Kun nuori KIELSI tulla koulun päätösjuhlaan
Tämä kielto oli molemmille vanhemmille. Tätä nuoren pyyntöä sitten kyllä myös noudatettiin. Onko muiden nuoret kieltäytyneet vanhempien osallistumasta koulun päätösjuhlaan? Kyse siis peruskoulun lopettaneesta nuoresta.
Kommentit (35)
Öö ei mun kouluaikana vanhemmat olleet peruskoulun päättäjäisissä
Niin onko tavallista että vanhemmat menee niihin juhliin
Eihän sitä vanhemmilta pidä tuollaista kieltää. Mitäköhän nuori häpeilee koulussa? Onkohan kiusattuna vai mikä rooli sillä siellä on? Laittaa mietityttämään...
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä vanhemmilta pidä tuollaista kieltää. Mitäköhän nuori häpeilee koulussa? Onkohan kiusattuna vai mikä rooli sillä siellä on? Laittaa mietityttämään...
Häpeää vanhempiaan. Niinkuin teinit yleensä.
Oliko tuolle kieltäytymiselle joku syykin? Vai hetkellinen mielenosoitus? Harmi, kun noin kävi, sillä minun mielestä siellä on sijaa vanhemmillekin, peruskoulun päätösjuhla kun on heitäkin varten. Jos oma nuoreni olisi noin sanonut, niin kyllähän siitä olisi keskusteltu. Tosin hänellä nyt tuntui olevan huolena se, että pääsenhän varmasti paikalle.
Ei mun lapsen ysin päättäjäisiin vanhempai edes kutsuttu.
"Kielsi tulla"?
Oletko itse käynyt edes peruskoulua?
Ysiluokan päättäjäisissä ei ollut kuin muutaman vanhemmat jossain takarivissä ja sekin oli kyseisille luokkakavereille noloa. Näin ainakin silloin kun itse päätin peruskoulun sata vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lapsen ysin päättäjäisiin vanhempai edes kutsuttu.
Ei meidänkään.
Ne teinit, ne teinit...
Kun ollaan jo niin aikuisia, ja vanhemmat on niiin noloja tuossa iässä.....
Ylppäreihin sitten jo pääsee! : )
Joissain kouluissa on vanhemmat kutsuttu, meilläpäin ei kutsuta olenkaan. Nuoret saa juhlia keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin jo siinä vaiheessa kun luokkakuvaus oli ja hän skippasi sen. Tähän asti on aina ollut jokaisessa luokkakuvauksessakin mukana. Luokka on ollut todella levoton koko yläkoulun ajan, varmaan saanut tarpeekseen siitä ja liekkö ollut kiusaamistakin. Tätä ei kuitenkaan tunnusta. Koulun puolelta tuli kyllä Wilmaan kutsua vanhemmille tulla kevätjuhlaan. Eli ainakin tässä koulussa se on tapana pitää.
"kielsi tulla" -> "kielsi tulemasta"
"kieltäytyneet vanhempien osallistumasta" -> "kieltäneet vanhempia osallistumasta"
Ylläolevan valossa pystyn jotenkin ymmärtämään, ettei nuori halunnut vanhempiaan sinne koulun juhlaan.
On varmaankin koulukohtaista, kuinka iso juttu tuo ysiluokan kevätjuhla on. Oman lapsen koulussa pojilla oli puvut ja tytöillä juhlamekot ja vanhemmatkin olivat sonnustautuneet juhlavaatteisiin. Oli se meille vanhemmillekin tärkeä tilaisuus, koska peruskoulun jälkeen seitsemän vuotta yhdessä ollut luokka hajosi ja jouduimme hyvästelemään myös ne lapsen luokkakavereiden vanhemmat, jotka olivat meillekin tulleet tutuiksi. En olisi halunnut olla poissa mistään hinnasta ja onneksi ei tarvinnutkaan.
Semmoista se teini-ikä teettää, kun itsenäistytään. Tosin joillain ne per Shedelmät ei irtoa ikinä äipästä.
Vierailija kirjoitti:
Öö ei mun kouluaikana vanhemmat olleet peruskoulun päättäjäisissä
No mitä se tähän kuuluu?
Ajat ja tavat muuttuu.
Nyt monissa kodeissa juodaan täytekakku kahvit, nuoren
peruskoulun päättymisen iloksi.
Onhan se yksi maalipylväs, kohti aikuisuutta ja askel kohti omaa ammattia ja omaa, itsenäistä elämää.
Voihan se olla että on kiusattu. Tai itse kiusaaja? Eikö sitten ole tullut ilmi aiemmin?
Mun lapsi taas sanoi että nyt on tultava
Pääsee ysiltä
No varmasti tässä on koulukohtaisia eroja. Itse kävin yläasteen ja lukion pienen maalaiskaupungin koulussa. Kevätjuhla oli yhteinen koko koululle (lk:t 7-9+lukio), joten yleensä paikalla oli vain sinä keväänä ylioppilaaksi kirjoittaneiden läheisiä. Paitsi tietysti opettajien lapsilla vanhemmat olivat mukana aina.
Jos oma nuori ei olisikaan halunnut mua tai äitiään paikalle, kun peruskoulu loppui, olisi tietysti kysytty, että miksi ei halua. Varmasti olisimme toivetta myös noudattaneet, olisi syy ollut mikä tahansa. Halusi kuitenkin, että tulemme paikalle ja niin tietysti myös olimme
Ehkä ei aina ole kutsuttu vanhempia mutta nykyään olisi kyllä poikkeuksellista jos ysiluokkalaisten vanhempia ei ole kutsuttu katsomaan kun lapsensa saavat peruskoulun päättötodistukset. Omalla koulullani on kutsuttu koko 10 vuotisen työurani ajan ja juhlan jälkeen on kahvitus yseille ja vanhemmille. Myös aikoinani 2000-luvun alkupuolella kun itse pääsin ysiltä, oli vanhemmat kutsuttu juhlaan ihan koulun toimesta.
T. Rehtori
Lisätään tähän vielä sellainen pointti,että miten olisitte itse reagoineet moiseen kieltoon? Varmaan tämä ei kovin yleistä ole, oletan ....