Miksi 18kk ikäinen lapsi hakkaa päätä lattiaan?
Aina kun lapsi suuttuu, niin alkaa hakkaamaan otsaansa lattiaan, että itku tulee kunnolla. Ei taida olla ihan normaalia 18kk ikäiselle? Miten saa lopetettua?
Kommentit (10)
jos sinun lapsesi eivät tee sitä, ei se tarkoita ettei jotkut ihan normaalit lapset voisi tehdä, urpo.
Tunnen muutaman joilla oli tuo tapa, se meni vaan ohi. Aina jaksetaan ihmetellä miten joidenkin lapset voivat olla erilaisia kuin " minun omat" .
Kysyttiin asiaa lastenlääkäriltä, joka sanoi, että kyse on kuulemma fiksujen lasten tavasta ilmaista suuttumusta :-). Eli on aivan normaalia. Vanhemmille se on tietty aika karmeaa katsottavaa, mutta ilmiö menee ohitse. Nyt lapsemme on 2,5 vuotias, eikä mitään elkeitä ole enää jäljellä. Yleensä vaihe kestää muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen. Meillä se oli tavallista pidempi. Olin itsekin huolestunut ja tietysti asiaa eivät auttaneet tästäkin ketjusta bongatut " ei meidän Liisi-Petteri IKINÄ mitään tuollaista, ei se siis VOI olla normaalia" normatiivit. Lapset nyt vain ilmaisevat - suokaa anteeksi - vitutustaan eri tavoilla.
Älä siis ole huolissasi. Koeta vaikka iskeä omaa jalkaterä lapsen pään ja lattian väliin. Se pehmentää iskua ja jalan jaa nopeammin väliin kuin käden. Sattuuhan se itseä vähän, mutta mitäpä sitä ei omien murmeleidensa takia tekisi :-).
Jotkut tekevät koko ikänsä tuota kuvaannollisesti " hakkaa päätä seinään" siis
kaksosista toinen teki tuota alle 2v. Suututtuaan meni itkemään seinän viereen ja hakkasi päätä seinään. Siihen se sitten hiljeni. Eli jonkinlainen itsetyynnytys.
lapsella ollut aika " rankkaa" alkuelämä, ja mietin voisiko se jotenkin aiheuttaa tuon. Mutta jos normaalioloissakin kasvanut hakkaa, niin voipi olla et se kuuluu vaan ikään.
minun mielestäni se oli hänen tapansa hakea sympatiaa kun oli paha mieli tai kiukkuinen. Eli kun kajauttaa päänsä lattiaan niin saa oletettavasti äidiltä puhalluksen ja paijausta.
Se loppui kun en mennyt mukaan touhuun. Sanoin vain että älä lyö päätäsi, tulee kipeäksi enkä ruvennut hellittelemään.
Muuten ihan normaali, iloinen, fiksu ja temperamenttinen lapsi. Ja kyllä, perheellä on asiat kunnossa. Ei ole väkivaltaa tai riitoja.
Voi että taas näitä " asiantuntijoiden" kommentteja...lääkäriin vaan heti jos lapsi ei käyttäydy kuin aikuinen. Jospa saisi sitten jonkun diagnoosin ja terapiaa.
Itse tein tuota ihan samaa pienenä kuulemma, ja eipä siitä ainakaan haittaa ole ollut. Kirjoitin 5 ällää, valmistuin oikeustieteellisestä ja äo:ni on testin mukaan 148 =)
Eli voit lohduttaa tämän lapsen vanhempia, varmasti lapsi tulee pärjäämään elämässään.
meillä kaikki lapset ovat tehneet tuota ennen kuin ovat oppineet puhumaan ja nuorin 2v 3kk joka ei vieläkään puhu sanaakaan (jonossa puheterapiaan)tekee tuota edelleen. Vanhemmat lapset ovat oppineet puhumaan noin 1v iässä.
Lapset on vaan outoja....
Meillä 15kk istuu välillä seinänviereen ja hakkaa päätään seinään kunnes itku tulee. Eikä ole edes huonolla tuulella tuota tehdessään...
Nuo päänhakkaamiset pitää kuulemma kokeilla, että tietää miltä tuntuu. toiset oppii nopeammin, toiset hitaammin. Meillä tuntuu olevan tosi hidas, liekkö osunut joskus arkaan kohtaan.