Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikävä vanhanaikaista kotia - kenellekään muulla koskaan ollut samoja fiiliksiä?

Vierailija
02.06.2023 |

Eli aiemmin asuttiin 1800-luvulla rakennetussa kerrostalossa joka oli remontoitu 1990-luvulla. Ja ei oltu valtavasti tehty myöskään itse remonttia, joten esimerkiksi osa kodinkoneista (kuten hella) oli 1990-luvulta.

Nyt muutettiin huhtikuussa uuteen kerrostaloon, joka alunperin 1920-luvulta mutta kokonaan remontoitu pari vuotta sitten.

Ja olen ihan hukassa kun kaikki on automatisoitua ja kodinkoneet 'älykkäitä".

Kaipaan niitä vanhoja avaimia kulkulätkien sijaan ja vanhaa hellaa/uunia yms.

Onko kenelläkään koskaan ollut samoja fiiliksiä?

Ja hulluinta on,, että teen töitä uusien teknologioiden parissa. Ehkä se rauhoitti tavallaan vastapainoksi kun elinympäristö oli vanhanaikainen.

Mutta minä kaipaan sitä vanhaa hellaa ... Niin hullulta kuin se kuulostaakin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hellani on 1960-luvulta ja lisäksi on puuhella.

Vierailija
2/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Minulle tulee tuo fiilis aina kun joku kone kotona pitää uusia. Sellainen vanha on parempi tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ostaa halvan mökin tai lähteä maastoon eräilemään?

Vierailija
4/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Minulle tulee tuo fiilis aina kun joku kone kotona pitää uusia. Sellainen vanha on parempi tunne.

Torissa myydään retroja kodinkoneita :)

Vierailija
5/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana jos jollain on samoja fiiliksiä! Kun itse koen, että pitäisi olla tosi tyytyväinen hienoista uusista koneista ja itse vain mietin, miten toimiva ja käytännöllinen se vanha oli. Ja siitä myös tajusi jotain.

Ja joo, ihan kunnon leivinuuni olisi ihan mielettömän upea. Voisi kunnolla leipoa.

- ap

Vierailija
6/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on ikävä! Ihan liikaa kaikkea mikä pitää ohjelmoida, conffata, resetoida tms.

Ja sit kun tulee sähkökatko niin kaikki on ihan sekaisin, vaikka ei pitäis olla.

Vierailija
7/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, on ikävä! Ihan liikaa kaikkea mikä pitää ohjelmoida, conffata, resetoida tms.

Ja sit kun tulee sähkökatko niin kaikki on ihan sekaisin, vaikka ei pitäis olla.

Tämä just! Kun töissä tekee noita kaikkia koko päivän niin oli ihana kun illalla kotona voi kokata ihan vain vääntämällä uunin päälle.

- ap

Vierailija
8/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama auton kanssa. Vanha auto hajoaa ja tulee tiensä päähän, menee sormi suuhun noiden uusien tietokoneautojen kanssa. Haluaisin uuden auton mutta sillä vanhalla manuaalisella "näppäimistöllä". Nero on se autotehdas joka tällaisen auton seuraavaksi tekee.

Vierailija
9/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Tykkään myös selkeistä huonejaoista, niin että esim. keittiö on oma huoneensa, eikä mikään avoseinusta olkkarin kupeessa. Myös sellainen kliinisyys ja persoonattomuus kammoksuttaa uusissa asunnoissa.

Vierailija
10/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua ja turvallista kai se on. En minäkään tykkää mistään kovin moderneista jutuista. Kiva kun on tavallinen avain, valurautahella ja vanhat sulakkeet 😊

Vierailija
11/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On! Asun kyllä vanhassa talossa, missä on puuhella ym. ja erittäin vanhanaikainen huonejako, mutta VIHAAN meidän uudenaikaista liettä. Siinä on hipaisukytkimet, jotka ovat HITAAT. Vanhassa hellassa senkun väänsi yhdestä kytkimestä levyn siihen asentoon mihin halusi, uudessa pitää ensin laittaa levy päälle (pitää sormea tarpeeksi kauan hipaisukytkimellä), sitten poistaa lukko (pitää sormea tarpeeksi kauan lukkopainikkeella), sitten valita levy (sama juttu), sitten selata levyn lämpötila oikeaan numeroon (ja nekin selautuvat HITAASTI). Järjetöntä!

Vierailija
12/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On! Asun kyllä vanhassa talossa, missä on puuhella ym. ja erittäin vanhanaikainen huonejako, mutta VIHAAN meidän uudenaikaista liettä. Siinä on hipaisukytkimet, jotka ovat HITAAT. Vanhassa hellassa senkun väänsi yhdestä kytkimestä levyn siihen asentoon mihin halusi, uudessa pitää ensin laittaa levy päälle (pitää sormea tarpeeksi kauan hipaisukytkimellä), sitten poistaa lukko (pitää sormea tarpeeksi kauan lukkopainikkeella), sitten valita levy (sama juttu), sitten selata levyn lämpötila oikeaan numeroon (ja nekin selautuvat HITAASTI). Järjetöntä!

Tämä juuri! Tåmån induktiolieden ja integroidun uunin pitäisi olla viimeistä ja parasta mutta kun ne ovat hitaita ja heikosti toimivia verrattuna siihen 1990-luvun lieteen/uuniin. Joo, ei siinä kaikkia hienoja toimintoja ollut mutta oli niin tehokas ja käytännöllinen!

Ei tullut koskaan mieleen että sitä kaipaisin. Ajattelin vain että se on niin vanha että ehdottomasti pitää uusia.

- ap

Vierailija
13/13 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat fiilikset täällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän