Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla epäillään AD(H)D:ta. Tutkimukset meneillään.

Vierailija
06.06.2023 |

Olen nuorena ollut todella menevä, en osannut stressata mistään. Nykyisin, vanhempana, kun en ole oikein saanut mitään elämässä aikaan (paljon lyhyitä työsuhteita ja katkenneita opintoja), niin minua on alkanut elämä ja tulevaisuus stressaamaan paljon. Olen yrittänyt opiskella nyt vanhempana työllistävää ammattia, muttei siitä tullut mitään kun stressaannuin vaativuudesta ja lopetin kesken taas. Tuntuu välillä, ettei minulla ole mitään paikkaa täällä. Välillä tunnen itseni tyhmäksi ja hyödyttömäksi kun mikään ei onnistu. Ahdistun ja stressaannun.

Onko täällä muita, joilla samaa? Mieluiten kuulisin muiden diagnoosin saaneiden kokemuksia? Onko samanlaista teillä?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän meillä kaikilla.

Nyt vaan sitten miettimään, että miten aiot muuttaa elämäsi suuntaa oikeuttamatta käytöstäsi diagnoosilla, kun tiedät ongelman juurisyyn. Kukaan ei jaksa kuunnella ihmistä, joka oikeuttaa oman käytöksensä diagnoosilla.

Terapia ja lääkitys on hyviä keinoja. Yleensähän liittyy muitakin häiriöitä.

Kuten?

Esim autismin kirjon häiriöitä. Jokaisella oli muitakin diagnooseja, kun olin sopeutumisvalmennuksessa.

Onko mitään muita einnakkaissairauksia?

Vierailija
42/45 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä aikuinen ukko, jonka add epäilys heräsi, kun srri lääkitys ei toiminut ollenkaan. Sen sijaan dopamiinin takaisinoton estäjä toimii todella hyvin.

Erikoislääkäri kyseli enemmän elämästä ja tavoista elää. 6 eri opiskeltua ammattia ja kymmeniä työpaikkoja riitti kokeilemaan alustavaa testiä. Näytti positiivista tulosta ei ylivilkkaalle ADHD:lle. Nyt pääsemässä perusteellisiin ADHD tutkimuksiin.

Haluaisin diagnoosin saaneita kysyä miten SRRI lääkkeet ovat vaikuttaneet teillä? Varmaankin teillä on myös k.o. myrkkyjä kokeiltu. Miten vaikuttivat voitiin?

Minulle ei ole kokeiltu. Olen kieltäytynyt kaikista lääkkeistä ilman perusteellisia tutkimuksia. SSRI lääkkeitä en suostuisi koskaan muutenkaan syömään.

Masentunut en ole ollut koskaan, ahdistus suurena pelkästään ADDn rinnalla.

Erittäin järkevä valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
44/45 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän meillä kaikilla.

Nyt vaan sitten miettimään, että miten aiot muuttaa elämäsi suuntaa oikeuttamatta käytöstäsi diagnoosilla, kun tiedät ongelman juurisyyn. Kukaan ei jaksa kuunnella ihmistä, joka oikeuttaa oman käytöksensä diagnoosilla.

Kuten?

Esim autismin kirjon häiriöitä. Jokaisella oli muitakin diagnooseja, kun olin sopeutumisvalmennuksessa.

Onko mitään muita einnakkaissairauksia?

Ahdistuneisuushäiriöt, masennus, autismikirjon häiriöt, kaksisuuntainen mielialahäiriö. Käytöshäiriöt.

Vierailija
45/45 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän meillä kaikilla.

Näinhän se on.

ADHD on edelleen paljon ennakkoluuloja valtaväestössä aiheuttava diagnoosi, jonka vuoksi ylempi kommentti ei ole sen kokeneelle kaukaa haettu ja onhan se niinkin, ettei sitä voi ymmärtää, ellei itse sitä ennakkoluuloa ole itse kokenut. Siihen ymmärtääkseni tuo "niinhän me kaikki liittyy". Itse ymmärsin sen ainakin siten, koska noh, olen sen ennakkoluulon myös kantapään kautta työelämässä kokenut.

ADHD: n alle kuitenkin mahtuu iso joukko erilaisia, eri tavoin käyttäytyviä ja ajattelevia ihmisiä sekä myös älykkyydeltään erilaisia ihmisiä, jotka tulevat toimeen oireiden kanssa eri tavoin. Terapia ja lääkitys ovat hyviä keinoja ja liitännäissiagnoosit ohessa aiheuttavat osalle lisäoireita.

Kun oireiden kanssa oppii elämään ja niitä ominaisuuksiaan hyödyntämään niin adhd:llä voimavaroja ja uudenlaista näkökulmaa, mitä työelämässä nykyisessä muutoksessa jopa kaipaakin. Olenkin aiemmin jonnekin kirjoittanut, etten nykyisin ennakkoluulojen vuoksi työelämässä kerro diagnoosistani, mutta vahvuuksien vuoksi olen kirjannut ylös ohjeita ja opastanut erilaisten uusien järjestelmien käytössä sekä löytänyt uusia keinoja organisaatiossamme tehdä osan työtehtävistä, koska ajattelen eri tavalla ja en lamaannu muutoksesta vaan olen avoimen utelias kuulemaan ihmisiä ja ongelmia sekä ratkaisemaan niitä. Epäilen, ettei tähän olisi ollut minulla mahdollisuutta, jos yrityksemme johto olisi edelleen sama kuin hieman vajaa 10 vuotta sitten. Nykyisin harva tietää.

Kyllä ne omat tavat sieltä löytyy, mutta välillä tuntuu turhauttavalta niitä etsiä. Vaikka mieli vaeltaa, rutiinista on yllättävän paljon apua.

Myös sisäinen levottomuus pienin erin laantuu, vaikkei se täysin koskaan katoa - miksi pitäisikään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi