Toimeentulotukiasikkaiden tiliotevaatimus on varmaan lain vastainen ja todella nöyryyttävä asia!
Pankkisalaisuus ei koske siis kaikista köyhimpiä ja talousrikollisia, kaikkia muita se koskee ja tuo on avain törkeetä! Miksi isoja ansiosidonnaisia päivärahoja saavat eivät joudun tiliotteitaan mihinkään esittämään??
Ja, joo, tiedän jo etukäteen teidän typerät persutelut tuolle asialle!
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei kukaan lue. Just tein 6:kkn hakemuksen tiliotteineen, ja siellä oli vaikka mitä säätöä.
Laitoin ne kuitenkin. Ja hyväksytty päätös marraskuun loppuun tuli.
No eihän ne edes ehdi syynäämään jokaista tilitapahtumaa erikseen ja tarkkaan. Tsekkaavat vain ne summat ja onko plussaa vai miinusta.
Ja ei kai ketään virkaiijaa oikeasti kiinnosta, onko mun parikymppiseni mennyt S-Markettiin vai Tokmannille tai onko mulla teleoperaattorina Elisa vai DNA. :)
Nykyään kun niin monessa asiassa penätään tuota "yhdenvertaisuutta", mutta ei tässä asiassa ja köyhä rinnastetaan talourikolliseen ja hän ei köyhyytensä takia ole yhdenvertainen muiden kanssa, joilla on todella vahva pankkisalaisuus ja siksi tuo asia on periaatteellisesti todella väärin! Mutta te kokoomusta äänestäneet kateelliset köyhien halveksujat ette vain tuota ymmärrä, ettekä tule koskaan ymmärtämään!!!
Ihan luksusta ois elää vuokrakämpässä. Tukea tulee aina hädänhetkellä. Ei tule omakotitalossa asujalle. Tässä on käyty koronat, lomautukset, pitkät saikut, ym.ym. Meillähän ei ole muuta neuvoa, kun myykää talonne, jos ette pärjää. Niin, ja jos tähän päädytään ja ei ole ostajia, niin siellä ollaan sitten kelan luukulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivahan se olis omalla ilmoituksella tukia nostella. Kelpais mullekin.
Ei työttömyyspäivärahaan tarvi mitään tiliotteita lähetellä vaan ihan omalla ilmoituksella tulee rahat, miksi noin?
Monet toimeentulotukea hakevat eivät tee mitään, eivät edes etsi töitä tai opiskele. Työttömyysturvalla edes esittää töitä etsivänsä, ja osa etsii tosissaan. Hyvistä asioista palkitaan, lusmuilusta ei ja tuhlailusta ei.
Mä luulen että toimeentulotukea saavat työttömät ovat enemmänkin niitä, joilla on karenssi eli eivät konkreettisesti saa sitä työttömyysturvaa. Eli eivät ole noudattaneet TE-toimiston sääntöjä.
Luulet väärin. Alle 10 000 oli se määrä joka saa toimeentulotukea ainoana tukena (tai asumistuen lisäksi) pitempiaikaisesti. Loput niistä parista sadasta tuhannesta saa sitä ensisijaisten etuuksien päälle.
Älytön kyttäysysteemi joka vie resursseja ihan vaan siksi että ensisijaiset tuet on liian matalat. Ja tätä kyllä voidaan rahoittaa vuodesta toiseen.
Se on juuri näin. Ja tämä on se syy miksi Suomi on saanut Euroopan neuvostolta huomautuksia. Ensisijaiset tuet ovat liian pieniä.
Näin. Eikä ole oikein, että ihmiset joutuvat vuodesta toiseen turvautumaan viimesijaiseen tukeen, jonka pitäisi olla väliaikainen. Ei ole myöskään kohtuullista, että joutuu elämään vuoisa tai jopa vuosikymmeniä niin pienellä rahalla, että mitään liikkumavaraa taloudessa ei ole, ja olla samalla tosiaan jatkuvan nöyryyttävän kyttäämisen alaisena.
Ihan aiheesta on noottia tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömyyspäivärahaan tarvi mitään tiliotteita lähetellä vaan ihan omalla ilmoituksella tulee rahat, miksi noin?
Monet toimeentulotukea hakevat eivät tee mitään, eivät edes etsi töitä tai opiskele. Työttömyysturvalla edes esittää töitä etsivänsä, ja osa etsii tosissaan. Hyvistä asioista palkitaan, lusmuilusta ei ja tuhlailusta ei.
Mä luulen että toimeentulotukea saavat työttömät ovat enemmänkin niitä, joilla on karenssi eli eivät konkreettisesti saa sitä työttömyysturvaa. Eli eivät ole noudattaneet TE-toimiston sääntöjä.
Karenssin voi saada, jos tekee vapaaehtoistyötä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kela-uhkaa-peria-tyottomalta-ollilt…
oikeusasiamiehen päätöksistä loytyy sekin että mikäli vaikka kela kehottaa muuttamaan vaikka halvempaan asuntoon, nämä muuttokustannukset tulee hyvittää.
pankkisalaisuus on pankkisalaisuus.
Taas joku heitti idean kansalaispalkasta. Se on laskettu moneen kertaan että se tulisi sikakalliiksi. Vaikka se poistaisi kelavirkailijat ja työkkärin virkailijat, ne säästöt ei riittäisi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, "eivät ole noudattaneet TE-toimiston sääntöjä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sosiaaliohjaajien on turha odottaa, että omaiset hoitaisivat eläkkeellä olevia vanhempia. Ei varmana hoideta, ei oteta karenssiriskiä.
Eläkeläisiä on 1 600 000 ja valtio saa hoitaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sosiaaliohjaajien on turha odottaa, että omaiset hoitaisivat eläkkeellä olevia vanhempia. Ei varmana hoideta, ei oteta karenssiriskiä.
Eikä vahdita kenenkään lapsia.
Juodaan kotona kaffeeta, levätään ja katsotaan telkkaria.
Lain mukaan viranomaisilla on oikeus saada tiedot pankista tietyssä tapauksessa, myös vastoin yilinomistajan tahtoa. Tt tuessa näin ei tehdä. Itse toimitat tiliotteet, joten hyväksyt niiden toimittamisen. Pakkohan niitä ei ole toimittaa. Sitten vaan keksimään miten saada elanto.
Tiedät perustelut, kun sama aloitus on ollut täällä ennenkin. Hoh hoijaa... Ei tiliotteen esittäminen liity tulojen suuruuteen vaan toimeentulotuen hakemiseen. Jos "isoja ansiosidonnaisia" saava hakee toimeentulotukea, niin samalla tavalla hän joutuu esittämään tiliotteensa. Mikä siinä tiliotteen esittämisessä on noloa, jos kehtaa tukea hakea. Meinaatko, että kaikki voisi hakea tukea ilman todisteita tarpeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä vahdita kenenkään lapsia.
Juodaan kotona kaffeeta, levätään ja katsotaan telkkaria.
Täytyykin kesällä istuskella parvekkeella ja naureskella, kun uhmaikäinen saa uhmakohtauksia äidilleen hiekkalaatikolla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät perustelut, kun sama aloitus on ollut täällä ennenkin. Hoh hoijaa... Ei tiliotteen esittäminen liity tulojen suuruuteen vaan toimeentulotuen hakemiseen. Jos "isoja ansiosidonnaisia" saava hakee toimeentulotukea, niin samalla tavalla hän joutuu esittämään tiliotteensa. Mikä siinä tiliotteen esittämisessä on noloa, jos kehtaa tukea hakea. Meinaatko, että kaikki voisi hakea tukea ilman todisteita tarpeelle?
Ihmisellä voi näkyä tilillä esim. maksuja johonkin yksityiselämään liittyvään asiaan, johon liittyy stigma tai joka voi aiheuttaa sosiaalista häpeää. Sellainen on merkitty rikoslakiinkin kuin yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen, ja syystä.
En ole itse koskaan joutunut hakemaan toimeentulotukea, mutta ymmärrän, miksi joku kokee tuon yksityisyyden loukkaamisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä ollut jo vuosia ja olen syönyt halvinta ruokaa
ja ostanut vaatteeni kirppiksiltä ja näin minulle on kertynyt
20 000 € säästöjä.
Nyt alan olla niin vanha että joudun muuttamaan lähemmäs
palveluita mutta säästöjeni takia en taida saada täyttä
eläkkeensaajan asumistukea koska:
"Jos sinulla on talletuksia enintään 2 000 euroa, ne ja niiden korot eivät vaikuta asumistukeen. Puolison talletuksille on oma 2 000 euron raja. Tämän ylittävältä osalta Kela laskee korko- ja osinkotulot mukaan tuloihin ja lisää talletukset asumistukeen vaikuttavan omaisuuden määrään."
Mistä juontaa juurensa tämä outo ajatus, että vaikka itsellä on rahaa yhteiskunnan pitäisi maksaa eläminen?
Olen eri, mutta mullakin on säästössä reilut 20 000, mutta saan silti eläkkeensaajan asumistukea, mutten täysmääräsenä. Asumistuki on eri asia kuin toimeentulotuki eikä siis viimesijanen tuki. Enpä ole itse tätä systeemiä kehittänyt, joten miksi en sitten hyötyisi siitä kun se on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Taas joku heitti idean kansalaispalkasta. Se on laskettu moneen kertaan että se tulisi sikakalliiksi. Vaikka se poistaisi kelavirkailijat ja työkkärin virkailijat, ne säästöt ei riittäisi mihinkään.
Väärin! Jos päästäisiin ihmisten kustannuksella loisivista kela- ja työkkäri ä m m i s t ä eroon, kansalaispalkka olisi helposti rahoitettavissa. Tästä on mustaa valkoisella.
Mielestäni tuo on tosi ok. Ja erityisesti se, että sosiaalityöntekijä voi nykyään kysyä itse tilitietoja pankista. Minulla ei ole varaa tulostimeen, näin on helpompi. Ei ole salattavia tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä voi näkyä tilillä esim. maksuja johonkin yksityiselämään liittyvään asiaan, johon liittyy stigma tai joka voi aiheuttaa sosiaalista häpeää. Sellainen on merkitty rikoslakiinkin kuin yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen, ja syystä.
En ole itse koskaan joutunut hakemaan toimeentulotukea, mutta ymmärrän, miksi joku kokee tuon yksityisyyden loukkaamisena.
Aivan, tiedon levittäminen. Ja lakiin perustuva viranomaistoimintaan liittyvä tilitietojen tarkistaminen EI OLE TIEDON LEVITTÄMISTÄ. Se on sitä, jos virkailija laittaa tiliotteen whatsapp-ryhmään kiertämään, tai jättää tulosteen kahvipöytään toimistolle kaikkien nähtäville.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo tulorekisteri. Mitä muuta te tarvitsette?
"Velvoite varattomuudesta" :DD sitähän se on, mutta hienosti muotoiltu. On kyllä naurettavaa, että viimesijaista etuutta tilapäiseen tarpeeseen saadakseen tarvii ensin olla oikeasti varaton, mökki myytynä yms