Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Syitä vihreiden romahdukseen

Vierailija
08.06.2023 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009618870.html

Puolue siirtyi liian vasemmalle, unohti talouden kokonaan ja kavensi keskustelunsa pelkkään ympäristöön ja marginaaliryhmiin. Aikaisemmin Vihreät olivat porvarillinen puolue, jossa otettiin huomioon koko yhteiskunta, talous ja sosiaalipolitiikka ja myös ympäristö.

Mihin suuntaan Vihreät nyt uusiutuu, on heille kohtalonkysymys. Etenkin keski-ikäiset naiset hävinneet puolueen äänestäjistä.

Kommentit (294)

Vierailija
241/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marginaaliporukan oikeuksien yms. jatkuva rummuttaminen. Puolestani saavat tehdä mitä huvittaa mutta en jaksa joka ilta kuunnella samaa rummutusta ja samalla jää välistä ihan normi heteron kohtaamat ongelmat nousevien kulujen, sähkölaskujen yms. kanssa. 

CO2 hysteriä jossa on unohtunut arkijärki jo kauan sitten...samoin ymmärrys että kysessä on globaali ongelma ja ei auta vaikka suomessa kiellettäisiin hengittäminenkin.

Tervejärkisten miesehdokkaiden totaalinen kato listoilta ( ikävä on Soininvaaraa, Sauria, Haavistoa). 

Itselleni on tullut vielä mielikuva todella ahdashenkisestä puolueesta jossa ajatusten vaihto ja haastaminen on kielletty...virallinen totuus kerrotaan puoluetoimistosta.

Jep, ja jotenkin itseäni jäi mietityttämään että Peteliuskin jätti Vihreät yhden kauden päätteeksi. Eipä taida olla oikein miehille tilaa tuossa nykyisessä puolueessa. 

Vierailija
242/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marginaaliporukan oikeuksien yms. jatkuva rummuttaminen. Puolestani saavat tehdä mitä huvittaa mutta en jaksa joka ilta kuunnella samaa rummutusta ja samalla jää välistä ihan normi heteron kohtaamat ongelmat nousevien kulujen, sähkölaskujen yms. kanssa. 

CO2 hysteriä jossa on unohtunut arkijärki jo kauan sitten...samoin ymmärrys että kysessä on globaali ongelma ja ei auta vaikka suomessa kiellettäisiin hengittäminenkin.

Tervejärkisten miesehdokkaiden totaalinen kato listoilta ( ikävä on Soininvaaraa, Sauria, Haavistoa). 

Itselleni on tullut vielä mielikuva todella ahdashenkisestä puolueesta jossa ajatusten vaihto ja haastaminen on kielletty...virallinen totuus kerrotaan puoluetoimistosta.

Jep, ja jotenkin itseäni jäi mietityttämään että Peteliuskin jätti Vihreät yhden kauden päätteeksi. Eipä taida olla oikein miehille tilaa tuossa nykyisessä puolueessa. 

Petelius oli julkkisehdokas keräämässä ääniä puolueelle. Tuskin olisi saanut kummoista äänisaalista toisella kerralla, kun politikointi jäi vähälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaisvihaajan kommentti oli juuri se, mitä vihreät ovat. Kova teeskentely, miten ollaan koko Suomen puolella, mutta ei vain pysty.

1) en ole vihreä

2) en ole koko Suomen puolella, koska vitutttaa aivan helvetisti kaikki pikkupaikkakuntien juntit, jotka elää MUN RAHOILLA.

Asun pikkupaikkakunnalla, keskellä metsää. Maksan ihan itse kuluni ja asuntokin on oma; autoni, bensani, sähköni, tietoliikenneyhteyteni jne. Teen  tietotyötä isoon maailmanlaajuiseen firmaan ja hyvän palkkani saan tuolta firmasta ja tuon aika ison potin verovaroja Suomeen. Tietoliikenne on matkapuhelinverkon kautta, katossa on aurinkopaneelit, vesi tulee omasta kaivosta ja uudistettu viemäriremppakin on tehty - ja kaikki ihan ilman tukia. Infraa pidetään tietty kunnossa verovaroilla, mutta mihin ne minukin maksamat verorahat laitettaisiin jos ei sinne. Joten kerropa minulle, miten minä elän sinun rahoillasi - entäpä jos sinä elätkin minun rahoillani?

Vierailija
244/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petelius oli julkkisehdokas keräämässä ääniä puolueelle. Tuskin olisi saanut kummoista äänisaalista toisella kerralla, kun politikointi jäi vähälle.

Ei varmaan ollut ihan sellainen puolue kuin ehkä luuli Vihreiden olevan.

Vierailija
245/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreät ovat nykyisellään niin kahteen eri maailmaan jakautunut puolue, että reilumpaa olisi niiden hajota kahdeksi erilliseksi puolueeksi. Siten tietäisi mitä äänestää. Nyt ei enää uskalla kun siellä on liikaa tätä feminismi-woke-cancel-kannabis -porukkaa johdossa. 

Nyt kun sanoit niin olen täysin samaa mieltä! Tämä varmaan itseänikin häiritsee eniten nykyvihreissä.

Vierailija
246/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sekin tajusi ettei vihreillä ole enää nykyään mitään tekemistä luonnonsuojelun kanssa. Noiden luontoteemat on pelkkää mainoskampanjaa ja muut teemat vie kaiken käytännön huomion. 

Vierailija
247/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaisvihaajan kommentti oli juuri se, mitä vihreät ovat. Kova teeskentely, miten ollaan koko Suomen puolella, mutta ei vain pysty.

1) en ole vihreä

2) en ole koko Suomen puolella, koska vitutttaa aivan helvetisti kaikki pikkupaikkakuntien juntit, jotka elää MUN RAHOILLA.

Asun pikkupaikkakunnalla, keskellä metsää. Maksan ihan itse kuluni ja asuntokin on oma; autoni, bensani, sähköni, tietoliikenneyhteyteni jne. Teen  tietotyötä isoon maailmanlaajuiseen firmaan ja hyvän palkkani saan tuolta firmasta ja tuon aika ison potin verovaroja Suomeen. Tietoliikenne on matkapuhelinverkon kautta, katossa on aurinkopaneelit, vesi tulee omasta kaivosta ja uudistettu viemäriremppakin on tehty - ja kaikki ihan ilman tukia. Infraa pidetään tietty kunnossa verovaroilla, mutta mihin ne minukin maksamat verorahat laitettaisiin jos ei sinne. Joten kerropa minulle, miten minä elän sinun rahoillasi - entäpä jos sinä elätkin minun rahoillani?

Suuri osa suomen kunnista elää pk-seudun kunnista siirretyillä avustuksilla kun kuntapoliitikot ei edes yritä pitää taloutta tasapainossa. Toisaalta kuntia on ihan liikaa (kuten nyt sotealueitakin) joten moninkertainen hallinto vie rahaa tyhjään byrokratiaan eikä sinne minne sitä oikeasti tarvittaisi.

Ja sinä et taatusti pikku palkallasi elätä merkittävää osaa suomesta. 

Vierailija
248/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olisi PPP:llä ollut enemmän annettavaa kuin mitä nyt nähtiin. Vihreät vaan ovat nykyisin woke- ja feminismipuolue, PPP enemmän luonto- ja sivistysasioiden puolesta puhuja. Hukkaan meni se osaaminen.

Vierailija
249/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan Ville Niinistön aikoja ja toivon Sofia Virran voittavan nyt pj-vaalit ja vievät puoluetta takaisin niille entisille raiteille. Keskiöön talous, koulutus, ympäristö, teknologia, yleisemmin yhdenvertaisuus ym. ja marginaaliin sitten tuo muu nykyhössötys, mieluummin pois kokonaan.

Itselläni kestäisi silti kauan ennen kuin uskaltaisin äänestää jälleen Vihreitä. 

Samasta syystä toivon Sofia Virran voittoa, hänessä on jotain uutta kulmaa ja särmää. Hyrkön miellän samaksi porukaksi noiden Karin, Ohisalon, Suomelan ym. kanssa, hänen valintansa ei muuttaisi mitään.

Vierailija
250/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan Ville Niinistön aikoja ja toivon Sofia Virran voittavan nyt pj-vaalit ja vievät puoluetta takaisin niille entisille raiteille. Keskiöön talous, koulutus, ympäristö, teknologia, yleisemmin yhdenvertaisuus ym. ja marginaaliin sitten tuo muu nykyhössötys, mieluummin pois kokonaan.

Itselläni kestäisi silti kauan ennen kuin uskaltaisin äänestää jälleen Vihreitä. 

Samasta syystä toivon Sofia Virran voittoa, hänessä on jotain uutta kulmaa ja särmää. Hyrkön miellän samaksi porukaksi noiden Karin, Ohisalon, Suomelan ym. kanssa, hänen valintansa ei muuttaisi mitään.

Viherpuoluessa ei ole ongelmana (pelkästään) johto vaan likimain kaikki. Tuo ei korjaannu johtoa vaihtamalla.

Vierailija
251/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viherpuoluessa ei ole ongelmana (pelkästään) johto vaan likimain kaikki. Tuo ei korjaannu johtoa vaihtamalla.

Vihreät on tosiaan hölmöillyt liian kauan ja pahasti. Iiris ja Emma huipensivat sekoilun. He jäävät hölmöilyn kasvoiksi kansan mielissä.

Vierailija
252/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreitten kannattaa asemoitua talouspoliittiseen keskustaan ja arvoakselilla liberaaleihin. Mahtuisi hyvin monenlaisiin hallitusyritelmiin.

Vierailija
253/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreitten kannattaa asemoitua talouspoliittiseen keskustaan ja arvoakselilla liberaaleihin. Mahtuisi hyvin monenlaisiin hallitusyritelmiin.

Siis todellisiin liberaaleihin eikä näihin vasemmiston "kielletään kaikki" liberaaleihin. 

Vierailija
254/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) en ole vihreä

Suuri osa suomen kunnista elää pk-seudun kunnista siirretyillä avustuksilla kun kuntapoliitikot ei edes yritä pitää taloutta tasapainossa. Toisaalta kuntia on ihan liikaa (kuten nyt sotealueitakin) joten moninkertainen hallinto vie rahaa tyhjään byrokratiaan eikä sinne minne sitä oikeasti tarvittaisi.

Ja sinä et taatusti pikku palkallasi elätä merkittävää osaa suomesta. 

Kai pk-seudulla liikkuu isot rahat kun siellä on melkein kaikki pääkonttorit, vaikka tehtaat olisi muualla Suomessa

Vierailija
255/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan olisi PPP:llä ollut enemmän annettavaa kuin mitä nyt nähtiin. Vihreät vaan ovat nykyisin woke- ja feminismipuolue, PPP enemmän luonto- ja sivistysasioiden puolesta puhuja. Hukkaan meni se osaaminen.

Tämä just! Ihan harmittaa mikä potentiaali tuossa oli, mutta juuri tuo PP.nkin edustama tieto ja taito hukkui siihen feminismikaahotukseen ja muuhun ylimieliseen wokeiluun ja känkelöintiin. 

Vierailija
256/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) en ole vihreä

Sinä et kuulu ryhmään "pikkupaikkakuntien juntit", nehän tuossa edellä mainittiin. Sellaisiakin kyllä on olemassa, osittain siksi, että työtä ei ole tarjolla.

Vierailija
257/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittaisiin X-sukupolven edustaja joka tajuaa boomereitten ja milleniaalien kipuilut, kouluttautunut. Vaihteeksi jos on mies niin ei haittaa.

Vierailija
258/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vihreiden ongelma on se, ettei se enää ole aikuisten puolue. Keskittyvät milleniaalien ja sitä nuorempien agendaan (mm. kannabis) ja ihmeelliseen heimoidentiteettipolitikointiin sen sijaan, että keskittyisivät olennaisiin asioihin (luonnonsuojelu, talous, koulutus, sote...). Lakkauttivat oman lehtensäkin, pöljät. Kertoo siitä, etteivät ymmärrä asioita eivätkä halua kriittistä keskustelua vaan olla omassa pikku piirissään keskenään oikeassa. No mikäs siinä, kyllä pienpuolueita marginaaleihin mahtuu.

Vierailija
259/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla koskaan tehty töitä yksityisellä puolella.Samanmielisiä miessuhteissaan pettyneitä humanisteja jotka juovat soijalattea koska muutkin.Tästä tulee illuusio että maailma on tälläinen.

Vierailija
260/294 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreys vaatii aina hyviä aikoja ja tässä hetkessä toimenpiteet vain pistää vihaksi jos talous tiukoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi