Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosiaan niin että nykyään ei uusita reseptejä kuin lääkärin vastaanotolla?

Vierailija
06.06.2023 |

Kyseessä lääkkeet joita olen syönyt noin 15 vuotta, ilman mitään ongelmia. Tähän asti uusittu myös ilman ongelmia. Ja nyt, kun lääkärille on jo sairauden takia todella vaikea saada aikaa, niin reseptit pitää mennä lääkärin vastaanotolle uusimaan?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan yksityislääkärit eivät uusi esimerkiksi nukahtamislääkereseptejä etänä. Kyllähän se harmittaa, kun parin euron paketille tulee satanen lisähintaa ja tunti-pari ajantuhlausta, jos sen uusiminen pitää käydä vastaanotolla kinuamassa.

Siksi nämä kannattaa hoitaa julkisella. Ensimmäisellä kerralla (puhelin-)ajan saamiseen voi mennä pari kuukautta, mutta sen jälkeen uusintaralli ei maksa mitään ja hoituu puhelimessa. Ainakin kun kyse on kohtuukäytöstä.

Vierailija
42/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pitääkö mun tässä nyt kertoa teille niiden lääkkeiden nimet?

lol

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soten käyttöönoton takia monilla alueilla ollaan nyt täysin sekavassa tilanteessa. Ehkä se siitä lähtee sujumaan.

Mielenkiintoinen oli tuo aamuteeveen väite, että kalliista erikoishoidosta pitää säästää ja lisätä terveyskeskuslääkäreitä, joissa kuulemma käy liikaa terveitä.

Siis  vaikka sydänlääkärin pitäisi siirtyä tk- töihin ja sanoa potilaalle, että joo tarvitsisit leikkauksen, mutta leikkaajia ei enää ole, kun ovat kalliita.

Ongelma on kuulemma se, että hoidetaan terveitä, toisin kuin maissa, joissa hoito on parempaa ja yhteiskunnalle halvempaa kuin meillä.

Vierailija
44/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se siis ok että lääkäri vaan päättää että reseptiä ei enää uusita, vaikka olisi kyseessä sellainen lääke joka pitäisi lopettaa asteittain annosta pudottamalla? Kyseessä ei ole mikään rauhoittava, panacod tai muu sellainen.

Jos sinulla pitäisi olla niitä lääkkeitä entisestä reseptistä vielä ohjeen mukaisesti käytettynä jäljellä sen verran, että lopetus sujuu? Tai jos lääkäri juuri siksi haluaa sinut nyt sinne vastaanotolle, että käytte läpi sen lopetuksen ajoituksen ja annokset sen sijaan, että saisit taas kahden vuoden satsin lääkkeitä automaattisesti pyytämällä, etkä edes yrittäisi lopettaa? 

Miksi hyvin toimiva lääke pitää lopettaa, kun vaiva ei ole poistunut?

Olihan tää sarkasmia?

(hyvin toimiva lääke, joka ei auta vaivaan)

Hyvä tavaton sentään, krooniset vaivat/sairaudet ei poistu tai parane, oireet pysyy lääkityksellä pois tai ainakin helpottuu.

Niinpä, mutta kun tätä asiaa ei näköjään monet tajua. Vängätään vastaan vaikka itsekin tiedetään että ollaan väärässä. Levottomat jalat on krooninen vaiva eikä se parane!

Vierailija
45/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lääkäri joka ei ole koskaan edes tavannut asiakasta, päättää että tämä lääkitys on nyt loppu? Mitä hittoa?

Juuri näin kävi minullekin.

Minulle myös.

Vierailija
46/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se siis ok että lääkäri vaan päättää että reseptiä ei enää uusita, vaikka olisi kyseessä sellainen lääke joka pitäisi lopettaa asteittain annosta pudottamalla? Kyseessä ei ole mikään rauhoittava, panacod tai muu sellainen.

Jos sinulla pitäisi olla niitä lääkkeitä entisestä reseptistä vielä ohjeen mukaisesti käytettynä jäljellä sen verran, että lopetus sujuu? Tai jos lääkäri juuri siksi haluaa sinut nyt sinne vastaanotolle, että käytte läpi sen lopetuksen ajoituksen ja annokset sen sijaan, että saisit taas kahden vuoden satsin lääkkeitä automaattisesti pyytämällä, etkä edes yrittäisi lopettaa? 

Jos sillä ei kukaan enää tienaa.

Bingo.

Lekuri ei saa provikoita vanhoista lääkkeistä.

Vierailija
47/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on varmaan syytä soittaa sinne terveyskeskukseen ja selittää tilanne. Ei sitä lääkettä vain päätetä, että sitä ei uusita, vaan ilmoitetaan, että sitä ei uusita ilman lääkärissä käyntiä. Jos kyseessä on lääkitys, jota oikeasti tarvitset, saat kyllä kiireellisen ajan soittamalla. 

Vierailija
48/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän usein törmää vanhukseen tai omaisiin, jotka kertovat, että professori XX kertoi 60-luvulla, että tätä lääkettä ei saa koskaan lopettaa.  Usein on niin, että potilaalle tulleet uudet lääkkeet tai esim muutokset verenpaineessa jne tekevät vanhasta lääkkeestä jopa vaarallisen ja potilas/omaiset vaan pänkäävät että ei missään nimessä saa lopettaa. Kyllä se on ihan asiallista välillä käydä ihan vastaanotolla asia tarkistuttamassa.

Vierailija
49/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen niistä lääkkeistä on Sifrol. Olen saanut sen levottomiin jalkoihin. Vaiva ei ole poistunut mihinkään, mutta annos on pysynyt samana koko ajan. Sain lisäksi lääkäriltä luvan että voin ottaa sitä vain tarvittaessa, koska minua ei levottomat jalat vaivaa läheskään joka yö. En ymmärrä, miksi minun nyt pitäisi lopettaa tämä toimiva lääke ja alkaa tuskailemaan yöt kun jalat ei anna nukkua.

Kokeile painopeittoa, mulla se auttoi levottomiin jalkoihin 👍🏻

En voi, koska kärsin ihan kamalan pahoista kuumista aalloista niin että mulla on kesät talvet tornituuletin sängyn jalkopäässä. Kun hikipuuska tulee potkin peiton pois alta aikayksikön pois päältäni. Painopeitto ei mun tapauksessa toimisi.

Aa, okei. Mä en pidä sitä kuin juuri jalkojen päällä, polvista alaspäin, ja toiminut tosi hyvin. Tsemppiä 👍🏻

Vierailija
50/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä ei kukaan enää tienaa.

Bingo.

Lekuri ei saa provikoita mistään lääkkeistä. 

Lekuri ei saa provikoita vanhoista lääkkeistä.

Vierailija
51/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen niistä lääkkeistä on Sifrol. Olen saanut sen levottomiin jalkoihin. Vaiva ei ole poistunut mihinkään, mutta annos on pysynyt samana koko ajan. Sain lisäksi lääkäriltä luvan että voin ottaa sitä vain tarvittaessa, koska minua ei levottomat jalat vaivaa läheskään joka yö. En ymmärrä, miksi minun nyt pitäisi lopettaa tämä toimiva lääke ja alkaa tuskailemaan yöt kun jalat ei anna nukkua.

eihän se lääke toimi, jos vaiva ei ole poistunut? Josko lääkäri haluaa miettiä tehokkaampaa hoitoa tai annostuksen säätämistä, että oireita tulisi vielä harvemmin tai ei ollenkaan. Tai jos tosiaan tuo lääke ei ole enää soveltuva ikäsi, muiden vaivojesi tai muun lääkityksesi takia ja siksi pitää miettiä muita vaihtoehtoja.

Vierailija
52/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Livoja ohjeita täällä. Olen 2, 5 kk odottanut pääsyä lääkärille, joten jos olisi lääkettä pitänyt odottaa niin voi voi.

Ihme olioita olette neuvojenne kanssa.🤨

Vierailija
53/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut huuliherpeksen estolääkitystä uusittua, kun reseptin oli kirjoittanut työterveyslääkäri, ja työpaikka vaihtunut. Mutta kun soitin tk:hon sain sairaanhoitajalle ajan ja reseptin uusittua, kun tämä konsultoi lääkäriä. Nyt on taas vuodeksi resepti voimassa. Ei ollut kova työ.

Vierailija
54/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omainen kävi uusimassa ajokorttia ja meni  yksityiselle (pakkokin) vaadittavaan tarkastukseen.

Se lääkäri oikeasti tutustui sairaushistoriaan, ja vaihtoi jonkun iänkaikkisesti uutitun lääkkeen parempaan  ja jopa halvempaan.

Hän myös huomasi, että omaisellani julkisessa diagnosoitua tautia ei ollut oikeasti edes tutkittu ja kirjoitti lähetteen sairaalaan.

Mietin, että jos joku ottaisi urakaksi käydä kaikki ihmisten reseptit ja niiden tarpeen ja järkevyyden, niin rittäisi puuhaa.

Vierailija
55/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on uusittu jatkuvasti jopa kymmeniä vuosia vanhoja lääkkeitä, jotka eivät välttämättä nykyisin ole paras hoito asiakkaan vaivaan. Moniin lääkityksiin on tullut uusia ja halvempia vaihtoehtoja.

Vierailija
56/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva juttu, JOS sen uusinnan hylkäyksen ohessa tulisi automaattisesti tapaamisaikavaraus lääkärin kanssa.

Nimim. halusin hankkia migreenilääkkeet. En päässyt terveyskeskukseen puhelimitse läpi. Täytin OmaOlo-kyselyn, johon chat-lääkäri vastasi minulle, että ei toivoakaan päästä puoleen vuoteen, mutta ota tästä palveluseteli ja käy yksityisellä.

No palveluseteli oli ihan mukava systeemi, sain hoidettua asian viikon sisällä. Mutta sitten söin sen reseptin tyhjäksi ja tarvitsin lisää. Mitäs nyt? Kys. yksityisellä lääkäriasemalla ei ollut uusintamahdollisuutta Kannassa. En myöskään voinut lähettää uusintapyyntöä Kannasta terveyskeskukseen, koska minulla ei ollut asiakkuutta siellä. Koska en ollut päässyt sinne!

Minä en todellakaan tiedä, mitä normaali-ihmisen kuuluisi tehdä tässä tilanteessa. Mulla on suhteita, joita en haluaisi käyttää, mutta minkäs teet.

Vierailija
57/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle alkoivat uusia pitkäaikaista lääkitystäni vain kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan, koska kontrollit ovat tekemättä useilta vuosilta, koska eräänä aikana ei annettu aikoja ollenkaan tällaisiin asioihin ja sen jälkeen ei ole ollut aikoja. Neljännellä kerralla uusivat sitten pariksi vuodeksi, vaikkei edelleenkään ollut edes aikaa varattuna. Nyt, kun on reseptit, en taida viitsiä edes yrittää varata aikaa, koska tiedän vastauksen jo etukäteen. Katsotaan keväällä 2025, kun reseptien uusinta on taas ajankohtaista. 4 vuotta mennyt jo näin, joten eiköhän tässä pärjätä vielä pari vuotta lisää.

Vierailija
58/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva juttu, JOS sen uusinnan hylkäyksen ohessa tulisi automaattisesti tapaamisaikavaraus lääkärin kanssa.

Nimim. halusin hankkia migreenilääkkeet. En päässyt terveyskeskukseen puhelimitse läpi. Täytin OmaOlo-kyselyn, johon chat-lääkäri vastasi minulle, että ei toivoakaan päästä puoleen vuoteen, mutta ota tästä palveluseteli ja käy yksityisellä.

No palveluseteli oli ihan mukava systeemi, sain hoidettua asian viikon sisällä. Mutta sitten söin sen reseptin tyhjäksi ja tarvitsin lisää. Mitäs nyt? Kys. yksityisellä lääkäriasemalla ei ollut uusintamahdollisuutta Kannassa. En myöskään voinut lähettää uusintapyyntöä Kannasta terveyskeskukseen, koska minulla ei ollut asiakkuutta siellä. Koska en ollut päässyt sinne!

Minä en todellakaan tiedä, mitä normaali-ihmisen kuuluisi tehdä tässä tilanteessa. Mulla on suhteita, joita en haluaisi käyttää, mutta minkäs teet.

Saat reseptin uusittua samalla yksityisellä chatin kautta tai puhelisoitolla. Voit käyttää myös toista yksityistä palveluntarjoajaa, edullisimpana lääkäri taskussa. Suhteita ei tarvita mihinkään, tietoa tarvittaisiin. Hirveän moni vastustaa esim chatpalveluita, vaikka ne ovat sekä nopein että edullisin tapa hoitaa moni asia.

Vierailija
59/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uusin juuri kannassa kipulääkkeitä ja RR-lääkkeitä. Kolmiolääkkeitä jos tarvii , on varattava lääkäriaika.

Vierailija
60/102 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Livoja ohjeita täällä. Olen 2, 5 kk odottanut pääsyä lääkärille, joten jos olisi lääkettä pitänyt odottaa niin voi voi.

Ihme olioita olette neuvojenne kanssa.🤨

Niinpä, ja nämä "soita ja pyydä kiireellinen puhelinaika".

Huhhuh, ei tässä ihan tyhmiä olla. Mieheni sairastui kuukausi sitten ja yritti soittaa terveyskeskukseen aamulla 8:03. Puhelimessa rullasi nauhoite, joka käski painamaan sitä ja tätä nappulaa, ja lopuksi ilman mitään jonotusta nauhoite sanoi, että "olette takaisinsoittojonossa" ja puhelu katkesi itsestään.

Aika pitkä jono, kun mies ei ole vieläkään saanut soittoa takaisin, ja tautikin onneksi parani itsestään (hänen olisi kyllä kuulunut päästä sinne terkkariin syystä x, y ja z).

Että ___soittakaa___ hei sinne terkkariin ja pyytäkää reseptin uusintaa, mikä on ongelma??? xD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän