Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija patistaa: Suomalaiset naiset on saatava töihin

Vierailija
07.06.2023 |

https://yle.fi/a/74-20035539

Tälläkin palstalla suurin osa naisia ja työttömiä. MENKÄÄ TÖIHIN

Kommentit (254)

Vierailija
41/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä alentuisi tekemään töitä.

Vierailija
42/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin töissä valtiolla ja aika hyvin pystyi tekemään mitä huvitti.

Töissä oli pari v tosi kiirettä ja mä laitoin töitä pankkiin. Nykyään leikkuri leikkaa ne, mutta esimies pystyi jättämään ne voimaan.

Ensiksi tein yli 3 v ylitöitä niin, että mulla oli saldo pari tuhatta h. Sen jälkeen ei voinut lisätä. Jatkoin tekemään pitkää päivää ja tulinkin raskaaksi. Jäin äitiyslomalle ja sain ihan hyvät rahat, ylitöiden vuoksi. Tunteja ei ollut niin paljon, mutta ylityökertymät tuli hyvin, 100 ja 200%, la ja su korotukset

Olin pakollisen 9 kk, oli jotain lomia ja tulin töihin vauvan ollessa vajaa vuoden, yli 11 kk.

Miehellä oli liukuma, lähti töihin klo 6 ja tuli töistä kotiin klo 14-15. Mä menin töihin 4 tunniksi ja se 3,5 h otettiin sieltä tuntipankista. Läpsyvaihto oli.

Syntyi 4 lasta lähellä toisiaan ja me saatiin ihana au pair, maatusta Novgorodista. Hänen tytär asuu Helsingissä, mutta lapset eivät enää tarvinneet hänen päivittäistä apua, lapsenlapset oli jo lähemmäs täysikäisiä.

Mä tein aika monta v tota 4 h. Yhtenä päivänä pomo sanoi tunnit ovat loppuneet jo aikapäiviä sitten, mutta kukaan ei tiennyt mitä pitää tehdä.

Maksoihan se au pair, tai hän ei, mutta hänelle ostettiin asunto läheltä .

Helppoa oli tehdä täyttä päivää. Au pair vei ja haki lapset hoidosta, oli kotona, jos joku oli kipeenä, kaikki lapset puhuu myös venäjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä. Melkein joka päivä ottaa päähän. Tilapäivä on poikkeus.

Vierailija
44/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään naista joka ei olisi töissä mikäli mahdollista.

Omassa ystävä-/tuttavapiirissä ksikki palanneet esim äitiyslomalta heti tai viim. kun lapsi on ollut 18kk.

Ei tavallisilla ihmisillä ole varaa makoilla kotona!

Itse olen sellainen. Olen tavallinen nainen tavallisessa avioliitossa ja kotirouvana.

Vierailija
45/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta justhan minut potkittiin ulos että saadaan halvemmalla 30 vuotias mies ulkomailta tilalle.

Ilmeisesti tuli siis ikävä. Ymmärrän

Vierailija
46/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tehnyt kovapalkkaisempaa työtä, muttei ollut joustoa perheen suuntaan. Työpaikan miehillä vaimot hoitivat iltaisin lapset, meillä ei siihen ollut mahdollisuutta.

Vierailija
47/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mielelläni töihin, jos minut jonnekin vielä kelpuutettaisiin. Terveisin kuusikymppinen työkykyinen töitä hakeva pitkäaikaistyötön tantta.

Vierailija
48/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai suomalaisten naisten työllisyystilanne nyt mikään ongelma ole? Kaikki on jo töissä, ellei ole pieniä lapsia!

Ja juttu kuitenkin koski juuri sitä että naisia on 5%-yksikköä vähemmän töissä kuin miehiä.

No johtuisko just niistä pienistä lapsista? Voi vee sanon minä! Suomalainen nainen, jos joku muuten tekee töitä!

Silti vähemmän muissa Pohjoismaissa. Taitaa Suomessa olla pohjolan laiskimmat naiset.

Vierailija
49/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tekoäly niinku öö, vie isossa kuvassa juurikin työpaikat.

Vierailija
50/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta justhan minut potkittiin ulos että saadaan halvemmalla 30 vuotias mies ulkomailta tilalle.

No niin, miehen euro on pienempi kuin naisen! Eikö teitä naisia edes hävetä?

Vierailija
51/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, miehen euro on pienempi kuin naisen! Eikö teitä naisia edes hävetä?

Kyllä tässä on nyt minun euro kaikista pienin.

Vierailija
52/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin töissä valtiolla ja aika hyvin pystyi tekemään mitä huvitti.

Töissä oli pari v tosi kiirettä ja mä laitoin töitä pankkiin. Nykyään leikkuri leikkaa ne, mutta esimies pystyi jättämään ne voimaan.

Ensiksi tein yli 3 v ylitöitä niin, että mulla oli saldo pari tuhatta h. Sen jälkeen ei voinut lisätä. Jatkoin tekemään pitkää päivää ja tulinkin raskaaksi. Jäin äitiyslomalle ja sain ihan hyvät rahat, ylitöiden vuoksi. Tunteja ei ollut niin paljon, mutta ylityökertymät tuli hyvin, 100 ja 200%, la ja su korotukset

Olin pakollisen 9 kk, oli jotain lomia ja tulin töihin vauvan ollessa vajaa vuoden, yli 11 kk.

Miehellä oli liukuma, lähti töihin klo 6 ja tuli töistä kotiin klo 14-15. Mä menin töihin 4 tunniksi ja se 3,5 h otettiin sieltä tuntipankista. Läpsyvaihto oli.

Syntyi 4 lasta lähellä toisiaan ja me saatiin ihana au pair, maatusta Novgorodista. Hänen tytär asuu Helsingissä, mutta lapset eivät enää tarvinneet hänen päivittäistä apua, lapsenlapset oli jo lähemmäs täysikäisiä.

Mä tein aika monta v tota 4 h. Yhtenä päivänä pomo sanoi tunnit ovat loppuneet jo aikapäiviä sitten, mutta kukaan ei tiennyt mitä pitää tehdä.

Maksoihan se au pair, tai hän ei, mutta hänelle ostettiin asunto läheltä .

Helppoa oli tehdä täyttä päivää. Au pair vei ja haki lapset hoidosta, oli kotona, jos joku oli kipeenä, kaikki lapset puhuu myös venäjää.

Todella uskottava tarina.

Vierailija
53/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan vaaditaan, että sairaat omaiset pitäisi hoitaa kotona. Kummin se nyt on? Kaikkien työikäisten pitää olla omaishoitajia vai kaikkien pitää mennä töihin? Päättäkää.

Vierailija
54/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri potkut. Voin tulla töihin 2,5k palkalla. Kenelle ilmoittaudun?

Sinulle riittää pienempikin palkka, 1500e kuussa.

Minulle ei riittäisi. Minulla on 30 000 euroa opintovelkaa.

T. eri

Vierailija
55/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin tehnyt kovapalkkaisempaa työtä, muttei ollut joustoa perheen suuntaan. Työpaikan miehillä vaimot hoitivat iltaisin lapset, meillä ei siihen ollut mahdollisuutta.

Pomolla vaimo oli iltaisin kotona, minun puolisoni omissa töissään. Jouduin lopettamaan ne työt, koska päiväkoti-ikäisiä lapsia ei voi jättää iltaisin yksin. Uran kannalta harmi, mutta on vaikea saada kaikkea. Perheen ja työn yhdistäminen on habkalaa, jos ei siihen tule tukea kotoa eikä töistä.

Vierailija
56/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli kaksi tyrmäystä hakemiini työpaikkoihin. Ei paljon innosta.

Vierailija
57/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan sai töitä kysymällä.

Nykyään ei saa, vaikka kuinka itkis ja rukoilis.

Töihin ei pääse, jos ei ole suhteita. Vain työpaikan vaihtajat hyväksytään. Tämän takia pitäisi olla sellainen laki, että oli työpaikka mikä tahansa, työnantajan on pakko palkata vähintään yksi työtön joka saa palkkauksen yhteydessä 2+3vuoden työssäolosuojan. Eli sama kuin irtisanomissuoja sillä erotuksella, että työssäolosuojan tarkoitus on estää työttömiä vihaavan työnantajan keplottelu. Sen, että työtön palkkattaisiin näennäisesti tarkoituksena antaa potkut muutaman viikon/kuukauden päästä.

Koska työssäolosuoja pakottaa työnantajan pitämään työntekijän töissä, ainoa poikkeus on rikokseen syyllistyminen. Silloin lainsuojaaman työntekijän saa potkia pois ja sen pitää olla todistettavissa = valvontanauhat.

Vierailija
58/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 tunnin työpäivät on suunniteltu perheelle, jossa toinen käy töissä ja toinen hoitaa kaiken kodissa. Eli se joka tekee 40 tunnin työpäivää ei tartte tehdä mitään kotona: ei hoitaa lapsia, siivota, kokata yms.

Eli jos kaikkien pitää käydä töissä niin kohtuullinen työmäärä olisi 20 tuntia per nuppi, koska kaikkien on myös hoidettava lapsia/ vanhuksia, siivottava, kokattava yms.

Vierailija
59/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tuli kaksi tyrmäystä hakemiini työpaikkoihin. Ei paljon innosta.

Samoin, jatkuvasti vaan eitä ja mitä ihmeellisimpiä selityksiä. Sanoisivat vaan että et oo pätevä kun olet nainen ja ikääkin on jo kertynyt 🤣

Vierailija
60/254 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetti tätä maata oikein vaivaa: eletään 2020-lukua ja koko ajan hoetaan työn tekemisestä ja työttömistä ynnä muusta työhön liittyvästä? Luulisi, että tässä vaiheessa jo tajuttaisiin, että elämässä on muutakin ja tärkeämpää sisältöä kuin palkkaorjuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi