Tuntematon tuki jää monelta hakematta
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/015fe2fe-21e7-45d2-aa08-c4a48a40e08c
Voisiko joku kertoa mikä tämä tuki on tai laittaa artikkelin tänne? On maksumuurin takana.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran adhd-lapselle saisi?
Pelkän diagnoosin perusteella ei mitään. Hakemuksessa on kuvattava selkeästi mitä arjen haitat. Eli millä tavalla lapsen toimintakyky on huonompi kuin muiden samanikäisten lasten.
Niin, ja summa on noin 100e/kk. Alin tuki. Harvoin adhd aiheuttaa niin paljon haittaa, että tuki nousisi seuraavalle tasolle.
Täällä ollaan ehdotettu monia eri tukia, mutta jäi kiinnostamaan, että tietäiskö joku mikä tossa artikkelissa tarkalleen oli
Vierailija kirjoitti:
Täällä ollaan ehdotettu monia eri tukia, mutta jäi kiinnostamaan, että tietäiskö joku mikä tossa artikkelissa tarkalleen oli
Haluisin kans tietää
Vierailija kirjoitti:
Monikohan tuki on pimitetty, mutta mukana jossain listassa joka toimitetaan jollekin EU tai ihmisoikeusvirastolle että näennäisesti tällainen tuki on Suomessa ja täyttää jonkin direktiivin tai vaatimuksen, mutta siitä ei hiiskuta sanallakaan kansalaisille ettei vaan kukaan hoksaisi hakea sitä :/
suomessa on niin sekava tukisysteemi vammaisten ja sairaiden osalta että
ei voi ku ihmetellä koko systeemiä. ei ees kelan tantat tajua miten asia pyörii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluisin kans tietää
Voisko olla se joku omaishoitajan tuki?
Eli kaksi eläkeläistä asustelee kotona, toinen huonossa kunnossa, jota toinen hoivaa "ilmaiseksi" ja saavat vain eläkkeet.
Kertokaa nyt mikä tämä on typerää laittaa maksumuurin taakse tällainen asia
Mitäs, jos artikkeli ei sisälläkään mitään mullistavaa uutta tietoa, vaan onkin vain köyhille kettuilun takia laitettu maksulliseksi? Iltalehtihän on oikeistolainen lehti, kuten monet sen lukijatkin, jotka tuskin tähän ketjuun tulevat artikkelin sisältöä paljastamaan. ;-)
Ainut mikä näyttäisi sopivan tähän
Vammaistuki aikuiselle
"Yli 16-vuotiaana voit saada vammaistukea, jos
sinulla on lääkärin toteama vamma tai pitkäaikainen sairaus
kykysi pärjätä arjessa ja huolehtia itsestäsi on heikentynyt vähintään vuoden ajan
vamma tai sairaus aiheuttaa sinulle haittaa tai tarvitset sen takia apua tai ohjausta.
Perusvammaistuki on noin 103 euroa kuukaudessa.
Korotettu tuki on noin 240 euroa kuukaudessa.
Ylin tuki on noin 465 euroa kuukaudessa."
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sanoa että oon ite vammanen ja saan lisää rahaa?
Itsediagnoosilla et saa.
Voinko hakea, jos naapuri haukkuu vammaiseksi?
Saahan nykyään oman sukupuolensa määritellä, niin miksei voisi määritellä itsensä liikuntavammaiseksi. Minä ainakin tunnen oman kehoni vääräksi. Ei terveet jalat kuulu minulle. Tunnen että minun pitäisi istua oikeasti pyörätuolissa ja niin istunkin. Kukaan vaan ei kunnioita identiteettiäni eikä kaverit suostu olemaan avustajina.
Vierailija wrote:
Harkinnanvarainen toimeentulotuki. Ei sitä terve sinkku saa.
Sitä ei kantiksille myönnetä ollenkaan. Se on tarkoitettu ulko mailta tulleille. Näin mulle sanottiin.
Hain tämän viikon alussa vammaistukea ja liitteeksi lääkärin C-lausunto. Syynä Sjögrenin oireyhtymästä aiheutuvat kulut, mitä tulee hammaslääkäriin sekä apteekkituotteisiin, joihin ei reseptiä ole. Osui silmiin neljän vuoden takainen artikkeli Sjögren-aiheisesta lehdessä, jossa oli aiheena vammaistuki aikuiselle ihmiselle. En tullut koskaan ajatelleeksi vammaistukea reumaperäisten sairauksien perusteella. Se oli minulle ihan uutta tietoa. Oma kuvitelma oli, että pitää olla joku cp-vamma tai astma, että olisi siihen oikeutettu.
Pelkän diagnoosin perusteella ei mitään. Hakemuksessa on kuvattava selkeästi mitä arjen haitat. Eli millä tavalla lapsen toimintakyky on huonompi kuin muiden samanikäisten lasten.