Vaikeaa teinitytön kanssa ja mies ei koskaan pidä puoliani, jos riitelen tytön kanssa
Eilen 17-vuotias tyttö oli lähdössä TODELLA vähissä vaatteissa jonnekin kaveritapaamiseen. Sanoin tytölle, että noin pukeutuvat vain halvat naiset ja tyttö tietysti suuttui siitä ja meille tuli iso riita. Pyysin miestä apuun ja hän vain kysyi, että onko se alasti, jos ei ole niin menköön, mutta minä en saisi huutaa. Ei siis ota koskaan minun puolta vaan sanoo, että tyttö on oikeassa. Huonoa kasvatusta?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on todella vähissä vaatteissa? Tuon ikäinen kulkee niissä vaatteissa missä tykkää olla. Vanhempien määräys pukeutumiseen ym asioihin loppuu jossain vaiheessa ja hyvä on, että nuori osaa päättää asioista itsekin.
Kyllä se on alaikäisen vanhemman tehtävä ohjata lasta pukeutumisessa, jos meinaa tulla ylilyöntejä. Lasta ja nuorta voi ja kannattaakin ohjata tekemään järkevämpiä valintoja.
Tässä ei edes tullut pukeutumistyyli ilmi. Isäkin ilmeisesti vaatteet hyväksyy, joten tuskin paha. Nythän on ollut niin kylmääkin, että tuskin kovin pikkuvaatteissa teini oli.
Isä vaikuttaa tässä tapauksessa sellaiselta vastuuta ja konflikteja karttavalta tossukalta, että sillä lapsen pukeutumisella ei ole sen käytökseen ja vastuunkantoon vaikutusta.
ja äiti vaikuttaa konflikteja aiheuttavalta nalkuttajalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on todella vähissä vaatteissa? Tuon ikäinen kulkee niissä vaatteissa missä tykkää olla. Vanhempien määräys pukeutumiseen ym asioihin loppuu jossain vaiheessa ja hyvä on, että nuori osaa päättää asioista itsekin.
Kyllä se on alaikäisen vanhemman tehtävä ohjata lasta pukeutumisessa, jos meinaa tulla ylilyöntejä. Lasta ja nuorta voi ja kannattaakin ohjata tekemään järkevämpiä valintoja.
Ohjauksen voi tehdä nätisti lasta/teiniä kunnioittavasti.
Mitäs tämä tarkoittaa, että lapsi määrää? Pikkuhiljaa alkaa selviään miksi yhteiskunta on mitä on ja nuoret puukottelee toisiaan ja tytöt myy itseään.
Ensinnäkin äidin tehtävä ei ole puhua ikinä mistään halvoista naisista yhtään kellekään. Nainen on yhtä arvokas kuin kaikki muutkin, riippumatta siitä mitä hänellä on päällään. Pää pois per s eestä ja pois sieltä keskiajalta.
Toiseksi, 17-vuotias saa pukeutua aivan miten lystää. Hän on viittä vaille täysi-ikäinen. Miehesi on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisit itsesi ehkä huonosti, mutta tottahan se on, että nykyisin monet nuoret naiset näyttävät aika iloista aikaa myyviltä neidoilta. Jonkun tämä julma tosiasia on sanottava ääneen, jos he eivät itse sitä ymmärrä. Mutta ehkä se on tarkoituskin näyttää siltä.
Ehkä ensi kerralla kysyt, että miten hän pukeutuisi, jos hän olisi oikeasti menossa myymään itseään? Tai sitten kehut kuinka onnistuneesti hän larppaa maksullista ja onko se tarkoitus? Ehkä voisit kysyä mitä hän ajattelisi, jos kaikki jotka sinut näkevät ajattelisivat sinun olevan maksullinen. Ensi kerralla pukeudut sinäkin samaan tyyliin, varsinkin jos hänen kavereita on tulossa teille.
Kyllä siinä viha enempikin vanhempaa kohtaan kasvaa, jos lastaan sheimaa.
Nykyajattelun mukaan nainen saa pukeutua tahtomallaan tavalla ja jos joku sen takia ahdistelee, haukkuu, tekee väärä tulkintoja, niin vika on siinä, ei pukeutujassa
Ja se on se mitä vanhemman kuuluisi vahvistaa eikä olla yksi niistä latistajista ja haukkujista.
Kuinka kukaan voi puhua omalle lapselleen noin? Tai ylipäätään kenellekään ihmiselle,
Pukeutuminen ei liity ihmisen arvoon millään tavalla. Sinun kaltaisten ihmisten takia tässä maassa suvaitaan niin paljon huonoa käytöstä ja on alhaiset tuomiot. Koska naisen oma vikahan se oli, jos on pukeutunut tietyllä tavalla. Häpeisit. Toivottavasti mies tajuaa ottaa lapset ja häipyä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisit itsesi ehkä huonosti, mutta tottahan se on, että nykyisin monet nuoret naiset näyttävät aika iloista aikaa myyviltä neidoilta. Jonkun tämä julma tosiasia on sanottava ääneen, jos he eivät itse sitä ymmärrä. Mutta ehkä se on tarkoituskin näyttää siltä.
Ehkä ensi kerralla kysyt, että miten hän pukeutuisi, jos hän olisi oikeasti menossa myymään itseään? Tai sitten kehut kuinka onnistuneesti hän larppaa maksullista ja onko se tarkoitus? Ehkä voisit kysyä mitä hän ajattelisi, jos kaikki jotka sinut näkevät ajattelisivat sinun olevan maksullinen. Ensi kerralla pukeudut sinäkin samaan tyyliin, varsinkin jos hänen kavereita on tulossa teille.
Nykyisn? Miten niin nykyisin?
Me tässä työkavereitten kanssa muisteltiin 90-lukua ja 2000-luvun alkua, joilloin meistä iso osa oli esiteinejä tai teinejä. Minihameet, narutopit ja napapaidat sekä matalavyötäröiset farkut oli silloin muotia ja niitä me kaikki on käytetty. Niin että kaipa sitä sitten teinit jo 20+ vuotta sitten näytti "maksullisilta naisilta". Jännä juttu on, että vaikka me ite tuolleen pukeuduttiin, niin aika moni sanoi, että ei antaisi lastensa niin pukeutua. Mutta kun ne pukeutuu, eli ei mitään uutta auringon alla, koska muistan miten minunkin äiti oli vähän sitä mieltä, että mun hame oli liian lyhyt.
Huono provo, eihän kukaan äiti puhuisi omalle lapselleen noin.
Jos olisikin totta, tai jotkut vastaajat tosissaan ap:n kannalla, niin tiedoksi: tietysti lapsia ja nuoria pitää neuvoa pukeutumisessa ja puuttua jos on asiatonta, mutta ei tietenkään noin.
Mä yritin huomautella aiemmin teinitytölle vaatteista, mutta lopetin sen. Kunhan on suunnilleen asiallisesti puettu. Parempi säilyttää teinin kanssa välit kuin natkuttaa välit rikki pikkuasioista. Pääasia, että on hyvät puhevälit, tulee ajoissa kotiin, tunnetaan kaverit ja hoitaa koulun moitteetta. (eli menee sinne ajoissa, ei pinnaile, läksyt tehty ja kirjat mukana sekä käytösnumerosta päätellen käyttäytyy hyvin)
Teinien kanssa kannattaa katsoa monia asioita sormien läpi. Riitely ei edusta mitään. Pitää vaan olla selkeänä ne asiat, joista ei neuvotella. Vaatteet ei mielestäni ole kuitenkaan niitä tärkeimpiä juttuja, joten kannattaa relata sen kanssa.
Tämä meidän teini on jo 19 ja asuu edelleen kotona. Tällä suhteellisen rennolla asenteella kasvoi ihan fiksunoloinen nuori. Menee tietysti jo hyvin vapaasti, mutta kertoilee avoimesti kuvioistaan, laittaa aina viestiä menoistaan ja ainakin luulen olevan rehellinen meille. Pukeutuminen ei musta ole vieläkään ihan "kunnossa", mutta ne teini-iän ylilyönnit on vähentyneet ja on pääosin ihan asiallisesti puettu tilanteeseen nähden. Olin ylpeä, kun etsi ylioppilasmekkoa ja pelkäsin jo, että ostaa jonkun ylikireän, ylhäältä ja alhaalta paljaan kittanan. Ylioppilasjuhla on kuitenkin arvokas juhla ja ei siellä tarvi olla avokaulaisessa, pepun hädin tuskin peittävässä mekossa, jonka saumat meinaa revetä. Itse valitsi ja hoiti asuasian ja olin iloisesti yllättynyt. Osti tyttömäisen ja keveän, mutta juhlaan sopivan.