Vanha kissani lopetettiin tänään. Uusi miesystävä houkuttelee silti vaativasti illalliselle.
Yritin kirjoittaa otsikon mahdollisimman neutraaliin sävyyn, vaikka miehen sävy ei sitä ole.
Itkin puhelimessa, ja VAIKKA hänen tarkoituksena onkin ehkä tai jopa varmasti lohduttaa ja hän tarkoittaa varmasti pelkkää hyvää, ei painostus tunnu tähän hetkeen lainkaan hyvältä.
Mies vaatimalla vaati, että lähden ulos tuulettumaan. Vaatiminen oli niin voimakasta, että lupasin miettiä asiaa, vaikka en ihan oikeasti halua lähteä.
Kissani jouduttiin lopettamaan 17-vuotiaana, koska sen munuaisten vajaatoiminta oli ehtinyt niin pitkälle. Tiedän, että ratkaisu oli ainoa oikea, mutta silti tarvitsen nyt omaa aikaa surra asiaa rauhassa. Katsoa telkkaria äänettömällä ja syödä lohturuokaa. Kotona. Yksin.
Miten kieltäydytään vaativasta kutsusta, kun ei oikeasti pysty, mutta kutsuja ei oikeasti ymmärrä?
Antakaa minulle konkreettisia esimerkkejä. Kiitos paljon.
Kommentit (67)
Pyydä miestä tuomaan ruokaa luoksesi, jotta voit syödä rauhassa ja itkeä, jos siltä tuntuu.
Siis voit ihan vaan sanoa, että et tule ja olet sitten menemättä. Ei tarvi sen enempää sanoa tai perustella
Minä en jaksaisi aikuiselle ihmisille nätisti vängätä, jos ei sosiaalisen älykkyyden lahjoja olisi enempää suotu. Toteaisin että tarvitsen suruaikaa ja laittaisin puhelimen äänettömälle.
Minä olen itkenyt, onneksi vähenemään päin, vanhuuteen kuollutta koiraani useana iltana, ja peruin siitä hetkestä sen viikon sosiaaliset menot. Miesystävä halasi ja lohdutti, kuunteli. Ja kuuntelee edelleen.
Kieltäytyisin napakasti, että haluat surra ensin yksin, mutta arvostat silti hänen illalliskutsuaan. Onpa kyllä tollo, ettei osaa antaa tilaa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Siis voit ihan vaan sanoa, että et tule ja olet sitten menemättä. Ei tarvi sen enempää sanoa tai perustella
Mies haluaa lohduttaa ja olla mukana surussa ja toinen on tuollainen naismölö? Ja sitten sanotaan, että miehet eivät osaa käyttäytyä. Onpahan. Miehenä en tuollaista töksöä kyllä katselisi vaan vaihtaisin empaattisempaan ja sosiaalisesti lahjakkaampaan.
Asiallisesti mutta napakasti sanot että sinä et ole nyt hyvää seuraa koska sua itkettää koko ajan, etkä yksinkertaisesti jaksa eikä sua huvita lähteä yhtään mihinkään. Kerrot että ymmärrät miehen tarkoittavan hyvää ja sanot jotta toivottavasti mies ymmärtää. Jos jatkaa vänkäämistä niin lyhyesti vielä kerran että kiitos, mutta et lähde. Selkeästi artikuloiden.
Jos mies tästä loukkaantuu niin ette te oikein sitten yhteen sovikaan. Etkä tosiaankaan kiertele ja kaartele ympäripyöreitä vaan selkeä viestintä. Napakasti mutta ystävällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaa lohduttaa ja olla mukana surussa ja toinen on tuollainen naismölö? Ja sitten sanotaan, että miehet eivät osaa käyttäytyä. Onpahan. Miehenä en tuollaista töksöä kyllä katselisi vaan vaihtaisin empaattisempaan ja sosiaalisesti lahjakkaampaan.
Jos mies haluaa lohduttaa lohdutettavaa niin miten lohdutettava ei tule lohdutetuksi, niin kyllä silloin käytös on hukassa.
Ap, olet varmasti hänelle jo sanonut ettet halua lähteä, ja perustellut sen. Ei sinun enää tarvitse muuta kuin laittaa vaikka lyhyt viesti, että "kiitos kutsusta, mutta vietän tämän illan kotona. Ollaan yhteydessä huomenna".
Miksi teet asioista liian vaikeita?
Tuollaiset vänkääjät on perseestä. Minä minä minä ja minun tarpeeni, minä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet varmasti hänelle jo sanonut ettet halua lähteä, ja perustellut sen. Ei sinun enää tarvitse muuta kuin laittaa vaikka lyhyt viesti, että "kiitos kutsusta, mutta vietän tämän illan kotona. Ollaan yhteydessä huomenna".
Koska haluan olla ystävällinen.
Täällä on tullut paljon hyviä ajatuksia, kiitos niistä. Yhdistelen niistä viestin.
Miehet eivät kai yleensä tykkää pitkistä viesteistä, mutta otan sen riskin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tullut paljon hyviä ajatuksia, kiitos niistä. Yhdistelen niistä viestin.
Ap
Tuossa lainatussa viestissä ei ole mitään epäystävällistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuossa lainatussa viestissä ei ole mitään epäystävällistä.
Väitettiinkö jossain toisin?
Kyllä meillä pystytään puolin ja toisin sanomaan, että nyt en jaksa, haluan olla rauhassa. Mitä hittoa? 😮
Sit ellei erikseen kielletä, niin mennään ilman vaatimuksia toisen tueksi ja avuksi, ehkä ollaan hiljaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies haluaa lohduttaa lohdutettavaa niin miten lohdutettava ei tule lohdutetuksi, niin kyllä silloin käytös on hukassa.
Miten se mies voi lohduttaa, jos nainen ei tule illalliselle? Mitä en nyt ymmärrä? Ja jos nainen ei halua tehdä muuta kuin takertua yksin menneisiin suruihin, niin eikö se ole merkki hänelle itselleen, että hänen kannattaa sitten tuhnuttaa elämäänsä yksinään mieluummin. Rakkaus on jakamista. Jos ei halua antaa mahdollisuutta surun jakamiseen, niin olkoon yksin kokonaan. Tosi moni nainen valittaa, kun mies ei halua jakaa huoliaan vaan mököttää ja ahdistuu yksinään. Mutta kun nainen tekee samoin, se onkin super-ok? Minä naisena käyttäisin tilanteen hyväkseni. Ottaisin kutsun vastaan. Näkisin samalla senkin, miten mies käyttäytyy, kun minulla on suuri suru. Jos huonosti, niin tietäisin jatkaa parempaan.
Tekemällä pitkän viestin teet todella nolon mokan. Mutta kukin tyylillään.
Hei, nyt on uusien alkujen aika. Kissasi rakasti sinua ja haluaa, että elämä jatkuu. Anna miehelle mahdollisuus lohduttaa sinua ja anna itsellesi mahdollisuus tirauttaa pienet tai vähän isommatkin itkut hänen sylissään kissasi muistolle. Kissasi olisi halunnut niin.