Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voihan samperi. Yritän pudottaa painoa mutta siitä ei tule mitään, että kiellän itseäni kriittisesti syömästä (johtaa ahmimiseen). Miten tasapainottaa ja saada kilot tippumaan?

Vierailija
02.06.2023 |

Ensimmäiset viikot meni loistavasti. Olin täyttä häkää pudottamassa painoa ja liikuin paljon.
Kielsin itseltäni paljon syömästä ja meni ehkä liian tiukaksi. Tuloksia toki tuli ja nopeasti. Laihduin todella nopeaan yli 10 kiloa (painoa saa tippua vielä 30 kg).
No sitten alkoi ahmiminen. En enää välittänyt ja alkoi tulemaan roskaruoan ja makeiden syömistä.
Olen sitten kierteessä, että joskus syön liikaa ja joskus liian vähän tai sitten niin, ettei paino ole laskusuuntainen vaan pysyy samana. Olen alkanut myös lepsuilemaan liikunnan suhteen.

Nyt harmittaa, ettei paino putoa vaan pysyy aikalailla samassa. Eilen esimerkiksi söin päivällisen ja pienen jäätelön (en kehdannut kieltäytyä kun tarjottiin). Sitten illalla oli aivan järkyttävä nälkä ja päädyin tilaamaan epäterveellistä ruokaa. TAAS.
Aamulla kun heräsin niin harmitti tuo, että söin sitten epäterveellisesti. Naama turvoksissa.

Tätä tapahtuu aivan liian usein. Yritän olla armollinen itselleni koska lähtökohdat ovat olleet karmeat vaikean elämäntilanteen johdosta ja nyt olen päättänyt voida hyvin ja monen asian olenkin hienosti muuttanut parempaan. En enää juo yhtään alkoholia ja pyrin kävelemään aina matkat.
Pitäisi katsoa tätä pidemmällä aikavälillä mutta nyt olen jäänyt alun tavotteista todella kauaksi. Tässä vaiheessa vaa`an pitäisi näyttää -20 kg mutta sen sijaan se näyttää -13 kg.
En nyt tiedä yhtään miten tasapainotan tätä tilannetta ja miten saan itseni siihen tilaan, että jatkan päättäväisesti laihdutusta. Pakko jättää roskaruoan syönti kokonaan mutta se on eri asia, että miten onnistun sen toteuttamaan kun noita lipsahduksia tapahtuu nyt liian usein.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan pystynyt syömään aamupalaa enkä siihen aio kyllä nytkään ryhtyä. Ei vain pysty. 

Söin siis eilen

klo 11: 

1 siemennäkkileipä juustosiivulla

klo 15:

Annos jauheliha-kaalivuokaa 

klo 19:

Pieni mansikkajäätelö

klo 22: 

4 juustosiivua 

klo 23:

Kebabia (kastikkeineen, ei muuta), neljä kanafilettä ja 5 mozzarellatikkua. Vielä hieman maapähkinävoita (oli turha mutta makeaa teki mieli). 

Kirosin kyllä kun kaapissa ei ollut ruokaa tai en jaksanut alkaa väsäämään mitään munakasta tms niin päädyin tilaamaan ja tottakai se harmittaa. 

Nyt on pakko panostaa siihen, että kaapissa on aina valmiina ruokaa, jonka voi vain lämmittää. 

-ap 

Tuo kiinnittää ainakin huomion, että syöt tosi myöhään. Klo 21 jälkeen suositellaan syötäväksi vain kevyt iltapala. Tuo kebabpläjäys aiheuttaa vain vatsan venymisen ja painajaisunet.

Yritä hilata sitä aamupalaa aiemmaksi, joudut kestämään pientä nälän tunnetta illalla, mutta se pienentää mahalaukkua ja edistää laihtumista. Tsemppiä!

Höpö sun juttujas, mahalaukun koolla ei ole merkitystä. Ja miksi pitäisi illalla kärsiä nälästä, jos haluaa syödä mieluummin illalla kuin aamulla?

Vierailija
42/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pysty olemaan erossa sokerista, ei kannata yrittää karpata. Kokonaiskalorimäärä nousee helposti melkoiseksi kun vetää sekä rasvaa että sokeria.

Kokeilisit syödä vähäkalorisesti muuten, mutta yhtenä päivänä viikossa mitä vaan.

Jos sokerin syönnistä haluaa eroon, niin silloin juurikin kannattaa karpata.

Sokeri on pahin lihottaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene terveyskeskus terveyden hoitajan kanssa keskutelee asiasta.Antaa sinulle oikeat ohjeet asiasta.Tuskin on ensimäinen kevät kun laihdutat ilman tulosta?

Vierailija
44/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ahmimishäiriötä mutta laihdutusvauhti tyssäsi 10 kg jälkeen. Minulla on taipumusta paastoiluun ja liialliseen liikuntaan. Tilanteeseen auttoi Noom-sovellus. Se määrittää minulle kalorirajat joiden alle ei saa mennä. Syön noin 1900 kcal päivässä entisen 1200 sijaan. Paino on tippunut joka ikinen aamu! Toisin kuin kitukuurilla.

Kiellettyjä ruokia ei ole, sen sijaan on ruokia joita kannattaa suosia ja toisia joita vain vähän. Joka päivä saa halutessaan syödä herkkuja 50-200 kalorin edestä, mutta ei edes tee mieli kun on lupa. Silloin tällöin voi pitää myös vapaapäivän. Herkuttelen välillä sokerittomalla herkulla: omena viipaleina päällä maapähkinävoita. Kuulostaa ankealta mutta toimii arjen herkkuna.

Ahmimishäiriöstä parantumiseen tarvittaisiin ihan terapiaa mutta sitä on varmaan vaikea saada ja vielä vaikeampi löytää asiaan perehtynyttä terapeuttia. Ihan kuka tahansa terapeutti ei käy, itselläni on ystävä joka on psykoterapeutti ja lskifoobikko ja suosii alisyömistä.

Vierailija
45/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi vähähiilihydraattinen. Ensinnäkin yritä luopua ajatuksesta jälkkäreistä ja makeista herkuista kokonaan. Kestää kauan päästä eroon ja tuntuu siltä, että se ei lopu ikinä, mutta kyllä se jossain vaiheessa helpottaa. Ei siis edes "karppien" jälkkäriherkkuja, vaan olet kokonaan ilman. Ne joskus myöhemmin sitten.

Ruokaa kotiin niin, että sitä on aina. Helpointa on, jos teet isoja satseja, niin että voit vaan ottaa jääkaapista. Lisäksi munia, kinkkua, juustoa, kukkakaalia, kurkkua, porkkanaa jne. Pidä töissä, tai jos liikut muualla pitkiä aikoja, vaikka pähkinöitä mukana, niin sinulla on aina jotain mitä voit syödä, ellei mitään muuta sopivaa ole. Suolatut mantelit on hyviä ja hiilihydraatteja niissä on maltillisesti. Suolatut kookoslastut on myös hyviä.

Älä anna nälän yltyä, niin ettet voi hallita itseäsi. Syö aluksi mieluummin vaikka vähän liikaa. Pyri syömään säännöllisiin aikoihin, oli ateriarytmisi mikä tahansa. Mä syön klo 16 ja 20. Voisi ehkä luulla, että koska pärjään koko päivän hyvin ilman ruokaa, voisi tuota ensimmäistäkin ateriaa siirtää vaikka tunnilla-kahdella helposti, mutta kun ei voi. Sitten on niin hirveä nälkä, että saa taistella itsensä kanssa, ettei tilaa mäkkäriä kotiin. Luulen että ai akin mun keho ainakin tottuu helposti ateriarytmiin ja nälkä tulee just noina aikoina nykyään ja muina aikoina nälkää ei ole.

Tsemppiä ap, kyllä se siitä! Tosi hieno alku jo sinulla, nyt vaan jatkat!

Kaikenlaiset äärirajoittamiset lietsovat ahmimishäiriötä entisestään, ajattele nyt vähän mitä täällä neuvot.

"Ahmintahäiriöstä toipuvan kannattaa lopettaa laihduttaminen ja noudattaa täsmäsyömistä. Se tarkoittaa valveillaoloaikana syömistä säännöllisesti 3–4 tunnin välein."

Vierailija
46/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pysty olemaan erossa sokerista, ei kannata yrittää karpata. Kokonaiskalorimäärä nousee helposti melkoiseksi kun vetää sekä rasvaa että sokeria.

Kokeilisit syödä vähäkalorisesti muuten, mutta yhtenä päivänä viikossa mitä vaan.

Jos sokerin syönnistä haluaa eroon, niin silloin juurikin kannattaa karpata.

Sokeri on pahin lihottaja.

Joillakin toimii, joillakin ei. Tunnen aika monta jojolaihduttajaa jotka eivät vaan kykene olemaan erossa karkista, jäätelöstä yms vaikka kuinka saavat alkuun hiilareita vähennettyä. Itse kokeilin karppausta joskus huvikseen, eikä makeanhimo hellittänyt ennen kuin olin ihan kunnolla ketoosissa pitemmän aikaa. Siihen taas on hankala päästä jos on huono hillitsemään syömisiään. Vähäkalorisiin ruokiin vaihtamalla voi syödä monipuolisemmin, se on monesti helpompaa ylläpitää.

Vierailija
47/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tuo ikijankkaaja, aiheena lylletöpylleröt, voi auttaa. Nyt hän jauhaa painoindeksistä.

Missä? Menen lällättämään että olen laihtunut normaalipainoon.

Vierailija
48/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen ruokarytmi täytyisi pitää, ettei iske tuo tapponälkä ja sitä myötä ahmiminen. Ei ole järkeä kituuttaa nälässä koko päivää. Kroppa voittaa kyllä ennemmin tai myöhemmin. Et pysty taistelemaan sitä vastaan tahdonvoimalla.

Syö terveellisesti ja tasapainoisesti. Lisää kuitujen saantia, älä kituuta ja venytä aterioitten väliä liian pitkäksi. Siinä on se vaaran paikka, joka johtaa varmasti ahmintaan. Muista juoda myös reilusti vettä. Ei laihduttaessa kuulu nähdä nälkää, vaan keventää ja muuttaa syömistä terveellisempään suuntaan. Sekin auttaa, ettei ajattele asiaa väliaikaisena kitukuurina, vaan tekee sellaisia muutoksia, jotka ovat pysyviä ja joita voi ylläpitää pitkällä aikavälillä.

Vierailija
49/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi vähähiilihydraattinen. Ensinnäkin yritä luopua ajatuksesta jälkkäreistä ja makeista herkuista kokonaan. Kestää kauan päästä eroon ja tuntuu siltä, että se ei lopu ikinä, mutta kyllä se jossain vaiheessa helpottaa. Ei siis edes "karppien" jälkkäriherkkuja, vaan olet kokonaan ilman. Ne joskus myöhemmin sitten.

Ruokaa kotiin niin, että sitä on aina. Helpointa on, jos teet isoja satseja, niin että voit vaan ottaa jääkaapista. Lisäksi munia, kinkkua, juustoa, kukkakaalia, kurkkua, porkkanaa jne. Pidä töissä, tai jos liikut muualla pitkiä aikoja, vaikka pähkinöitä mukana, niin sinulla on aina jotain mitä voit syödä, ellei mitään muuta sopivaa ole. Suolatut mantelit on hyviä ja hiilihydraatteja niissä on maltillisesti. Suolatut kookoslastut on myös hyviä.

Älä anna nälän yltyä, niin ettet voi hallita itseäsi. Syö aluksi mieluummin vaikka vähän liikaa. Pyri syömään säännöllisiin aikoihin, oli ateriarytmisi mikä tahansa. Mä syön klo 16 ja 20. Voisi ehkä luulla, että koska pärjään koko päivän hyvin ilman ruokaa, voisi tuota ensimmäistäkin ateriaa siirtää vaikka tunnilla-kahdella helposti, mutta kun ei voi. Sitten on niin hirveä nälkä, että saa taistella itsensä kanssa, ettei tilaa mäkkäriä kotiin. Luulen että ai akin mun keho ainakin tottuu helposti ateriarytmiin ja nälkä tulee just noina aikoina nykyään ja muina aikoina nälkää ei ole.

Tsemppiä ap, kyllä se siitä! Tosi hieno alku jo sinulla, nyt vaan jatkat!

Kaikenlaiset äärirajoittamiset lietsovat ahmimishäiriötä entisestään, ajattele nyt vähän mitä täällä neuvot.

"Ahmintahäiriöstä toipuvan kannattaa lopettaa laihduttaminen ja noudattaa täsmäsyömistä. Se tarkoittaa valveillaoloaikana syömistä säännöllisesti 3–4 tunnin välein."

Sanot äärirajoittamiseksi sellaista syömistä, jossa poistetaan juurikin sellaiset syömiset, jotka ylläpitää sitä painon nousua ja aiheuttavat ylensyöntiä.

Ajattele vähän, miten hullu kirjoituksesi on.

Vierailija
50/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vika on pääkopassa jos on noin heikko itsekuri. Toki kun kerran repsahtaa niin siihen jää pirun helposti koukkuun pidemmäksi aikaa. Sitten jos pystyy olemaan vaikka viikon ilman herkkuja niin se himo alkaa helpottaa.

Pitää vain taistella.

Ei vaan ruokavalio pitää olla sellainen että ei tarvitse taistella. Riittävästi kuituja, proteiinia ja rasvaa jotta elimistölle ei ole puutostiloja ja tule se kiljuva nälkä. Ei kenenkään tahdonvoima kestä ikuisesti. Tasapainoinen ruokavalio ja sitten hyvin pienellä kalorivajeella pikku hiljaa laihduttaen. Esim 50-100kcal nipistää päivän tarpeesta, itselleni tuo ei vielä teetä sitä kiljuva näläntunnetta. Ap:llä nyt koko ruokarytmikin ihan sekaisin että sen järkevöittämisestä pitäisi aloittaa.

Vierailija
51/51 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Kiitoksia paljon näkökulmistanne.

Nyt olen tehnyt ruokia valmiiksi. Tänäänkin jo melko hyvin syönyt ja nyt on vatsa täynnä.

Tärkeintä taitaa olla, etten päästä nälkää liian suureksi. Heti tulee mieliteot jos venyy liian pitkäksi ateriaväli iltapäivällä.

Ostin nyt paljon ruokaa kaappiin ja teen huomenna viikon ruoat valmiiksi.

Tänään söin:

Klo 13: Kana-kasvispannua

Klo 17: Pala leipäjuustoa ja itse tehtyä vhh-pizzaa

Klo 20 (hetki sitten): Pala leipäjuustoa ja vhh-pizzaa sekä jälkiruoaksi vadelmia ja maustamatonta jogurttia.

Siinä on tämän päivän syömiset ja tyytyväinen olen.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi