Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok tarjoilla 15v lapselle tilkka viiniä sukujuhlissa vaikka eikös se ole silti laitonta?

Vierailija
06.06.2023 |

En tiennyt että meillä on suvussa tällainen tapa jota sukulaiset kutsuvat alkoholin demystifisoinniksi ja selittelivät että siten alkoholista pyritään tekemään vähemmän kielletty ja houkutteleva nuorelle, mutta eikö viinin antaminen 15-vuotoaalle ole silti laitonta vaikka olisi kuinka iänikuinen sukuperinne?

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä se alkoholismi alkaa. Kun on kerran maistanut niin sitä ei enää pysty lopettamaan vaan juo kaiket päivät ja laittaa rahat juomiin eikä enää pysty tekemään muuta. Tuon takia alkoholiin ei pitäisi ollenkaan koskea vaikka se olisi "alkoholitonta" tai "simaa".

Vierailija
82/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme juo alkoholia, eikä kotonamme sitä ole lapsen elämän aikana ollut. Olen joskus huvittuneena seurannut, kun jotkut ovat vakaasti sitä mieltä, että lapsen pitää nähdä kohtuullista alkoholin käyttöä. Että olisi melkein velvollisuus ottaa se saunaolut tai viinilasillinen silloin tällöin lapsen nähden. Tai ravintolassa tilata alkoholijuoma ruoan kaveriksi. Olemme siis toimineet ihan väärin, kun emme ole tähän kulttuuriin omien tapojemme vastaisesti opettaneet.

Mutta, käymme toki sukujuhlissa. Ihan juuri olimme lakkiaisissa, joissa alkoholia oli tarjolla. Siellä oma 16-vuotiaamme sai päättää ottaako alkoholia sisältävän (tilkan, ei täyttä) terveluliaismaljan ja otti. En nähnyt tilanteessa mitään erikoista tai kiellettyä. Meillä ei ole mitään halua sitä myöskään demonisoida, vaikkemme itse halua käyttää emmekä edes näytä esimerkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalennolla viereisellä penkeillä istuivat äiti ja alaikäinen tyttö. Äiti tilasi itselleen juoman ja sen jälkeen tilasi uuden antaen sen nuoren juotavaksi. Kiinnitin asiaan huomiota, koska toiminta oli niin salamyhkäistä. Tyttö joi kerralla lasin tyhjäksi eikä kauaa mennyt, kun alkoi oksentelemaan. Lentoemännälle selitys matkapahoinvoinnista. Tämä äiti katsoi minua anoen enkä kertonut lentoemännälle mitään. Ei kuulu minulle, paitsi vieressä yrjöävä nuori tyttö kyllä kuuluu ja haisee.

Vierailija
84/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin välittäminen alaikäiselle

Suomessa alkoholin välittäminen alaikäiselle on rangaistava teko. Alkoholijuoman välittäminen on lain mukaan kielletty sekä palkkiota vastaan että ilman palkkiota henkilölle, joka on alle 18-vuotias. 

Lain mukaan henkilö, joka alkoholilain tai sen nojalla annetun säännöksen vastaisesti myy, välittää tai muutoin toiselle luovuttaa alkoholijuomaa tai väkiviinaa on tuomittava alkoholirikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Alkoholilaissa onkin kielletty alkoholin välittäminen alaikäiselle.  

Rikoksesta on laissa myös teon törkeä muoto eli jos alkoholirikoksessa alkoholijuomaa tai väkiviinaa levitetään häikäilemättömällä tavalla alaikäisille tai toisen riippuvaista asemaa hyväksi käyttäen ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä alkoholirikoksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi. Huomionarvoista on myös se, että 

pelkkä yritys välittää alkoholia alaikäiselle on rangaistava teko. 

Täten maksimirangaistus, jonka alkoholin välittämisestä alaikäiselle voi saada, on 4 vuotta vankeutta. 

https://www.minilex.fi/q/alkoholin-välittäminen-alaikäiselle

Tämä koskee VÄLITTÄMISTÄ mitä alkoholin tarjoilu omassa kodissa/muussa yksityistilaisuudessa ei ole

Sä et VÄLITÄ sun lapsista.

Kovin vaikea olisikin VÄLITTÄÄ, kun minulla ei ole lapsia.

Mutta tässä vain kommentoin sitä, että alkoholin tarjoaminen omassa kodissa tai yksityistilaisuudessa EI OLE alkoholilain mukaista alkoholin välittämistä.

Sen sijaan osallistuin viikonloppuna ystäväni lapsen ylioppilasjuhliin, jossa näin tilanteita, että esim erään perheen 17-vuotiaalle tarjottiin mahdolllisuutta valita haluaako ottaa sen pommacin vai kuohuviinin.

Ja sattumalta muuten ko 17-vuotias otti sen pommacin, vaikka äitinsä sanoi, että voit itse valita

Vierailija
85/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne joissakin Euroopan maissakin kuten esim Saksassa anna alkoholia 16-vuotiaille jopa ravintoloissa vaikka se on ikärajalsin vastaista?

Ei, vaan Saksassa ikäraja miedoille alkoholijuomille on 16 vuotta, samoin kuin esim. Belgiassa. Briteissä taas voidaan kai tarjota mietoja alaikäiselle, joka on vanhemman seurassa ravintolassa tai pubissa. Mutta näissä kaikissa toimitaan kyllä maan ikärajalain mukaan.

Euroopan alkoholin ikärajat on 18v ja 21v ja näihin perustuu Suomenkin ikärajat.

Vierailija
86/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä se alkoholismi alkaa. Kun on kerran maistanut niin sitä ei enää pysty lopettamaan vaan juo kaiket päivät ja laittaa rahat juomiin eikä enää pysty tekemään muuta. Tuon takia alkoholiin ei pitäisi ollenkaan koskea vaikka se olisi "alkoholitonta" tai "simaa".

Joillekin oikeasti käy noin, tosin silloin lapsella on yleensä muitakin ongelmia. 

Vierailija
87/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne joissakin Euroopan maissakin kuten esim Saksassa anna alkoholia 16-vuotiaille jopa ravintoloissa vaikka se on ikärajalsin vastaista?

Saksassa saa 16-vuotiaille antaa alkoholia

Vierailija
88/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotiin kuohuviiniä kun peruskoulu loppui, ihan siis kotona. Ja siinä se. En riekkunut kännissä kylillä.

Vierailija
89/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan Saksassa ikäraja miedoille alkoholijuomille on 16 vuotta, samoin kuin esim. Belgiassa. Briteissä taas voidaan kai tarjota mietoja alaikäiselle, joka on vanhemman seurassa ravintolassa tai pubissa. Mutta näissä kaikissa toimitaan kyllä maan ikärajalain mukaan.

Euroopan alkoholin ikärajat on 18v ja 21v ja näihin perustuu Suomenkin ikärajat.

Ei, vaan eri Euroopan valtioilla on eri ikärajat. Miksi levität väärää tietoa, jonka jokainen voi hetkessä tarkistaa vääräksi

Vierailija
90/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa taas. Minä sain maistaa alkoholia vanhempien lasista ennen kuin täytin 10v. Olutta, viiniä ja väkeviä. Olihan se jännää ja hyi hitsit että maistui pahalta. Tupakkaakin tuli kokeiltua samalla tavalla. 70-luvulla eikä yhdestäkään samalla tavalla kasvatetusta tullut rappioalkkista. Tai minkäänlaista alkkista, itse otan lasin viiniä muutaman kerran vuodessa ja siihen jää.  

Tuntuu että mitä enemmän ihmisten elämää säädellään ulkoapäin ja mitä enemmän vaaditaan päitä vadille jos joku uskaltaa poiketa yleisesti hyväksyttävästä sitä onnettamammaksi ihmiset muuttuu. Elä ja anna elää, kaikki järjestyy kyllä. Joo eikä ollut laillista varmasti edes tuolloin 70-luvulla XD 

Vierailija
91/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikissa Euroopan maissa samat ikärajat.

Vierailija
92/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa taas. Minä sain maistaa alkoholia vanhempien lasista ennen kuin täytin 10v. Olutta, viiniä ja väkeviä. Olihan se jännää ja hyi hitsit että maistui pahalta. Tupakkaakin tuli kokeiltua samalla tavalla. 70-luvulla eikä yhdestäkään samalla tavalla kasvatetusta tullut rappioalkkista. Tai minkäänlaista alkkista, itse otan lasin viiniä muutaman kerran vuodessa ja siihen jää.  

Tuntuu että mitä enemmän ihmisten elämää säädellään ulkoapäin ja mitä enemmän vaaditaan päitä vadille jos joku uskaltaa poiketa yleisesti hyväksyttävästä sitä onnettamammaksi ihmiset muuttuu. Elä ja anna elää, kaikki järjestyy kyllä. Joo eikä ollut laillista varmasti edes tuolloin 70-luvulla XD 

Ai yhdestäkään tuolla tavoin 70-luvulla kasvatetusta ei tullut rappioalkoholistia? Et kai usko tuohon itsekään, niin monista kuitenkin tuli (vaikkei sinusta tai sinun kavereista). Sillä tuskin on loppujen lopuksi suurtakaan väliä missä iässä saa sen tilkan alkoholia maistaa, enemmän se vanhempien esimerkki vaikuttaa ja myöhemmät elämän tapahtumat (ja geneettinen alttius).

Vierailija
93/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinani noin 15-vuotiaasta alkaen pienen viinilasillisen kotona kun syötiin juhlavammin ja vanhemmatkin ottivat. Joskus otin, joskus en. Eläissäni en ole ollut kunnolla humalassa, juon korkeintaan pari lasia viiniä kerrallaan tai yhden miedomman juoman esim. saunassa. Nyt on oma lapsi päässyt ripille ja samalla tyylillä olen toiminut itse häntä kohtaan. Ei kulje kylillä niin taatusti ei ole salaa missään juonut, mutta katson kuitenkin että tuon ikäinen voi tässä mittakaavassa alkoholiin tutustua. Näen sen osaksi normaalia elämää, ei tietenkään pakollisena, mutta jos itse haluaa maistaa.

Vierailija
94/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikissa Euroopan maissa samat ikärajat.

Silloin kun Suomen ikärajoja uusittiin niin meille haluttiin kovasti uskotella että samat 18 ja 21 ikärajat on käytössä kaikkialla Euroopassa ja että kyseistä ikärajauudistusta vaaditaan Suomen EU -jäsenyyteen. Ja osa ihmisistä elää edelleen tässä harhassa.

Vierailija
95/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Alkoholin välittäminen alaikäiselle on rikos.

Vierailija
96/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa alkoholittomia viinejä.

Miksi ihmeessä pitää lapselle antaa alkoholia, kun on toinenkin vaihtoehto? Onhan aikuisissakin niitä, jotka syystä tai toisesta eivät nauti alkoholia, mutta viiniä voivat ottaa - alkoholittomana.

Vierailija
97/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sille simaakaan saa antaa.

Naapureiden lasten vappujuhlissa oli Mehikatti -Simaa, heti kun näin kävin kaatamassa juomat maahan ja tein lasun alkoholin välittäminen alaikäiselle. Sen jälkeen ei ole naapureita enää näkynyt.

Itse tiedän vain Mehukatti-siman, ja se on täysin alkoholiton. Meillä myös tehty itse simaa vuosittain, jota lapset ovat juoneet, ja siinä varmaankin enemmän alkoholia käymistuotteena, kuin Mehukatissa.

Olitpa hauska satutäti 😊

Vierailija
98/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistysmaa Ranskassa sentään tarjottiin kouluruokailussa viiniä, kunnes vuonna 1956 tiukennettiin sääntöjä ja alle 14-vuotiaille ei enää tarjoiltu, ja isommillekin vain lasillinen.

Vierailija
99/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole sinunlaisiasi ressukoita 🤷🏻

Vierailija
100/118 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohis, mutta alkoi naurattamaan juurikin tuo 70-luvun maininta, kun mäkin silloin ostin aina isälleni punaisen nortin ja ruusu-suklaata synttärilahjaksi. Olen syntynyt -66. Eipä iällä ainakaan tupakan suhteen ollut mitään väliä. Enkä silti itse polta..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan