"Aikuinen mies osti asunnon. Kun ensimmäisen vastikkeen maksun aika koitti, hän ihmetteli ääneen, miksi tällaisia vastikkeita pitää maksaa, ...
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä olekaan mikään pakko maksaa...
Eihän sinulla ole pakko asua missään. Mene metsään ja ole villi ja vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään kyllä ymmärrä että miksi asuntoyhtiön osakkeista maksetaan satojatuhansia euroja ja saa samalla tavalla vain hallintaoikeuden kuin asuisi vuokralla. Suuri kusetus kyseessä?
No on se hallintaoikeus paljon vahvempi, kukaan ei häädä sinua normaalitilanteessa sieltä pois, ellet tee jotain älytöntä, jolloin taloyhtiöllä on oikeus ottaa asunto haltuun tai jos asuntoyhtiö menee konkurssiin. Muuten saat asua siellä niin kauan kuin haluat.
Ja osallistua päätöksentekoon miten sitä yhtiötä hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin vain sitä että jos on vaikka kerrostalo asunto jossa on 50 huonetta, he maksavat vastiketta 200e per asunto kuukaudessa niin se on 10 000e/kk, minne tuo kaikki raha menee? Lämmityskuluihin,kiinteistöhuoltofirmalle,jätemaksut ja kiinteistövero? Sehän on ihan älyttömän paljon.
Esim. Helsingissä moni kerrostalo on vuokratontilla, joten tonttivuokraan menee iso osa.
Ja lämmitys on toki kallista, sitä ei vaan ajattele, kun se tulee helposti patterista! :)
Iältään aikuineen, mieleltään palstapoikasen kaltainen lapsi. Ikä ei tuo älyä vaan se pitää periä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään kyllä ymmärrä että miksi asuntoyhtiön osakkeista maksetaan satojatuhansia euroja ja saa samalla tavalla vain hallintaoikeuden kuin asuisi vuokralla. Suuri kusetus kyseessä?
On mahdollisuus maksaa omaa asuntoa tai jonkun toisen asuntoa.
Hämmästyttävän moni haluaa maksaa jonkun toisen asuntoa ja pitää sitä vielä kannattavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin vain sitä että jos on vaikka kerrostalo asunto jossa on 50 huonetta, he maksavat vastiketta 200e per asunto kuukaudessa niin se on 10 000e/kk, minne tuo kaikki raha menee? Lämmityskuluihin,kiinteistöhuoltofirmalle,jätemaksut ja kiinteistövero? Sehän on ihan älyttömän paljon.
Esim. Helsingissä moni kerrostalo on vuokratontilla, joten tonttivuokraan menee iso osa.
Ja lämmitys on toki kallista, sitä ei vaan ajattele, kun se tulee helposti patterista! :)
Lämmitystä tarvitsee lokakuu-toukokuun ajan vain eli ei lämmityskulut paljoa ole. :)
Itselläni sähkölämmitteinen rivitalo ja vastike 120e/kk lämmityskulut koko vuodelle jaettuna reilusti alle 50e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kertokaa alapeukuttajat mitä lisäoikeuksia tuolla ostohinnalla saa.
No vaikka sen, että et maksa kenellekään ulkopuoliselle vuokraa. Vastikkeet menevät taloyhtiön juokseviin kuluihin, kuten lämmitys, siivous, huollot jne. ja nämä ovat paljon vähemmän kuin vuokra olisi (toki maksat nämä samat asiat osana vuokraa, mutta vuokranantaja maksaa ne eteenpäin taloyhtiölle, eikä erittele niitä sinulle).
Onko se jotenkin autuaaksi tekevä asia, ettei maksa ulkopuoliselle vuokraa, jos samaan aikaan maksaa satoja, jopa toista tuhatta euroa korkoja?
Aina kuulee tän, että vuokralainen maksaa omistajalle jotain minkä voisi maksaa ns. itselleen.
Useimmat omistajat maksavat valtavia korkomenoja.
Samaan aikaan vuokralla asuva voi sijoittaa tuottavampiin kohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yhtiökokouksen edellä jaetaan kopiot taseesta ja tuloslaskelmasta kaikille.
Lisäksi vielä voi tulla vielä eritellympää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli joskus vuosi-pari sitten piiitkä pitkä keskustelu noista vastikkeista, juuri erityisesti nuo uudiskohteiden vastikeasiat tuntuivat olevan monelle ihan utopiaa. Moni oli ostanut uudiskohteen ymmärtämättä yhtään että se rahoitusvastike nousee ekojen lyhennysvapaiden vuosien jälkeen. Silloin tuli kyllä mietittyä että ei jessus millä mallilla asiat ovat.
Muistan tämän. Ketjussa oli jokunen uudiskohteen ostanut loukkaantuja alapeukuttamassa varoituksia siitä että heidän vastikkeensa nousevat jossain kohtaa joka tapauksessa tosi paljon kun lyhennysvapaa loppuu, ja silloin ei edes tiedetty vielä tästä nykyisestä korkotilanteesta. Aika karmea tilanne nyt monella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se hallintaoikeus paljon vahvempi, kukaan ei häädä sinua normaalitilanteessa sieltä pois, ellet tee jotain älytöntä, jolloin taloyhtiöllä on oikeus ottaa asunto haltuun tai jos asuntoyhtiö menee konkurssiin. Muuten saat asua siellä niin kauan kuin haluat.
no semmoset häädöt on ääri tapauksia vuokralla ollessa, esim metelöinti, ei maksa vuokraa tms. SAMASTA syystä sut voidaan häätää omistusasunnosta. Oon nähny kun joku ei maksanu yhtiövastiketta niin se joutu muuttamaan koska muut osakkaat joutu maksamaan sen osuuden. Sama pätee metelöintiin. Jos aiot elää noin, niin sama on edessä vaikka omstaisit. Toinen, mummo pantiin psykiatriselle osastolle koska tuhosi vedellä lattioita, muut osakkaat pisti sen. Ainoo poikkeus joku syrjänen ok-talo, muta ei sielläkään eletä kuin pellossa, vrt just oli juttu lehdessä että ympäristötarkastajat kiertelee pihoja.
Ei siis ole mitään eroa "häädöissä" omistit tai et!
Asun omistusasunnossa. Maksan hoitovastiketta+vesimaksua n. 240 eur/kk. Vastaavan kokoisen asunnon vuokra on n. 800 - 850 eur. Ei pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä piilee viisauden siemen. Suomalaiset yliarvostavat omistusasumista, mutteivät ymmärrä, että asunto-osakeyhtiössäkään he eivät omista varsinaisesti asuntoaan. He omistavat vain osakkeita, jotka oikeuttavat asunnon hallintaan. Eri hallintamuodoilla ei ole niin paljon eroa kuin kuvitellaan, ellei todella omista koko kiinteistöään itse. Vain silloin on todella oma tupa ja oma lupa.
Kaavoittamattomalla alueella on tosiaan oma tupa ja oma lupa. Kaavoitetulla omakotitaloalueella ei todellakaan voi tehdä mitä vain, ei tuosta vain voi rakentaa pihaan puutarhavajaa, ei voi maalata taloa sen väriseksi mitä mieleen juolahtaa jne ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yhtiökokouksen edellä jaetaan kopiot taseesta ja tuloslaskelmasta kaikille.
Lisäksi vielä voi tulla vielä eritellympää tietoa.
Näin itnroverttina en ole osallistunut kertaakaan yhtiökokouksiin ja ne laput mitkä jaetaan kotiin olen heittänyt roskiin koska evvk.
Vierailija kirjoitti:
Jengi nyt vasta tajuaa, että vain omakotitalon voi aidosti omistaa :D
Siis tarkoitat kiinteistön? Koska jos sulla talo vuokratontilla niin toki sen talon omistat ja voit siirtää pois tontin vuokrasopimuksen päättyessä.
Ja toisekseen, jos mulla on enemmistö sen asoy muotoisen kerrostalon osakkeista, niin kyllä mä senkin yhtälailla omistan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki selviää taloyhtiön tilinpäätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Joku tuttavasi varmaan on osakkaana asunto-osakeyhtiössä. Pyydä häneltä heidän yhtiönsä vuoden 2022 tilinpäätös. Siellä ne menot ovat tarkasti eriteltynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi vielä voi tulla vielä eritellympää tietoa.Näin itnroverttina en ole osallistunut kertaakaan yhtiökokouksiin ja ne laput mitkä jaetaan kotiin olen heittänyt roskiin koska evvk.
Sinähän fiksu olet.... NOT. Itsekin olen introvertti, mutta kyllä asioista pitää perillä olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku käy tyhjäämässä roskikset, se maksaa. Asunnoissa on lämmitys, ne maksaa. Ulkoalueella on ehkä aurauspalvelu, se maksaa. Kaikki tämä maksetaan taloyhtiön varoista. Taloyhtiön varat tulevat yhtiövastikkeista.
_______________________________________________________________________________________
Taloyhtiö joutuu joskus tekemään remontteja. Yllätys, nekin maksavat. Jokaisella asunnolla on neliömäärästä riippuen omat kustannukset remontille. Koska raha ei vain kasva puussa, remonttikulut veloitetaan rahoitusvastikkeella.
_______________________________________________________________________________________
Ja miten niin kusetus? Ei se ylläpito ilmaista ole okt-asumisessakaan.
Eihän sitä kukaan ole väittänytkään. Kyse on siitä, että miksi oman asunnon ostajan pitää vielä kuukausittain maksaa siitä. Vailla järkeä oleva ihminen tiedostaa sen asian kusetukseksi, koska hänhän on ostanut sen asunnon. Tämä on täysin uusi, aivottoman sukupolven ongelma.
Minulla on 40 neliön rivitalokaksio joka lämpenee sähköllä. Vastike tässä on 170e/kk joka sisältää vesimaksun ja autotallipaikan. Kokouksiin en ole kertaakaan osallistunut.
M32
Toisaalta hyvä ettei osakkaat joudu maksumiehiksi mikäli talo menee niin huonoon kuntoon että arvo nolla ja purkaminen edesssä. Yhtiön ongelma millänrahalla purkavat.