Ihmisen kulttuurimaku, elämäntyyli ja harrastusmieltymykset säilyvät luokkanousuista ja -laskuista huolimatta, kertoo tutkimus
Uusi tutkimus osoittaa että ihmisen kulttuurimaku, elämäntyyli ja harrastusmieltymykset eivät muutu varallisuuden ja työtilanteen muuttuessa vaikka henkilön elintaso, sosioekonominen asema ja yhteiskuntaluokka muuttuvat.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksessa oli, että työväenluokasta keskiluokkaan noussut voi toki lukea tai kuunnella klassista musiikkia, mutta silti aina se määrä jää vähemmäksi kuin keskiluokkaan syntyneellä se on. Keskiluokkainen on ahkerampi lukija.
Itse asiassa siellä luki näin:
"Kallunki tarkasteli maun muutosta myös sen mukaan, nousiko keskiluokkaan yliopistokoulutuksen tai ammattiaseman kautta.
Molemmilla tavoilla keskiluokkaan kavunneet omaksuivat uuden luokkansa maun, mutta jotain erojakin oli. Esimerkiksi yliopistoväylää kulkeneet lukivat kirjoja yhtä paljon kuin keskiluokan kasvatit, toisin kuin ammatin kautta nousseet."
Merkitystä siis on muillakin tekijöillä kuin vain luokkataustalla. Kirjoitit myös että keskiluokkaan nousseilla kulttuurin kulutuksen määrä jää "aina" matalammaksi kuin keskiluokkaan syntyneillä, mutta tuossa artikkelissa todettiin näin tapahtuvan "keskimäärin". Joukkoon mahtuu siis niitä jotka lukevat yhtä paljon tai jopa enemmän sekä myös niitä jotka lukevat vain vähän.
Tutkimuksessa oli, että työväenluokasta keskiluokkaan noussut voi toki lukea tai kuunnella klassista musiikkia, mutta silti aina se määrä jää vähemmäksi kuin keskiluokkaan syntyneellä se on. Keskiluokkainen on ahkerampi lukija. Muistan aina avioliitossani, jossa minä työväenluokasta akateemisuuten ponnistanut kyllä luon, romaaneja, toisinaan tutkimuskirjallisuutta. Keskiluonnainen puolisoni kulki jatkuvasti kirja mukana, luki bussissa, terveyskeskuksen odotushuoneissa, missä vaan ja mitä vaan. Määrät olivat aivan toista kuin minulla.