Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoli iäkkäästä äidistä eri kaupungissa, itsellä ihan tarpeeksi uuvuttava elämä

Vierailija
03.06.2023 |

Olen todella huolissani leskiäidistäni, joka on yhtäkkiä menny huonoon kuntoon. On jotenkin epäorientoitunut ja kuulosti sekavalta puhelimessa. On normaalisti hyvin skarppi ja älykäs nainen ja ikäisekseen menevä ja sosiaalinen. Nyt on tapahtunut fyysisiä juttuja hänen terveydessään ja ilmeisesti ne ovat masentaneet häntä jo pidemmän aikaa ja tilanne on nyt tämä. Hänen paikkakunnallaan on vain ystäviä, minä ja siskoni asutaan muualla. Itselläni on suht vakavia terveyshuolia itsellä j perhe pyöritettävänä ja tämä äidin tilanne on nyt oikeasti vaan liikaa. Mitä voin tehdä? Hän ei kehtaa pyytää apua ystäviltään vaikka tarjoutuvat (lupasi kuitenkin ottaa nyt avun vastaan) mutta lääkäristä ei ole apua kun ei osa hakeutua oikein avun piiriin, mikä se sitten olisi? Hän ei siis syö juuri mitään, vaikuttaa sekavalta ja ei-itseltään. Ikää on noin 80 vuotta.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, kai niillä lapsilla isäkin on. Hän huolehtii lapsista sillä aikaa kun käyt laittamalla pyörät pyörimään. Otat töistä vaikka palkatonta vapaata, jos ei muuten onnistu, ja huolehdit äidistäsi niin kuin me muutkin.

Vierailija
62/69 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupungin ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan, se maksaa noin 200 kuukaudessa.

Muut ruoat voi tilata kaupasta. Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Ilmaiseksiko nämä palvelut pitäisi saada? Ärsyttävää kun tätä samaa kommenttia viljellään joka keskusteluun missä puhutaan vanhuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupungin ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan, se maksaa noin 200 kuukaudessa.

Muut ruoat voi tilata kaupasta. Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Ilmaiseksiko nämä palvelut pitäisi saada? Ärsyttävää kun tätä samaa kommenttia viljellään joka keskusteluun missä puhutaan vanhuksista.

Kannattaisikohan lukea viesti, ennen kuin alkaa kommentoimaan, huoh.

Vierailija
64/69 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia hoituu helpoimmiten, kun järjestät niin että pääset käymään äitisi luona ja järjestät asiat. Isäni meni yllättäen sekavaksi, otin palkatonta ja matkustin hänen luokseen neljän tunnin päähän. Kämppä aivan sekaisin, isä likainen ja jääkaapissa homeista ruokaa ja maidot happamia.

Vei isän päivystykseen, todettiin vti. Pyysin henkilökuntaa tekemään huoli-ilmoituksen, itse tein sen myös. Tulivat käymään seuraavana päivänä; isä puhui puuta heinää pärjäämisestään. Ab. kuurin loputtua isä oli edelleen sekava ja muistamaton. Varasin ajan geriatrille ja todettiin Alzheimerin tauti.

Nykyään isällä käy kotihoito päivittäin, minä viikonloppuisin. Pienet lapset ja miehellä matkatyö, aikamoista palapeliähän tämä on.

Vierailija
65/69 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin kotikuntaan huoli-ilmoitus. Äidille kotihoitoa ja turvaranneke niin voi hälyttää apua jos jotain sattuu. Parempi ajoissa kuin liian myöhään järkätä apua.

Vierailija
66/69 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdet käymään heti äitisi luona. Syötät ja otat selvää avusta mitä äiti voisi saada.

Mitä hyötyä siitä olisi että vanhusta lähdetään syöttämään? Se voi tilannetta helpottaa päivän kaksi mutta passivoi vanhusta vielä enemmän. Enemmin kannattaisi yrittää jotakin jolla hänet saisi aktiivisemmin huolehtimaan itsestään.

Missä hän asuu? Muutto paikkaa jossa hänellä on ikäistään seuraa. Kannustaa aloittamaan harrastus jossa tapaa ns. vertaisiaan yms

Ap sanoi aloituksessaan, että ei muista syödä,vaikuttaa sekavalta. Ihan selvästi muistisairauden oireet. Kahden päivän vierailu auttaa siihen ,että kirjaa ylös , kaikki ainakin niinä päivinä esiintulleet dementian oireet ja lisää kyselee äidin ystäviltä, että saa joku tolkku asioihin. Kahtena päivänä,kun syö hyvi, ei kesää tee tilanteelle.

Vielä ,jos näille päiville Ap saisi tilattua äidille lääkärin, joko omalle lääkärille ,jos sellainen on tai neurologille tai geriatrialle. Se riippuu paikkakunnasta,mitä siellä on tarjolla. Yks käynti erikoislääkärillä maksa n 150e, että eiköhän tämä ongelma ole sen väärtti.

Edelleenkään se yksi lääkäri käynti ei hyödytä mitään jos vanhuksella ei ole halua huolehtia itsestään. Ei vanhus unohda syödä jos hänellä on nälkä. Nälkä taas automaattisesti ei ole jos ei ole mitään halua huolehtia itsestään. Jollakin keinolla se vanhus olisi motivoituvat siihen että jän itse on halukas lähtemään lääkäriin hän itse on halukas ottamaan vastaan esim. kotihoidonpalveluita jne. Jos ympärillä kannustetaan passivoitumaan niin entistä enemmän se vanhus passivoituu.

En ole huomannut, että kukaan olisi kannustanut passivoitumaan. Sulla taitaa olla ongelma luetun ymmärtämisen kanssa. Ehkä itse jättäisit omaisesi omilleen, ja istuisit perintöä odottamaan!

Aika omillaan tämän tapauksen vanhus on varmasti ollut tähänkin saakka, eikä tilanne muutu sillä että että hänet toimitetaan neurologille tai geriatrille.

Niin tähän saakka, mutta tilanne on muuttunut, kirjoitti ap, ei muista syödä ja on sekava. Alkava dementia aivan selvästä, valitettavasti.

Niin? Omillaan hän on sen lääkäri käynnin jälkeenkin. Nämä on vähän huvittavia omaiset jotka kuvittelee että sen huolen omista vanhemmistaan voi siirtää jollekin muulle.

Ihan kuka  tahansa masentuu ja menettää elämän halunsa jos läheisillä on aina selitys sille miksi he eivät pääse käymään ja samaan hengen vetoon selittävät että sinusta ei ole enää päättämään omista asioistasi.

Pitäisikö muualla asuvien omaisten jättää työpaikkansa päästäkseen hoitamaan 400e/kk metsän keskellä asuvaa vanhusta?

Ei vanhuksesta huolehtiminen sitä edellytä. Ja tuskin se vanhus edes sitä haluaisi. Edelleen anna hänen itse päättää mitä hän haluaa, olla niin itsenäinen kun se suinkin on mahdollista. Ohjata ihmisiä voi siihen että he haluavat käyttää saatavilla olevia palveluita, he haluavat huolehtia itsestään ja haluavat lähteä lääkäriin silloin kun se on tarpeen jne.

Sinä et nyt sitten tiedä, minkälaista on ,kun omainen on muistisairas. Ei hän itse ymmärrä, että mitään olisi pieless, ei halua ottaa näinollen apua vastaan, ei tee mitään näitä asioita tahallaan, mutta kinkäs voi, kun ymmärrys menee. Se voi käydä meille ,kenelle hyvänsä, vaikka sairaskohtauksen tai onnettomuuden seurauksena. Ei tarvise tulla edes vanhaksi ja muistisairaaksi. Lukekaa hyvät ihmiset netistä dementiasta,tietoa on valtavasti. Teillä on kaiki se tieto käsilllä, koska voitte kirjoittaa tänne vauvapalstallekkin.

Vierailija
67/69 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdet käymään heti äitisi luona. Syötät ja otat selvää avusta mitä äiti voisi saada.

Mitä hyötyä siitä olisi että vanhusta lähdetään syöttämään? Se voi tilannetta helpottaa päivän kaksi mutta passivoi vanhusta vielä enemmän. Enemmin kannattaisi yrittää jotakin jolla hänet saisi aktiivisemmin huolehtimaan itsestään.

Missä hän asuu? Muutto paikkaa jossa hänellä on ikäistään seuraa. Kannustaa aloittamaan harrastus jossa tapaa ns. vertaisiaan yms

Ap sanoi aloituksessaan, että ei muista syödä,vaikuttaa sekavalta. Ihan selvästi muistisairauden oireet. Kahden päivän vierailu auttaa siihen ,että kirjaa ylös , kaikki ainakin niinä päivinä esiintulleet dementian oireet ja lisää kyselee äidin ystäviltä, että saa joku tolkku asioihin. Kahtena päivänä,kun syö hyvi, ei kesää tee tilanteelle.

Vielä ,jos näille päiville Ap saisi tilattua äidille lääkärin, joko omalle lääkärille ,jos sellainen on tai neurologille tai geriatrialle. Se riippuu paikkakunnasta,mitä siellä on tarjolla. Yks käynti erikoislääkärillä maksa n 150e, että eiköhän tämä ongelma ole sen väärtti.

Edelleenkään se yksi lääkäri käynti ei hyödytä mitään jos vanhuksella ei ole halua huolehtia itsestään. Ei vanhus unohda syödä jos hänellä on nälkä. Nälkä taas automaattisesti ei ole jos ei ole mitään halua huolehtia itsestään. Jollakin keinolla se vanhus olisi motivoituvat siihen että jän itse on halukas lähtemään lääkäriin hän itse on halukas ottamaan vastaan esim. kotihoidonpalveluita jne. Jos ympärillä kannustetaan passivoitumaan niin entistä enemmän se vanhus passivoituu.

En ole huomannut, että kukaan olisi kannustanut passivoitumaan. Sulla taitaa olla ongelma luetun ymmärtämisen kanssa. Ehkä itse jättäisit omaisesi omilleen, ja istuisit perintöä odottamaan!

Aika omillaan tämän tapauksen vanhus on varmasti ollut tähänkin saakka, eikä tilanne muutu sillä että että hänet toimitetaan neurologille tai geriatrille.

Niin tähän saakka, mutta tilanne on muuttunut, kirjoitti ap, ei muista syödä ja on sekava. Alkava dementia aivan selvästä, valitettavasti.

Niin? Omillaan hän on sen lääkäri käynnin jälkeenkin. Nämä on vähän huvittavia omaiset jotka kuvittelee että sen huolen omista vanhemmistaan voi siirtää jollekin muulle.

Ihan kuka  tahansa masentuu ja menettää elämän halunsa jos läheisillä on aina selitys sille miksi he eivät pääse käymään ja samaan hengen vetoon selittävät että sinusta ei ole enää päättämään omista asioistasi.

Pitäisikö muualla asuvien omaisten jättää työpaikkansa päästäkseen hoitamaan 400e/kk metsän keskellä asuvaa vanhusta?

Ei vanhuksesta huolehtiminen sitä edellytä. Ja tuskin se vanhus edes sitä haluaisi. Edelleen anna hänen itse päättää mitä hän haluaa, olla niin itsenäinen kun se suinkin on mahdollista. Ohjata ihmisiä voi siihen että he haluavat käyttää saatavilla olevia palveluita, he haluavat huolehtia itsestään ja haluavat lähteä lääkäriin silloin kun se on tarpeen jne.

Kultaseni, ei se noin mene. Kun ihmiselle tulee alkava dementia, useimmiten hän haluaa kieltää sen. Läheiset huomaavat hyvin , että ei ole elämä nyt ok. Sairastunut ei halua mennä lääkäriin tai jos meneekin, niin kertoo, että kaikki on hyvin , vaikka on kotona tillin tallin.

Vierailija
68/69 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et nyt sitten tiedä, minkälaista on ,kun omainen on muistisairas. Ei hän itse ymmärrä, että mitään olisi pieless, ei halua ottaa näinollen apua vastaan, ei tee mitään näitä asioita tahallaan, mutta kinkäs voi, kun ymmärrys menee. Se voi käydä meille ,kenelle hyvänsä, vaikka sairaskohtauksen tai onnettomuuden seurauksena. Ei tarvise tulla edes vanhaksi ja muistisairaaksi. Lukekaa hyvät ihmiset netistä dementiasta,tietoa on valtavasti. Teillä on kaiki se tieto käsilllä, koska voitte kirjoittaa tänne vauvapalstallekkin.

En tiedä mistä ihmisille tulee se käsitys että silloin kun ihminen ei itse dementian halua palveluita, hän ei halua muuttaa, hänet voi täysin sivuuttaa päätöksissä. Dementikon ei tarvitse ymmärtää miksi palvelut on välttämättömiä mutta tavalla tai toisella hänen on saatava siihen palveluun ja apuun suostumaan. Toisen puolesta ei voi elää vaikka hänellä olisi muistisairaus.

69/69 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä ihmisille tulee se käsitys että silloin kun ihminen ei itse dementian halua palveluita, hän ei halua muuttaa, hänet voi täysin sivuuttaa päätöksissä. Dementikon ei tarvitse ymmärtää miksi palvelut on välttämättömiä mutta tavalla tai toisella hänen on saatava siihen palveluun ja apuun suostumaan. Toisen puolesta ei voi elää vaikka hänellä olisi muistisairaus.

Tämä on ihan totta, mutta omaisella ei ole velvollisuutta luopua omasta perheestään, omasta työstään, omasta kodistaan eikä mistään muustakaan vain siksi, että vanhus ei halua muuttaa mitään omassa elämässään. Jos vanhus ei suostu ulkopuoliseen apuun, sitten hän on omillaan. Mulla on iäkkäät  vanhemmat ja tiedän oikein hyvin millaista se on. Meillä vielä tuo pandemia muutti koko kuvion niin, että mun isäni kuvitteli vielä tämän vuoden tammikuussa, että hänen toinen tyttärensä eli minä (asutaan siskoni kanssa molemmat vanhempieni naapurissa, mutta siskollani on nk elämä) ei tule enää koskaan poistumaan kotoaan vaan on 24/7 passissa kotona, jos muistisairas äiti ottaa taas kerran  hatkat tms. Vaikka isällä pää toimii (äidillä ei), isällekin oli tosi vaikeaa ymmärtää, että hei mä ihan oikeesti olen edelleen töissä, vaikka teenkin etätöitä. En voi juosta kesken Teams-palaverin heille avuksi. Ja nyt, kun pandemia on periaatteessa ohi, en mä enää kökötä kotona vain odottamassa puhelinsoittoa. Ja voin rehellisesti sanoa, että on aika haastavaa päälle kuuskymppisenä jaksaa  työpäivä - vaikkakin etänä - jos olen klo 3 aamuyöllä joutunut menemään rauhoittelemaan muistisairasta äitiäni ja siitä sitten suoraan "sorvin ääreen". Varsinkin, kun itselläkin on jo sairauksia (kuten ap:llä). Omille lapsilleni olen sanonut, että sitten kun musta tulee samanlainen kuin isovanhemmistanne, juoskaa, lujaa ja mahdollisimman kauas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän