Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hieman vino nenän väliseinä - kokemuksia? Hengitän nenän kautta vain 7 vetoa/minuutti, suun kautta normaalin 12-15/minuutti...

Vierailija
08.06.2023 |

Kärsin sekä diagnosoimattomista allergioista (normitesteissä löytyi vain heinäallergia, sekin lievä, mutta allergiaoireita selvästi ympäri vuoden), että astmasta. Astmaa vaan ei millään saada hallintaan. Aiemmin on huomattu myös lievästi vino nenän väliseinä, mutta ei kuulemma haittaa mitään.

Olen jo pitkään miettinyt, että hengitys on huomattavasti haastavampaa nenän kautta. Astman pef-mittauksissa yleensä saan normaalit arvot, vaikka hengitys on huomattavan vaikeaa. Hengitän siis aina nenän kautta, paitsi liikkuessani. Vaikka kuinka yritän, en osaa hengittää suun kautta kuin liikkeessä, jossen jatkuvasti tietoisesti pidä suuta auki, mutta tällöin en pysty tekemään muuta, sillä silloin suu menee automaattisesti kiinni.

Nyt googlettelin normaalia hengitystiheyttä, ja se on googlen mukaan 12-18(/20) hengenvetoa minuutissa. Suun kautta pääsen normaaleihin lukemiin, vähintään tuohon 12/min joka mittauksella, välillä 15. Nenän kautta hengittäessä taas tasaisesti 7 vetoa minuutissa.

Voiko tämä kuitenkin johtua tuosta nenän väliseinän lievästä vinoudesta? Onko muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Oletteko päässeet leikkaukseen, jos niin miten? Lääkärin mielestä siis vain sen verran vino, ettei vaikuta hengitykseen, vaikka tunnen selvästi, ettei henki kulje toiselta puolelta yhtä hyvin.

Lisäksi huomasin, että kasvojen lihaksisto alkaa rentoutumaan kun pakotan itseni hengittämään suun kautta. Kärsin bruksismista erityisesti valveillaoloaikana, en kuitenkaan pure hampaita yhteen, mutta leuka on täysin jäykkänä. Tämä suun kautta hengittely on ensimmäinen keino, jolla olen saanut jotain muutosta aikaan...

Kuulisin mielelläni kokemuksia. Käytännössä olen niin väsynyt, etten pysty tekemään enää käytännössä mitään. Päivät kuluvat pääasiassa sängyssä maaten. Syytä väsymykseen etsitään vaikka ja mistä. Voisiko se kuitenkin olla vain näinkin pieni asia, kuin lievästi vino nenän väliseinä? Kävellessä oloni on ihan hyvä. Jaksan kävellä 10 km ilman ongelmia. Mutta kotona olo on niin väsynyt, etten oikein enää selviä arjen askareista. Yrittäessäni opiskella, nukahtelen jatkuvasti... Psykiatrin mukaan kärsin vaikeasta masennuksesta ja sieltä suositellaan sähköhoitoon, mutten uskalla sellaiseen lähteä kun en koe olevani masentunut, vaan väsynyt. Eikä astma selvästi ole tasapainossa...

Kiitos jo etukäteen kaikille jotka jaksatte vastata! Täällä on jo melko syvä epätoivo menossa, kun vuodesta toiseen tilanne vain pahenee...

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu kiinnostaa nenän väliseinän vinouden takia. Itsellä toinen on, n. 20 vuotiaana erikoislääkäri totesi ja kertoi voivan vaikuttaa flunssissa. Onnellisesti olen vuosikymmenien aikana kommentin unohtanut, mutta flunssat ovat kyllä olleet hankalia. Väsyn kovasti ja tunnen johtuvan juuri hankalasta hengityksestä. Koronatestejä otettaessa tuli jälleen esille, kun toisesta ottaessa ok, toisesta tosi vaikeaa, ja hoitaja oli vihainen, kun annoin väärän sieraimen.

Olen epäillyt uniapneaa, mutta kun hoikka, en tietääkseni kuorsaa jne. lääkärin mukaan ei voi olla ja se siinä. Isällä vakava unipanea, myös laihtuneena, kuorsasi. Myös hänellä vino nenän väliseinämä eli perinnöllistä. Lisäksi pitkulaiset, mielestäni pienet sierainaukot kuten isälläkin.

Nyt tajusin, että kokeilin peittää normi sieraimen. Hankala hengittää ihan vain näin normaalisti hereillä eli kyllä on todellakin vaikutusta. En kuitenkaan erityisesti nuku suu auki ja hengitän nenän kautta sisään oikeastaan aina. Mutta tunnen herkästi olevan hengitysongelmia. Jos yöllä herään ja parempi sierain tukossa (kuten sanotaan nukkuessa vuorotellen olevan), en saa unta ennen kuin saan sen auki.

Lisää kokemuksia vinosta väliseinästä? 

Vierailija
22/29 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kuntoinen ihminen hengittää nenän kautta 5 vetoa minuutissa.

Joten en tiedä mistä puhut.

Itselläni 6-7.

Suun kautta hengittäminen on muutenkin tehotonta, googlaa vähän lisää.

Minä 3,5 levossa... Miten tuo 12-18 voi olla mahdollista? Liikkuessa ilmeisesti?

Älä kirjoita soopaa. Minä jouduin kerran sairaalaan tarkkailuun, niin hengitystiheyden (8krt/min) kirjauksen jälkeen oli pari huutomerkkiä ja punainen alleviivaus. Saturaatio silti 99.

Taajuus on yksilöllistä, mutta jossain tolkun rajoissa, mitä omasi ei. Kun vastasin hoitsukoulussa omani ja mittaustuloksen, niin vastaus merkittiin vääräksi. Ja silloin se oli ehkä 10.

Vierailija
24/29 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-20 on normaali hengitystiheys. Älä ap kuuntele noita ketjuun tulleita provoilijoita. 

Nenän väliseinä on harvalla suora, mutta ongelmia saattaa aiheuttaa ahtaat posikontelot tai sitten muut mahdolliset rakenteelliset poikkeavuudet. Ilman virtausta nenässä on mahdollista tutkia, mutta en kuollaksenikaan nyt muista minkä niminen tutkimus on kyseessä (lapselleni on tehty). Palaan kertomaan jos muistuu mieleen!

Mitä provoilijoita? Kokeilin hengittää 15 kertaa minuutissa ja hyvä kun en pyörtynyt. Noin nopealla tahdilla ei ehdi vetää ilmaa kuin keuhkojen yläosaan ja ilman taukoja. Tuntui lähinnä hyperventiilaatiolta.

Mikä on oma normaali hengitystaajuutesi? Minua alkaa myös huimaamaan, jos lääkärissä kuunnellaan keuhkoja, ja pitäisi hengitellä käskyjen tahdissa. Saman havainnut varjoainekuvauksessa, jossa käynyt monta kertaa, kun se kone kuvatessaan määrää hengitystahdin ja hengittämättömyystauot.

Nämä on yksilöllisiä tosiaan. "Hyperventiloinnin tunne" tulee samasta asiasta kuin hyperventilaatiokin. Hiilidioksiditaso laskee liian alas. Ja vastaavasti happitaso suhteessa nousee. Hoitohan on pussiin hengittämistä, joka perustuu siihen, että uloshengitettyä hiilidioksidia hengitetään kiertoon takaisin.

Vierailija
25/29 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kuntoinen ihminen hengittää nenän kautta 5 vetoa minuutissa.

Joten en tiedä mistä puhut.

Itselläni 6-7.

Suun kautta hengittäminen on muutenkin tehotonta, googlaa vähän lisää.

5 vetoa minuutissa? Viiteen vetoon menee parikymmentä sekunttia 

Vierailija
26/29 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalissa lepohengityksessä aikuinen hengittää 1216 kertaa minuutissa. Voi makkaassa rasituksessa hengitystiheys voi nousta huomattavasti korkeammalle, yli 35 kertaan minuutissa.

Vierailija
27/29 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalissa lepohengityksessä aikuinen hengittää 1216 kertaa minuutissa. Voi makkaassa rasituksessa hengitystiheys voi nousta huomattavasti korkeammalle, yli 35 kertaan minuutissa.

12-16

Vierailija
28/29 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hankala hengitys nuorempana.   Jouduin hengittömäön pääosin suun kautta.

Etenkin tauolla töissä, jotkut työkaverit aina huomatteli, miksi tuhiset aina noin.

Lopulta se kävi työlääksi itsellenikin. Raskaaksi hengittää. 

Sain lähetteen yliopistosairaalan nenä- korva- kurkkutautien polille.

Minulla todettiin erittäin ahdas nenä ja sen hengitystiet.     

Suostuin leikkaukseen.  

Leikkaus muutti jonkin verran kasvojen ulkonäköä.  Koska nenää jouduttiin leventämään.

Mutta sen jälkeen hengitys toimi kirkkaasti ja hyvin.    En edes aikaisemmin ollut tiennyt, että näin kevyesti voi hengittää.  Myös kuntoilu oli sen jälkeen pelkkää iloa.

Vierailija
29/29 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aiheuttaa kuorsaamista, a pteekeissa on sellaisimuovisia apuvälineitä, joista voi olla apua. Kannattaa kokeilla erilaisia.