Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin johtaja täräyttää suorat sanat yleistyvästä ilmiöstä: Olisi pitänyt miettiä...
Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin johtaja täräyttää suorat sanat yleistyvästä ilmiöstä: Olisi pitänyt miettiä...
Päiväkodin työntekijät kertovat, mitä mieltä he ovat siitä, että osa vanhemmista pitää lapset hoidossa, vaikka he samalla lomailevat itse.
- https://www.is.fi/perhe/art-2000009601719.html?utm_medium=alsoreadthese…
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne tietää et vanhemmat jää lomalle? Lapsi kertoo vai?
No ei mistään ja kukaan vanhempi ei kyllä lapselleenkaan sano että vienpä nyt sut hoitoon ja lähden tästä itse rannalle.
Jotain yksittäisiä päiviä joku voi ollakin hoidossa että vanhemmat hoitavat omia asioitaan mutta sekään ei taas tarkoita että ne lapset siellä koko kesän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi monelle kyllä tuet kelpaa lapsista.
Pahimmat saa lisätukia jopa siitä, että lasta ei ole koskaan kasvatettu eikä opetettu moraalia ja lapsi heiluu kuin päätön kana. Saa isot vammaistuet päälle, ja lapsi päikyssä muiden hoidettavana.
Vanhemmaksi passaamaton kippaa rahat baariin ja tekohiuksiin.
Kyllä niihin lapsiin menee enemmän rahaa kuin niistä saa.
Ei sulla, kun sossulla maksatit kaiken. 4 teit, ja yhtään et itse eikä lastesi isä Afrikasta elättänyt.
Mä luon ton jutun ja itselle jäi jotenkin rivien välistä sellainen fiilis, että hoitajia ketutti se, että joku joutuu tekemään töitä heinäkuussakin. Itse esim olen alalla, jossa koko vuoden tuloksesta 60% tehdään heinäkuussa eli meillä ei kukaan lomaile silloin. Lomat on sitten osalla jopa lokakuussa (ovat siis itse halunneet mielummin niin) ja mitäs jos sitä lomaa ei vaikka ole kuin muutama viikko muutenkaan? itse en hirveästi uskoisi sitä, mitä lapset pajattaa hoidossa, niin uskomattomia tarinoita välillä kuulee... ja ei, kolmen lapsen kanssa olen aina lomaillut koko neljä viikkoa, ja vielä niin, että perheen isän kanssa yhteistä lomaa on ollut vain kaksi viikkoa, että lapset saa kuuden viikon kesäloman.
Joka paikassa nykyään rummutetaan sitä, että päiväkoti on lapselle parempi paikka kuin koti. Ja kotihoidon tuet lakkautetaan, jotta kaikki lapset olisi päiväkodissa eikä kotona.
Jotkut vanhemmat ovat uskoneet tuon mantran. Ja nyt heitä sitten haukutaan kun pitävät lapset siellä päiväkodissa, joka muka on se paras paikka lapselle.
Koittakaa päättää onko se paras paikka lapselle vai ei.
En ymmärrä miksi joku vie. Omasta mielestä lapsen laittaminen lähtövalmiiksi, kuskaamiset edestakaisin, päiväkotipäivästä kuormittuneen ja väsyneen lapsen hoitaminen illan ja kaikki päiväkodista saatavat taudit olivat moninverroin rasittavampia kuin lapsen pitäminen kotona.
Tosin minulla on asiasta vain 7 kk kokemus, sillä lapsi ei viihtynyt eikä voinut hyvin päiväkodissa. Sen jälkeen otettiin lapsi kokonaan pois päiväkodista ja järjestettiin hoito hyvin hankalasti aina päivä kerrallaan työaikasumplimisten, kerhojen ja harrastusten, palkatun hoitajan ja isovanhempien avulla. Sitä jatkettiin eskarin alkuun asti, ja oli todella rasittavaa, mutta lapsi palasi samaksi tyytyväiseksi, levolliseksi ja keskittymiskykyiseksi itsekseen, joka oli ennen päiväkodin aloittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi kauheeta kirjoitti:
Lapset on rasittavia, kuka jaksaa lässyttää kaiken päivää ja vastailla miljoonaan kysymykseen. Levännyt vanhempi on parempi vanhempi, millon vanhempi saa lomaa lapsesta jos ei ole mummoloita tms minne viedä?
Tähän on helppo ratkaisu: jätä lapset tekemättä. Jos niitä on jo tullut, lahjoita ne orpokotiin.
Päiväkodit ovat lapsille tarkoitettuja, ja vanhemmat saavat viedä sinne lapsiaan oman harkintansa mukaan. Päiväkodin henkilökunta on sitä varten, että se hoitaa ja valvoa lapsia, jos ei enää kiinnosta niin aina voi vaihtaa työpaikkaa jollekin muulle alalle ja viedä lapsensa loma-aikoinakin muiden lasten kanssa päiväkotiin leikkimään ja viettämään aikaa.
Sellaiset tyhmäilyt sieltä sitten. Lapsen etu ratkaisee, tai ainakin sen pitäisi. Lapsen etu ei ole käydä "töissä" 12kk vuodessa. Hittoako henkilökunnalle mullittelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi kauheeta kirjoitti:
Lapset on rasittavia, kuka jaksaa lässyttää kaiken päivää ja vastailla miljoonaan kysymykseen. Levännyt vanhempi on parempi vanhempi, millon vanhempi saa lomaa lapsesta jos ei ole mummoloita tms minne viedä?
Tähän on helppo ratkaisu: jätä lapset tekemättä. Jos niitä on jo tullut, lahjoita ne orpokotiin.
Päiväkodit ovat lapsille tarkoitettuja, ja vanhemmat saavat viedä sinne lapsiaan oman harkintansa mukaan. Päiväkodin henkilökunta on sitä varten, että se hoitaa ja valvoa lapsia, jos ei enää kiinnosta niin aina voi vaihtaa työpaikkaa jollekin muulle alalle ja viedä lapsensa loma-aikoinakin muiden lasten kanssa päiväkotiin leikkimään ja viettämään aikaa.
Sellaiset tyhmäilyt sieltä sitten. Lapsen etu ratkaisee, tai ainakin sen pitäisi. Lapsen etu ei ole käydä "töissä" 12kk vuodessa. Hittoako henkilökunnalle mullittelet.
Sulla varmaan jotain faktaakin kuinka paljon näitä lapsia on 12kk hoidossa?
Tämä seuraa, kun tehdään monille päiväkodeista ilmaisia ja annetaan subjektiivinen hoito-oikeus kaikille. Toivottavasti uusi hallitus tekee jotain tälle hulluttelulle. Tuli vain lisää resurssiongelmia.
En todellakaan ymmärrä tätä ilmiötä. Kun lapset olivat pieniä vietin heidän kanssaan kaiken mahdollisen ajan, eikä se väsymys mitään haitannut. Hehän ovat omaa perhettä, tehtiin ruokaa yhdessä, he olivat aina mukana hääräämässä kun tein puutarhahommia tai siivosin ym. Se oli mahtavaa aikaa ja oli ihanaa opettaa heille asioita ja seurata kuinka he kehittyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi kauheeta kirjoitti:
Ja sulla varmaan siitä että tässä onkin kyse päiväkodin henkilökunnasta?
Vierailija kirjoitti:
voi kauheeta kirjoitti:
Ehkäisy kuntoon niin saat levätä. Ai niin mutta kuka sinut hoitaa sitten kun vanhenet.
Sinäkö takaat että lapsesi hoitavat eivätkä ole varmasti oleskeluyhteiskunnan kannalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi kauheeta kirjoitti:
Mä elin monta vuotta niin, että talvet opiskelin 100% ja kesät tein töitä 100% ei mulla ollut mitään lomia missään kohtaa. Vai onko se niin, että jos on lapsia ei saa opiskella ja käydä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi kauheeta kirjoitti:
Taidat olla itsekäs kännykkää räppäävä äiti joka ei lapsistaan välitä. Leiki itse lapsesi kanssa. LAPSI MYÖS TARVITSEE LOMAA! ...ja myös henkilökunta lomailee että jaksaa sitten hoitaa niitä itsekkäiden äitien lapsia.
T.lto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi kauheeta kirjoitti:
Niin tämä.. muutama vuosi sitten keuhkottiin, että phoidossa on HIRVEÄSTI täydellä paikalla lapsia, joiden toinen vanhempi on kotona 100% ajasta. Espoonlahden varhaiskasvatuksen (eli Suomen toiseksi suurimman kaupungin suurimman phoitoalueen) johtaja sitten kävi datan läpi omalta vastuualueeltaan ja tällaisia perheitä löytyi YKSI kappale, ja sielläkin phoidon syy oli sosiaalinen eli näillä vanhemmilla ei ollut eväitä sitä lasta itse hoitaa edes osa-aikaisesti. Että tas olisi oikeasti kiva nähdä jotain tilastoja tämän ammattimaisen mielensäpahoittamisen sijaan.
Olen yksinhuoltaja, lapseni on ollut kanssani kaikki lomat ja vapaapäivät. Aina kun olen ollut kotona, lapsikin on ollut kotona. Mikä näitä nykyajan ihmisiä oikein vaivaa, edes omaa lasta ei haluta hoitaa ja olla hänen kanssaan. Tuollainen ETU pitää lopettaa kokonaan. Hoitopaikat ovat sitä varten, kun vanhempi on töissä, ei sitä varten, että vanhempi vie lapsen hoitoon kun haluaa pitää vähän vapaata. Älkää tehkö lapsia, jos ette halua olla heidän kanssaan ja hoitaa heitä.
Kyllä. Todella itsekästä viedä lapsi päiväkotiin kun vanhempi/vanhemmat lomailevat.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on ihan susi. Sitä tulisi rajoittaa niin että kokoaikainen varhaiskasvatus koskee vain työssäkäyviä ja opiskelijoita sekä lisäksi myös sosiaalisin perusteena perustella olevaa lasta. Muille riittää osapäivä/puolipäivähoito vallan mainiosti tai 12 päivää /kk
Vierailija kirjoitti:
Tämä seuraa, kun tehdään monille päiväkodeista ilmaisia ja annetaan subjektiivinen hoito-oikeus kaikille. Toivottavasti uusi hallitus tekee jotain tälle hulluttelulle. Tuli vain lisää resurssiongelmia.
Juuri näin!
Lapsetkin tarvitsevat lomaa.
Meillä kun lapset oli päiväkoti-ikäisiä, aloitettiin kesäloma menemällä suoraan päikkäristä torille jäätelökioskille. Saivat tilata mitä halusivat, istuttiin toripenkeille nauttimaan jädestä ja kesäillasta. Lapsetkin tajusivat ettei muutamaan viikkoon ollut aamuherätyksiä eikä aikatauluja, ihanaa!
Entä se lapsi? Päikky on aivan hirveän kuormittava ympäristö.