Vieläkö oikeasti puhutaan säälien "vanhoista piiosta" kun joku ei halua naimisiin ja lapsia?
Yhtä aikansa elänyt ilmaisu kuin "susipari" ja "äpä rä".
Kommentit (481)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun itsestäni vanhapiikana. Olen ylpeä siitä, että olen uskaltanut elää elämäni juuri niin kuin haluan ja pystynyt saavuttamaan samat asiat yksin kuin kahden palkan taloudet.
T: 50- vuotias vanhapiika
Lopeta hyvä ihminen vanhanpiian nimityksen käyttäminen itsestäsi. Jos käytät, annat itsestäsi juuri päinvastaisen mielikuvan kuin mitä haluaisit. Vanhapiika kuvaa aikaa, jolloin nainen määriteltiin miehen kautta, jolloin nainen eli miehen kautta. Et kai halua moista.
Tätä ei ehkä olisi hyvä kirjoittaa, mutta sorry tästä. Olin nuoreen aikuisuuteen asti vanhoillislestadiolainen. Siellä oli kova kilpailu miehistä. Nopeat söivät hitaat. Jollet ollut parikymppisenä "varannut" omaa miestä, oli suuri todennäköisyys, että vl-joukosta ei enää pystynyt kumppania löytämään. Ja vl-piireissä yksinäistä naista kutsuttiin vanhaksipiiaksi, vieläpä juuri hieman pilkallisesti ja säälien. Lisäksi ei ollut sallittua ottaa kumppaniksi miestä liikkeen ulkopuolelta. Julmaa kaikenkaikkiaan, mutta kirsikkana kakun päällä tuo ilkeä nimittely. Arvelen, että täällä vauvallakin on paljon entisiä ja nykyisiä vl-liikkeen jäseniä. Jaatte varmaan muistoni, vastenmieliset muistoni.
Riippuu ilmeisesti piireistä, kun en itse myöskin vl-taustaisena ole havainnut tuollaista. Toki jotkut teinit käytti sanaa "veeppari", mutta ei se ollut erityisen pilkallista. Mitään tuollaista miehistä kilpailua en ole koskaan havainnut tai kuullut. Toki nuorena ne pariutuu, mutta se on luonnollista kun avoliitot on kielletty, nuorilla naisilla ja miehillä hormoonit hyrrää ja perhearvot korkealla. Osa jo teininä/parikymppisenä, ja osa sitten 25-30v. Tuo 25-30v pariutuminen on ainakin omien vl-tuttavien keskuudessa myös yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun itsestäni vanhapiikana. Olen ylpeä siitä, että olen uskaltanut elää elämäni juuri niin kuin haluan ja pystynyt saavuttamaan samat asiat yksin kuin kahden palkan taloudet.
Miehiä tämä pelottaa. Itsenäinen nainen, joka ei tarvitse miestä mihinkään.
Ja naisia, jotka eivät kykene yksin mihinkään. Elävät mielummin vaikka tylsän/pettävän/juopon miehen kanssa.
Njoo nää on kyllä aidosti säälittäviä tapauksia, palstallakin harva se päivä perheelliset äiti-ihmiset valittaa käsittämättömän paskoissta miehistään.
Mutta olen ajatellut, että heillä on ehkä jotain traumataustaa ja syntyneet vähän onnettomampien tähtien alla, joten eivät ole kovin syyntakeisia välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa parisuhteessa elävistä ja lapsia saaneista naisista ja miehistä on ihan perunan näköisiä, keskinkertaisia pulleroita ja laput silmillä elämänsä eläviä Possen katsojia, joten ei tosiaan ole mikään meriitti "saada" mies/nainen/lapsia.
Tuollaisille ihmisille itselleen se varmaan on joku meriitti, mutta esim. minun silmissäni ei ollenkaan. Tietysti on kiva, että ihmiset löytävät sopivan kumppanin jonka kanssa elää, ja saavat lapsia jos haluavat, mutta ihan sellaista keskivertomassaa ne ihmiset on, eli eivät mitenkään sen ihmeellisempiä kuin muutkaan.
Mukava luonne korvaa ulkonäön. Sitä ei todellakaan kirjoitusten perusteella ole teillä velatädeillä.
Totta, mukava luonne merkitsee paljon. Mutta kyllä sinkuissa on vähintään yhtä paljon kivoja kuin parisuhteellisissakin. Jospa olisi aika ihmisten hellittää käsityksestä, että elämän perusjuttu on parisuhteen muodostaminen. Ihminen tarvitsee muita ihmisiä ja ihmistä määrittelee paljon se, kuinka hän kohtelee muita kohtaamiaan ihmisiä kotona, ystävyyssuhteissa, töissä ja muissa yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin anoppi puhuu ja vielä omasta tyttärestä
Mieheni sisko on 39,ei halua parisuhdetta eikä lapsia. Anoppi ei ymmärrä miksi kaunis,aikoinaan
mallin töitäkin tytär on "jäänyt ilman" puolisoa.Miksi "" merkit?
Heittomerkit koska ilman miestä jääminen on vain anopin päässä.
Oikeasti kyseessä tyttären oma valinta.Mutta jos hän valitsee ettei ota miestä niin silloinhan hän on ilman miestä. Hän on jäännyt ilman puolisoa.
Ei se ole ilman jäämistä, jos ei edes halua puolisoa. Jos vaikka kaupassa ollessaan päättää, ettei osta jäätelöä, niin silloin ei jää ilman jäätelöä, vaan päätti olla ostamatta jäätelöä. eri
Toisen ihmisen läheisyys on psykologinen perusterve toisin kuin jäätelö. Sitä ei ne sinun kissasi korvaa.
Mutta eihän läheisyyteen puolisoa tarvita.
Joku sellainen vähän heikommat geenit omaava, elämäänsä kyllästynyt crocsikansan edustaja vetänyt herneen nokkaan vapaata elämää viettäville lapsettomille sinkkunaisille.
Kyllä se siitä, hae vaikka Tokmannilta uusia kesäkukkia tai Motonetistä uudet karvanopat autoon, niin piristyt. Ja jotain "mässyä" hieman kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiä tämä pelottaa. Itsenäinen nainen, joka ei tarvitse miestä mihinkään.
Ja naisia, jotka eivät kykene yksin mihinkään. Elävät mielummin vaikka tylsän/pettävän/juopon miehen kanssa.
Njoo nää on kyllä aidosti säälittäviä tapauksia, palstallakin harva se päivä perheelliset äiti-ihmiset valittaa käsittämättömän paskoissta miehistään.
Mutta olen ajatellut, että heillä on ehkä jotain traumataustaa ja syntyneet vähän onnettomampien tähtien alla, joten eivät ole kovin syyntakeisia välttämättä.
Olet aika yksinkertainen jos et ole nähnyt että juuri nämä vanhat velatantat miesvihan puuskissa niitä juttuja miehistä tänne keksivät
Ei kuulosta uskottavalta. En ole koskaan missään livenä tai somessa törmännyt vihaisiin lapsettomiin naisiin, kun taas Lintsillä tai somen mammaryhmissä ei ole edes kovin harvinaista törmätä johonkin tosi rasittavan oloiseen ja vihaiseen äiti-ihmiseen. Tuntomerkkeinä rajut värit hiuksissa, lasten nimet tatuoituna ihoon, miehestä valittaminen, yleinen elämänhallinnan heikkous jne.
Toki ovat sinun silmissäsi onnistujia, hyvä että edes jonkun. :D
Susipari on ainakin ihan käytössä edelleen. Haukkumanimiähän nuo kaikki ovat, tarkoitus on niillä halveerata ja väheksyä toisia.
Vanhaksipiiaksi en ole kuullut kutsuttavan vuosikymmeniin ketään, mutta kyllä naimaton ja/tai lapseton samaa naurua ja pilkkaa silti saa yhä osakseen kuin menneinä vuosikymmeninä.
Ihan tavallista on puheet siitä, miksei vielä ole naimisissa - eli edelleen oletetaan kaikkien yksineläjien kuitenkin hakevan sitä puolisoa. Itse olen kymmenen vuotta ollut leski ja minulle on mitään kysymättä ehdotettu, mistä ja miten voisin puolison löytää, johon olen sitten naurahtanut, että en kyllä edes ole hakenut ja halukaskaan löytämään mitään uutta puolisoa. Ovat sitten vähän hämmästyneenä vaienneet. Taitaa olla enemmänkin muitten toive nähdä minut jonkun kanssa.
Maailmanlaajuinen ilmiö on, mitä korkeampi koulutus, sitä vähemmän lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta hyvä ihminen vanhanpiian nimityksen käyttäminen itsestäsi. Jos käytät, annat itsestäsi juuri päinvastaisen mielikuvan kuin mitä haluaisit. Vanhapiika kuvaa aikaa, jolloin nainen määriteltiin miehen kautta, jolloin nainen eli miehen kautta. Et kai halua moista.
Tätä ei ehkä olisi hyvä kirjoittaa, mutta sorry tästä. Olin nuoreen aikuisuuteen asti vanhoillislestadiolainen. Siellä oli kova kilpailu miehistä. Nopeat söivät hitaat. Jollet ollut parikymppisenä "varannut" omaa miestä, oli suuri todennäköisyys, että vl-joukosta ei enää pystynyt kumppania löytämään. Ja vl-piireissä yksinäistä naista kutsuttiin vanhaksipiiaksi, vieläpä juuri hieman pilkallisesti ja säälien. Lisäksi ei ollut sallittua ottaa kumppaniksi miestä liikkeen ulkopuolelta. Julmaa kaikenkaikkiaan, mutta kirsikkana kakun päällä tuo ilkeä nimittely. Arvelen, että täällä vauvallakin on paljon entisiä ja nykyisiä vl-liikkeen jäseniä. Jaatte varmaan muistoni, vastenmieliset muistoni.
Riippuu ilmeisesti piireistä, kun en itse myöskin vl-taustaisena ole havainnut tuollaista. Toki jotkut teinit käytti sanaa "veeppari", mutta ei se ollut erityisen pilkallista. Mitään tuollaista miehistä kilpailua en ole koskaan havainnut tai kuullut. Toki nuorena ne pariutuu, mutta se on luonnollista kun avoliitot on kielletty, nuorilla naisilla ja miehillä hormoonit hyrrää ja perhearvot korkealla. Osa jo teininä/parikymppisenä, ja osa sitten 25-30v. Tuo 25-30v pariutuminen on ainakin omien vl-tuttavien keskuudessa myös yleistä.
Joo, varmaan riippuu alueesta. Tulen Pohjois-Pohjanmaalta vln ydinalueelta. Jätin liikkeen jo muutama vuosikymmen sitten, joten ehkä tilanne on muuttunut. Ehkä et halunnut nähdä tilannetta ja olet itsekin nuorena pariutunut. Myös tietyissä perheissä oli tärkeää saada lapset naimisiin hyvin varhain; se oli ikään kuin statusjuttu joillekin. Koulut käytiin miten käytiin, peruskoulusta hipoen läpi ja sitten miesjahtiin. Sorry näistä muistoista.
Säälien? Kadehtienhan 50-luvulla noin sanottiin. Oli oma tupa ja oma lupa. Niin on edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin anoppi puhuu ja vielä omasta tyttärestä
Mieheni sisko on 39,ei halua parisuhdetta eikä lapsia. Anoppi ei ymmärrä miksi kaunis,aikoinaan
mallin töitäkin tytär on "jäänyt ilman" puolisoa.Miksi "" merkit?
Heittomerkit koska ilman miestä jääminen on vain anopin päässä.
Oikeasti kyseessä tyttären oma valinta.Mutta jos hän valitsee ettei ota miestä niin silloinhan hän on ilman miestä. Hän on jäännyt ilman puolisoa.
Entäs, jos tykkääkin ottaa naisen, jääkö silloin ilman miestä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on susipari
Avopari
Minä en ole koskaan kuullut kenenkään nimittelevän jotakuta toista vanhaksipiiaksi. Eräs naispuolinen työkaveri kylläkin sanoi itseään vanhaksipiiaksi.
m38
Täältä poistetaan kommentit joissa viittasin synnytyksen ja imetyksen aiheuttamiin muutoksiin :"D Kertoo tarpeeksi. Hahah.
On kyllä jännää, että joidenkin parisuhteettomuus tai lapsettomuus kuumentaa tunteita ja pitää haukkua.
Tietysti on olemassa ihmisiä, jotka olisivat halunneet suhteen ja perheen ja ovat ikänsä sitä yrittäneet onnistumatta ja ovat siksi tilanteestaan surullisia, ehkä joku on katkerakin.
Jos tuo valinta on ollut alusta asti oma, niin mitä se kenellekään kuuluu, jos viihtyy sellaisessa elämässä. Voihan sitä mitä kummallisimmilla tekosyillä ruveta säälimään ja haukkumaan vaikkapa nuohoojia, kun ovat sellaisen ammatin valinneet tai ihan mitä muuta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, varmaan riippuu alueesta. Tulen Pohjois-Pohjanmaalta vln ydinalueelta. Jätin liikkeen jo muutama vuosikymmen sitten, joten ehkä tilanne on muuttunut. Ehkä et halunnut nähdä tilannetta ja olet itsekin nuorena pariutunut. Myös tietyissä perheissä oli tärkeää saada lapset naimisiin hyvin varhain; se oli ikään kuin statusjuttu joillekin. Koulut käytiin miten käytiin, peruskoulusta hipoen läpi ja sitten miesjahtiin. Sorry näistä muistoista.
Aluetta enemmän riippuu piireistä. Vl-yhteisön sisällä on monenlaisia piirejä, sivistyneempiä ja vähemmän sivistyneempiä, ja vaikka usko on sama niin arvoissa noin muuten on eroavaisuuksia paljonkin.
Elämä on kivempaa ilman miestä. Joku haukkumasana kuten vanhapiika on pientä sen rinnalla, että joutuisi päivästä toiseen kuuntelemaan jollain toisilla ilmauksilla solvaamista, arvostelua ja haukkumista kotonaan. Vanhapiika on vapaa, ei tarvitse olla mikään maalitaulu, piika tai nyrkkeilysäkki pskalle miehelle.
Uleille on ylivoimaisen vaikeaa uskoa ettei kaikki naiset TAHDO lapsia, siksi vela? Eihän munakkaana tietenkään voi tajuta tai edes käsittää mitä raskaus ja synnyttäminen tekee naisen keholle ja jos jotain menee pieleen et saa siihen edes kunnon hoitoa. Äijän rupaleiden kannattaa pitää se suu suppulissa asioista mistä mitään ei tiedä.
Muuten, eikös kannattaisi enemmänkin ruovia peräkammarien poikia joilla ei ole mitään annettavaa maailmalle, suuri osa niin estyneitä ja mt-ongelmaisia ettei kelpaa edes kassialmoille.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä jännää, että joidenkin parisuhteettomuus tai lapsettomuus kuumentaa tunteita ja pitää haukkua.
Tietysti on olemassa ihmisiä, jotka olisivat halunneet suhteen ja perheen ja ovat ikänsä sitä yrittäneet onnistumatta ja ovat siksi tilanteestaan surullisia, ehkä joku on katkerakin.
Jos tuo valinta on ollut alusta asti oma, niin mitä se kenellekään kuuluu, jos viihtyy sellaisessa elämässä. Voihan sitä mitä kummallisimmilla tekosyillä ruveta säälimään ja haukkumaan vaikkapa nuohoojia, kun ovat sellaisen ammatin valinneet tai ihan mitä muuta tahansa.
Nää on niitä jämämiehiä jotka eivät saa naista, ja syyllistävät sitten jotain random lapsettomia sinkkuja kohtalostaan. Jos lapsettomia sinkkunaisia ei olisi olemassa, niin ehkä heilläkin olisi vaimo ja lapsia! Jotain tuollaista näiden vihatrollien taustalla on, ei muuten voi kiinnostaa noin paljon toisten asiat.
Samaa mieltä tuosta sanasta, mutta olen itsekin vl-taustainen, eikä kyllä itsellä ole vastaavia kokemuksia. Olisiko osin alueellinen/paikallinen juttu tuollainen suhtautuminen? 🤔 Tai en sitten tiedä, olemmeko eri sukupolvea. Itse olen kokenut, että sinkkunaisia ihan ihailtiinkin