Isä nukkui eilen pois. Hoitaako hautaustoimisto paperityöt?
Näin pääsi käymään. Onneksi kävin katsomassa isää sunnuntaina. Sanoin vielä että tulen keskiviikkona käymään.
En ole ikinä järkännyt hautajaisia. Menenkö vaan huomenna hautaustoimistoon ja kerron asiani?
Kuolintodistus ja hautauslupa näkyy sähköisinä, niitä ei minun tarvitse toimittaa? Ja perunkirjoituksessa varmaan auttavat? Googlailin vähän ennen kuin tulin tänne.
Virkatodistuksen tilasin kun sitä kai tarvitsee jossain.
On jotenkin puutunut olo.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Osanottoni. Kyllä jos sinulla vain on rahaa niin hautaustoimisto järjestää myös perunkirjoituksen . Kaikissa se ei kuulu palveluun mutta monessa kyllä. Menet vain hautaustoimistoon ja tilaat hdutauksen ja siihen kuuluvat jutut
Jos olet varaton kontakti heti sosiaalivirastoon ja maksu -sitoomus sieltä hautaustoimistolle,osan otot,
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisenä kannattaa selvittää vainajan taloudellinen tilanne.
Isäpuoli kuoli syksyllä ja ai jestas minkä taloudellisen helvetin jätti jälkeensä. Hän oli valehdellut omaavansa säästötilin. Kuoleman jälkeen paljastui, että mitään säästötiliä ei ollut olemassakaan, tilillä oli muutama satanen ja kaiken lisäksi tämä oli jättänyt osuutensa asuntolainasta maksamatta. Lisäksi velkoja oli sinne ja tänne.
Kuolinpesä on se joka ensisijaisesti maksaa kuolemaan ja hautajaisiin liittyvät kulut. Mutta jos varaa ei ole, niin omaiset voi maksaa niin halutessaan. Siksi vainajan rahatilanne kannattaa selvittää aina etukäteen.
SOSIALI VIRASTO ON SITÄ VARTEN JOS PESÄ ON VARATON.SINNE MENÄÄN JA HAETAAN HAUTAUKSEEN TOIMENTULO TUKEA YMM.Sitäkin tiedon olisi sanut sairalan sosialityöntekijältä missä ihminen kuoli. Jokaisessa sairaala ja osasto on sosialityöntekijä puhelin numero.
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto hoitaa lähinnä arkun, kukat ja kuljetuksiin liittyvät asiat.
Mitä paperitöitä tarkoitat?
Viranomaiset hoitaa tiedon eteenpäin virallisille tahoille, mutta kannattaa itse ilmoittaa wmahdolliset liittymien ja tilausten lopettamiset.Hautajaiset järjestetään ottamalla yhteyttä paikalliseen seurakuntaan ja sopimalla siunausajasta ja hautaustavasta. Mahdolliset pitopalvelut hautajaisiin järjestetään yleensä itse jonkun pitopalvelun kanssa.
Hautajaiset ja muut kuolinpesän asiat maksetaan kuolinpesän varoista, eli kannattaa selvittää, paljonko isälläsi on todellisuudessa rahaa.
Perunkirjoitus sinun pitää sopia itse jonkun lakipalveluita tarjoavan kanssa.
Helsinki ainakin hautaustoimistot ilmoitaa teeme myös perunkirjotukset. Eli entinen elannon hautaustoimisto.Mikä firman uusi nimi. sama kuitenkin ja antaa viellä S-poonusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille surunvalitteluista. Virkatodistuksen tilasin jo. Huomenna töiden jälkeen menen hoitamaan hommat että lähtee pyörät pyörimään
Onko isäsi asunut vain yhdellä paikkakunnalla? Se virkatodistushan pitää hakea jokaiselta paikkakunnalta, missä on asunut 15-vuotiaasta eteenpäin.
Tämä on vanhentunutta tietoa. Nykyisin vainajan sukuselvitys tilataan kirkkoon kuuluneesta vainajasta vain viimeisimmän kotiseurakunnan käyttämästä keskusrekisteristä (yhteystiedot löytyvät seurakunnan sivuilta) ja kirkkoon kuulumattomasta vainajasta DVV:stä. Jos vainaja on 15 vuotta täytettyään kuulunut osan aikaa kirkkoon ja osan ei, pitää tilata molemmista, mutta ei tosiaankaan erikseen joka asuinpaikkakunnalta, kuten ennen piti.
Sitten menee hankalammaksi, jos vainaja on asunut myös ulkomailla.
Mistä sen saa tietää onko vainaja kuulunut 15 vuotta täytettyään kirkkoon? Itse en tiedä omista vanhemmistani tätä asiaa enkä varsinkaan missä asuivat silloin kun kuuluivat viimeisen kerran kirkkoon (ja juu nyt voin kysyä mutta eipä olisi tullut mieleenkään ilman tätä).
Paljon voimia ap ja pahoittelut menetyksestäsi <3
Äitini nukkui pois noin vuosi sitten ja muistan kuinka puutunut ja epätodellinen olo silloin oli, jotenkin autopilotilla jossakin sumussa hoiti asioita.
Silloin marssin seurakuntatoimistoon ensimmäisenä sopimaan hautauksesta ja siunaustilaisuudesta. Kuolintodistus ja hautauslupa olivat sähköisiä, niitä ei tarvinnut toimittaa. Toimistossa sai sovittua tuhkauksen ja uurnan siunaustilaisuuden, sekä vinkkejä, mikä hautaustoimisto olisi pätevin. Seurakunnalla on ymmärtäväistä porukkaa, joka on tottunut auttamaan surun keskellä, hölmöjä kysymyksiä ei ole.
Hautaustoimistossa valittiin arkku ja uurna ja kukat, sekä sinne sai toimittaa vaatteet vainajan viimeiselle matkalle. He auttavat kyllä ja hoitivat kommunikaation sairaalan kanssa, saa saattaa rakkaansa kohti tuhkausta. He toimittavat kaiken, menet vain paikalle siunaustilaisuuteen.
Virkatodistus on tarpeellinen kaikkia kuolinpesän asioita hoitaessa sekä perunkirjoitusta varten. Omalla kohdalla oli yksinkertaista, kun ainoa perijä, en osaa sanoa valtakirjoista ja muiden kuolinpesän osakkaiden jutuista. Pankissa kannattaa käydä sen todistuksen kanssa, niin voi laittaa hautausmaksuja sekä kuolleen laskuja maksettavaksi sekä saa myös saldotodistuksen perunkirjoitusta varten. Moni taho saa tiedon kuolemasta väestörekisteristä, esim. eläkettä ei tarvinnut katkaista, mutta vakuutuksia, puhelin ja nettiliittymiä kyllä.
Pitopalvelun ja paikan sovin silloin itse soittamalla.
Perunkirjoitukseen otin avuksi lakimiehen, sillä omaisuutta oli sen verran ja tarvittiin myös metsäasiantuntijan sekä kiinteistövälittäjän arvioita ja apua perunkirjoitusta varten. Netistä löytyy ohjeita, mitä kaikkea perunkirjoitukseen tarvitaan ja lakimies auttaa myös, kun kertoo tarkemmin. Maksaahan se, mutta ne kulut menevät kuolinpesän tililtä. Lakimies hoiti myös ilmoituksen verottajalle sekä lainhuudatuksen. Apua saa ja sitä kannattaa pyytää. Lakimiehen ja muiden asiantuntijoiden apu maksoi yhteensä noin 5000e ja siitä kartoituksesta on hyötyä myydessä ko. omaisuutta, eli ei mene hukkaan.
Perunkirjoituksen voi myös tehdä itse, tarvitaan todistajat kuitenkin allekirjoittamaan.
Paljon paperityötä ja virallisilla tahoilla asiointia, mutta tuella siitä selviää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille surunvalitteluista. Virkatodistuksen tilasin jo. Huomenna töiden jälkeen menen hoitamaan hommat että lähtee pyörät pyörimään
Onko isäsi asunut vain yhdellä paikkakunnalla? Se virkatodistushan pitää hakea jokaiselta paikkakunnalta, missä on asunut 15-vuotiaasta eteenpäin.
Tämä on vanhentunutta tietoa. Nykyisin vainajan sukuselvitys tilataan kirkkoon kuuluneesta vainajasta vain viimeisimmän kotiseurakunnan käyttämästä keskusrekisteristä (yhteystiedot löytyvät seurakunnan sivuilta) ja kirkkoon kuulumattomasta vainajasta DVV:stä. Jos vainaja on 15 vuotta täytettyään kuulunut osan aikaa kirkkoon ja osan ei, pitää tilata molemmista, mutta ei tosiaankaan erikseen joka asuinpaikkakunnalta, kuten ennen piti.
Mistä sen saa tietää onko vainaja kuulunut 15 vuotta täytettyään kirkkoon? Itse en tiedä omista vanhemmistani tätä asiaa enkä varsinkaan missä asuivat silloin kun kuuluivat viimeisen kerran kirkkoon (ja juu nyt voin kysyä mutta eipä olisi tullut mieleenkään ilman tätä).
Jos tilaat sukuselvityksen (virkatodistuksen) väärästä paikasta, niin kyllä sieltä kerrotaan, jos vainajan tietoja ei löydy sieltä, vaan pitää tilata sukuselvitys muualta. Mutta koska tällaisen vastauksen saamiseen voi mennä viikkoja, on paljon helpompaa, jos tiedät asian suoraan eli olet kysynyt sitä omaiseltasi hänen vielä eläessään.
Ennen näitä tietoja sai myös soittamalla kirkkoherranvirastoon tai maistraattiin, mutta en tiedä, saako enää nykyisten tietosuojasäännösten aikana.
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidin isäni kuolinpesän asioita 2019. Tilasin kaikki ne virkatodistukset mitkä tiesin, virkatodistuksessa kerrotaan, mistä seurakunnasta isä oli muuttanut ko seurakuntaan. Niin osasin tilata myös sen vanhimman. Eli sen takia aikaa meni runsaasti.
Anteeksi, menee hieman sivuraiteille. Ihmettelen aina, että miten hoituu sellaisten ihmisten hautaamiset ja asioidenhoidot, joiden perilliset on ihan hunningolla. Jos ei vaan ole ketään, jota edes kiinnostaisi, onko puhelinliittymä katkaistu tai asunto irtisanottu.
Osanottoni ap:lle <3
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hautaustoimistossa kyllä perunkirjoitusta tee. Sen voi tehdä itse tai teettää lakitoimistossa noin 10k€:n korvausta vastaan.
Vuosi sitten maksoi perunkirjoitus n.600euroa. Vähän tehtiin kartoitusta, mistä ja mihin hintaan.
Meillä meni niin että hautaus firma hoiti hautaus jutut, kappelin varauksen ja paperi työt ja kuolin todistuksen joka tarvii perunkirjoitukseen ja perinnön jakoon. Oikeusaputoimistosta saatiin apua perunkirjoitukseen ja papereiden tekoon perinnön jakoa varten. Minä ja veljeni oltiin perijöitä joten ei ollut mitään ongelmia joten äitmme omaisuus meni tasan veljeni kanssa.
Meillä hautaustoimisto lupasi hoitaa, mutta ei sitten hoitanutkaan. Surussamme emme jaksaneet kilpailuttaa hautajaistoimistoja. Jälkikäteen tajusimme, että valitsimme kaupungin tunnetuimman, kalliimman ja huonoimman hautajaistoimiston.
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto hoitaa lähinnä arkun, kukat ja kuljetuksiin liittyvät asiat.
Mitä paperitöitä tarkoitat?
Viranomaiset hoitaa tiedon eteenpäin virallisille tahoille, mutta kannattaa itse ilmoittaa wmahdolliset liittymien ja tilausten lopettamiset.Hautajaiset järjestetään ottamalla yhteyttä paikalliseen seurakuntaan ja sopimalla siunausajasta ja hautaustavasta. Mahdolliset pitopalvelut hautajaisiin järjestetään yleensä itse jonkun pitopalvelun kanssa.
Hautajaiset ja muut kuolinpesän asiat maksetaan kuolinpesän varoista, eli kannattaa selvittää, paljonko isälläsi on todellisuudessa rahaa.
Perunkirjoitus sinun pitää sopia itse jonkun lakipalveluita tarjoavan kanssa.
Hautaustoimisto voi kyllä varata siunausajat ja muistotilaisuuden ja hoitaa vaikka kiven kaiverruksen. Siis yhteistyökumppaneidensa kautta tai kenen vaan, jonka asiakas haluaa.
Siis yleensä sitä kautta hoituu kaikki.
Perunkirjoituksen voi hoitaa myös itse. Netissä löytyy valmiita pohjia, turhaa maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoituksen voi hoitaa myös itse. Netissä löytyy valmiita pohjia, turhaa maksaa mitään.
Minä en surun keskellä meinaa jaksaa tehdä yhtään mitään. Perunkirjat täytyy vielä tehdä tarkkaan. Kun jo kauppalistan miettiminen käy työstä ja pitää keskeyttää itkemisen vuoksi, ulkoistan kaiken mahdollisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on älyttömän hyvä uudistus. Oman isäni kuollessa jouduin tilailemaan virkatodistuksia sieltä sun täältä ja yhden paikkakunnan osalta jopa selvittelemään, minkä kunnan kanssa se onkaan liittynyt yhteen eli mistä seurakunnasta se todistus nykyään pyydetään. Ja virkatodistuksista ilmeni välillä sellaisia asuinpaikkoja, joita en muistanutkaan välissä olleen... Oli melkoinen ruljanssi.
AP:lle: meille hautaustoimisto hoiti kaiken, perunkirjoituksen ja jopa siunaustilaisuuden ja muistotilaisuuden tilavaraukset sekä välitti pitopalvelun yhteystiedot jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osanottoni. Kyllä jos sinulla vain on rahaa niin hautaustoimisto järjestää myös perunkirjoituksen . Kaikissa se ei kuulu palveluun mutta monessa kyllä. Menet vain hautaustoimistoon ja tilaat hdutauksen ja siihen kuuluvat jutut
Jos olet varaton kontakti heti sosiaalivirastoon ja maksu -sitoomus sieltä hautaustoimistolle,osan otot,
Jos VAINAJA oli varaton, yhteys sosiaalivirastoon ...
Vainajan varoista hautauskulut maksetaan, samoin perunkirjoitus.
Kyllä ne maksua vastaan hoidetaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en surun keskellä meinaa jaksaa tehdä yhtään mitään. Perunkirjat täytyy vielä tehdä tarkkaan. Kun jo kauppalistan miettiminen käy työstä ja pitää keskeyttää itkemisen vuoksi, ulkoistan kaiken mahdollisen.
Itse ei kannata tehdä perunkirjoitusta kuin silloin, kun omaisuutta ei ole ja on ainoa perillinen. Omainen voi toimia vain pesänilmoittajana ja antaa varsinaisen perunkirjoitustyön ammattilaisen tehtäväksi. Silloin ei tarvitse miettiä muuta kuin sitä, mitä omaisuutta vainajalla oli.
Jos ei millään jaksa sitäkään, kannattaa hakea lisäaikaa perunkirjoituksen tekemiselle.
Kirkkoherran virastoon, sovit hautausmenot.
Hautaustoimistoon, sovit käytännön järjestelyt kun sulla on hautauspäivä ja paikka. Hoitavat myös perunkirjoituksen.
Pankkiin, hoitavat pankkiasiat.
Osanotot.
Hautaustoimiston työntekijä soitti meidän siellä ollessa kirkkoherranvirastoon ja kysyi, milloin on aikoja siunaustilaisuuteen ja missä seurakuntatalossa on vapaata muistotilaisuutta varten. Papin nimikin saatiin selville saman puhelun aikana. Hän soitti myös yhteistyöpitopalveluun ja tarkisti, pystyvätkö he hoitamaan ruoka- ja kahvitarjoilun. Minä selvitin myöhemmin henkilömäärän ja valitsin tarjottavat. Hautaustoimisto hoiti kaiken hyvin, lähes kaikki saatiin hoidettua yhden tapaamisen aikana.