Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin johtaja täräyttää suorat sanat yleistyvästä ilmiöstä: Olisi pitänyt miettiä...
Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin johtaja täräyttää suorat sanat yleistyvästä ilmiöstä: Olisi pitänyt miettiä...
Päiväkodin työntekijät kertovat, mitä mieltä he ovat siitä, että osa vanhemmista pitää lapset hoidossa, vaikka he samalla lomailevat itse.
- https://www.is.fi/perhe/art-2000009601719.html?utm_medium=alsoreadthese…
Kommentit (56)
Mulla ei ole enää tuon ikäisiä lapsia enkä itse harrastanut tuollaista mutta tulee mieleen että mistä päiväkodin työntekijät ja -johtajat tietävät, että vanhemmat todella lomailevat ja, milloin lomailevat. Ovatko esim. yrittäjiä tai tekevätkö vaikka useaa työtä? Varmasti suurin osa vanhemmista pitää lapset kotona, jos se vain on mahdollista.
Mistä ne tietää et vanhemmat jää lomalle? Lapsi kertoo vai?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole enää tuon ikäisiä lapsia enkä itse harrastanut tuollaista mutta tulee mieleen että mistä päiväkodin työntekijät ja -johtajat tietävät, että vanhemmat todella lomailevat ja, milloin lomailevat. Ovatko esim. yrittäjiä tai tekevätkö vaikka useaa työtä? Varmasti suurin osa vanhemmista pitää lapset kotona, jos se vain on mahdollista.
Juttua jos lukisit, niin tietäisit että osa lapsista oma-aloitteisesti kertoo vanhempiensa olevan lomalla. Ikävä tosiasia on, että on vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon nimenomaan siksi että saisivat lomailla rauhassa. Miksi jälkikasvua pyöräyttää, kun lomailla ei voi lasten kanssa? Päiväkoti ei ole lapsille lomakohde.
Meillä useimmat vanhemmat kertovat ihan itse. Viime kesänä yksi lapsi oli vanhempien lomaillessa päiväkodissa koska mummo ei enää jaksanut hoitaa.
Lapset on rasittavia, kuka jaksaa lässyttää kaiken päivää ja vastailla miljoonaan kysymykseen. Levännyt vanhempi on parempi vanhempi, millon vanhempi saa lomaa lapsesta jos ei ole mummoloita tms minne viedä?
mtä lomaa se on joka aamu herätä ennen kukonlaulua viemään lapsi ja päivä tuijottaa kelloa koska pitää hakea? enpä viitsis.
voi kauheeta kirjoitti:
Lapset on rasittavia, kuka jaksaa lässyttää kaiken päivää ja vastailla miljoonaan kysymykseen. Levännyt vanhempi on parempi vanhempi, millon vanhempi saa lomaa lapsesta jos ei ole mummoloita tms minne viedä?
Ehkäisy kuntoon niin saat levätä. Ai niin mutta kuka sinut hoitaa sitten kun vanhenet.
Itse ymmärrän olla tekemättä lapsia kun en niiden kanssa hakua olla, mutta säälittää nuo lapset jotka eivät saa koskaan olla kotona vaan? He joutuvat menemään ns töihin ilman lomia.
voi kauheeta kirjoitti:
Tähän on helppo ratkaisu: jätä lapset tekemättä. Jos niitä on jo tullut, lahjoita ne orpokotiin.
LaSu pitäisi tehdä jokaisesta lapsesta, joka tuodaan hoitoon, vaikka 1-2 vanhempaa on kotona vapaalla
Kertoo nimittäin jaksamisen ja välittämisen puutteesta!
Lasten kanssa ruukataan haluta olla.
Lisäksi monelle kyllä tuet kelpaa lapsista.
Pahimmat saa lisätukia jopa siitä, että lasta ei ole koskaan kasvatettu eikä opetettu moraalia ja lapsi heiluu kuin päätön kana. Saa isot vammaistuet päälle, ja lapsi päikyssä muiden hoidettavana.
Vanhemmaksi passaamaton kippaa rahat baariin ja tekohiuksiin.
Vierailija kirjoitti:
voi kauheeta kirjoitti:
Tähän on helppo ratkaisu: jätä lapset tekemättä. Jos niitä on jo tullut, lahjoita ne orpokotiin.
Päiväkodit ovat lapsille tarkoitettuja, ja vanhemmat saavat viedä sinne lapsiaan oman harkintansa mukaan. Päiväkodin henkilökunta on sitä varten, että se hoitaa ja valvoa lapsia, jos ei enää kiinnosta niin aina voi vaihtaa työpaikkaa jollekin muulle alalle ja viedä lapsensa loma-aikoinakin muiden lasten kanssa päiväkotiin leikkimään ja viettämään aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi monelle kyllä tuet kelpaa lapsista.
Pahimmat saa lisätukia jopa siitä, että lasta ei ole koskaan kasvatettu eikä opetettu moraalia ja lapsi heiluu kuin päätön kana. Saa isot vammaistuet päälle, ja lapsi päikyssä muiden hoidettavana.
Vanhemmaksi passaamaton kippaa rahat baariin ja tekohiuksiin.
Kyllä niihin lapsiin menee enemmän rahaa kuin niistä saa.
Nyt pitäisi saada oikeaa tilastotietoa ilmiön yleisyydestä, eikä yksittäisten ihmisten mutua "ilmiön yleistymisestä".
Liittyisikö oikeasti resurssipulan vuoksi lisääntyneestä vanhempien kyyläyksestä ja väärintulkinnoista päivähoidossa?
Tämä on kovin epäsuosittu mielipide, mutta ilman tukiverkkoja lapseni kasvattaneena ymmärrän näitä vanhempia. Vanhemmatkin tarvitsevat lepoa jaksaakseen.
Olis kiinnostavaa tietää kuinka paljon näitä vanhempia oikeasti on, jotka pitävät viikon tai enemmän tuollaista aikuisten lomaa. Meidän yksityinen pk on kesällä kiinni 5 viikkoa, joka on enemmän kuin meillä vanhemmilla on palkallista kesälomaa. Lapsi on kotona vanhempien kanssa koko 5 viikkoa, toki onneksi isovanhemmat auttavat jonkin verran.
Kaikilla ei isovanhempia tai muita turvaverkkoja ole, ja silloin ymmärrän jos vanhemmat ottavat muutamia päiviä aikuisten lomaa palautumiseen ja asioiden hoitamiseen.
Uskon ja toivon, että niitä vanhempia on suhteellisen vähän, jotka pitävät lapsen päiväkodissa merkittävän osan lomastaan. Se on minustakin paheksuttavaa. Tästä jutusta vain sai sellaisen kuvan että tuo olisi yleinenkin toimintatapa, mitä se ei minun tietääkseni sentään ole.
Itse vein toukokuun loppuun lapsia eskariin/päikkyyn vaikka olin itse lomalla toukokuun puolesta välistä alkaen. Lapset ovat kanssani lomalla elokuun alkuun saakka. Jos loma olisi ollut vain kuukauden niin lapset olisi jäänyt lomalle minun kanssa samaan aikaan.
Jekku kirjoitti:
Itse vein toukokuun loppuun lapsia eskariin/päikkyyn vaikka olin itse lomalla toukokuun puolesta välistä alkaen. Lapset ovat kanssani lomalla elokuun alkuun saakka. Jos loma olisi ollut vain kuukauden niin lapset olisi jäänyt lomalle minun kanssa samaan aikaan.
Mihin sinä tarvitsit lapsivapaata, kun sinulla on noin järjettömän pitkät lomat muutenkin eli aikaa toipua töistä?
Tätähän se on. Jokaisella on oikeus tehdä lapsia, mutta vastuu jääkin usein sitten yhteiskunnalle.
Tässä oli lehdessä juttua juuri jostain 15v. puukottajasta, kenen äiti kertoi, että poika on vain olosuhteiden uhri, jota yhteiskunta ei pystynyt auttamaan.
Tuon narkkiäidin olisi pitänyt olla tekemättä lapsia väkivaltarikollisen kanssa, niin kaikilla olisi ollut nyt helpompaa ja turvallisempaa.
Niin olisi. Lapsia ei pidä tehdä jos heidän kanssaan on niin vastenmielistä viettää aikaa.