Yliopiston pääsykokeista myöhästyneen Issakaisen tapaus
"20-vuotiaan Niilo Issakaisen kesä alkoi harvinaisen ikävällä tavalla.
Jyväskylässä asuva Issakainen oli maanantaina matkalla Espooseen Aalto-yliopiston arkkitehtuurin pääsykokeisiin. Epäonnisten sattumusten jälkeen hän myöhästyi kokeesta pari minuuttia eikä päässyt lopulta ollenkaan sisään.
Nyt edessä on kolmas välivuosi, mitä Issakainen ei olisi todellakaan halunnut."
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000009639691.html
Ihmettelen, mitä 20-vuotias Issakainen on tehnyt viimeksi kuluneet kaksi vuotta, jos ei ole ollut lukiossa? Minulla ainakin lukio päättyi ollessani 19-vuotias.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
VR:n ei todellakaan kannata luottaa, että junat kulkee ajallaan. Eli parempi tulla paikan päälle jo hyvissä ajoin.
Eikä kyllä mihinkään muuhunkaan julkiseen liikenteeseen kannata luottaa. Mä inhoan julkisia siksi, ettei tilannetta pysty itse kontrolloimaan vaan on periaatteessa muiden armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Halusiko itse palavasti opiskelemaan vai oliko jonkun muun toiveala.
Kyllä hän kai ihan tosissaan on yrittänyt, kun on käynyt valmennuskurssillakin. Netistä löytyi blogi, jota hän on kurssilla pitänyt ja saanut sitä vastaan kurssin ilmaiseksi.
No, tässä on nyt vuosi aikaa opetella ajanhallintaa ja muuta tarpeellista. Varmasti tuo ketuttaa, mutta aika parantaa haavat.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, ettei nuorella ole varaa satsata yöpaikkaan. Sitä se huono-osaisuus on. Otti kuitenkin ekan junan, joka lähti Jyväskylästä kohti Helsinkiä.
Jos on noin tärkeä, koko tulevaisuuteen liittyvä ja vaikuttava asia, olisi voinut säästää vuoden ajan kympin kuussa hotellia varten. Tai olla hostellissa yötä parilla kympillä.
Noissa nuorissako on meidän tulevaisuus? Vastaavaa näkee joka puolella, työelämässä ym. Heti tulee itkupotkuraivarit, jos itse sössii asiat, eikä muu maailma toimi niin kuin itse haluaa.
Ihan oikeasti, ei "ennen vanhaan", hyvällä 80-90 - luvulla nuoret olleet tuollaisia. Pysyttiin sovitussa, tultiin töihin ajallaan, ei saikutettu pienestä, eikä valitettu joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Jos tämän Issakaisen aikataulutus olisi mennyt putkeen, hän olisi ollut Helsingissä 25 minuuttia ennen kuin pitää olla Otaniemessä. Tuota noin... Me asumme perheeni kanssa Kampissa. Poikani haki myös Aaltoon pääsykokeisiin. Hän lähti 2 tuntia ennen päästykokeita Otaniemeen, koska aina joku voi pompata metron eteen jne. Joo, hän oli kymmenessä minuutissa Otaniemessä, mutta ehtipä sitten olla rauhassa.
Ihan älytön aikatauluviritelmä. Ei ole yliopistokypsä ihminen, mitenkään.
Jyväskyläläinen. Ehkä on ajatellut matkaa vain etäisyyden kannalta ja olettanut metron nopeaksi, ottamatta huomioon siirtymiseen kuluvaa aikaa. Jos kotipaikkakunnalla liikkuu 5 km kymmenessä minuutissa autolla, ei osata huomioida sitä, kauanko siinä kestää julkisilla. Ei silloinkaan, vaikka olisi reittiopas.
Vierailija kirjoitti:
Jyväsdkylästä lähtee lento aamulla Hkiin n 6.35, olisi sillä lähtenyt.
Ei voi noihin lentoihinkaan luottaa, ja jos ei saa kyytiä kentälle, taksi tulee todella kalliiksi. Paljon halvemmalla saa hotellihuoneen Hesassa.
Harmi, että kävi näin. Itse en olisi uskaltanut jättää saapumista noin viime tippaan vaan olisin ottanut yhden extra hotelliyön ja saapunut pääsykoekaupunkiin jo edellisenä päivänä. Koeaamunakin lähdin aikoinani yliopistolle niin paljon etuajassa, että varmasti ehdin vaikka matkalla sattuisi bussivuorojen peruuntumisia tms. Ennemin olin yliopistolla odottamassa tuntia aikaisemmin kuin että olisin vahingossa myöhästynyt. Itselleni tuo ei ollut se paikka jossa jätän kaiken julkisen liikenteen ja sattuman varaan. Ymmärrän toki, että hotellit on kalliita mutta itsekin aloin säästämään pääsykoereissua varten hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, ettei nuorella ole varaa satsata yöpaikkaan. Sitä se huono-osaisuus on. Otti kuitenkin ekan junan, joka lähti Jyväskylästä kohti Helsinkiä.
Paitsi että meni Riihimäeltä Espooseen taksilla, joka maksoi 130 €. Otaniemen Forenomilta olisi saanut huoneen, joka olisi maksanut alle puolet tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo tiukat säännöt toimii hyvänä karsintana. Jos ei osaa ottaa oikeita välineitä yms. mukaan tai ei osaa olla ajoissa paikalla, niin onkin parempi ettei pyri yliopistoon opiskelemaan.
Pääsykokeita sekä pääsykoejärjestelyitä tulee vaikeuttaa. Äiti ei ole matkassa mukana, eli hakijoille on järjestettävä koulivia vaikeuksia. Harmaa massa jakautuu kahteen ryhmään, toivottuun ja ei-toivottuun ainekseen. Pääsykokeiden tarkoitus on karsia poi jo alkuvaiheessa ei-toivottu aines. Valittuja karsitaan, tässä tapauksessa koko koulutusohjelman ajan. Ainoastaan toivottu aines läpäisee koulutusohjelman hyväksytysti. Tämä tosiasia ollut hukassa pian 30 v ajan ideologialla "kaikilla on oltava yhtälaiset mahdollisuudet kaikkeen".
Joo, valittajat ja muiden syyttelijät voisi vielä laittaa jollekin porttikieltolistalle, että penalty 2v että ei voi kahteen vuoteen hakea uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväsdkylästä lähtee lento aamulla Hkiin n 6.35, olisi sillä lähtenyt.
Ei voi noihin lentoihinkaan luottaa, ja jos ei saa kyytiä kentälle, taksi tulee todella kalliiksi. Paljon halvemmalla saa hotellihuoneen Hesassa.
Se on juuri näin, ettei julkisiin voi luottaa täysin vaan tulee varata useita tunteja väliin aikaa.
Kokemusta Tampereelta Helsinki-Vantaalle menosta, jossa juna oli kentältä 3h myöhässä. Ehdimme kuitenkin lennolle, mutta jatkossa menemme jo Helsinkiin yöksi odottamaan lennon lähtöä edellisenä päivänä, koska julkisten aikataulussa kulkemiseen ei voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas näitä:
Issakaisen mukaan toinen myöhässä ollut henkilö kertoi aikovansa valittaa tapahtuneesta jonnekin.
Tämä on niin hauska ilmiö nykyään. Omalle peilikuvalle voi tuollaiset valitukset kohdistaa.
Valitusmahdollisuuden olemassaolo kuuluu oikeusvaltioon, mutta valittaminen ei johda eikä sen pidäkään johtaa lopputuloksen muuttumiseen silloin, kun valittaja on yksiselitteisesti väärässä.
Tää on tätä. Valitettavasti VR:ään ei voi todellakaan luottaa. Itse menin yhdeksi yöksi kaverin lattialle nukkumaan ennen pääsykoetta Helsingissä. En uskaltanut ottaa sitä riskiä, että juna olisi jälleen kerran myöhstynyt tai peruttu.
Turn it on, turn it on, turn it on, turn it on again.
Pyörittäkää maailmaa nuorukaisen mieliksi... eiPÄ!
Tällaisissa tapauksissa pitää oikeasti varata hyvin aikaa siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu. Olen itse se ikuinen sähläri, jolle sattuu aina juuri ne bussien myöhästymiset kriittisillä hetkillä, pyörän ketjujen irtoamiset ja autoviat. Pahin on ollut kun myöhästyin lennolta neljän eri kulkupelin pettämisen takia (kaksi taksia, juna ja bussi), viimeisimpänä vuosi sitten myöhästyin yhdestä työhommasta koska parkkihallin ovi ei toiminut, auto ei lähtenyt käyntiin ja tilaamani taksi sammahti liikennevaloihin. Jos jokin voi mennä pieleen, se tulee menemään pieleen.
Lukion päättyessä voi olla aika nuori. Tiedän pari tapausta, joissa on aloitettu peruskoulu vuotta nuorempana ja sitten vielä käyty lukio kahdessa vuodessa. Silloin lukiosta pääsee sinä vuonna, kun täyttää 17 eli voi olla vielä 16 v., kun pääsee ylioppilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Junamyöhästymiset ei ole oma vika mutta aamuyöherääminen ja aamuyömatkustaminen ei ole paras idea.
Siinä voi helposti mennä liian tiukille.
Paljon rennompaa herätä jo kokeen lähettyviltä hotellista samana aamuna.
Katsoin junien aikatauluja ja reittiopasta. Jos matkalla kaikki olisi mennyt nappiin, hän olisi ollut perillä 08.55 eli 5 minuuttia ennen kokeen alkua. Aika raju oletus, kun ottaa huomioon, että matkalla on yksi junanvaihto, yksi vaihto metroon ja vielä koesalin etsiminen. Ei tuossa ollut mitään mahdollisuutta ehtiä ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka ja looginen päättely ei liene vahvuuksiasi? Jos on vuoden loppupuoliskolla syntynyt, valmistuu (yleensä) 18-vuotiaana. Yhden välivuoden jälkeen on kevään pääsykokeissa 19-vuotias. Jos ei pääse, seuraa toinen välivuosi. Seuraavana vuonna pääsykokeissa on 20-vuotias. Jos myöhästyy pääsykokeesta, edessä on kolmas välivuosi.
Minulle se olisi ollut jo peräti neljäs! Olen syksyllä syntynyt ja kävin lukion kahdessa vuodessa.
Mikäli ei ole aloittanut koulua sinä vuonna kun täyttää kuusi vuotta ja opiskelee lukion kolmessa vuodessa, ylioppilaaksi kirjoitetaan vuonna jolloin täyttää 19 vuotta.
Kyllä. "Sinä vuonna jona täyttää 19" on eri asia kuin "19-vuotiaana". Jos henkilö on syntynyt vaikkapa joulukuussa, on hän saman vuoden keväällä ylioppilaaksi valmistuessaan vielä 18-vuotias. Samoin hän on voinut aloittaa alakoulun ollessaan kuusivuotias, eli muutama kuukausi ennen 7-vuotispäivää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta kovin järkevältä pääsykokeisiin valmistautumisesta että herää aamuyöllä klo 4 Jyvöskylässä ja menee samana päivänä pääsykokeisiin. Kuinka terävänä ja virkeänä silloin on? Ja muutenkin, jos tuo olisi mun lapsi niin häpeäisin silmät päästäni, että menee vielä hesariin retostelemaan omaa tyhmyyttään. Mutta ehkä nyt oppi että pääsykokeissa ja ehkäpä tulevaisuudessa työpaikallakin pitää olla ajoissa. Tää nykyaika tuntuu olevan sitä, että ei tajuta että samat säännöt koskee kaikkia ja kun minäminäminä en ehtinyt ajoissa niin kyllä mun nyt kuitenkin puhumalla ja lehdessä itkemällä olisi pitänyt päästä sisään. Mitenköhän tuo juttu muuten on tehty? Onko poika vai äiti ensitöikseen soittanut tästä suuresta vääryydestä hesariin?
Jutun kommenteissa joku ihmetteli, miksi koetta varten piti matkustaa Espooseen, kun saman kokeen olisi voinut tehdä myös Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Herra oli ajatellut, että Helsinkiin klo 8:35 saapuvasta junasta ehtii ysiksi Otaniemeen? Aika optimistinen hän ainakin on ollut.
Teoriassa ehtii, jos juoksee kaikki kävelyosuudet JA juna ei ole myöhässä. Koe varmaan sujuu hyvin hengästyneenä.
Junanhan olisi pitänyt olla perillä 8:35. Siitä jos olisi ehtinyt metrolaiturille 8:42 mennessä, niin Reittioppaan mukaan olisi ollut ovella klo 8:59.
Kuka oikeasti suunnittelee menevänsä pääsykokeisiin tällä tavalla, ettei aikataulussa ole minuuttiakaan joustovaraa?
No, saihan tästä hauskan jutun kerrottavaksi sitten kun pahin ketutus on laantunut.