Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettimiesystävä alistaa minua sivistyssanoilla

Vierailija
02.06.2023 |

Aloitimme seurustelun viestittelemällä Tinderissä ja sitten WhatsAppissa, ja jälkimmäisellä tiellä olemme edelleen. Aika alkuun kävi selväksi, että mies on koulutetumpi kuin minä, joka olen käynyt vain peruskoulun. Mies on käynyt lukion ja opiskelee yliopistossa.

Mies alkoi viljellä sivistyssanoja oikeastaan jo siitä hetkestä, kun kerroin koulutustaustani, tai oikeammin sen puutteen, ja se paheni kun selkeästi ilmaisin että minulla ei ole kummoinen sanavarasto, ja sen tein jo ensimmäisen sivistyssanan kohdalla.

Onneksi vasta viestittelemme, joten voin aina googlettaa mitä hän tarkoittaa, mutta se on noyryyttävää. Mielestäni hän voisi ilmaista asiansa myös ns. kansankielellä, mutta mieluummin hän käyttää sanoja kuten immersiivinen tai konsensus.

On menty niin pitkälle, etten enää kehtaa selkeämmin todeta miehelle, että en tajua mitä hän sanoo, enkä uskalla tavata miestä, koska enhän voi seurustella puhelin kädessä ja googlettaa esiin putkahtelevia sanoja.

Olen silti tosi ihastunut, joten mietin, että onko tässä olemassa mitään tehtävissä olevaa korjausliikettä. Kiitos ajatuksista.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdistaa nämä vastaukset (ainakin iso osa niistä), joten on vaikea vastata mitään.

Ehkä en sitten ole ihastunut mieheen varsinaisesti, mutta ei se mistään ratkaisuista helppoja silti tee.

Nöyryytetty olo minulla joka tapauksessa usein hänen kanssaan jutellessa on (kuten teidänkin), joten ehkä on parempi vähentää ruutuaikaa miehen kanssa.

Ap

Kuule, peruskoulupohjalta jää aika ulkopuolelle monista asioista. Mitä jos kuitenkin menisit vaikka iltalukioon? Ei miehen, vaan itsesi takia.

Mahdoton sanoa, leveileekö mies vai puuttuuko häneltä tilannetajua. Joka tapauksessa jos kommunikaatio tökkii, niin juuri teillä kahdella olisi ongelmia siinä jatkossakin.

Kouluttamattomana voit jäädä miehestä riippuvaiseen asemaan, mikä on huono asetelma kannaltasi.

Vierailija
82/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sianjättöaika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logopatia, logopaatti?

Kulttuuriviolatisti?

Eruditionisti?

Intellectusisti?

Logosubjugaari?

Jätä se porcos!

Vierailija
84/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdistaa nämä vastaukset (ainakin iso osa niistä), joten on vaikea vastata mitään.

Ehkä en sitten ole ihastunut mieheen varsinaisesti, mutta ei se mistään ratkaisuista helppoja silti tee.

Nöyryytetty olo minulla joka tapauksessa usein hänen kanssaan jutellessa on (kuten teidänkin), joten ehkä on parempi vähentää ruutuaikaa miehen kanssa.

Ap

Kuule, peruskoulupohjalta jää aika ulkopuolelle monista asioista. Mitä jos kuitenkin menisit vaikka iltalukioon? Ei miehen, vaan itsesi takia.

Mahdoton sanoa, leveileekö mies vai puuttuuko häneltä tilannetajua. Joka tapauksessa jos kommunikaatio tökkii, niin juuri teillä kahdella olisi ongelmia siinä jatkossakin.

Kouluttamattomana voit jäädä miehestä riippuvaiseen asemaan, mikä on huono asetelma kannaltasi.

Totta. Ap ei vaikuta tyhmältä. Lukio hoituisi häneltä todennäköisesti aika helposti. 

Vierailija
85/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh, ihan tavallisia sanojahan nuo on..? Ei kai se sen miehen vika ole, jos ap ei ymmärrä niiden merkityksiä?

Vierailija
86/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle suosittelisin samaa kuin pari edellistäkin, jatka vaan opintoja, et vaikuta tyhmältä ja kirjoitustaitokin on hyvä. Kannattaa myös huomata, että kyseinen mies tosiaan opiskelee tällä hetkellä yliopistossa ja elää siis ympäristössä, jossa nuoret opettelevat sivistyssanoja, käyttävät niitä jatkuvasti ja vertaiset arvostavat niiden käyttöä. Jos hän on vielä kasvanut kodissa, jossa käytetään normaalikielessä sivistyssanoja ja kaveripiirikin on ollut lähinnä lukioälykköjä, niin niiden käyttö on aika luonnollista. Suhteestakin voi tulla ihan hyvä, mutta omat vaikeutensaa siinä varmasti on. Monet ajatusmallit ja toimintatavat ovat todennäköisesti erilaisia. Mutta se selviää tapaamalla, keskustelemalla ja tutustumalla paremmin.

Kyllä teistä ihan hyvä pari voi tulla, mutta ei kannata pelkän viestittelyn takia vielä kovin voimakasta tunnesidettä muodostaa. Toki siitä ihastuksesta kannattaa nauttia silti, mutta ei kannata hirveästi pettyä, jos suhteesta ei mitään tulekaan. Kyllä niitä miehiä riittää. Ja tämän sanon miehenä, joka parikymppisenä olisi varmasti ollut AP:n ihastuksen kaltainen, mutta nyt keski-iässä seurustelee ihan onnellisti duunarinaisen kanssa ja osaa jonkin verran yleiskieltä ;P

Vierailija
87/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lle suosittelisin samaa kuin pari edellistäkin, jatka vaan opintoja, et vaikuta tyhmältä ja kirjoitustaitokin on hyvä. Kannattaa myös huomata, että kyseinen mies tosiaan opiskelee tällä hetkellä yliopistossa ja elää siis ympäristössä, jossa nuoret opettelevat sivistyssanoja, käyttävät niitä jatkuvasti ja vertaiset arvostavat niiden käyttöä. Jos hän on vielä kasvanut kodissa, jossa käytetään normaalikielessä sivistyssanoja ja kaveripiirikin on ollut lähinnä lukioälykköjä, niin niiden käyttö on aika luonnollista. Suhteestakin voi tulla ihan hyvä, mutta omat vaikeutensaa siinä varmasti on. Monet ajatusmallit ja toimintatavat ovat todennäköisesti erilaisia. Mutta se selviää tapaamalla, keskustelemalla ja tutustumalla paremmin.

Kyllä teistä ihan hyvä pari voi tulla, mutta ei kannata pelkän viestittelyn takia vielä kovin voimakasta tunnesidettä muodostaa. Toki siitä ihastuksesta kannattaa nauttia silti, mutta ei kannata hirveästi pettyä, jos suhteesta ei mitään tulekaan. Kyllä niitä miehiä riittää. Ja tämän sanon miehenä, joka parikymppisenä olisi varmasti ollut AP:n ihastuksen kaltainen, mutta nyt keski-iässä seurustelee ihan onnellisti duunarinaisen kanssa ja osaa jonkin verran yleiskieltä ;P

Hyvin tiivistetty. Vaikutelmani on, ettei Ap:n ja miehen välillä ole mitään älyllistä kuilua, vaan kulttuurinen kuilu. Eli asiat ovat fiksattavissa. 

Vierailija
88/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tosi ihastunut mieheen, jota et ole edes tavannut, ja jonka kanssa sinulla ei ole mitään yhteistä? Kai tajuat, että olet ihastunut ihastumisen tunteeseen, et todelliseen ihmiseen?

Kyllä kai kirjallisestikin tutustuessa voi ihastua? Minä ainakin voin.

Ap

Hyvinkin voi ihastua, jopa syvemmin kuin lyhyellä tapailulla, persoona tulee paremmin esille kun ei ole muita häiriötekijöitä keskustelussa. Tapasin aviomieheni nettipelissä. Oletteko soitelleet keskenänne?

Vierailija
89/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on erittäin surkea trolli, mutta tuli mieleeni, että minun täytyy joskus miettiä että miten joku puhekieli-slangisanasekoitus sanotaan yleiskielellä XDDDD samoin tajusin että kun käännän suomea englanniksi, niin pitää miettiä ihan kunnolla, että miten se sanotaan, koska yritän automaattisesti kääntää sitä puhekieli-slangisanasekoitus englanniksi eikä se tietenkään toimi niin. Olen siis hyvä kielissä, mutta sekoitan itseäni puhetyylini kera.

Vierailija
90/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lla ei todellakaan ole pelkkä peruskoulu takana, aivan liian huoliteltua kieltä, jopa pilkut suurimmaksi osaksi paikoillaan. Hauska trollaus joka tapauksessa, siitä pisteet.

Peruskoulussa opetetaan kirjoittamaan.

Olen itsekin käynyt vain peruskoulun ja tiedän suunnilleen mihin kohtaan pilkut tulee. Tosin opin lähinnä äitini opastuksella, koulun tunneilla ei oikein jäänyt mikään mieleen.

Minua tympii nämä ennakkoluulot, että vain kouluja suorittaneet älyävät jotain. Kun voi niitä asioita tutkiskella ja opiskella itsekseenkin.

Vierailija
91/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:lla ei todellakaan ole pelkkä peruskoulu takana, aivan liian huoliteltua kieltä, jopa pilkut suurimmaksi osaksi paikoillaan. Hauska trollaus joka tapauksessa, siitä pisteet.

Peruskoulussa opetetaan kirjoittamaan.

Olen itsekin käynyt vain peruskoulun ja tiedän suunnilleen mihin kohtaan pilkut tulee. Tosin opin lähinnä äitini opastuksella, koulun tunneilla ei oikein jäänyt mikään mieleen.

Minua tympii nämä ennakkoluulot, että vain kouluja suorittaneet älyävät jotain. Kun voi niitä asioita tutkiskella ja opiskella itsekseenkin.

Melko hyvin kirjoitat. Melko. Lukeminen kannattaa aina, ja koulujen käyminen kannattaa aina. Suosittelen sinullekin. 

Vierailija
92/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä täällä otettiin heti se kanta, että mies NOLAA naista tahallaan käyttämällä sivistyssanoja? Ne saattavat olla miehelle (ja suurelle osalle meitä muitakin) aivan tavallisia sanoja, joita ap ei nyt vain nollaa lähentelevällä sivistyspohjallaan ymmärrä. 

Vierailija
93/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noissa sanoissa ole mitään "ihmeellistä" ellet ole hyvin vähän lukenut henkilö.

Vierailija
94/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myös tällaisen tyypin. Valmistui yliopistosta ja viljeli kovasti ns. ammattisanastoa. Nyt kun valmistumisesta on aikaa, on rauhoittunut ja osaa puhua normaalisti.

Vierailija
95/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin kerran tinderissä samanlaisen miehen kanssa. Hän viljeli sivistyssanoja todella oudosti, paikoissa, joissa niitä ei olisi kuulunut käyttää. Menetin mielenkiintoni. 

Vierailija
96/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelle siitä aina ja katso miten reagoi. Jos haukkuu ja arvostelee, jätä se. Ostitko sittenkin "sian säkissä"? Joka korostaa omaa paremmuuttaan. Vai onko kiltti luonne.

Vierailija
97/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah. Ap kirjoittaa virheetöntä ja sujuvaa kieltä, pilkut paikoillaan ja lauseet oikein rakennettu. Mutta on vain peruskoulun käynyt, eikä ymmärrä sivistyssanoja. Aivan täysin uskottavaa. Aivan varmasti.

Vierailija
98/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne sivistyssanat ovat osa joidenkin normaalia käsitevarastoa. Sitä voi toki olla vaikea ymmärtää, jos oma käsitevarasto on 200 sanaa ja yleissivistys sen mukainen.

En osaa kuvitella, mistä te noin eri osaamistasoilla olevat keskustelette.

Voisitko pikkuisen siteerata jotain keskusteluanne niin ettei siitä tunnista osapuolia? Ymmärrätkö sanan "siteerata"?

Täällä toinen peruskoulun käynyt ja ilmeisen sivistymätön, koska en käytä sanavarastosta nimitystä käsitevarasto. Enkä ole kyllä kuullut kenenkään muunkaan käyttävän. Että tylsiä on meidänkin perheen jutut niillä 200:lla käsitteellä.

T: Virallisesti tyhmä

Vierailija
99/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies vaikuttaa tollolta. Sivistyssanojen ripottelu puhekieleen ei anna mitään lisäarvoa. Työasiat erikseen, mutta sielläkin vain kun puhutaan kollegoille tms.

Eivät immersio tai konsensus ole mitään erityisiä sivistyssanoja. Jos ei perussanoja ymmärrä, niin suhteella ei ole tulevaisuutta siksi, että tuskin nettimies jaksaa kauan katsella nettinaista, joka ei tajua omasta äidinkielestäänkään oikein mitään.

Ei se ole mitään snobbailua, että käyttää suomen kieltä laaja-alaisesti, se on pösilön ongelma toisessa päässä jos ei suomea ymmärrä. Suurin ongelma lienee siinä, että älyllinen tasoero on liian suuri, toisin sanoen nettimiehen ÄO on huomattavasti suurempi kuin rajoittuneen nettinaisen. Sellaisesta suhteesta ei yleensä mitään tule, jos toisen ÄO on 120 ja toisen 80.

Ei ihminen voi itseään ja kielenkäyttöään tyhmentääkään koko ajan vain siksi, että älyllisesti heikommat ihmiset pysyisivät kärryillä. On raskasta jos pitää koko ajan puhua tyyliin "minä Tarzan, sinä Jane".

Vierailija
100/104 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Logopatia, logopaatti?

Kulttuuriviolatisti?

Eruditionisti?

Intellectusisti?

Logosubjugaari?

Jätä se porcos!

Eliminoi sosieteestasi tuo kandidaatti.