Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopiston pääsykokeista myöhästyneen Issakaisen tapaus

Vierailija
07.06.2023 |

"20-vuotiaan Niilo Issakaisen kesä alkoi harvinaisen ikävällä tavalla.

Jyväskylässä asuva Issakainen oli maanantaina matkalla Espooseen Aalto-yliopiston arkkitehtuurin pääsykokeisiin. Epäonnisten sattumusten jälkeen hän myöhästyi kokeesta pari minuuttia eikä päässyt lopulta ollenkaan sisään.

Nyt edessä on kolmas välivuosi, mitä Issakainen ei olisi todellakaan halunnut."

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000009639691.html

Ihmettelen, mitä 20-vuotias Issakainen on tehnyt viimeksi kuluneet kaksi vuotta, jos ei ole ollut lukiossa? Minulla ainakin lukio päättyi ollessani 19-vuotias.

Kommentit (150)

Vierailija
1/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on syntynyt loppuvuodesta, on hän tällä hetkellä vielä 20-vuotias. Ikä lasketaan tosiaan tämän hetken mukaan, ei sen perusteella paljonko tänä vuonna täyttää.

Vierailija
2/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lukioni päättyi ollessani 18-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti hakenut tuohon arkkitehtikouluun. Lisäksi tekstistä käy ilmi, että on työskennellyt pitseriassa. Luultavasti myös asepalvelus tai siviilipalvelus on ollut suoritettavana lukion jälkeen.

Vierailija
4/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut myös opetella ajoissa paikalle saapumista

Vierailija
5/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaa lukea se juttu ajatuksella jos niin kiinnostaa

Vierailija
6/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiipahan ensi kerralla tulemaan ajoissa

Vierailija
7/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti nuori oppii että kommunismi ei toimi.

Tässä suomenmaassa finnair tai vr ei ole se mihenkä voi luottaa.

Itse tulin pääsykokeisiin päivää ennen ja nukuin kaverin lattialla.

Vierailija
8/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää suunnitella kulkeminen niin, että jää vähintään tunti aikaa jos liikenneväline sattuukin myöhästymään. Jos ihan toiselta puolen Suomea tulee, on hyvä idea saapua jo edellisenä päivänä ja yöpyä hotellissa.

Vierailija
9/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junamyöhästymiset ei ole oma vika mutta aamuyöherääminen ja aamuyömatkustaminen ei ole paras idea.

Siinä voi helposti mennä liian tiukille.

Paljon rennompaa herätä jo kokeen lähettyviltä hotellista samana aamuna.

Tämä. Tosin itse olen melkein myöhästynyt pääsykokeesta lähihotelliin menemisestä huolimatta :D pääsykoepaikkaa siirrettiin sen jälkeen kun olin jo varannut hotellit, ei mitenkään hirveän kauas mutta niin että piti mennäkin julkisilla kävelyn sijaan. Etukäteen katsottu bussilinja ei mennytkään sieltä mistä piti jonkun tietyön takia, jäin paljon pidemmälle kuin olin suunnitellut ja jouduin juoksemaan pääsykoepaikkaan.

Vierailija
10/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä pääsykokeisiin liittyviä kirjoituksia on ollut nyt useampia, joissa nuori ei ole päässyt osallistumaan siksi, että pääsykokeissa on osallistujille tietyt säännöt - kaikille.

Se, että edellisenä vuonna on pääsykoe myöhästynyt 10 minuuttia niin syytä ei kerrota.

Olen varmaan ihan boomer väittäessäni, yhä useammin nuoret ovat tottuneet saamaan puhumalla asiat mieleisekseen ilman, että heidän on tarvinnut aiemmin ottaa vastuuta omista valinnoistaan - myös niistä, mitä eivät johtuneet itsestä. Se on elämää ja se on se, mikä kasvattaa resilienssiä, mitä aikuisuudessa tarvitaan. Sellaista se nyt vaan on, ettei kaikkea saa puhumalla.

(Tämä siis yleistys näin nelikymppiseltä, mutta fiksuja ja asiallisia nuoria on, ja omaankin aikaan oli näitä heiluttelijoita, mutta niistä vaan vähemmän julkisesti kirjoiteltiin).

Vierailija
11/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina pitää suunnitella kulkeminen niin, että jää vähintään tunti aikaa jos liikenneväline sattuukin myöhästymään. Jos ihan toiselta puolen Suomea tulee, on hyvä idea saapua jo edellisenä päivänä ja yöpyä hotellissa.

VR:n ollessa kyseessä kannattaa tuo tunti korvata vuorokaudella.

Vierailija
12/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimakas viisikko myöhästyy kerta toisensa jälkeen tuntikausia tiedotustilaisuuksista = wow, voimaannuttavaa, ihanaa, tehdään tästä dokumenttisarja!

Asuuko tämä viisikko päässäsi? Ovatko he nyt samassa huoneessa kanssasi?

Vierailija
13/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen liikenteen varaan ei koskaan kannata jättää mitään tärkeää asiaa. 

Huvittavaa, että toinen jutussa mainittu henkilö oli ilmoittanut valittavansa jonnekin. En ymmärrä tätä nykyistä menoa, missä aina pitää valitta jonnekin kun kuitenkin on ihan itse sössinyt asiansa.

Vierailija
14/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo arkkitehtuuri ole niitä aloja, että sisään on vaikea päästä, ja vaikka pääsisikin, niin valmistuneiden on vielä vaikeampi saada oman alan töitä? Eli ehkä menetys ei tässä tapauksessa ollut niin järisyttävä.

Se on kyllä tässä ensikertalaissysteemissä typerää ja erittäin vahingollista, että jos tuollaiseen kouluun haluaa, niin ei voi samalla hakea varmuuden vuoksi sellaiseen paikkaan, johon pääsee (lähes) varmasti. Ja opiskelisi sitten siellä uutta yritystä odottaessa. Näinhän yleensä tehtiin ennen tätä ensikertalaiskatastrofia.

Vierailija
15/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä pääsykokeisiin liittyviä kirjoituksia on ollut nyt useampia, joissa nuori ei ole päässyt osallistumaan siksi, että pääsykokeissa on osallistujille tietyt säännöt - kaikille.

Se, että edellisenä vuonna on pääsykoe myöhästynyt 10 minuuttia niin syytä ei kerrota.

Olen varmaan ihan boomer väittäessäni, yhä useammin nuoret ovat tottuneet saamaan puhumalla asiat mieleisekseen ilman, että heidän on tarvinnut aiemmin ottaa vastuuta omista valinnoistaan - myös niistä, mitä eivät johtuneet itsestä. Se on elämää ja se on se, mikä kasvattaa resilienssiä, mitä aikuisuudessa tarvitaan. Sellaista se nyt vaan on, ettei kaikkea saa puhumalla.

(Tämä siis yleistys näin nelikymppiseltä, mutta fiksuja ja asiallisia nuoria on, ja omaankin aikaan oli näitä heiluttelijoita, mutta niistä vaan vähemmän julkisesti kirjoiteltiin).

Itse koe on voinut alkaa myöhemmin, mutta todennäköisesti ovet ovat menneet tasalta kiinni.

Olin itsekin valvomassa pääsykokeita (en kyseisiä, mutta yliopistolla kuitenkin) ja joka vuosi tulee näitä tapauksia. Jos ei ole henkkareita mukana tai tulee vaikka sen minuutin myöhässä, niin saliin ei pääse. Hyvin yksinkertaista. Ja aina koitetaan jollain ihmeen verukkeella selittää miksi juuri hänen kohdalla pitäisi tehdä poikkeus.

Vierailija
16/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Älyttömin oli tapaus, jossa hakija unohti tietokoneen ja syytti yliopistoa siitä, ettei saanut osallistua kokeeseen.

Ymmärrän täysin, että virheitä sattuu. Pahempaakin on sattunut itselleni. En ymmärrä kuitenkaan muiden syyttämistä silloin, kun itse teki ratkaisevan virheen.

Vierailija
17/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kovin järkevältä pääsykokeisiin valmistautumisesta että herää aamuyöllä klo 4 Jyvöskylässä ja menee samana päivänä pääsykokeisiin. Kuinka terävänä ja virkeänä silloin on? Ja muutenkin, jos tuo olisi mun lapsi niin häpeäisin silmät päästäni, että menee vielä hesariin retostelemaan omaa tyhmyyttään. Mutta ehkä nyt oppi että pääsykokeissa ja ehkäpä tulevaisuudessa työpaikallakin pitää olla ajoissa. Tää nykyaika tuntuu olevan sitä, että ei tajuta että samat säännöt koskee kaikkia ja kun minäminäminä en ehtinyt ajoissa niin kyllä mun nyt kuitenkin puhumalla ja lehdessä itkemällä olisi pitänyt päästä sisään. Mitenköhän tuo juttu muuten on tehty? Onko poika vai äiti ensitöikseen soittanut tästä suuresta vääryydestä hesariin?

Vierailija
18/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra oli ajatellut, että Helsinkiin klo 8:35 saapuvasta junasta ehtii ysiksi Otaniemeen? Aika optimistinen hän ainakin on ollut.

Vierailija
19/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tullut edellisenä päivänä johonkin hotelliin ja metrolla pääsee Otaniemeen ja vähän kävelyä. Eikö mamma ollut sanomassa että pitää lähteä ajoissa. 

Vierailija
20/150 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herra oli ajatellut, että Helsinkiin klo 8:35 saapuvasta junasta ehtii ysiksi Otaniemeen? Aika optimistinen hän ainakin on ollut.

ei pääse, ellei taxia ota ja silti on hyvä tulla ajoissa, vessaan jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan