Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokavalio kuntoon

Vierailija
05.06.2023 |

Mitä hyvä ruokavalio sinulle tarkoittaa, jos sinun pitäisi laihduttaa tai muuten kiinnittää huomiota syömiseen? Mitä lisäisit ja mitä vähentäisit ravinnosta ja miksi?

Itsellä on koko kevät ollut syömistä ja koko on turvonnut olo. Jotain pitäisi tehdä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähensin turhat hiilihydraatit, joita söin koko talven ulkomaille muuton ja työstressin takia. Halusin jotain hyvää ja nopeaa. Tämähän ei tietenkään kannattanut, koska tämä sokerinen naposteleva syömistapa vain tuntui lisäävän nälkää. Jätin pois pastan, kaiken uppopaistetun, leivokset, keksit, sämpylät jne. Tilalle kasviksia, oliiviöljyä, munia ja kunnon lihaa. Jätin pois limonadit, jääteet ja makeat kahvijuomat. Tilalle vettä, kahvia ja teetä ilman maitoa ja sokeria. Alkoholia juon muutenkin aika vähän. Ylipäätään olen vähentänyt ulkona syömistä. On vasta viides viikko menossa, mutta nälkä hiipii enää normaaleina ruoka-aikoina, noin kolme kertaa päivässä. Oikeaa ruokaa saa syödä yllättävän isoja annoksia. Olen ruvennut lisäksi nukkumaan enemmän ja käymään uimassa ja ulkokuntosalilla puistossa. Työmatkat taitan kävellen ja siihen menee reilu tunti päivässä. Paino on ruvennut laskemaan ja energiaa on enemmän. Sanoisin, että aluksi vähennä jalostettua ruokaa ja lisää kävelyä sekä unta. Kaikkea ei kuitenkaan kannata kokeilla yhtä aikaa, jos uusien tapojen aloittaminen tuntuu vaikealta. Tsemppiä!

Vierailija
2/2 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni hyvä ruokavalio on sellainen, että olo on virkeä ja energiaa riittävästi. En noudata mitään tiettyä virallisterveellistä lautasmallia tai esimerkiksi karta sokereita neuroottisesti. Kasvissyöjä olen ollut 25 vuotta, maitotuotteita ja munia käytän harvakseltaan.

Mun energiansaannista iso osa tulee hiilihydraateista (kestävyyslajiharrastuksen vuoksi), eli siellä on tummaa pastaa, puuroa, ruisleipää ja ihan rehdisti pullaa jne. Muutoin tykkään mausteisesta ruuasta, kokeilen mielelläni uusia reseptejä. Linssejä, papuja ja tofua pääasiassa proteiininlähteenä, rasvaa keho kestää aika huonosti. Oliivi- tai seesamiöljyä käytän ruuanlaitossa, mutta kovin rasvainen ruoka vetää pakin saman tien sekaisin. Tuoreita kasviksia ja hedelmiä menee paljon.

Toki omalla kohdallani iso energiankulutus antaa aika paljon vapautta syömiseen (plus se, että olen aina ollut alipainoinen, eli ei lihomistaipumusta), mutta olen muutenkin ollut aina vähän sellainen "syön sitä, mikä tuntuu hyvältä, enkä koe huonoa omaatuntoa karkeista" -tyyppi. Kyllä mulla keho kertoo, jos jokin ruoka-aine tai liian pitkä ruokailu ei sovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi