Unelmakoti sisiliassa
kolmas kausi on areenassa ja sitä katsellessa. Kuinka kaunis paikka ja ne yölliset ilmakuvat, kun lamput valaisevat pieniä katuja. Mutta jokaisessa jaksossa itseä häiritsee yksi asia. Onko tuo Marie maanikko ja hänen laskuvaiheita ei ohjelmassa näytetä?
Kommentit (179)
Kuinka vanha heidän lapsensa Solveig on? Nyt juuri ovat Palermossa kirpputorilla ja tää iso tyttö istuu välillä rattaissa.Hyvä kun just mahtuu rattaisiin
Minusta harvinaisen hyvä remppareality ja vielä ruotsalaiseksi.
Sisilian kohde mielenkiintoinen mutta yllätyksellinen ja riskaabeli, perhe ei ole mikään ökyrikas, ja budjetti ei ole mikään rajaton.
Rohkeutta vaatii, ja ripauksen hulluuttakin.
Aikaansaavia, mukavanoloisia ja ahkeria ihmisiä, vaikka emäntä taitaa ollakin vähän ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana perhe mun mielestä. Ihanaa että uskaltavat ELÄÄ!
Ne elää joilla on liitua tai tarpeeksi tyhmiä ottaakseen lainaa kerskakulutukseensa.
Ei tästä tule kyllä vaikutelmaa kummastakaan.
Toki tässä tehdään TV-ohjelmaa ja varmasti saadaan palkka siitä, mutta eiköhän kiinteistön hankinta- ja remppakulut mene perheen ihan omasta pussista?
Ja kohdehan on vähintäänkin mielenkiintoinen!
Ainakin parempaa kuin joku kotimainen huvila- ja huussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko pariskunta ostanut talon näkemättä ja tutkimatta missä kunnossa se on?
Aloitin juuri katsomaan sarjaa ja ihmettelen miksi pariskunta on yllättynyt puutarhasta ja talosta yleensäkin. Eivätkä ole keskustelleet talosta arkkitehdin yms kanssa?
Toki tehdään tv-sarjaa eli esittävätkö vain?
Ehkä se on ohjelman idea ja tuskin itse maksavat remonttia, eiköhän tv-yhtiö sen maksa.
Enpä usko. Toki TV-ohjemasta maksetaan jotain palkkaa tai palkkio, mutta eiköhän projekti mene ihan perheen omasta pussista.
Uskaltaisitko muuten itse lähteä vastaavaan?
Vierailija kirjoitti:
Mua huvitti tämänpäiväisessä jaksossa 1/8 kun mies menee ostamaan tomaatteja sisilialaiselta vihanneskappiaalta ja kysyy ovatko tomaatit Sisiliasta.
Mies rassukka ei tiedä, että italialainen ruokakulttuuri perustuu kaikessa niihin omiin, lähellä tuotettuihin raaka-aineisiin. Eli Sisiliassa myydään vain Sisiliassa tuotettuja tomaatteja, ja niitä onkin varsin laaja määrä eri kokoisina ja muotoisina.
No mies oppii ajan kanssa sen. Sisilialaisia vihanneksia tuodaan pohjoisempaan Italiaan kyllä talvella aika tavalla. Itsekin täällä Toscanassa ostelen niitä, sitruunat ja appelsiinit ovat Sisiliasta. Italiassa, jos on vähänkin tonttia kasvatetaan itse kaikki mahdollinen. Kasvimaa on erittäin tärkeä osa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha heidän lapsensa Solveig on? Nyt juuri ovat Palermossa kirpputorilla ja tää iso tyttö istuu välillä rattaissa.Hyvä kun just mahtuu rattaisiin
Taitaa olla 5-6v. Aina rattaissa tai sylissä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko pariskunta ostanut talon näkemättä ja tutkimatta missä kunnossa se on?
Aloitin juuri katsomaan sarjaa ja ihmettelen miksi pariskunta on yllättynyt puutarhasta ja talosta yleensäkin. Eivätkä ole keskustelleet talosta arkkitehdin yms kanssa?
Ehkä se on ohjelman idea ja tuskin itse maksavat remonttia, eiköhän tv-yhtiö sen maksa.
Enpä usko. Toki TV-ohjemasta maksetaan jotain palkkaa tai palkkio, mutta eiköhän projekti mene ihan perheen omasta pussista.
TV-ohjelmiin en haluaisi lähteä mutta talon remppaamiseen lähdin ja voisin lähteä taas uudelleenkin. Olen Nr. 96 kirjoittaja. Vanhan talon remppaus on erittäin antoisaa ja oppii vaikka mitä siinä sivussa, tutustuu sen sataan ja tuhanteen ihmiseen eri aloilta, joistakin jää sitten tuttavia ja ystäviä. Näin kävi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Katson koska tuo nainen hyvännäköinen ja hoikka ikäisekseen 😍 en ole huomannut mitään persoonasta
Kirurgin muokkaama naama...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus ja katkeruus kirjoitti:
Kylläpäs on kateellista porukkaa tämä pariskunta joka talon Sisiliasta osti on ahkeria ihmisiä. Talo jonka he ostivat oli 30 vuotta tyhjillään siis remontoitavaa riittää hinta jonka he siitä maksoivat ei ole järin iso. Heillä myöskin talo ruotsissa ovat ostaneet ja remontoineet 5 taloa. Varmaakin remontoimattomia remontoineet ja myyneet pois. Jokaisella on mahdollisuus tehdä samaa jos on ahkera remonttitaitoinen ihminen. Kuinka moni viitsii tehdä tuollaista likaista työlästä hommaa. Heillä on nyt remppa miehiä Sisiliassa tuskin maksavat paljoa. Miksi pitää aina olla ilkeä puhua pahaa ihmisistä jota ei edes tunne.
Miten jokaisella on mahdollisuus tehdä sama, jos sen tehdäkseen täytyy olla remonttitaitoinen ihminen? Remonttitaitoinen ihminen ei tarkoita sitä, että hän osaa vaihtaa käsisuihkun bideekahvan tai kiinnittää tapetit seinään, vaan että ihmisellä on vähän laajempaa remonttikokemusta. Mielellään joku ihan remontoitiin liittyvä koulutus.
Remontointi kuten ihan mikä muu tahansa asia on opeteltavissa eikä siihen tarvita koulutusta. Mutta toki se koulutukseen nojaaminen on hyvä tekosyy olla tekemättä mitään. Ei sitä kokemusta tule jos ei mitään ole valmis kokeilemaan.
Kaikkea voi tietysti opetella tekemään itse, mutta ihan lainsäädännölliseltä kannalta esimerkiksi viemäröintiä ei saa tehdä ilman tarvittavia lupia. Tai eihän sitä kukaan estä tekemästä, mutta vakuutus ei korvaa jos omien virheiden takia syntyy vesivahinko.
Muutenkin musta tuntuu, että me ollaan luettu ihan eri keskustelua. En mä ole saanut mitään sellaista käsitystä, että ihmiset olisivat olleet hirveän kateellisia Marien ja miehen projektista tai kodista.
Minä olen remppauttanut yli sata vuotta wanhan kivitalon Italiassa. Tuokin palatsi tv-ohjelmassa on varmasti museoviraston alainen, joten siellä ei tehdä ihan niin kuin huvittaisi. Ensin ostetaan talo sitten palkataan nk. GEOMETRA. Joka tutkii talon ja anoo luvat kaupungin rakennuslautakunnalta (en tiedä suomeksi varmaan oikeaa nimeä instanssille). Geometra hankkii myös putki-sähkömiehet ja muurarit sekä valvoo niiden tekemiset. Itse voit valita lattialaattoja siitä mitkä sallittu museoviraston listoilla. Joku talon ulkorappaus ja maalaus eivät ole prioriteetteja jos pitää sisätilat alusta lähtien rempata, ne ovat ihan niitä viimeistelytöitä ja talon värikin pitää anoa museovirastolta, värejä on muutamia tarjolla. Silti voi itse olla mukana rempassa. Itsekin revin vanhoja seiniä sisätiloissa kun kolmesta pienestä huoneesta tehtiin yksi avara 40 neliön tila olo- ja ruokahuoneeksi. Kieltä on hyvä osata, että ymmärtää sääntöjä ja voi keskustella tämän geometran kanssa asioista. Oma remppaus kesti 6 kk jonka jälkeen muutin taloon asumaan, sitten alettiin uusia keittiötä ja tehdä toinen kylpyhuone taloon. Oikein hyvin onnistui kaikki.
Näin myös meillä, n 100v talo ja n 200m2 asuttavaa pinta-alaa . Koska olimme itse vain osan aikaa paikalla mesu ja arkkitehti pitivät huolen homman toiminnasta. Purimme sisällä mitä voimme, seinien rappausta, paneeleja, laatoituksia. Teimme todella ison rempan mm eristimne lattian, vaihdoimme kaikki sähköt ja uusimme veden ja viemärit. 2 uutta kylpyhuonetta. Kaikki sisäseinät ja -katot rapattiin ja maalattiin uudelleen, nuo maalaushommat teimme itse. Viivästyksineen 10kk.
Vielä pitäisi rapsutella ikkunat ja ovet ulkopuolelta ja petsata uudelleen, jossain vaiheessa vaihtaa loput 2 -kertaisiin. Tehdä uima-allas ja pergola.
Oliko teillä budjettia, ja pitikö miten?
Näihin vanhoihin kohteisiin ei kai kannata lähteä millään tiukalla budjetilla, kun ne eivät pidä kuitenkaan ja yllätyksiä tulee aina.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan että eikö siellä ole kesäisin helvetillisen kuuma nykyään, ja talo vielä keskellä kaupunkia, ei edes vuorilla.
Vanhoissa kivitaloissa ei kesällä ole ikinä kuuma. Seinät ovat luokkaa 60 cm. Näin omassa talossani on ja makuuhuoneessa on 20 plus astetta kun ulkona porottaa lähes 40 asteen helle. Tuulettimia, ilmpapumppua ym. sähkönkuluttajaa en ole tarvinnut koskaan. Ikkunaluukut laitetaan keskipäivällä kiinni ja avataan joskus klo 17-18 kun aurinko rupeaa jo laskemaan tai paistaa toiselle puolelle taloa.
Ei voi katsoa naisen vuoksi. Todella ärsyttävä ihminen. Ärsyttää sen suu, kun täytettä laitettu huuliin ja se mutruilee. Hompsu, eepäsiisti ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin myös kolmannen kauden katselun ja jossain pätkässä näkyi Solveigilla vaipat päällä? Tuntuu muutenkin olevan kauhea reuhu tuo Solveig. Rauhaton. Ihmekö se, kun vanhemmat vaan suhaavat sinne tänne. Lieköhän heillä ikinä aikaa istua aloillaan lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Siitä puutarhasta suunniteltiin kesäolohuonetta isommallekin joukolle, vaikka ympärillä on asuinkerrostaloja, mahtavat naapurit olla ihastuneita, eikä edes millään muotoa otettu kantaa muutoin kuin että halutaan itselle näkösuojaa, tämä on sitä yhteisöllisyyden mallia nykyään, kenenkään muun hyvinvoinnista ei tarvitse välittää.
Italiassa ei ymmärretä yksityisyydestä yhtään mitään. Oman kodin rauha tuskin käsitteenäkään tuttu. Jos joku haluaa juhlia pihalla ja laittaa stereot täysille, niin hän juhlii pihalla ja laittaa stereot täysille. Ei ketään kiinnosta, jokainen elää omaa elämäänsä siinä rinnalla. Italialaiset on hyvin perhekeskeisiä ja yhteisöllisiä, mutta samaan aikaan täydellisen itsekkäitä.
Mä asun täällä, kaiken tän sekamelskan keskellä. Tuskin enää kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TV-ohjelmiin en haluaisi lähteä mutta talon remppaamiseen lähdin ja voisin lähteä taas uudelleenkin. Olen Nr. 96 kirjoittaja. Vanhan talon remppaus on erittäin antoisaa ja oppii vaikka mitä siinä sivussa, tutustuu sen sataan ja tuhanteen ihmiseen eri aloilta, joistakin jää sitten tuttavia ja ystäviä. Näin kävi minulle.
Samoin.
t se toinen Italiassa rempannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italia on valheellinen kieli. Aikoinaan siellä puhuttiin latinaa. Juntit Italialaiset eivät osaa enää latinaa, oman maansa alkuperäistä kieltä. Mitä pellejä!
Italiassa on kouluissa pakkolatina :(
Ei se niin tarkkaa ole täällä meidän aivoinvalidien palstamammojen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus ja katkeruus kirjoitti:
Kylläpäs on kateellista porukkaa tämä pariskunta joka talon Sisiliasta osti on ahkeria ihmisiä. Talo jonka he ostivat oli 30 vuotta tyhjillään siis remontoitavaa riittää hinta jonka he siitä maksoivat ei ole järin iso. Heillä myöskin talo ruotsissa ovat ostaneet ja remontoineet 5 taloa. Varmaakin remontoimattomia remontoineet ja myyneet pois. Jokaisella on mahdollisuus tehdä samaa jos on ahkera remonttitaitoinen ihminen. Kuinka moni viitsii tehdä tuollaista likaista työlästä hommaa. Heillä on nyt remppa miehiä Sisiliassa tuskin maksavat paljoa. Miksi pitää aina olla ilkeä puhua pahaa ihmisistä jota ei edes tunne.
Miten jokaisella on mahdollisuus tehdä sama, jos sen tehdäkseen täytyy olla remonttitaitoinen ihminen? Remonttitaitoinen ihminen ei tarkoita sitä, että hän osaa vaihtaa käsisuihkun bideekahvan tai kiinnittää tapetit seinään, vaan että ihmisellä on vähän laajempaa remonttikokemusta. Mielellään joku ihan remontoitiin liittyvä koulutus.
Remontointi kuten ihan mikä muu tahansa asia on opeteltavissa eikä siihen tarvita koulutusta. Mutta toki se koulutukseen nojaaminen on hyvä tekosyy olla tekemättä mitään. Ei sitä kokemusta tule jos ei mitään ole valmis kokeilemaan.
Kaikkea voi tietysti opetella tekemään itse, mutta ihan lainsäädännölliseltä kannalta esimerkiksi viemäröintiä ei saa tehdä ilman tarvittavia lupia. Tai eihän sitä kukaan estä tekemästä, mutta vakuutus ei korvaa jos omien virheiden takia syntyy vesivahinko.
Muutenkin musta tuntuu, että me ollaan luettu ihan eri keskustelua. En mä ole saanut mitään sellaista käsitystä, että ihmiset olisivat olleet hirveän kateellisia Marien ja miehen projektista tai kodista.
Minä olen remppauttanut yli sata vuotta wanhan kivitalon Italiassa. Tuokin palatsi tv-ohjelmassa on varmasti museoviraston alainen, joten siellä ei tehdä ihan niin kuin huvittaisi. Ensin ostetaan talo sitten palkataan nk. GEOMETRA. Joka tutkii talon ja anoo luvat kaupungin rakennuslautakunnalta (en tiedä suomeksi varmaan oikeaa nimeä instanssille). Geometra hankkii myös putki-sähkömiehet ja muurarit sekä valvoo niiden tekemiset. Itse voit valita lattialaattoja siitä mitkä sallittu museoviraston listoilla. Joku talon ulkorappaus ja maalaus eivät ole prioriteetteja jos pitää sisätilat alusta lähtien rempata, ne ovat ihan niitä viimeistelytöitä ja talon värikin pitää anoa museovirastolta, värejä on muutamia tarjolla. Silti voi itse olla mukana rempassa. Itsekin revin vanhoja seiniä sisätiloissa kun kolmesta pienestä huoneesta tehtiin yksi avara 40 neliön tila olo- ja ruokahuoneeksi. Kieltä on hyvä osata, että ymmärtää sääntöjä ja voi keskustella tämän geometran kanssa asioista. Oma remppaus kesti 6 kk jonka jälkeen muutin taloon asumaan, sitten alettiin uusia keittiötä ja tehdä toinen kylpyhuone taloon. Oikein hyvin onnistui kaikki.
Näin myös meillä, n 100v talo ja n 200m2 asuttavaa pinta-alaa . Koska olimme itse vain osan aikaa paikalla mesu ja arkkitehti pitivät huolen homman toiminnasta. Purimme sisällä mitä voimme, seinien rappausta, paneeleja, laatoituksia. Teimme todella ison rempan mm eristimne lattian, vaihdoimme kaikki sähköt ja uusimme veden ja viemärit. 2 uutta kylpyhuonetta. Kaikki sisäseinät ja -katot rapattiin ja maalattiin uudelleen, nuo maalaushommat teimme itse. Viivästyksineen 10kk.
Vielä pitäisi rapsutella ikkunat ja ovet ulkopuolelta ja petsata uudelleen, jossain vaiheessa vaihtaa loput 2 -kertaisiin. Tehdä uima-allas ja pergola.
Oliko teillä budjettia, ja pitikö miten?
Näihin vanhoihin kohteisiin ei kai kannata lähteä millään tiukalla budjetilla, kun ne eivät pidä kuitenkaan ja yllätyksiä tulee aina.
9000e ylitys tuli makuuhuoneiden 4 kpl ilmalämpöpumpuista mitkä päätettiin (onneksi ) asentaa heti eikä vasta ensivuonna. Lisäksi lämmitysjärjestelmään tuli vähän tehostusta mistä tuli vähän lisää hintaa. Muuten itse remppa täysin budjetissa.
3 taloa Suomessa rakentaneena osasimme arvioida hyvin remontin tarpeen ja kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä puutarhasta suunniteltiin kesäolohuonetta isommallekin joukolle, vaikka ympärillä on asuinkerrostaloja, mahtavat naapurit olla ihastuneita, eikä edes millään muotoa otettu kantaa muutoin kuin että halutaan itselle näkösuojaa, tämä on sitä yhteisöllisyyden mallia nykyään, kenenkään muun hyvinvoinnista ei tarvitse välittää.
Italiassa ei ymmärretä yksityisyydestä yhtään mitään. Oman kodin rauha tuskin käsitteenäkään tuttu. Jos joku haluaa juhlia pihalla ja laittaa stereot täysille, niin hän juhlii pihalla ja laittaa stereot täysille. Ei ketään kiinnosta, jokainen elää omaa elämäänsä siinä rinnalla. Italialaiset on hyvin perhekeskeisiä ja yhteisöllisiä, mutta samaan aikaan täydellisen itsekkäitä.
Mä asun täällä, kaiken tän sekamelskan keskellä. Tuskin enää kauaa.
Minulla ei ole ollut tuollaisia naapureita koskaan Italiassa. Ensin asuin pari vuotta vuokralla isossa ok-talossa ja naapurit olivat kivoja, reiluja ja auttavaisia. Ostettuani vanhan talon ja saatuani remppauksen niin pitkälle, että talo oli asuttava, muutin sinne. Täälläkään ei ole jatkuvasti mitään stereoita ja juhlia naapurien pihoilla, vaikka nuorisoa on monessakin talossa. Yleensä nuoret lähtevät viikonlopuiksi meren rannoille ja juhlivat siellä. En ole itsekkäisiinkään tutustunut, naapurit tuovat puutarhoistaan tuoreita tuotteita pitkään syksylle asti ja aina kysytään tarvitseeko jotain jos lähtevät kaupungille, itsekin kysyn - kaupungin marketit ovat 12 km päässä. Totta on, että ei täällä koteihin linnoittauduta vaan elämä pyörii kauniilla ilmoilla ulkona ja välillä kahvitellaan ex tempore jonkun naapurin kanssa tai lähdetään yhdessä kaupungille tai metsään. Kesti jotain parisen vuotta kyllä, ennenkuin paremmin naapurien kanssa tutustuttiin ja ystävystyttiin. Apua saa aina ja se on erittäin hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi katsoa naisen vuoksi. Todella ärsyttävä ihminen. Ärsyttää sen suu, kun täytettä laitettu huuliin ja se mutruilee. Hompsu, eepäsiisti ihminen.
Katso ohjelmaa kokonaisuutena äläkä toljota yhtä ihmistä.
Kammottava pariskunta. Huh. No niinhän ihmiset jotka haluavat olla noissa ihanaihanaremppajauusiutuminenjahyvinvointiparempielämä-ohjelmissa ovat aina jotenkin hirveitä olentoja.