Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä nukkui eilen pois. Hoitaako hautaustoimisto paperityöt?

Vierailija
06.06.2023 |

Näin pääsi käymään. Onneksi kävin katsomassa isää sunnuntaina. Sanoin vielä että tulen keskiviikkona käymään.

En ole ikinä järkännyt hautajaisia. Menenkö vaan huomenna hautaustoimistoon ja kerron asiani?

Kuolintodistus ja hautauslupa näkyy sähköisinä, niitä ei minun tarvitse toimittaa? Ja perunkirjoituksessa varmaan auttavat? Googlailin vähän ennen kuin tulin tänne.

Virkatodistuksen tilasin kun sitä kai tarvitsee jossain.

On jotenkin puutunut olo.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni. Kyllä jos sinulla vain on rahaa niin hautaustoimisto järjestää myös perunkirjoituksen . Kaikissa se ei kuulu palveluun mutta monessa kyllä. Menet vain hautaustoimistoon ja tilaat hdutauksen ja siihen kuuluvat jutut

Vierailija
2/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ovat kokonaispalvelun firmoja eli rahalla hoituu hautaus, kahvitus ja perunkirjoitukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa suruusi. Hautaustoimisto järjestää tai ainakin osaa neuvoa eteenpäin.

Vierailija
4/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna soittaisin hautaustoimistoon ja kertoisin asiani puhelimessa ihan siltä varalta, että saat ohjeet virkatodistuksen ja kuolintodistuksen jne. suhteen.

Vierailija
5/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimisto hoitaa lähinnä arkun, kukat ja kuljetuksiin liittyvät asiat.

Mitä paperitöitä tarkoitat?

Viranomaiset hoitaa tiedon eteenpäin virallisille tahoille, mutta kannattaa itse ilmoittaa wmahdolliset liittymien ja tilausten lopettamiset.

Hautajaiset järjestetään ottamalla yhteyttä paikalliseen seurakuntaan ja sopimalla siunausajasta ja hautaustavasta. Mahdolliset pitopalvelut hautajaisiin järjestetään yleensä itse jonkun pitopalvelun kanssa.

Hautajaiset ja muut kuolinpesän asiat maksetaan kuolinpesän varoista, eli kannattaa selvittää, paljonko isälläsi on todellisuudessa rahaa.

Perunkirjoitus sinun pitää sopia itse jonkun lakipalveluita tarjoavan kanssa.

Vierailija
6/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille surunvalitteluista. Virkatodistuksen tilasin jo. Huomenna töiden jälkeen menen hoitamaan hommat että lähtee pyörät pyörimään

Vierailija
7/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viranomaiset hoitaa tiedon eteenpäin virallisille tahoille, mutta kannattaa itse ilmoittaa wmahdolliset liittymien ja tilausten lopettamiset.

Hautajaiset järjestetään ottamalla yhteyttä paikalliseen seurakuntaan ja sopimalla siunausajasta ja hautaustavasta. Mahdolliset pitopalvelut hautajaisiin järjestetään yleensä itse jonkun pitopalvelun kanssa.

Hautajaiset ja muut kuolinpesän asiat maksetaan kuolinpesän varoista, eli kannattaa selvittää, paljonko isälläsi on todellisuudessa rahaa.

Aivan puuta heinää. Suurin osa pyrkii tarjoamaan kaikki asiaan liittyvät palvelut.

Vierailija
8/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuselvitys kannattaa hankkia. Sitä voi tarvita kaikenlaisten asioiden hoitamiseen.

Hautaustoimisto ei hoida sukuselvityksiä, vaan se tilataan omalta seurakunnalta tai dvv:sta.

Vierailija
9/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjassa on parempi olla juristi

Vierailija
10/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hautaustoimistossa kyllä perunkirjoitusta tee. Sen voi tehdä itse tai teettää lakitoimistossa noin 10k€:n korvausta vastaan.

Vierailija
11/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ne voi kyllä maksaa kuolipesänvaroista jos kuolipesällä on varaa, mutta viimekädessä tilauksen tekijä vastaa hautauskuluista siis siinä tapauksessa jos vainajalla ei ollutkaan varoja.

Vierailija
12/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hautaustoimisto osaa neuvoa, keneen kannattaa ottaa yhteyttä ja mitä pitää tehdä ensin. Jos ap on järkyttynyt ja surun murtama, niin ei voi olettaa, että hän jaksaisi ryhtyä kilpailuttamaan pitopalveluita tai sopimaan perunkirjoituspäivää.

Vierailija
13/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille surunvalitteluista. Virkatodistuksen tilasin jo. Huomenna töiden jälkeen menen hoitamaan hommat että lähtee pyörät pyörimään

Onko isäsi asunut vain yhdellä paikkakunnalla? Se virkatodistushan pitää hakea jokaiselta paikkakunnalta, missä on asunut 15-vuotiaasta eteenpäin.

Netistä kyllä varmasti löytyy sivuja, missä kerrotaan mitä kaikkea pitää hoitaa, kun joku kuolee. Tätä tietoa voi olla hautaustoimistonkin sivuilla. 

Voimia sinulle surun keskellä <3

Vierailija
14/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan puuta heinää. Suurin osa pyrkii tarjoamaan kaikki asiaan liittyvät palvelut.

Hautaustoimisto on yleensä kukkakauppojen kanssa yhteistyötä tekeviä palveluja. Joillain hautaustoimistoilla on myös yhteistyötä esimerkiksi lakitoimistojen kanssa, millä lakitoimisto saa hautajaustoimistojen asiakkaista perunkirjoituksiin, mutta tämä ei ole mikään automaatio.

Hautaustoimisto ei myöskään voi hoitaa vainajan virallisia asioita, kuten sitä sukuselvityksen tilaamista, tai muutenkaan asioita, mistä vastaa seurakunta.

Vierailija
15/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hautaustoimisto osaa neuvoa, keneen kannattaa ottaa yhteyttä ja mitä pitää tehdä ensin. Jos ap on järkyttynyt ja surun murtama, niin ei voi olettaa, että hän jaksaisi ryhtyä kilpailuttamaan pitopalveluita tai sopimaan perunkirjoituspäivää.

Voi, mutta hautaustoimisto voi myös laskuttaa niistä neuvoista.

Vierailija
17/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni.

Myös pankit hoitavat perunkirjoituksia. Pankkiin kannattaa toimittaa myös valtakirja muilta pesän osakkailta kuolinpesän asioiden hoitamiseksi.

Vierailija
18/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni. Hautaustoimisto hoitaa halutessasi järjestelyt puolestasi, mutta se toki myös ottaa oman siivunsa kustannuksista. Voit päästä halvemmalla, jos sovit itse muistotilaisuuden paikan ja tarjoilun.

Jos vainaja kuului kirkkoon, kannattaa sopia suoraan seurakunnan kanssa siunaustilausuudesta ja papista.

Osa hautaustoimistoista hoitaa myös perunkirjoituksia, osa ei. Perunkirjoituksia tekevät myös sekä yksityiset lakiasiaintoimistot ja asianajajat että pankin lakimiehet. Perunkirjoituksen voi hoitaa myös ilman ammattiapua, mutta silloin on paras tietää, mitä on tekemässä.

Vierailija
19/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittymien ja tilausten peruminen toisen puolesta ei kovin helposti onnistu! Jos on tiedossa esim. Sanoma-tilin tunnus ja salasana, niin voi onnistua tuosta vain, mutta muuten ollaan aika tarkkoja, ettei toisen puolesta voi perumista tehdä. Ei riitä, että on kuolintodistus, tarvitaan kuolinpesän jäsenten valtakirjat!

Vierailija
20/80 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osanottoni.

Myös pankit hoitavat perunkirjoituksia. Pankkiin kannattaa toimittaa myös valtakirja muilta pesän osakkailta kuolinpesän asioiden hoitamiseksi.

Ei pankille riitä valtakirja, pitää olla virkatodistukset, joista ilmenee, keiden kaikkien valtakirjat tarvitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan