Öiset ilmavaivat allergiaoireita?
Pojallamme (11 kk) todettiin maitoallergia vajaa kuukausi sitten. Siitä lähtien olen ollut imetysdieetillä, ensin pelkkä maitoproteiini, myöhemmin myös kananmuna. Muutama päivä allergian toteamisen jälkeen lopetin yösyötöt, koska yöt olivat aivan yhtä tissillä roikkumista. Lopetus meni suht kivuttomasti, mutta poika herää edelleen yleensä 3-4 kertaa (joskus useimminkin) yössä. Lähes poikkeuksetta hän piereskelee kovasti jokaisen heräämisen yhteydessä. Olin eilen yhteydessä lääkäriimme ja hän suositti kotimaisten viljojen poisjättämistä kahdeksi viikoksi. Kaura, ohra, ruis ja vehnä on nyt sitten eilisestä lähtien poissa meidän molempien ruokavaliosta. Pidän myös ruokapäiväkirjaa ja yritän haarukoida " syyllisiä" sillä pojan posket (erityisesti vasen!?) lehahtelevat ajoittain punaisiksi ja kuumottaviksi. Yksi epäilyksenalainen on tällä hetkellä maissi, maissinaksujen syömisen jälkeen on jo kahdesti posket lehahtaneet.
Pojan kakka on jo jonkin aikaa ollut löysää (ei ripulia) ja vihertävänruskeaa. Lääkärin mukaan tämä on usein merkki jostain viruksesta. Jyllääkö meillä tosiaan joku sitkeä pöpö vai onko teidän muiden esim. maito- tai vilja-allergikkovauvoilla vastaavia öisiä ilmavaivoja? Kuuluvatko ne jotenkin allergioiden " taudinkuvaan" ? Voiko niitä siinä tapauksessa millään tavalla helpottaa vai onko odotettava, että allergisoivat ruoka-aineet saadaan kokonaan pois meidän molempien ruokavaliosta? Aavistelen nimittäin, että ilman noita viheliäisiä ilmavaivoja meillä saatettaisiin kokea läpi yön nukkumisen ihme:)
Kokemuksista ja vinkeistä jo etukäteen kiittäen
Mamurska
Kommentit (5)
Viime tiistaista lähtien olemme nyt sitten olleet viljattomalla. Piereskeleminen on ehkä vähentynyt yöllä, heräileminen sitä vastoin ei - ehkä jopa lisääntynyt:(. Pojan ruokavaliota olen nyt supistanut niin, että siinä on tällä hetkellä possu, tumma riisi, peruna (Oolannin perunasoseaines tai " oikea" pottu), kesäkurpitsa, munakoiso. palsternakka, kukka- ja parsakaali. Puuroina riisi ja tattari, välipalana hedelmäsoseita. Oma ruokavalioni ei ole juuri tuota laajempi. Olen pitänyt ruoka-ja oirepäiväkirjaa ja sieltä alkaa paljastua " omituinen" kuvio. Pojan posket helahtavat kerran päivässä lähes kellontarkasti puoli kolmen maissa. Tämä riippumatta siitä, mitä edellisten ruoka-ainesten yhdistelmää hän on esim. lounaaksi ja edellisen päivän iltaruoaksi saanut. Hankalinta minusta nyt onkin se, kun en tiedä (voiko sitä ylipäänsä kukaan tietää?), miten nopeasti minun syömäni ruoka vaikuttaa äidinmaidossa tai miten nopeasti / hitaasti poika reagoi omiin ruokiinsa. Olisiko MiTeSa:lla tai jollakulla muulla allergisen lapsen äidillä tästä tietoa tai edes mutu-tuntumaa? Tuntuu välillä aivan toivottomalta saada niitä helahduksia aiheuttavia ruoka-aineita " kiinni" , imetyksestä en kuitenkaan vielä olisi valmis luopumaan, tuskin vauvakaan:)
MiTeSa kuvaili lapsensa kakkaa kaurapuuromaiseksi, ja sellaista meidänkin pojan kakka on ollut. Johtuneeko viljattomasta dieetistä vai liekö sattumaa, mutta viikolla poika ei yhtäkkiä kakannut ollenkaan kahteen päivään, yleensä kakkaa kerran tai kaksi päivässä. Eilen ja tänään on kakannut kerran, kakka on edelleen löysää, mutta ehkä kuitenkin aavistuksen verran kiinteämpää ja rusehtavampaa.
Lisää kommentteja / ideoita toiveikkaasti odotellen
Mamurska
Heippa!! Voi kauhea kun luen teidän juttuja, niinkuin olisin just ollut ihan samassa jamassa, mut mulla on tyttö jo 11v, ja poika 7v. aikanaan olivat tosi allergisia. tytön allergiat huomattiin vasta yksi vuotiaana, häntä pidettiin vaan levottomana vauvana ja äiti antoi neljän viljan velliä, tyttö oli sit allerginen maidolle, ja kaikille kotimaisille viljoille sekä kananmunalle. hän totisesti rauhoittui kun aletiin juoda tuttelipeptidiä ja syödä tattaripuuroa, possua ja perunaa sekä riisiä. poika oli sit vielä pahempi tapaus, mutta itellä oli jonkinlainen taju tytön allergioiden takaa. poitsulle kävi lopulta vain nutrijunior maidoista, sitten isompana riisi, peruna, possu ja mustikka, niitä hän söi melkein kaksi vuotiaaksi. meillä esim. parsakaali sai aikaan hirmuiset ilmavaivat. siihen aikaan annettiin vaan yhtä laatua viikko tai kaksi, sit jos oireeton ni lisättiin varovasti yksi uusi aine. meillä tuli monesti viiveellä reaktiot joten se oli tosi kituuttavaa ja hankalaa, mut siitä selviää. vauvahan ei kaipaa kun saada vatsa säännöllisesti täyteen, ite sitä haluis antaa kaikkia makuja(minä ainakin olisin halunnut). meillä puhkes molemmilla vielä astma, nyt tarvitsevat vain infektioiden aikana astmalääkitystä. mulla molemmat oireili suolisto- sekä iho oireisina. tytöllä otettiin kuusivuotiaana koepala suolistosta kun epäiltiin keliakiaa, mut oli vaan niin allerginen maidolle, ja olin antanu silloin tällöin. nyt on molemmilla vain muutamia allergisoivia aineita, lisäksi pojalle tuli diabetes 5 vuotiaana, mut se ei liity allergioihin ollenkaan. voimia ja hetki kerrallaan eteenpäin siinä allergiaviidakossa, sit se lopulta palkitaan. muutes vauvathan oppivat nopeasti yöheräämiset jos saavat " palvelua" öisin. jokainen äiti kyllä tietää, milloin on hätä ja milloin vaan tottumuksesta herätään.
Ensinnäkin vasta noin kahden viikon diettaamisen jälkeen näette lopullisen tilanteen koska pahikset saattavat aiheuttaa ongelmia näin pitkään, meillä tosin parin päivän kuluttua pahiksen poistosta on oireet hävinneet yleensä mutta tämähän on yksilöllistä ja myös tapauskohtaista myös lapsille eli saattaa vaihdella ruuittain ja myös altistuskohtaisesti samoin kun ensimmäisten oireiden tulo. Eli voi olla että jollekkin lapselle tulee maidosta oireet vasta viikon normaalimäärien käytön jälkeen ja puolen vuoden päästä oireet tulevat jo ensimmäisestä desistä maitoa. Valitettavasti kukaan ei voi kertoa sinulle kuinka nopeasti oireet tulevat lapsellesi.
Toki jotain vertailukohtaa voin antaa noista suolisto-oireista niin että meillä kuopus on huutanut kipuitkua yleensä 2-6 tuntia pahisruuan nauttimisesta usein aloittaen nukkumaan mennessä tai yöllä. Silloin kipu ilmeisesti haittaa enemmän kun ollaan makuuasennossa eikä ole muuta mikä veisi huomion kurjasta olosta.
Jos kuopus sai pahiksen imetyksen kautta niin se oli maidossani jo kahden tunnin kuluttua ruuan nauttimisestani (mutu-tietoa).
Viljattomalla ollessanne kannattaa huomioida että oletko ottanut jotain uusia korvaavia tuotteita tilalle (siis niillekkin voi olla allerginen ja silloin ei huomaa jos olisikin allerginen sekä korvaavalle että kotimaisille viljoillekkin). Viljaahan löytyy sitten vaikka mistä eineksistä,karkeista jne. jos käytät niitä.
Pojallasihan kuulostaa olevan hyvin noita ruokia käytössä. Itse en ole uskaltanut ottaa noita kaalia lapsen ruokavalioon vielä kokeiltavaksi koska pelkään niiden aiheuttavan noita pahoja ilmavaivoja. Tietoa ei kyllä ole asiasta kunhan olen vain mutu tuntumalla vältellyt.
Tuli mieleeni että kirjoitit aikaisemmin välteltäväksi maitoproteiinin. Oletko saanut listan millä kaikilla nimillä maitoa esiintyy eri tuotteissa, siis esim. kaseiini ? Ja vältteletkö maitoa kaikissa muodoissaan ?
Tuohon posken lehahteluun kellontarkasti kysymyksenä syökö poikasi sitten joka aamu samanlaisen puuron esim ? Ja mitä puuron kanssa, samaa hedelmäsosetta tai jos käytät kaupan purkkeja niin onko niissä joku sama " lisäaine" ? Entäpä löytyykö omista ruuistasi jokin yhteinen tekijä aamupäivältä ? Kahvi jollakin " kermalla" tai jotain muuta vastaavaa. Käytätkö leivän päällä jotain levitettä ?
Tai liittyykö tuo poskien lehahtaminen johonkin ympäristötekijään ? Päiväuniin, rasvauksiin ym ?
Annatko pojallesi muuten maitohappobakteereja tai d-vitamiineja tai jotain muuta vastaavaa. Myös näille voi olla allerginen eli kannattaa miettiä tarvittaessa pientä taukoa esim. maitohappobakteereihin. Ainakin Gefilus on usein aiheuttanut ongelmia maitoallergisille vaikka sen väitettäisiinkin olevan maidoton.
Jos itse alat kovin rankkoihin dietteihin niin muistathan huolehtia monivitamiinivalmisteesta ja kalkin saannista. Ja tietty myös siitä että lapsi saa varmasti kaiken tarvitsemansa. Toivottavasti teillä on hyvä lääkärisuhde josta saatte tarvittaessa virallisia neuvoja. Yahoon allergialistalta ja tuolla uudessa histamiini.com keskusteluissa on paljon vertaistukea ja vinkkejä tarjolla...
Tsemppiä toivottelen edelleen selvittelyihin
t. MiTeSa ja kaksi allergista poikaa
Ihanaa, että on ihmisiä, jotka jaksavat ja viitsivät paneutua toisten huoliin. Vastauksessasi oli tosi monta hyvää kysymystä ja vinkkiä, joita olen nyt pohtinut. Maidon ainesosien kaikki " valenimet" (herajauhe, kaseiini yms. ) ovat tiedossani ja olen niitä välttänyt, ruokavaliossani ei siis pitäisi olla yhtikäs mitään maidon ainesosia. (Kunpa muuten apteekin työntekijoillä olisi sama tieto, monivitamiinitabletteja ostaessani sain " opettaa" laktoosin ja maitoproteiinin erosta, käsittämätöntä!).
Aamuisin käytän gluteenittoman leivän (riisijauho) päällä maidotonta sinistä Keijua, lisäksi kinkkua, kurkkua ja salaattia. Alpro soija" jogurtin" kanssa syön marjoja (mustaherukka/puolukka/ lakka/mustikka...). En juo lainkaan kahvia, teenkin olen aina juonut mustana. Lisäksi appelsiinituoremehua. Poika syö aamulla muutaman lusikallisen riisihiutalepuuroa ja hedelmäsosetta. (Aamiainen ei ole koskaan erityisemmin hänelle maistunut.) Hedelmäsoseet on kaupan, (sokeroimaton ja luontaisesti gluteeniton), olen nyt siirtynyt antamaan soseita jossa on yhtä tai korkeintaan kahta ainesosaa, aiemmin annoin sosetta tyyliin " Hedelmiä" . Aamiaisen yhteydessä annan maitohappobakteerit (maidoton Rela) ja d-vitamiinit (Jekovit). Tänä aamuna jätinkin sitten molemmat antamatta, katsotaan onko sillä mitään vaikutusta " puoli kolmen heloitukseen" .
Päiväunet poika nukkuu ulkona, herää yleensä viimeistään puoli kahden jälkeen. Ihan ensimmäiset heloitukset silloin 9-10 kk iässä yhdistinkin alussa ulkona nukkumiseen ja pakkaseen, silloin kun sitä vielä oli. Tuntuu kuitenkin kummalliselta, että esim. +5:n asteen lämpötilasta sisälle tuleminen aiheuttaisi tunnin sisällä poskien helahtamisen ja kuumenemisen. Usein siihen vielä liittyy jonkinlaista kitinää ja väninää, välillä myös rinnuksen ja/tai niskan raapimista. Kipuitkua meillä ei ole näiden oireiden lisäksi ollut niin kuin teillä.
Aikaisemmassa viestissäni taisin liioitella vähän oman ruokavalioni suppeutta, possun lisäksi olen lihoista vielä syönyt kalkkunaa. Pakkasessa odottaa vielä riista- ja poronkäristys ja Uuden-Seelannin lammasta. Pakastevihanneksia en ole enää oikein uskaltanut käyttää, kaikkiin kun on taidettu tunkea porkkanaa, joka meillä on nyt jäähyllä. Olenkin ostanut samoja vihanneksia mitä poika syö ja paistanut niitä. " Ruokakermana" käytän tarvittaessa kookosmaitoa tai Alpro soijavalmistetta (Cuisine).
Kiitos noista nettivinkeistä, pitääkin käydä tuolla histamiini-sivuilla.
Viime yö meni muuten vaihteeksi aika hyvin, poika nukahti vähän ennen kymmentä ja heräsi ensimmäisen kerran puoli kolmen aikaan, isänsä oli vielä saanut uudelleen nukahtamaan pelkällä tassuttellulla, mikä meillä on todella harvinaista! Ensimmäinen kunnon herääminen olikin sitten 04.15, jolloin poika piti auttaa uneen sylissä. Aamuyö sen jälkeen olikin sitten tavanomainen, eli pari heräämistä vartin, puolen tunnin päästä kunnes puoli kuudelta otin tissille ja viereen. Heräsimme sitten ennen kahdeksaa.
Selvittely jatkukoon...
Mamurska
Hei,
meillä pojalla 1,6 v kanssa maitoallergia + muita allergioita. Meillä ilmavaivoja taitaa aiheuttaa pahiten ruis. Kuitenkaan se ei tee kakasta löysää kuten allergisiksi luokitellut aineet. No jätettiin kuitenkin pois ruokavaliosta (imetysdietistä ja lapselta) koska yöt paranivat tosi paljon niin.
Minusta meillä pojalla on muutenkin ilmavaivoja mutta silloin kun on allerginen reaktio päällä niin ne herättävät yöllä ja itkettävät kun kiertävä ilma tuntuu ihan satuttavan. Tavallisesti ilmavaivoista on vain hajuhaittoja kun ruokavalio on ihan kunnossa.
Meillä pojan kakka oli kuin vihertävän ruskeaa löysää kaurapuuroa (kakattiin 1/päivä)kunnes pahiksia saatiin pois ruokavaliosta. Nyt kakka normaalia ja kakataan noin kahden kolmen päivän välein. Pissavaippoja tulee paljon enemmän kuin ennen koska nyt neste ei tule kakan mukana pois. Meilläkään ei lääkärin mukaan kuvailuni aikaisemmista kakoista ollut allergista eikä tuo kakkaamisvauhti 1/päivä.
Parhaimmillaan meillä on päästy nyt yhteen heräämiseen per yö kun ruokavalio on ihan kunnossa. Todella luksusta entiseen verrattuna.
Kannattaa muuten tsekata omasta ruokavaliosta että käytätkö herneitä, ruisleipää ym. perinteisesti ilmavaivoja aiheuttavia aineita. Ja ruoka ja oirepäiväkirja on tosi hyvä juttu.
Tsemppiä selvittelyyn.
t. MiTeSa ja kaksi allergista poikaa