rintaraivariako?
Voiko 1-2 viikkoisella olla jo rintaraivareita? Vauveli parina iltana alkanut nyhtämään rintaa ja samalla ääntelee hermostuneena ja lopulta täysi huuto. Onko muilla vastaavaa näin pienen kanssa vai mistä voisi johtua? illat lutkuttaa tissillä tuntitolkulla, et voi maitokin tossa loppuillasta olla jo vähissä.
Kommentit (2)
Ollaan käyty 3 kertaa jo neuvolassa :) punnitsemassa (vauva pienehkö syntyessään), ja hyvin oli viimeisellä punnituksella tullut painoa n. 33 g/pvä. Eli ilmeisesti maitoa on kuitenkin riittävästi, lisäksi painavia pissavaippoja tulee monta samoin kuin kakkaa 2-4 krt/pvä. Mutta luulen, että iltaisin (klo 23 maissa) alkaa maito olemaan tiukassa,kun tosiaan tankkaa koko illan jopa 5 tuntia...kääk. Välillä tosin torkkuu jonkun aikaa ja vaan lupsuttelee unissaan, aktiivista ja tehokasta imemistä max. 5 min kerrallaan per rinta. Nyt imetyssessiot jo vähentyntynyt pariin tuntiin kerralla. Meillä kyllä lisäksi käytössä tutti, jota yritämme antaa säästeliäästi, lähinnä kun syönyt jo tuntitolkulla ja menee nukkumaan tai kun yritän itse syödä tai käyn vessassa.
Täytyy tutustua vielä tuohon imetystukeen!
... kaipa ne ihan pikkuisetkin osaa jo harmitustaan ilmaista. Muistathan itse syödä ja juoda hyvin, että maitoa riittää? Itse juon Vauvanilo-imetysteetä (jota saa mm. luontaistuotekaupoista) päivittäin pari litraa, jotta saan maidontuotannon pysymään hyvänä. Eihän tällaista teetä nyt kaikki välttämättä tarvitse, mutta minulle se kyllä toimii - jollei muuta, niin lumelääkkeen tavoin ;)
Jos olet kovin huolissasi maidon riittävyydestä, niin voithan mennä neuvolaan syöttöpunnitukselle, jossa vauva punnitaan ennen ja jälkeen imetyshetken.
Tuntuuko sinusta siis, että maitoa tulisi vauvalle liian vähän? Toisaalta tuolla paljolla imemisellä vauva " tilaa" maitoa itselleen lisää, että se pitkä iltaimeminen on ihan normaalia! Samalla hän tankkaa yötä varten.
Ja sitten ihan pieni vinkki (meillä rintaraivareiden syy silloin aluksi oli tässä): onhan vauvan imetysasento hyvä ja hän saa hyvän ja tukevan otteen rinnasta? Meillä imetettiin aluksi aina kyljellään ja sitten huomaamattani, oli vauvan vartalo aina kääntynyt selälleen ja pää kuitenkin sivulla, eli imeminen tuntui todella epämukavalta. Korjasin asennon ja raivarit loppui siihen.
Muista vierailla imetystukilistan nettisivuilla, siellä ihan hirveän paljon hyviä neuvoja! Myös soittamalla imetystukipuhelimeen olen ainakin itse saanut monesti ihan mielettömän paljon hyviä neuvoja ja ennen kaikkea rohkaisua!
http://www.imetystukilista.net/
Tsemppiä!
annelie ja lilli vajaa 6kk