Isä nukkui eilen pois. Hoitaako hautaustoimisto paperityöt?
Näin pääsi käymään. Onneksi kävin katsomassa isää sunnuntaina. Sanoin vielä että tulen keskiviikkona käymään.
En ole ikinä järkännyt hautajaisia. Menenkö vaan huomenna hautaustoimistoon ja kerron asiani?
Kuolintodistus ja hautauslupa näkyy sähköisinä, niitä ei minun tarvitse toimittaa? Ja perunkirjoituksessa varmaan auttavat? Googlailin vähän ennen kuin tulin tänne.
Virkatodistuksen tilasin kun sitä kai tarvitsee jossain.
On jotenkin puutunut olo.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille surunvalitteluista. Virkatodistuksen tilasin jo. Huomenna töiden jälkeen menen hoitamaan hommat että lähtee pyörät pyörimään
Onko isäsi asunut vain yhdellä paikkakunnalla? Se virkatodistushan pitää hakea jokaiselta paikkakunnalta, missä on asunut 15-vuotiaasta eteenpäin.
Tämä on vanhentunutta tietoa. Nykyisin vainajan sukuselvitys tilataan kirkkoon kuuluneesta vainajasta vain viimeisimmän kotiseurakunnan käyttämästä keskusrekisteristä (yhteystiedot löytyvät seurakunnan sivuilta) ja kirkkoon kuulumattomasta vainajasta DVV:stä. Jos vainaja on 15 vuotta täytettyään kuulunut osan aikaa kirkkoon ja osan ei, pitää tilata molemmista, mutta ei tosiaankaan erikseen joka asuinpaikkakunnalta, kuten ennen piti.
Sitten menee hankalammaksi, jos vainaja on asunut myös ulkomailla.
Itse etsin netistä hautaustoimiston, joka hoitaa myös perunkirjoituksen ja varasin sinne ajan. Hautaustoimiston kautta hoitui kaikki hautaamiseen ja muistotilaisuuteen liittyvät asiat, myös lehteen kuolinilmoitus.
Myöhemmin keräsin kaikki perunkirjoitukseen tarvittavat paperit ja vein ne hautaustoimistoon. Siellä oli perunkirjoitus, jolle tuli hintaa 150 euroa. Vainajalla ei ollut muuta kuin puolet omakotitalosta ja pari pankkitiliä, joten se oli selkeä hoidettava.
Varaa heti aika valitsemaasi hautaustoimistoon. Sieltä neuvovat paperiasioissakin, kuten pankin ja vakuutusyhtiön tarvitsemissa valtakirjoissa. Rahasta puhutaan koko ajan, mutta saat kaikki ja hinnat tiedot kirjallisesti. Perunkirjoitus hoidetaan samasta paikasta, mutta itse sinne pitää kaikki tositteet (vainajallehan voi tulla laskuja vielä pitkään kuoleman jälkeenkin) toimittaa. Lasku on iso. Se tosin maksetaan vasta perunkirjoituksen valmistuttua. Vainajan varoista maksetaan hautaus- ja perunkirjoituskulut, mutta jos vainajalta ei jää yhtään omaisuutta, kuolinpesä maksaa vähintään hautauksen ja perunkirjoituksen omasta pussista. Perunkirjoituksen voi kyllä tehdä itsekin jos osaa ja jaksaa.
Jos omaisuutta on paljon, kiinteistöjä ym. niin on parempi teettää perunkirjoitus osaavalla juristilla. Hautaustoimistoissa sellaisia harvemmin on.
Vierailija kirjoitti:
Varaa heti aika valitsemaasi hautaustoimistoon. Sieltä neuvovat paperiasioissakin, kuten pankin ja vakuutusyhtiön tarvitsemissa valtakirjoissa. Rahasta puhutaan koko ajan, mutta saat kaikki ja hinnat tiedot kirjallisesti. Perunkirjoitus hoidetaan samasta paikasta, mutta itse sinne pitää kaikki tositteet (vainajallehan voi tulla laskuja vielä pitkään kuoleman jälkeenkin) toimittaa. Lasku on iso. Se tosin maksetaan vasta perunkirjoituksen valmistuttua. Vainajan varoista maksetaan hautaus- ja perunkirjoituskulut, mutta jos vainajalta ei jää yhtään omaisuutta, kuolinpesä maksaa vähintään hautauksen ja perunkirjoituksen omasta pussista. Perunkirjoituksen voi kyllä tehdä itsekin jos osaa ja jaksaa.
Varattomana kuolleen vainajan hautauksen maksaa sosiaalitoimi. Perunkirjoituksesta en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaikki voi myös lukea ilmaiseksi suomi.fi -palvelusta osiosta ohjeita vainajan omaisille.
Tarvittavat todistukset tilataan dvv tai omasta seurakunnasta. Siunauksesta ja hautajaisiin liittyvistä asioista sovitaan seurakunnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto hoitaa lähinnä arkun, kukat ja kuljetuksiin liittyvät asiat.
Mitä paperitöitä tarkoitat?
Viranomaiset hoitaa tiedon eteenpäin virallisille tahoille, mutta kannattaa itse ilmoittaa wmahdolliset liittymien ja tilausten lopettamiset.Hautajaiset järjestetään ottamalla yhteyttä paikalliseen seurakuntaan ja sopimalla siunausajasta ja hautaustavasta. Mahdolliset pitopalvelut hautajaisiin järjestetään yleensä itse jonkun pitopalvelun kanssa.
Hautajaiset ja muut kuolinpesän asiat maksetaan kuolinpesän varoista, eli kannattaa selvittää, paljonko isälläsi on todellisuudessa rahaa.
Perunkirjoitus sinun pitää sopia itse jonkun lakipalveluita tarjoavan kanssa.
Aivan puuta heinää. Suurin osa pyrkii tarjoamaan kaikki asiaan liittyvät palvelut.
Sellaisesta hautaustoimistossa en ole kuullut, joka järjestäisi muistotilaisuuden kahvitukset mutta kaiken muun hautaustoimistolta kyllä saa. Hautapaikasta on yleensä käytävä sopimassa itse seurakunnan tai muun hautausmaan omistajan kanssa.
Muista hautapaikka myös! Vaikka tuhkattaisiin, niin johonkin nekin pitää laittaa. Onko muita läheisiä kuin sinä? Muista ilmoittaa myös heille. Siitä virkatodistuksesta sitten näet, ketä kuuluu perikuntaan. Yleensä sen tietysti tietääkin (kun isästä kyse, niin tämänhetkinen aviopuoliso ja lapset), mutta joskus tulee yllätyksiä (esim. muita lapsia, joista ei ole kerrottu). Saat kyllä neuvoja sieltä hautaustoimistosta ja netistäkin löytyy paljon tietoa.
Otan osaa, voimia tähän jälkiselvittelyyn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset hoitaa tiedon eteenpäin virallisille tahoille, mutta kannattaa itse ilmoittaa wmahdolliset liittymien ja tilausten lopettamiset.Hautajaiset järjestetään ottamalla yhteyttä paikalliseen seurakuntaan ja sopimalla siunausajasta ja hautaustavasta. Mahdolliset pitopalvelut hautajaisiin järjestetään yleensä itse jonkun pitopalvelun kanssa.
Hautajaiset ja muut kuolinpesän asiat maksetaan kuolinpesän varoista, eli kannattaa selvittää, paljonko isälläsi on todellisuudessa rahaa.
Aivan puuta heinää. Suurin osa pyrkii tarjoamaan kaikki asiaan liittyvät palvelut.
Sellaisesta hautaustoimistossa en ole kuullut, joka järjestäisi muistotilaisuuden kahvitukset mutta kaiken muun hautaustoimistolta kyllä saa. Hautapaikasta on yleensä käytävä sopimassa itse seurakunnan tai muun hautausmaan omistajan kanssa.
Eiköhän lähes joka hautaustoimistolla ole suhteet johonkin pitopalveluyritykseen, jolta voi tilata hautaustoimiston kautta muistotilaisuuden tarjoilut.
Ihan ensimmäisenä kannattaa selvittää vainajan taloudellinen tilanne.
Isäpuoli kuoli syksyllä ja ai jestas minkä taloudellisen helvetin jätti jälkeensä. Hän oli valehdellut omaavansa säästötilin. Kuoleman jälkeen paljastui, että mitään säästötiliä ei ollut olemassakaan, tilillä oli muutama satanen ja kaiken lisäksi tämä oli jättänyt osuutensa asuntolainasta maksamatta. Lisäksi velkoja oli sinne ja tänne.
Kuolinpesä on se joka ensisijaisesti maksaa kuolemaan ja hautajaisiin liittyvät kulut. Mutta jos varaa ei ole, niin omaiset voi maksaa niin halutessaan. Siksi vainajan rahatilanne kannattaa selvittää aina etukäteen.
Seurakunnan kanssa asioidaan myös, kun sovitaan hautajaisista, siunauksesta ja hautapaikasta. Hautaustoimistolla ei näihin ole valtuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnan kanssa asioidaan myös, kun sovitaan hautajaisista, siunauksesta ja hautapaikasta. Hautaustoimistolla ei näihin ole valtuuksia.
Mun isä kuoli muutama viikko sitten. Hautaustoimisto järjesti kuljetukset, varasi ajan siunaamiselle ja hoiti papin. Myös kuljetukset krematorioon, ja sieltä tuhkat seurakunnalle levitettäväksi muistolehtoon.
Eli riippuu hautaustoimistosta, mitä ne tekee ja mitä ei. Se on asia, mikä selviää, kun ottaa yhteyttä hautaustoimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjassa on parempi olla juristi
Varsinkin jos perinnön saajia eli kuolinpesän osakkaita on useampi kuin vain yksi. Myös mahdollinen testamentti voi vaikuttaa asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaustoimisto on yleensä kukkakauppojen kanssa yhteistyötä tekeviä palveluja. Joillain hautaustoimistoilla on myös yhteistyötä esimerkiksi lakitoimistojen kanssa, millä lakitoimisto saa hautajaustoimistojen asiakkaista perunkirjoituksiin, mutta tämä ei ole mikään automaatio.
Hautaustoimisto ei myöskään voi hoitaa vainajan virallisia asioita, kuten sitä sukuselvityksen tilaamista, tai muutenkaan asioita, mistä vastaa seurakunta.
Tietenkin virkatodistus ja kuolintodistus on omaisen toimitettava, mutta suurin osa hoitaa kokonaistoimituksen tarvittaessa käyttäen alihankkijoita mainitsemallasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää omaisen valtuutus.
Saat varmaan ohjelehtisen missä kerrotaan kaikki toimenpiteet läheisen kuoleman johdosta. Hautauslupa on ihan ensimmäinen ja siitä lähtee prosessit. Jos isäsi kuului kirkkoon saat kirkkoherranvirastosta tarvittavat tiedot.
Voimia kaikkeen surun keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mutta hautaustoimistolta saa kaikki palvelut, ne vaan on itse sovittava. Itse hoidin perunkirjoituksenkin hautaustoimiston lakipalvelun kautta. Mutta sitä ennen hautajaisten järjestelyt ja kaikki tarvittavat dokumentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää omaisen valtuutus.
Kyllä ne pitää ihan tilata ja sopia ja kaikella on hintansa. Mutta ovat alan ammattilaisia ja hoitavat asiat hyvin seurakunnan ja hautausmaan henkilökunnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjassa on parempi olla juristi
Riippuu toki kuolinpesän varallisuudesta. Jos edesmennyt on asunut jo vuosia hoivakodissa eikä ole kymmenien tuhansien omaisuutta tai kiinteistöä ei juristia todellakaan tarvita. Vuosi sitten hautaustoimisto hoiti vanhempani perunkirjoituksen.
Mutta hautaustoimistolla voi olla yhteistyökumppanina joku lakitoimisto, jonka palveluksia välittää asiakkailleen.