lähes joka jaksoon ylimääräisiä vuoroja.
Koulutukseen pääsee vain suhteilla ja nepotismi jyllää etenkin Vanha Rautatie-firmassa. Moni on siellä jopa 4. tai 5. sukupolven työntekijä rautateillä..
Laivoille töihin, aloittaa vaikka buffassa plokkarina, tai cafeteriassa. Viikko töitä-viikko vapaalla, nettona tilille n 2300-2500€/kk.
Hyttisiivooja ei tarvi ku vahvat lihakset selkään ja käsivarsiin. No kieliä olis hyvä osata, niin pääsee paremmin valkkariksi.
Vierailija kirjoitti:
Laivoille töihin, aloittaa vaikka buffassa plokkarina, tai cafeteriassa. Viikko töitä-viikko vapaalla, nettona tilille n 2300-2500€/kk.
Hyttisiivooja ei tarvi ku vahvat lihakset selkään ja käsivarsiin. No kieliä olis hyvä osata, niin pääsee paremmin valkkariksi.
Näinhin laivaduuneihin oli aivan valtava määrä hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kauan sitten kollega, jonka poikaa ei koulu eikä opiskelu kiinnostanut. Kollegani, hänen isänsä, järjesti hänelle oppisopimuspaikan hyvästä ravintolasta. Poika innostui kokin ammatista, eikä teorian lukeminenkaan ollut enää vastenmielistä, kun se liittyi suoraan siihen työhön, jota hän oli oppimassa.
Kokin hommissa ei todellakaan tienaa hyvin,itseasiassa siinä on todella surkea palkka suhteessa työmäärään.
Ei taida olla duunariammattia missä pelkällä 8-4 työajalla maanantaista perjantaihin tienaisi hyvin.
Eri asia sitten, jos tekee 10 päivää putkeen ja kaksi päivää vapaata. Viikonloput ja pyhät aina töissä. Tämä tulee monelle nuoremmalle yllätyksenä, jotka tulevat uutena töihin ja haaveilevat kovasta palkasta.
Kannattaa opiskella, jos haluaa, että on myös vapaa-aikaa mihin sen hyvän palkan käyttää.
Lentokentälle heittään laukkua. Kouluttavat. Pitää kyllä jaksaa paiskia pitkiä vuoroja (mutta sitten on enemmän vapaata) ja jos ylitöitä jaksaa tehdä niin tili kukkii. Haasteena on vaarallisuus.
Mattomies/ lattia-ala jos urakalla tekee niin 3,5-5tonttuu netto per kuukausi.
Räntämyrskyssä surraat kontteja.