Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin johtaja täräyttää suorat sanat yleistyvästä ilmiöstä: Olisi pitänyt miettiä...

Vierailija
06.06.2023 |

Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin johtaja täräyttää suorat sanat yleistyvästä ilmiöstä: Olisi pitänyt miettiä...

Päiväkodin työntekijät kertovat, mitä mieltä he ovat siitä, että osa vanhemmista pitää lapset hoidossa, vaikka he samalla lomailevat itse.
- https://www.is.fi/perhe/art-2000009601719.html?utm_medium=alsoreadthese…

Kommentit (56)

41/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jekku kirjoitti:

Itse vein toukokuun loppuun lapsia eskariin/päikkyyn vaikka olin itse lomalla toukokuun puolesta välistä alkaen. Lapset ovat kanssani lomalla elokuun alkuun saakka. Jos loma olisi ollut vain kuukauden niin lapset olisi jäänyt lomalle minun kanssa samaan aikaan.

Mihin sinä tarvitsit lapsivapaata, kun sinulla on noin järjettömän pitkät lomat muutenkin eli aikaa toipua töistä?

Toivuin flunssasta sekä hoidin juoksevia asioita.

Vierailija
42/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kauheeta kirjoitti:

Lapset on rasittavia, kuka jaksaa lässyttää kaiken päivää ja vastailla miljoonaan kysymykseen. Levännyt vanhempi on parempi vanhempi, millon vanhempi saa lomaa lapsesta jos ei ole mummoloita tms minne viedä?

Kannattaa pohtia tarkkaan ennen kuin lapsia hankkii. Lapsi ei ole mikään esine joka laitetaan hyllylle ja otetaan sit sieltä pois kun jaksetaan. Lapsella on oikeus myös lomaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran täällä näitä varhaiskasvattajia on niin kertokaa nyt kuinka paljon näitä koko kesän hoidossa olevia lapsia on joiden vanhemmat itse lomailee?

Vierailija
44/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei oo nk turvaverkostoa ja on jotain töitä esim matonpesua ulkona nk matonpesupaikalla, lapsi on vaan tiellä. Voihan lapsen hakea sitten vaikka klo 14. 

Vierailija
45/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi saada oikeaa tilastotietoa ilmiön yleisyydestä, eikä yksittäisten ihmisten mutua "ilmiön yleistymisestä".

Liittyisikö oikeasti resurssipulan vuoksi lisääntyneestä vanhempien kyyläyksestä ja väärintulkinnoista päivähoidossa?

Eihän tämä täysin uusi ilmiö ole. Sanoisin, että kymmenen vuotta sitten oli sama ilmiö.

Vierailija
46/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen oikeus päivähoitoon on kyllä hieman kyseenalainen ainakin nykyisillä resursseilla. Meillä perheen pienimmäinen aloittaa päiväkodissa näillä näkymin hieman alle 2,5-vuotiaana, mutta pienten ryhmät (1-3v) ovat tupaten täynnä joka päiväkodissa eikä tiedä mihin lapsi pääsee. Samalla tiedän useamman lähinaapurustossa asuvan äidin, jotka aikovat pitää hieman alle 2-vuotiaat sisarukset päiväkodissa uuden vauvan synnyttyä, että voivat olla vaan vauvan kanssa kotona. Ihan jees varmaan heille, mutta sitten meille jotka oikeasti tarvitsisivat päikkypaikan vanhempien työssäkäynnin vuoksi, ei tilaa meinaa millään löytyä.

Vierailija
47/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LaSu pitäisi tehdä jokaisesta lapsesta, joka tuodaan hoitoon, vaikka 1-2 vanhempaa on kotona vapaalla

Kertoo nimittäin jaksamisen ja välittämisen puutteesta!

Lasten kanssa ruukataan haluta olla.

Samaa mieltä. Jos lapsen kanssa ei jaksa/halua olla edes lomalla, niin ei sillä lapsella varmasti kovin hääviä ole kotona muutenkaan.

Sitten käytetään lastensuojelua ihan vääriin asioihin ja huostaanotetaan lapsia, jotka sitä oikeasti eivät tarvitse. Vähän nyt voisi tätä maata ohjelmoida uudelleen.

Vierailija
48/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuolla päiväkodin johtajalla ihan hyvä pointti, olisi pitänyt miettiä lastentekoa vähän tarkemmin. Itse en tee lapsia ja yhtenä syynä on etten jaksaisi heidän kanssaan olla edes joka päivä, enkä edes koko päivää. Ymmärrän siis hyvin, että jotkut haluavat lapsivapaata lomaa. Silti tuntuu aika rajulta, jos lapsi ei koskaan saa lomailla ja ns. vain olla kotona. Tietty ihmisillä on erilaisia töitä ja ne voivat painottua eri aikoihin vuodesta, kuten lomat ja niiden pituus sekä lisänä voi olla opiskelua.

Jotkut tahot kun vinkuvat syntyvyyden laskemisesta, niin vanhempien syyllistäminen siitä että haluavat lapsivapaata lomaa tuskin ainakaan nostaa sitä halukkuutta.

Vierailija
49/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Subjektiivinen oikeus päivähoitoon on kyllä hieman kyseenalainen ainakin nykyisillä resursseilla. Meillä perheen pienimmäinen aloittaa päiväkodissa näillä näkymin hieman alle 2,5-vuotiaana, mutta pienten ryhmät (1-3v) ovat tupaten täynnä joka päiväkodissa eikä tiedä mihin lapsi pääsee. Samalla tiedän useamman lähinaapurustossa asuvan äidin, jotka aikovat pitää hieman alle 2-vuotiaat sisarukset päiväkodissa uuden vauvan synnyttyä, että voivat olla vaan vauvan kanssa kotona. Ihan jees varmaan heille, mutta sitten meille jotka oikeasti tarvitsisivat päikkypaikan vanhempien työssäkäynnin vuoksi, ei tilaa meinaa millään löytyä.

Tätä systeemiä en vain voi ymmärtää. Päiväkodit ovat turvoksissa lapsista, joille ei riitä hoitajia millään ja kotona on 1-2 vanhempaa, jotka selittävät "virikkeistä" ja "sosiaalisista suhteista". Höpöhöpö sanon minä. Sen, mitä alle 3v tarvitsee, pystyy äiti järkkäämään vauvan kanssa helposti. Eli leikkikerhoa ja muiden äitien kanssa treffailua pari kertaa viikossa. Myös avoimia päiväkoteja on.

Taas 3-6v leikkii jo ulkona ja hänen ja pienempien kanssa voi ulkoilla pitkät tovit. Myös kerhoja ja muuta löytyy.

Kohta varmaan kunnat synnyttävätkin jo äitien puolesta, ettei tarvitse sitäkään hetkeä olla oman lapsen kanssa.

Yrittäisivät edes vähän, ne vetelätkin äidit.

Vierailija
50/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri sitä keskustelua, joka tuhoaa tässä maassa kaiken hyvä äideiltä ja lapsilta. Jos aikuinen on niin puhki, että kokee tarvitsevansa lomaa lapsistaan, niin todella hyvä että ne ovat sielä päiväkodissa. Itsellä nyt melkein aikuiset lapset mutta muistan tämän keskustelutyylin ja sen että syyllistyneenä en antanut itselleni ikinä mitään lepohetkiä, kun lapset olivat pieniä. Siitä ei seurannut mitään hyvää minulle eikä lapsille. Kylä lapsetkin siitä kärsii kun äiti on aivan loppu. Niin, ja rakastan lapsiani ja olen hoitanut heitä hyvin ja heistä on tullut hyviä ihmisiä.

Kun on kaksi lasta pienellä ikäerolla ja yksinhuoltaja eikä tukiverkkoja, niin muutama päivä tai viikko tai pari vuodessa omaa aikaa edes vaikka kuusi tuntia päivässä on tarpeen mielenterveydelle. Tai sama vaikka olisi puoliskokin. Suon vanhemmille tämän, voivat vaikka hoitaa siinä suhdettaan ja kerrankin mennä sänkyyn. Lapset on ihania mutta raskaita, ja nykyisin perheet on todella yksin. Tämä palsta on varmaan nais- ja äitivihamielisin paikka koko maailmassa.

Vierailija
51/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kauheeta kirjoitti:

Lapset on rasittavia, kuka jaksaa lässyttää kaiken päivää ja vastailla miljoonaan kysymykseen. Levännyt vanhempi on parempi vanhempi, millon vanhempi saa lomaa lapsesta jos ei ole mummoloita tms minne viedä?

Mietipä kotiäitejä ilman turvaverkkoa! Ai niin, he olikin juuri niitä, jotka vain makoilevat kotona.

Sorry vaan, ei olisi pitänyt ottaa puheeksi.

Vierailija
52/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kyrsii kun työnantaja antaa aina uusia tehtäviä kun edellinen on valmis. Ihme hommaa.

Vierailija
53/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla ei ole lapsia kun tämäkin on taas ongelma. Oma työ on sellainen, että käytännössä pidän lomaa ehkä viikon toukokuussa, viikon kesällä ja muuten joskus syksyllä. Miehellä aika vastaavaa tilanne, tosin saattaa pystyä pitämään muutaman viikon heinäkuussa. Mutta jos vanhemmilla on esim. viikko yhteistä lomaa, niin munkin tapauksessa viimeiset viisi kesä"lomaa" on mennyt hartiapankilla remonttihommia tehdessä, jos siinä pitäisi katsoa lapsia 24/7 perään, niin eihän siitä mitään tulisi. Ja tiedän, että en ole ainoa eikä alanikaan ole ainoita, joissa kesälomat voi ajoittua muutenkin kun kivasti 4 vkoa juhannuksesta eteenpäin. Yrittäjät vielä omana ryhmänään erikseen.

Tietämättä perheiden tilannetta, on aika ylimielistä alkaa tekemään omia johtopäätöksiä siitä, pitääkö lapsia hoidossa kesällä vai ei. Ei se vanhemman loma töistä tarkoita välttämättä sitä, että äiskä ja iskä makoilee perse homeessa kuukauden ajan kotona sohvalla ja tuuppaa vaan lapset muiden hoitoon.

Vierailija
54/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa jotenkin kolkolta viedä lapset hoitoon vaikka itse lomalla.

Minä olin eräs kevät aloittanut uudessa työssä joten kesälomaa ei ollut. Olin yliopistosta valmistuttuani vaihtanut osa-aikatöistä kokopäivätöihin joten lapsellekkin koitti pidemmät tarhapäivät. Ne olivat alkaneet hänellä jo keväällä viimeistellessäni gradua (ihanat päikyn tädit oikein patistivat minua tuomaan pojan hoitoon että saan kirjoittaa rauhassa). Uusi työni oli onneksi etänä tehtävää, niin en kerta kaikkiaan raaskinut pitää lastani päiväkodissa koko kesää. Pojalla oli elokuussa alkamassa eskari ja hän itkuisena sanoi yhden hoitopäivän päätteeksi olevansa väsynyt siitä hulinasta ja että haluaisi kesälomaa. Lakkautin hänen päiväkodissa käynnit siihen paikkaan, se oli juhannuksen tienoilla. Asuin tuolloin vielä yksin lapseni kanssa, mietin että selviän kyllä yhden kuukauden työpäivistä vaikka poika onkin kotona, hänellä sen sijaan on vain yksi lapsuus ja sitä kuuluu saada elää huolettomana. Hyvin se meni ja nyt koululaisena nauttii jo pitkästä lomasta.

Vierailija
55/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne tietää et vanhemmat jää lomalle? Lapsi kertoo vai?

Tämä. Ja se on perheen asia. Ei päiväkodin johtajan tai kenenkään muunkaan.

Vierailija
56/56 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kovin epäsuosittu mielipide, mutta  ilman tukiverkkoja lapseni kasvattaneena ymmärrän näitä vanhempia. Vanhemmatkin tarvitsevat lepoa jaksaakseen.

Entä se lapsi? Päikky on aivan hirveän kuormittava ympäristö.

Vastahan sitä on toitotettu, kuinka se on kehittävää varhaiskasvatusta, joka on tärkeää lapsille.

Koettakaa nyt ensin päättää, onko se hyväksi lapsille vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi