Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmille asumaan rahan säästämisen takia. Uhka vai mahdollisuus?

Vierailija
04.06.2023 |

Nykyiseen vuokra-asuntoon on tulossa putkiremontti ja muita peruskorjauksia.
vuokrasopimukset kaikilta asukkailta irtisanottu.
Ei huvittaisi enää maksaa kallista vuokraa pienestä palkasta.

Vanhempani itse tätä muuttoa ehdottivat ja sanoivat että saisin asua ilmaiseksi. Itsellä ikää 24v.
Toki saisi rahaa säästettyä, mutta en tiedä jaksaisiko sitä asumisjärjestelyä kovin kauaa. Oma huone kyllä olisi.
Onko uhka vai mahdollisuus?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran lähteneet eivät meille muuta, ainakaan ilmaiseksi.

Vierailija
22/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä sasin asumiskulut pois vaikka puoleksi vuodeksi, muuttaisin vaikka soluasuntoon. 

Kyllä minäkin soluasuntoon silloin voisin muuttaa, mutta takaisin kotiin. EN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni perheellinen passuuttaa vanhempiaan yhtenään ilmaisena lastenhoitoapuna jo muutenkin, niin jäisihän siitä matkakulut säästöön.

Vierailija
24/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet ovat mahdollistaneet sen, että Suomessa muutetaan ihmeen aikaisin omilleen, tukien varaan. Muualla maailmassa, joissa tällaisia tukia ei ole, on ihan normaalia elää kolmekymppiseksi vanhempien kotona. Monesti siellä on vielä isovanhemmatkin :D

En ole ikinä ymmärtänyt tätä hinkua Suomessa muuttaa aikaisin pois lapsuudenkodista. Itse muutin vasta 24-vuotiaana.

Vierailija
25/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä enää jaksaisi omia lapsiani saman katon alla, kun ovat jo vuosia asuneet omillaan. Siihen tulee aina se vanhempi-lapsi - suhde kehiin, vaikka ne lapset ovat jo aikuisia.

Viikko menisi, sitten heittäisin jo pihalle.

N53

Vierailija
26/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestäisi pää, jos pää kestää vanhempien avun tuomia velvotteita eli askareita, siitä vaan. Kannattaa kyllä ihan tosisssaan sitten säästää sitä rahaa.

Liian monta surullista tapausts nähnyt jotka asuvat vanhemmillaan aikamiespojiksi saakka.

Vierailija
27/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet ovat mahdollistaneet sen, että Suomessa muutetaan ihmeen aikaisin omilleen, tukien varaan. Muualla maailmassa, joissa tällaisia tukia ei ole, on ihan normaalia elää kolmekymppiseksi vanhempien kotona. Monesti siellä on vielä isovanhemmatkin :D

En ole ikinä ymmärtänyt tätä hinkua Suomessa muuttaa aikaisin pois lapsuudenkodista. Itse muutin vasta 24-vuotiaana.

Toi on niin totta. Mulla asuu yksi kaveri Bulgariassa ja siellä asuu kolme sukupolvea saman katon alla. Ei siellä ole mitään kattavaa tukijärjestelmää.

Vierailija
28/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin suunnittelet sitä rahaa säästettäväksi?

Vierailija
29/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä aloituksen tiedoilla, itte muuttaisin.

Oikeasti hyvä tilaisuus säästää hieman jemmaan rahaa.

24-vuotias ei ole vielä ikäloppu, moni tuon ikäinen asuu edelleen vielä vanhempien luona.

Ja mitä siihen säästämiseen tulee, niin muista sitten myös säästää kun siihen on hyvä mahdollisuus. Varsinkin jos on tällä hetkellä pa.

Säästäminen jos ei ole yhtään säästöjä. Tällöin voi säästämisen aloittaminen tuottaa vaikeuksia, jos on tottunut tuhlaamaan kaikki on edelleen houkutus jatkaa kaiken tuhlaamista vaikka saisikin enemmän rahaa.

Vierailija
30/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliaikaisesti muuttaisin. Korkeintaan muutamaksi kuukaudeksi, sen jälkeen alkaa olla sietokyky varmasti äärirajoilla.

Vierailija
31/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on niin totta. Mulla asuu yksi kaveri Bulgariassa ja siellä asuu kolme sukupolvea saman katon alla. Ei siellä ole mitään kattavaa tukijärjestelmää.

Niin. Ja siellä mamma ostaa ja kokkaa aikuisten ladten ruuat, pesee pyykit ja siivoaa kämpän. Eikä kukaan kysy, että haluaako se mamma sitä. Eikä mamma kehtaa sanoa, että menkää nyt lokinpoikaset jo elämään omaa elämäänne. Lokinpoikaset kuvittelevat, että mammasta on kiva raataa heidän eteensä, eikä mitään apua tartte antaa.

Vierailija
32/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin valmistuttuani kaksi vuotta vanhemmillani ja pyrin säästämään kaiken mitä pystyin. Sillä rahalla sain omakotitalon ostaessani maksettua suoraan puolet kauppahinnasta.

Vierailija
33/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ja siellä mamma ostaa ja kokkaa aikuisten ladten ruuat, pesee pyykit ja siivoaa kämpän. Eikä kukaan kysy, että haluaako se mamma sitä. Eikä mamma kehtaa sanoa, että menkää nyt lokinpoikaset jo elämään omaa elämäänne. Lokinpoikaset kuvittelevat, että mammasta on kiva raataa heidän eteensä, eikä mitään apua tartte antaa.

Tai sitten sielläpäin maailmaa ei ajatella kuten täällä ja ollaan iloisia ja ylpeita kun saadaan passata aikuisia lapsia. Kaikkialla ei ajatella kuten länsimaissa.

Vierailija
34/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla filippiinatuttava asuu noin Suomessa. Ei ole tyytyväinen, sillä ei ole mitään yksityisyyttä. Hän on keskimmäistä sukupolvea.

Vierailija
35/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä ap väännät?

EI putkiremonttien, eikä peruskorjausten takia, vuokrasopimuksia irtisanota.

Mutta silloin asunnossa ei voi asua, kun wc eikö kylppäri ole käytössä, on melua ja pölyä.

Eihän nyt putkiremontti ikuisuuksia kestä.

Suomen suurin vuokranantaja Heka kyllä irtisanoo vuokrasopimukset peruskorjauksen vuoksi. Toki Heka myös tarjoaa väistöasuntoa tilalle, ja vanhaan asuntoon saa palata remontin jälkeen.

Vierailija
36/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljeni asui vanhemmilla 30 vuotiaaksi asti ja osti sen jälkeen omakotitalon, traktorin, harrasteauton, veneen jne ihan yksin. Duunari ammatiltaan, ei yrittäjä.

Vierailija
37/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliaikaisen, etukäteen tiedossa olevan ajanjakson voisi ottaa aikuisen jo kotoa lähteneen lapsen takaisin kotiin asumaan. Tuo putkiremotti on yksi sellainen syy.

Vierailija
38/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta äitinä olis kiva, että kodissa on enemmän elämää, siinä samalla kokkaisin kolmelle kuin kahdellekin. Ja on järkevää jos näin se on mahdollista, säästää tässä kohdin. Asuminen vie ison siivun tuloista.

Vierailija
39/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla, pääsethän sinä sieltä pois jos et kestä.

Vierailija
40/40 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin asun taas vanhempien luona, mutta tässä onkin menty edes takas Suomen ja ulkomaan välillä että oman asunnon pitäminen Suomessa olisi rahan tuhlausta. Omat vanhempani ovat jo huonokuntoisia ja vaikka kotitöiden hoito olisi hyvää arkiliikuntaa niin autan heitä saman katon alla asuessa kotihommissa, kaupassa tms. Veljeni asui myös opiskellessa+töitä tehdessä vanhempieni luona ja sai säästettyä oman asunnon ostoon (hän ei kyllä auttanut kotihommissa, on enemmänkin passattavana).

En tajua näin "vanhempana" mikä hinku kaikilla on rahaa tuhlaamaan vuokriin.