Huhhei. Sijoitukset -60% . Olenkohan maailman huonoin sijoittaja :3
Salkussa rahoitusalaa, energia-alaa, matkailualaa, startuppeja, lentoyhtiöitä jne. Suomi, euroalue ja USA.
Kommentit (55)
Myy eniten tappiolla olevat ja osta takaisin joko samat halvemmalla tai jotakin muuta. Saat tappioista veronvähennykset, joilla saat veronpalautuksina takaisin osingoista maksamasi verot.
Vierailija kirjoitti:
Myy eniten tappiolla olevat ja osta takaisin joko samat halvemmalla tai jotakin muuta. Saat tappioista veronvähennykset, joilla saat veronpalautuksina takaisin osingoista maksamasi verot.
No, nythän tulee puppua. Tappiot kyllä voi vähentää tulevaisuuden voitoista muutaman vuoden ajan, mutta mitään veronpalautuksia ei saa, sen on täysin varma.
-60%? Eli joko olet toiminut sijoittajana kolme viikkoa, tai ostanut kasvuosakkeita jostain Afrikan pörssistä.
Olis ehkä kannattanut havahtua myymään ennen kesäalea.
Minkälainen sijoitusstrategia sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan olet sijoittanut? Ajallinen hajautus ei ole mennyt ihan putkeen..
Korona-ajan keksintöjä, eli en kauaa. Olen onnistunut ajoittamaan ostot ja myynnit ihan päin prinkkalaa lähes kaikkien kohdalla :( Esim. lentoalahan on pomppinut useita kymmeniä prosentteja ylös ja alas, mutta en ole hyötynyt siitä yhtään mitään tuon vuoksi.
ap
Edes täyspäiväisesti pörssiä elävät ja hengittävät ammattilaiset eivät ole erityisen hyviä ostojen ja myyntien ajoittamisessa. Tavan tallukalle on parasta unohtaa pikavoitot ja luoda joku säännöllinen sijoitusohjelma jossa pysyy. Ajallinen hajauttaminen tasaa riskejä, sen lisäksi salkku pitää tietysti myös hajoittaa aloittain ja maantieteellisesti. Sitten vain odotellaan. Mitä harvemmin seuraat miten sijoituksillasi menee, sitä epätodennäköisempää on että hölmöilet.
Vierailija kirjoitti:
-60%? Eli joko olet toiminut sijoittajana kolme viikkoa, tai ostanut kasvuosakkeita jostain Afrikan pörssistä.
Avausviestissä näkyy tietoja. On ollut yhtä Afrikan pörssiä koko Euroopan ja USA:n markkina kyllä nyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
No varmaan aika surkea. Kieltämättä tulee tempoiltua turhaan :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, nythän tulee puppua. Tappiot kyllä voi vähentää tulevaisuuden voitoista muutaman vuoden ajan, mutta mitään veronpalautuksia ei saa, sen on täysin varma.
Ei ole puppua. Tappiot voi vähentää pääomatuloista. Eli jos ei ole voittoja niin vaikka saaduista osingoista. Osingoista on jo maksettaessa pidätetty 25,5 prosentin vero, ja sen saat takaisin jos on tappioita vähennettävä.
Itse saan syksyllä veronpalautuksena kaikki osingoistani pidätetyt verot kun viime kesänä paniikkimyin Fortumeja suurella tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Miinuspeukkua pukkaa, mutta tämä on ihan normikäytäntö. Moni tekee näin. Itse olen monta kertaa myynyt tappiolla pois. Viimeksi tänä vuonna yhden, joka oli viisi tonna tappiolla. Otti pannuun lujaa... mutta sitten oli toisaalta varaa myydä pois voitolla Sampoa tietäen, ettei tartte jännittää mätkyjä. Pörssi ottaa ja antaa ja sitten kun on nousukausi, se antaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-ajan keksintöjä, eli en kauaa. Olen onnistunut ajoittamaan ostot ja myynnit ihan päin prinkkalaa lähes kaikkien kohdalla :( Esim. lentoalahan on pomppinut useita kymmeniä prosentteja ylös ja alas, mutta en ole hyötynyt siitä yhtään mitään tuon vuoksi.
ap
Edes täyspäiväisesti pörssiä elävät ja hengittävät ammattilaiset eivät ole erityisen hyviä ostojen ja myyntien ajoittamisessa. Tavan tallukalle on parasta unohtaa pikavoitot ja luoda joku säännöllinen sijoitusohjelma jossa pysyy. Ajallinen hajauttaminen tasaa riskejä, sen lisäksi salkku pitää tietysti myös hajoittaa aloittain ja maantieteellisesti. Sitten vain odotellaan. Mitä harvemmin seuraat miten sijoituksillasi menee, sitä epätodennäköisempää on että hölmöilet.
Vanhaa kulunutta kirjaviisautta. Ei nykyään menestytä sillä, että ostetaan ja jätetään sijoituksen vuosikausiksi mätänemään eikä mennä edes kurkkimaan. Tämä strategia on ajalta ennen nettiä ja keskustelupalstoja ja omatoimista ostamista. Ennen vanhaan osakkeet piti ostaa välittäjältä puhelimella tai menemällä pankkiin asiaa erikseen hoitamaan. Nyt kaikki on toisin. Strategiat määräytyy sen mukaan, ei 1940-luvun mukaan. Outoa, ettei tätä sisäistetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et nyt vaan vällää tilanteesta, kun tosi monella ammattilaisella sama tilanne.
Jos sulla on jokin noista miinusosakkeista sellainen, jonka tiedät olevan hyvä, voit nyt pikkuhiljaa ostaa sitä osaketta lisää. Jos osake on -60%, niin sitä voi pitkään ostaa tosi pieniä määriä kerrallaan. Vaikka välityspalkkio olisi suhteessa silloin iso, se ei haittaa, koska miinus on niin iso, että joka tapauksessa keskihinta alenee joka ostolla, vaikka välityspalkkion osuus olisi jokin ihan huimakin.
Minkä verran välityspalkkiota maksat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vanhaa kulunutta kirjaviisautta. Ei nykyään menestytä sillä, että ostetaan ja jätetään sijoituksen vuosikausiksi mätänemään eikä mennä edes kurkkimaan. Tämä strategia on ajalta ennen nettiä ja keskustelupalstoja ja omatoimista ostamista. Ennen vanhaan osakkeet piti ostaa välittäjältä puhelimella tai menemällä pankkiin asiaa erikseen hoitamaan. Nyt kaikki on toisin. Strategiat määräytyy sen mukaan, ei 1940-luvun mukaan. Outoa, ettei tätä sisäistetä.
Olen samaa mieltä. Viime vuosien arvonmuutokset on olleet niin järisyttäviä, että osta ja unohda-taktiikalla on parhaimmillaan missannut satojen prosenttien voitot. Toki sillä on myös onnistunut välttämättään isot paniikkimyynnit, eipä sillä.
Mutta jos strategia on keskittyä tiukasti vain osinkoihin, niin sitten se on ja tuo tyylikin voi olla toimiva ainakin mielenrauhan suhteen.
Mulla vähän alta 20 000€ osakkeissa ja 6 000€ miinuksella. 5 000€ tullut osinkoja 6 vuoden aikana. Ei tällä rikastu.
Nyt tulee korkorahastoista ihan hyvää tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et nyt vaan vällää tilanteesta, kun tosi monella ammattilaisella sama tilanne.
Jos sulla on jokin noista miinusosakkeista sellainen, jonka tiedät olevan hyvä, voit nyt pikkuhiljaa ostaa sitä osaketta lisää. Jos osake on -60%, niin sitä voi pitkään ostaa tosi pieniä määriä kerrallaan. Vaikka välityspalkkio olisi suhteessa silloin iso, se ei haittaa, koska miinus on niin iso, että joka tapauksessa keskihinta alenee joka ostolla, vaikka välityspalkkion osuus olisi jokin ihan huimakin.
Minkä verran välityspalkkiota maksat?
Lisää rahaa ei uskalla tai edes halua nyt enää laittaa, mutta kiitos neuvoista silti. Muistaakseni 0,20%. Pankin kautta hoitelen asioita.
ap
Minun bitcoinillakin menee paremmin :DDD
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sijoituksia ollut 5 vuotta ja 22% plussalla
Minulla 6 vuotta ja +38,5%. Olen ostanut pelkästään Pohjoismaiden superrahastoja Nordnetistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vanhaa viisautta joka pitää edelleen täysin paikkansa. Netti, keskustelupalstat ja omatoiminen sijoittaminen eivät ole vaikuttaneet pätkääkään siihen että ihmiset ovat surkeita ajoittamaan, jopa ammattilaiset. Helpommin lähestyttävää ne ovat sijoittamisesta tavalliselle ihmisille tehneet toki.
Höpö, höpö. Voitosta maksat veroa, kurssinoususta et maksa. Kurssinousu muuttu voitoksi vasta realisoinnin jälkeen ja silloin se muuttuu verotettavaksi.