Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosiaan niin että nykyään ei uusita reseptejä kuin lääkärin vastaanotolla?

Vierailija
06.06.2023 |

Kyseessä lääkkeet joita olen syönyt noin 15 vuotta, ilman mitään ongelmia. Tähän asti uusittu myös ilman ongelmia. Ja nyt, kun lääkärille on jo sairauden takia todella vaikea saada aikaa, niin reseptit pitää mennä lääkärin vastaanotolle uusimaan?

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä uusin kanta.fi:ssä

Niin olen minäkin uusinut aina aikaisemmin mutta nyt ei enää onnistu. -ap

Minullakaan ei mennyt läpi, mutta kun soitin terveysasemalle sen olisi pitänyt mennä läpi.

Oli ostopalveluterveyskeskus. Kannattaa soittaa.

Vierailija
82/102 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet syönyt 15 vuotta lääkettä ilman, että välillä on otettu labrat, tehty kokonaiskartoitusta hoidostasi jne on todellakin viimeinen hetki käydä vastaanotolla. Yksityiselle pääset vaikka samana päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Livoja ohjeita täällä. Olen 2, 5 kk odottanut pääsyä lääkärille, joten jos olisi lääkettä pitänyt odottaa niin voi voi.

Ihme olioita olette neuvojenne kanssa.🤨

Meinasitko, että täällä palstalla uusitaan reseptejä, tai annetaan lääkärille aikoja? Jos joku aloittaa keskustelun, niin luultavasti hän toivoo siihen myös vastauksia, olettaisin 🤷🏻

Vierailija
84/102 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Livoja ohjeita täällä. Olen 2, 5 kk odottanut pääsyä lääkärille, joten jos olisi lääkettä pitänyt odottaa niin voi voi.

Ihme olioita olette neuvojenne kanssa.🤨

Niinpä, ja nämä "soita ja pyydä kiireellinen puhelinaika".

Huhhuh, ei tässä ihan tyhmiä olla. Mieheni sairastui kuukausi sitten ja yritti soittaa terveyskeskukseen aamulla 8:03. Puhelimessa rullasi nauhoite, joka käski painamaan sitä ja tätä nappulaa, ja lopuksi ilman mitään jonotusta nauhoite sanoi, että "olette takaisinsoittojonossa" ja puhelu katkesi itsestään.

Aika pitkä jono, kun mies ei ole vieläkään saanut soittoa takaisin, ja tautikin onneksi parani itsestään (hänen olisi kyllä kuulunut päästä sinne terkkariin syystä x, y ja z).

Että ___soittakaa___ hei sinne terkkariin ja pyytäkää reseptin uusintaa, mikä on ongelma??? xD

Itselläni taas päinvastoin! Halusin tietää tulevista verikokeistani, voinko ottaa aamulääkkeeni ennen niitä, vaiko en. Soitin terveyskeskukseen ja valitsin sen kiireetön asia-nron. Mulle soitettiin alle kahden tunnin, vaikka olin varautunut useisiin päiviin, kun niitä tarinoita kuulee niin paljon.

Vierailija
85/102 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun omakannasta ovat kaikki tiedot kadonneet. Kävin itse ihmettelemässä ja varmistamassa tämän terveyskeskuksessa.

Osaako joku selittää tämän? Terveyskeskuksessa ei osattu, enkä saanut mitään neuvoja.

Oho! Voiko olla mahdollista, että ne tiedot löytyy Maisasta. Tämmönenkin on, mulle sanottiin, että voin katsoa silmänpohjan kuvantamisen tulokset sieltä. Sellanenhan löytyi, kirjauduin sisään ja tulokset oli siellä. Lievästi sanottuna sekavaa tää kaikki. ( julkisella olin)

Vierailija
86/102 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia lääkkeitä ei saa sieltä uusittua. Tai jos aikaa on kulunut liikaa, niin ei mitään.

Joidenkin mielestä näköjään pitäisi saada iänkailen vaan uusintoja ilman että lääkäri koskaan katsoo potilasta ja tarkistaa tilanteen. Nää sitten koetaan kiusaamiseksi ja luullaan että resepti on peruttu kokonaan kun ei se mielen mukaan menekään. Itselläni on elinikäinen lääkitys joka sopii eikä mitään haittaa ole ollut. Silti en oleta etteikö minun koskaan pitäisi tavata lääkäriä saadakseni uusittua .

Mulla myös sairaus, jonka vuoksi lääkäri vähintään puolivuosittain antaa soittoajan, ja aina ennen sitä, tulee kutsu verikokeisiin. Huolestuttaisi enemmän, jos vuositolkulla automaattisesti lääkereseptit uusittaisiin ilman minkäänlaista kontaktia lääkäriin.

Vierailija
87/102 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on reseptejä lääkkeille kilpirauhaselle, verenpaineeseen ja astmalle. Muutaman vuoden välein niitä ei suostuta uusimaan muuten kuin lääkärin vaataanotolla.

Ymmärrän, että kontrollikäyntejä pitää olla.

Vierailija
88/102 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kuin poikkeustapauksissa. Mutta jos et ole käynyt kontrolleissa aikoihin tai lääkäri on uusi, eikä ole koskaan tavannut sinua, on ihan yleistä, että uusintaa ei suoriteta kumileimasinautomaationa, vaan jossain vaiheessa halutaan tavata ja katsoa, onko se lääkitys edelleen oikea, vain pitäisikö jotain muuttaa. Ihan sinun parhaaksesi tämä - ei kiusantekoa.

Onko jossain vielä ns. Omalääkäri? Eli pääset aina samalle lääkärille? Meidän kaupungissa on joka ikinen kerta eri lääkäri.

Omalääkäri systeemiä kai kokeiltiin ainakin jossain. Ei tainnut toimia. Tälläkin hetkellä jotkut lääkärit ajaa asiaa, mutta tuskin edistyy. Poliitikot on puhuneet vuosikymmeniä samaa jargonia, mitään oikeita parannuksia ei olla aidosti edes yritetty. Tähän on tultu, koko terveydenhoitosektori kaatuu kaatuu. En ymmärrä, miten edelliset sosiaaliministerit edes öitään pystyy nukkumaan tämän katastrofin edessä.

Vierailija
89/102 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet syönyt 15 vuotta lääkettä ilman, että välillä on otettu labrat, tehty kokonaiskartoitusta hoidostasi jne on todellakin viimeinen hetki käydä vastaanotolla. Yksityiselle pääset vaikka samana päivänä.

Ei täällä vähän syrjemmässä pääse edes yksityiselle välttämättä samana päivänä.

Vierailija
90/102 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän se käynti julkisella maksaa tai vähintään samanverran, eikä tarvii jonotella julkiselle. Tänään sain pissatulehdukseen Lääkäri taskussa-palvelusta reseptin vartissa. Hinta 36,90 

Vierailija
91/102 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköisessä reseptissä (Kanta.fi) on mahdollisuus uusia resepti omassa terveyskeskuksessa napin painalluksella.

Itselläkin voi parhaimmillaan mennä 1-20 reseptiä.

Ne saa sähköisesti noin viikon sisällä (ainakin Oulussa).

Ja jos joku lääkäri ei suostu uusimaan reseptiä, lähettää sen reseptin uudelleen uusittavaksi toisena päivänä, niin varmaan menee läpi, kun on eri lääkäri uusimassa.

Vierailija
92/102 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyyppisiä ongelmia minullakin. Kelakorvattava lääke katosi ja sairaudet siinä mukana. Laitoin Kelalle kaksi viikkoa sitten kyselyn ja maininnan että ei ole tapahtunut ihmeparantumista, ei ole tullut vastausta. 

Vierailija
93/102 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin eilen reseptin uusintaan Kannan kautta ja uusittiin samana päivänä.

Vierailija
94/102 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kuin poikkeustapauksissa. Mutta jos et ole käynyt kontrolleissa aikoihin tai lääkäri on uusi, eikä ole koskaan tavannut sinua, on ihan yleistä, että uusintaa ei suoriteta kumileimasinautomaationa, vaan jossain vaiheessa halutaan tavata ja katsoa, onko se lääkitys edelleen oikea, vain pitäisikö jotain muuttaa. Ihan sinun parhaaksesi tämä - ei kiusantekoa.

Olen pitkään käyttänyt ongelmitta lääkkeitä (kolestroli, verenpaine hormoni),mutta nyt lääkäri (työterveys) on uusinut reseptit vain lyhyeksi aikaa ja pitää aina käydä vähän väliä uusimassa ja maksaa erikseen siitä lystistä. Vaikuttaa minusta rahastamiselta. 

Vierailija
95/102 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on uusittu, kun olen laittanut omakannassa uusimispyynnön.

Vierailija
96/102 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole oikein että käyt joskus lääkärin vastaanotolla. Jos on tinka niin mene päivystykseen .

Vierailija
97/102 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela lienee myös antanut määräyksiä lääkäreille kuinka pitkään voi uusia potilasta tapaamatta !

Vierailija
98/102 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri päättää asian, koska hän myös vastaa siitä. Ei ole kenenkään etu syödä vuosia jotain lääkettä ilman mitään kontrolleja. Myös lääkärit ovat usein kyllästyneitä ja saattavat uusia jos itse pääsevät helpommalla. Jotkut sitten puuttuvat ja pyytävät kontrollikäynneille kuten kuuluukin. Moni pitää tätä "mielivaltana" tms ja ihmettelee voiko lääkäri tehdä niin tai näin. Nimenomaan voi. Se on juurikin lääkäri, joka saa ihan itse arvioida reseptin uusinnan jne ja siihen ei potilas tai hoitajakaan voi sanoa  mitään. Tämä on monelle "asiakkaalle" liian vaikeaa ymmärtää. Asiakaspalvelu ei tarkoita sitä, että lääkäri tekee mitä potilas haluaa. Yleensä vääntöä käydään Lyricasta, unilääkkeistä, Diapamista ja Panacodista. Ja tietty Adhd- lääkkeistä.

Vierailija
99/102 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole omakannan kautta saanut uusittua kaikkia reseptejäni, vaikka kyseessä ovat pysyviksi tarkoitetut lääkkeet. Ymmärrän sen, että thyroxinin takia pitää käydä aika ajoin verikokeessa, mutta astmani ei tule ikinä paranemaan ja tajuan kyllä itse, milloin se huononee.

Viimeksi kävi niin, että jouduin käymään tk:ssa sairaanhoitajan vastaanotolla ja hän sitten laittoi reseptin uusittavaksi. Uusimisessa kesti kaksi viikkoa, joten jatkossa pitää olla valppaana uusimassa reseptejään hyvissä ajoin. Ajoissa olin alunperin nytkin, mutta alkoi viimenään se tarvittava lääke olemaan vähissä.

Lähiomaisille ja ystäville on käynyt lyhyen ajan sisällä niin, että lähetteet tiettyihin toimenpiteisiin/tutkimuksiin eivät ole koskaan löytäneet perille. Virheitä sattuu, mutta kun niitä virheitä tuntuu tänä päivänä sattuvan turhan usein.

Vierailija
100/102 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viimeksi käynyt lääkärissä tämän vuoden alkupuolella ja silloin oli kyllä puhetta myös näistä lääkkeistä ja reseptien uusimisen piti jatkua entiseen tapaan. Että kyllä tämä nyt kiusanteolta vaikuttaa. Ja minun syynikö se on että lääkärit vaihtuu koko ajan?

älä rynnistä omiin olettamuksiesi varaan tehtyihin johtopäätöksiin. Menet sinne  vastaanotolle ja kysyt kohteliaasti miksi tänne piti tulla erikseen, kun viimeksi sanottiin toisin. Kyllä ne kertoo sitten syyt.  Lääkäri, joka sinulle reseptit uusii, on kuitenkin vastuussa määräämistään lääkkeistä, joten jos hän kokee, että sinut olisi hyvä tavata, niin sitten se on niin.

En ole itse päässyt lääkärin vastaanotolle uusimaan rseptejä. Yleensä uusimispyynnön teen itse kannan kautta, tai jos tarvitsen jotain, josta resepti on jo vanhentunut, niin sitten hoitaja laittaa uusimispyynnön lääkärille ja sillä selvä. Viimeksi kilpparilääkityksen kanssa piti käydä lääkärillä, koska radiologi oli toivonut, että lääkäri tutkii ja sitten lähete radiologille (minulle hyvänlaatuisia kasvaimia siellä, siksi lääkitykseni määräytyy radiologin + yleslääkärin yhteistyöllä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi