Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unelmakoti sisiliassa

Vierailija
02.06.2023 |

kolmas kausi on areenassa ja sitä katsellessa. Kuinka kaunis paikka ja ne yölliset ilmakuvat, kun lamput valaisevat pieniä katuja. Mutta jokaisessa jaksossa itseä häiritsee yksi asia. Onko tuo Marie maanikko ja hänen laskuvaiheita ei ohjelmassa näytetä?

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä puutarhasta suunniteltiin kesäolohuonetta isommallekin joukolle, vaikka ympärillä on asuinkerrostaloja, mahtavat naapurit olla ihastuneita, eikä edes millään muotoa otettu kantaa muutoin kuin että halutaan itselle näkösuojaa, tämä on sitä yhteisöllisyyden mallia nykyään, kenenkään muun hyvinvoinnista ei tarvitse välittää.

Italiassa ei ymmärretä yksityisyydestä yhtään mitään. Oman kodin rauha tuskin käsitteenäkään tuttu. Jos joku haluaa juhlia pihalla ja laittaa stereot täysille, niin hän juhlii pihalla ja laittaa stereot täysille. Ei ketään kiinnosta, jokainen elää omaa elämäänsä siinä rinnalla. Italialaiset on hyvin perhekeskeisiä ja yhteisöllisiä, mutta samaan aikaan täydellisen itsekkäitä. 

Mä asun täällä, kaiken tän sekamelskan keskellä. Tuskin enää kauaa.

Minulla ei ole ollut tuollaisia naapureita koskaan Italiassa. Ensin asuin pari vuotta vuokralla isossa ok-talossa ja naapurit olivat kivoja, reiluja ja auttavaisia. Ostettuani vanhan talon ja saatuani remppauksen niin pitkälle, että talo oli asuttava, muutin sinne. Täälläkään ei ole jatkuvasti mitään stereoita ja juhlia naapurien pihoilla, vaikka nuorisoa on monessakin talossa. Yleensä nuoret lähtevät viikonlopuiksi meren rannoille ja juhlivat siellä. En ole itsekkäisiinkään tutustunut, naapurit tuovat puutarhoistaan tuoreita tuotteita pitkään syksylle asti ja aina kysytään tarvitseeko jotain jos lähtevät kaupungille, itsekin kysyn - kaupungin marketit ovat 12 km päässä. Totta on, että ei täällä koteihin linnoittauduta vaan elämä pyörii kauniilla ilmoilla ulkona ja välillä kahvitellaan ex tempore jonkun naapurin kanssa tai lähdetään yhdessä kaupungille tai metsään. Kesti jotain parisen vuotta kyllä, ennenkuin paremmin naapurien kanssa tutustuttiin ja ystävystyttiin. Apua saa aina ja se on erittäin hyvä asia. 

Sama.

Me tutustuimme kyläläisiin ja naapureihin nopeasti ja saimme heidän kauttaan paljon apua remppakontakteissa. Kun asuimme vuokralla viimekesänä talon omistaja toi meille pari kertaa viikossa vihanneksia ja hedelmiä pihastaan. Samoin omat naapurimme pähkinöitä ja hedelmiä säilöttäväksi asti!

Vierailija
122/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus ja katkeruus kirjoitti:

Kylläpäs on kateellista porukkaa tämä pariskunta joka talon Sisiliasta osti on ahkeria ihmisiä. Talo jonka he ostivat oli 30 vuotta tyhjillään siis remontoitavaa riittää hinta jonka he siitä maksoivat ei ole järin iso. Heillä myöskin talo ruotsissa ovat ostaneet ja remontoineet 5 taloa. Varmaakin remontoimattomia remontoineet ja myyneet pois. Jokaisella on mahdollisuus tehdä samaa jos on ahkera remonttitaitoinen ihminen. Kuinka moni viitsii tehdä tuollaista likaista työlästä hommaa. Heillä on nyt remppa miehiä Sisiliassa tuskin maksavat paljoa. Miksi pitää aina olla ilkeä puhua pahaa ihmisistä jota ei edes tunne.

Miten jokaisella on mahdollisuus tehdä sama, jos sen tehdäkseen täytyy olla remonttitaitoinen ihminen? Remonttitaitoinen ihminen ei tarkoita sitä, että hän osaa vaihtaa käsisuihkun bideekahvan tai kiinnittää tapetit seinään, vaan että ihmisellä on vähän laajempaa remonttikokemusta. Mielellään joku ihan remontoitiin liittyvä koulutus.

Remontointi kuten ihan mikä muu tahansa asia on opeteltavissa eikä siihen tarvita koulutusta. Mutta toki se koulutukseen nojaaminen on hyvä tekosyy olla tekemättä mitään. Ei sitä kokemusta tule jos ei mitään ole valmis kokeilemaan.

Kaikkea voi tietysti opetella tekemään itse, mutta ihan lainsäädännölliseltä kannalta esimerkiksi viemäröintiä ei saa tehdä ilman tarvittavia lupia. Tai eihän sitä kukaan estä tekemästä, mutta vakuutus ei korvaa jos omien virheiden takia syntyy vesivahinko.

Muutenkin musta tuntuu, että me ollaan luettu ihan eri keskustelua. En mä ole saanut mitään sellaista käsitystä, että ihmiset olisivat olleet hirveän kateellisia Marien ja miehen projektista tai kodista.

Minä olen remppauttanut yli sata vuotta wanhan kivitalon Italiassa. Tuokin palatsi tv-ohjelmassa on varmasti museoviraston alainen, joten siellä ei tehdä ihan niin kuin huvittaisi. Ensin ostetaan talo sitten palkataan nk. GEOMETRA. Joka tutkii talon ja anoo luvat kaupungin rakennuslautakunnalta (en tiedä suomeksi varmaan oikeaa nimeä instanssille). Geometra hankkii myös putki-sähkömiehet ja muurarit sekä valvoo niiden tekemiset. Itse voit valita lattialaattoja siitä mitkä sallittu museoviraston listoilla. Joku talon ulkorappaus ja maalaus eivät ole prioriteetteja jos pitää sisätilat alusta lähtien rempata, ne ovat ihan niitä viimeistelytöitä ja talon värikin pitää anoa museovirastolta, värejä on muutamia tarjolla. Silti voi itse olla mukana rempassa. Itsekin revin vanhoja seiniä sisätiloissa kun kolmesta pienestä huoneesta tehtiin yksi avara 40 neliön tila olo- ja ruokahuoneeksi. Kieltä on hyvä osata, että ymmärtää sääntöjä ja voi keskustella tämän geometran kanssa asioista. Oma remppaus kesti 6 kk jonka jälkeen muutin taloon asumaan, sitten alettiin uusia keittiötä ja tehdä toinen kylpyhuone taloon. Oikein hyvin onnistui kaikki. 

Näin myös meillä, n 100v talo ja n 200m2 asuttavaa pinta-alaa . Koska olimme itse vain osan aikaa paikalla mesu ja arkkitehti pitivät huolen homman toiminnasta. Purimme sisällä mitä voimme, seinien rappausta, paneeleja, laatoituksia. Teimme todella ison rempan mm eristimne lattian, vaihdoimme kaikki sähköt ja uusimme veden ja viemärit. 2 uutta kylpyhuonetta. Kaikki sisäseinät ja -katot rapattiin ja maalattiin uudelleen, nuo maalaushommat teimme itse. Viivästyksineen 10kk.

Vielä pitäisi rapsutella ikkunat ja ovet ulkopuolelta ja petsata uudelleen, jossain vaiheessa vaihtaa loput 2 -kertaisiin. Tehdä uima-allas ja pergola.

Oliko teillä budjettia, ja pitikö miten? 

Näihin vanhoihin kohteisiin ei kai kannata lähteä millään tiukalla budjetilla, kun ne eivät pidä kuitenkaan ja yllätyksiä tulee aina. 

Olen nr. 96 kirjoittaja. Budjetti oli sata tonnia ja se piti aika hyvin. Kaksi ikkunaa on vielä uusittava ja ajan kanssa myös ulko-ovi. Ne eivät ole kovin tärkeitä mutta haluan ne teettää. Talo on kaksikerroksinen ja 150 neliötä. Tontti suhteellisen pieni, kivinen terassi jättisuuri jossa puutarjamaja ja pergola sekä pyykinkuivauskatos. Rinteessä joten näköalat ovat laajat ja kauniit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä puutarhasta suunniteltiin kesäolohuonetta isommallekin joukolle, vaikka ympärillä on asuinkerrostaloja, mahtavat naapurit olla ihastuneita, eikä edes millään muotoa otettu kantaa muutoin kuin että halutaan itselle näkösuojaa, tämä on sitä yhteisöllisyyden mallia nykyään, kenenkään muun hyvinvoinnista ei tarvitse välittää.

Italiassa ei ymmärretä yksityisyydestä yhtään mitään. Oman kodin rauha tuskin käsitteenäkään tuttu. Jos joku haluaa juhlia pihalla ja laittaa stereot täysille, niin hän juhlii pihalla ja laittaa stereot täysille. Ei ketään kiinnosta, jokainen elää omaa elämäänsä siinä rinnalla. Italialaiset on hyvin perhekeskeisiä ja yhteisöllisiä, mutta samaan aikaan täydellisen itsekkäitä. 

Minulla ei ole ollut tuollaisia naapureita koskaan Italiassa. Ensin asuin pari vuotta vuokralla isossa ok-talossa ja naapurit olivat kivoja, reiluja ja auttavaisia. Ostettuani vanhan talon ja saatuani remppauksen niin pitkälle, että talo oli asuttava, muutin sinne. Täälläkään ei ole jatkuvasti mitään stereoita ja juhlia naapurien pihoilla, vaikka nuorisoa on monessakin talossa. Yleensä nuoret lähtevät viikonlopuiksi meren rannoille ja juhlivat siellä. En ole itsekkäisiinkään tutustunut, naapurit tuovat puutarhoistaan tuoreita tuotteita pitkään syksylle asti ja aina kysytään tarvitseeko jotain jos lähtevät kaupungille, itsekin kysyn - kaupungin marketit ovat 12 km päässä. Totta on, että ei täällä koteihin linnoittauduta vaan elämä pyörii kauniilla ilmoilla ulkona ja välillä kahvitellaan ex tempore jonkun naapurin kanssa tai lähdetään yhdessä kaupungille tai metsään. Kesti jotain parisen vuotta kyllä, ennenkuin paremmin naapurien kanssa tutustuttiin ja ystävystyttiin. Apua saa aina ja se on erittäin hyvä asia. 

Sama.

Me tutustuimme kyläläisiin ja naapureihin nopeasti ja saimme heidän kauttaan paljon apua remppakontakteissa. Kun asuimme vuokralla viimekesänä talon omistaja toi meille pari kertaa viikossa vihanneksia ja hedelmiä pihastaan. Samoin omat naapurimme pähkinöitä ja hedelmiä säilöttäväksi asti!

Juuri näin. Minulle ovat jopa naapurien tuttavat, jotka metsästävät, tuoneet villisikaa ja peuraa pakastettavaksi asti. Eräällä naapurilla on kanoja ja tuo tuoreita munia 6 kpl joka viikko eikä halua mitään maksua. Itsellä ei ole hedelmäpuita, mutta eipä tarvitse myöskään ostella kun joillakin naapureilla on yllin kyllin puita. Oliiviöljyä ja hunajaa on myös tuotu maistiaisiksi ja sitten olenkin heidän tilaltaan käynyt tarpeeseeni hakemassa maksua vastaan. 

Vierailija
124/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Juuri näin. Minulle ovat jopa naapurien tuttavat, jotka metsästävät, tuoneet villisikaa ja peuraa pakastettavaksi asti. Eräällä naapurilla on kanoja ja tuo tuoreita munia 6 kpl joka viikko eikä halua mitään maksua. Itsellä ei ole hedelmäpuita, mutta eipä tarvitse myöskään ostella kun joillakin naapureilla on yllin kyllin puita. Oliiviöljyä ja hunajaa on myös tuotu maistiaisiksi ja sitten olenkin heidän tilaltaan käynyt tarpeeseeni hakemassa maksua vastaan. 

Meillä on hedelmätarhassa kirsikka-, päärynä- ja luumupuut sekä viiniköynnöksiä ennestään ja jos emme ole paikalla naapurit saavat hakea sadon. Granaattiomena, viikuna ja nektariini vasta aloittelevat satoa

Vierailija
125/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun kaikilla palstamammoilla onkin yhtäkkiä toinen toistaan prameampia palatseja pitkin Italiaa.

Vierailija
126/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun kaikilla palstamammoilla onkin yhtäkkiä toinen toistaan prameampia palatseja pitkin Italiaa.

Odotan ensimmäistä jolla on viinitila ja itse käsin restauroitu keskiaikainen linna 🕍🍷

Vierailija
127/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan ensimmäistä jolla on viinitila ja itse käsin restauroitu keskiaikainen linna 🕍🍷

Siellä he sitten järkyttävän komean italialaisen aviomiehensä kanssa laulavat yhdessä oopperaa.

Vierailija
128/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä he sitten järkyttävän komean italialaisen aviomiehensä kanssa laulavat yhdessä oopperaa.

Tarkoitat varmaan, että järjestävt oopperjuhlia, johon koko kylä on kutsuttu.

Vierailija
129/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavis maalaistalo meillä, tosin täysin rempattu.. Tontti 1500m2.

Vielä ollaan kaikkine kuluineen reilusti alle 200 000e. Mutta tuolla rahalla ei olisi saanut mitään fiksua Suomesta. Eikä lämpöä ainakaan!

Vierailija
130/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa ihana ohjelma. Ihmiset jotka uskaltavat elää omanlaista elämää. Ja se energia just nyt toivoisin ADHD:ta itselleni että saisin vähän virtaa

Vierailija
131/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lasketaan viinitilaksi? Hehtaarilta saa jo km 9000 pulloa viiniä, 1000m2 tontilta 900. Riittää koko vuodeksi:)

Lähes jokaisella on muutama köynnös (meilläkin) ja rypälet voi puristuttaa kylän viiniosuuskunnan cantinassa.

Vierailija
132/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun melkein keskellä miljoonakaupunkia kerrostalon ylimmässä kerroksessa, joten voin varmaan sanoa, että mulla on valtavan iso palatsi, iso puutarha, lukuisia terasseja ja hulppeat näkymät. :) 

Vierailija
133/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä myös miten heillä siellä maanpäällisissä paratiiseissaan on aikaa palstailla ja katella ruotsalaisia realitysarjoja.

Vierailija
134/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä myös miten heillä siellä maanpäällisissä paratiiseissaan on aikaa palstailla ja katella ruotsalaisia realitysarjoja.

Arkea täälläkin eletään. Itse olen katsonut tuon sarjan Suomessa ollessa mutta c-moren, netflixin jne kautta näkyy Italiassakin. Ja läppäritkin toimii joten voi palstailla. Arki-ilta, viikonloppuna sitten taas ohjelmaa kylillä

Vierailija
135/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh? Mitä eroa on asua Italiassa ja palstailla, kuin asua Suomessa ja palstailla? Arki on arki täälläkin. 

Vierailija
136/179 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun melkein keskellä miljoonakaupunkia kerrostalon ylimmässä kerroksessa, joten voin varmaan sanoa, että mulla on valtavan iso palatsi, iso puutarha, lukuisia terasseja ja hulppeat näkymät. :) 

Vauva-palstalla on säännöllisesti ketjuja kerrostaloasumisesta. Joku trollitehdas ilmeisesti asialla, ihan kotimaista lajia varmaankin. Saavatkohan peräti palkkaa jostakin noista aloituksista?

https://www.vauva.fi/keskustelu/5115582/miten-teidan-paa-kestaa-kerrost…

https://www.vauva.fi/keskustelu/5138510/kerrostalossa-asuminen-niin-alk…

Vierailija
137/179 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai luulet, että talon remppaamiseen tarvitaan italialainen ja vielä komea mies? Minä en tarvinnut. Asun yksin ja talon oston ja remppautuksen tein ihan yksin. Olen aivan tavis ja leski olin muuttaessani Italiaan ja olen edelleenkin. Oopperaakaan ei tarvitse laulaa itse kun paikkakunnalla on oma teatteri jossa jatkuvasti kaikenlaista ohjelmaa. 

Vierailija
138/179 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva sulle kun viihdyt siellä.

Vierailija
139/179 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ihan jännää? Onko muitakin ketjuja prameista palatseista pitkin Italiaa joita suomalaiset ovat ostelleet? Tässä ketjussa ei heitä ollut. Taisi iskeä kateus kun niin jännäksi meni...

Vierailija
140/179 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italia on valheellinen kieli. Aikoinaan siellä puhuttiin latinaa. Juntit Italialaiset eivät osaa enää latinaa, oman maansa alkuperäistä kieltä. Mitä pellejä!

Ja sä varmasti puhut sujuvasti myös ruotsia ja saamea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan